Helene G. Dyrli Skrevet 29. mai 2013 Del Skrevet 29. mai 2013 Hei! Jeg er ei jente på 16 år, er ca. 1.65 høy og veier 66 kg. Jeg trener styrke og kardio, og spiser sunn mat. Jeg vil ned i vekt (få mindre fettprosent), få synligere muskler og bli fornøyd med kroppen min. Det jeg lurer på er om noen her har forslag/tips om hvordan jeg skal gjøre det? Evnt. om noen kan sette opp et tungt styrkeprogram til meg, som jeg kan følge? Eller en kostholsplan, som jeg kan følge? Jeg vil dette meeeeeeer enn noe annet, og er villig til å gjøre det jeg kan!!! Siter Lenke til kommentar https://forum.fitnessbloggen.no/topic/21640-hvordan-g%C3%A5-ned-i-vekt/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest QueenWinther Skrevet 29. mai 2013 Del Skrevet 29. mai 2013 Om du vil ha lavere fettprosent og mer muskler er det bare å trene tunge baseøvelser - mer muskler gir lavere muskelprosent (: Ligg litt i overskudd på kcal-inntak og begrens godteri/sukkerholdig brus/junk til en dag i uken. Styrkeprogram finner du på hovedsiden til fitnessbloggen. Siter Lenke til kommentar https://forum.fitnessbloggen.no/topic/21640-hvordan-g%C3%A5-ned-i-vekt/#findComment-783696 Del på andre sider Flere delingsvalg…
ErikH Skrevet 30. mai 2013 Del Skrevet 30. mai 2013 Ligg litt i overskudd på kcal-inntak Da går hun ikke ned i vekt. Finn ut hva forbruket ditt er her: Fitnessbloggen.no – Kalorikalkulator | Facebook Legg deg på 2-500 kcal under det du bruker. Spis 60-120g proteiner pr dag, ca 70g fett. Resten av kaloriene skal komme fra karbohydrater. Loggfør maten du spiser i ei uke (f.eks) på diett.no. Der vil du kunne se hvor mye du spiser nå og evt hva du skal spise mer eller mindre av. Siter Lenke til kommentar https://forum.fitnessbloggen.no/topic/21640-hvordan-g%C3%A5-ned-i-vekt/#findComment-784262 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest QueenWinther Skrevet 30. mai 2013 Del Skrevet 30. mai 2013 Hvis hun vil ha lavere fettPROSENT og få synlige muskler, som hun sa i inlegget sitt, er det mer effektivt å bygge muskler, og da er det mer effektivt med litt overskudd? Siter Lenke til kommentar https://forum.fitnessbloggen.no/topic/21640-hvordan-g%C3%A5-ned-i-vekt/#findComment-784271 Del på andre sider Flere delingsvalg…
LeanMachine Skrevet 30. mai 2013 Del Skrevet 30. mai 2013 Ja, lavere fett% må du ligge i underskudd. Bygge muskler krever et form for overskudd. Det kan være noe annet hvis man er tynn og allerede har lav fett% og ikke har muskler, ja, da er det bedre med et overskudd. Men har du nok muskler og vil skrelle bort det som ligger oppå musklene, da trengs underskudd. Har du ikke lest den allerede, vil jeg råde deg til å gjøre det: Styrketrening for nybegynnere - Fitnessbloggen Siter Lenke til kommentar https://forum.fitnessbloggen.no/topic/21640-hvordan-g%C3%A5-ned-i-vekt/#findComment-784609 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Dovendyret Skrevet 30. mai 2013 Del Skrevet 30. mai 2013 Da går hun ikke ned i vekt. Finn ut hva forbruket ditt er her: Fitnessbloggen.no – Kalorikalkulator | Facebook Legg deg på 2-500 kcal under det du bruker. Spis 60-120g proteiner pr dag, ca 70g fett. Resten av kaloriene skal komme fra karbohydrater. Loggfør maten du spiser i ei uke (f.eks) på diett.no. Der vil du kunne se hvor mye du spiser nå og evt hva du skal spise mer eller mindre av. Nå syns jeg ikke akkurat at hun burde gå ned i vekt når hun er 165 høy og 66kg fordelt. Tror heller hun snakker mer om å stramme opp her og der. Og da må hu øke muskelmasse Signerer ellers Ina Winther Tung styrke med fokus på baseøvelser. Spiser du sunt er det ikke nøye om hvor mye du spiser. Spis til du blir mett og ferdig med det;) Siter Lenke til kommentar https://forum.fitnessbloggen.no/topic/21640-hvordan-g%C3%A5-ned-i-vekt/#findComment-784675 Del på andre sider Flere delingsvalg…
JulieRingstad Skrevet 30. mai 2013 Del Skrevet 30. mai 2013 Har hatt litt samme problem, men en streng diett er veldig vanskelig(synes nå jeg). Prøv å spis sunnere til du er mett. Anbefaler Ryvita knekkebrød med forskjellig pålegg og havregrøt med frukt/bær, kjempe godt og lite kalorier. Begrens sukker og juice. Var selv stor juice drikker, drakk fint 1 liter daglig, fikk resultater med engang jeg droppet det. Ikke små spis og prøv å ha en rutine i måltidene, dette hjalp hvertfall meg og få trening til åbli gøy, ikke gjør de øvelsene du hater, finn en annen. Antar du trener på et treningsenter? der jeg går kan må få noe som heter veiledningstime gratis hvis man er medlem, og da viser en personlin trener forskjellige øvelser. Selv er jeg veldig glad å kjøre mye knebøy som er en super øvelse! Bare ikke ta den i smith-maskinen, som jeg gjorde til å begynne med.. Og prøv å ligg litt i underskudd på kalorier! Masse lykke til! Siter Lenke til kommentar https://forum.fitnessbloggen.no/topic/21640-hvordan-g%C3%A5-ned-i-vekt/#findComment-784738 Del på andre sider Flere delingsvalg…
yngvea Skrevet 30. mai 2013 Del Skrevet 30. mai 2013 IIFYM.com » IIFYM Calculator Siter Lenke til kommentar https://forum.fitnessbloggen.no/topic/21640-hvordan-g%C3%A5-ned-i-vekt/#findComment-784741 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Helene G. Dyrli Skrevet 31. mai 2013 Forfatter Del Skrevet 31. mai 2013 Har hatt litt samme problem, men en streng diett er veldig vanskelig(synes nå jeg). Prøv å spis sunnere til du er mett. Anbefaler Ryvita knekkebrød med forskjellig pålegg og havregrøt med frukt/bær, kjempe godt og lite kalorier. Begrens sukker og juice. Var selv stor juice drikker, drakk fint 1 liter daglig, fikk resultater med engang jeg droppet det. Ikke små spis og prøv å ha en rutine i måltidene, dette hjalp hvertfall meg og få trening til åbli gøy, ikke gjør de øvelsene du hater, finn en annen. Antar du trener på et treningsenter? der jeg går kan må få noe som heter veiledningstime gratis hvis man er medlem, og da viser en personlin trener forskjellige øvelser. Selv er jeg veldig glad å kjøre mye knebøy som er en super øvelse! Bare ikke ta den i smith-maskinen, som jeg gjorde til å begynne med.. Og prøv å ligg litt i underskudd på kalorier! Masse lykke til! Prøver å ha 4 faste måltider om dagen, frokost, lunsj, middag og kvelds/etter trening. Meeen, kjenner det er vanskelig å holde seg til planen. Er så glad i mat Ja, jeg trener på treningssenter.. Men der jeg er er det ikke noen som er der og hjelper til eller veileder (PT). Noe jeg kunne ønske det var. Synes du jeg burde prøve "treningsprogrammet for nybegynnere" som er her ute på fitnessbloggen? Og da har jeg tenkt å legge det opp slik som dette: Mandag: Styrketrening for nybegynnere Tirsdag: 4x4 intervall Onsdag: Styrketrening for nybegynnere Torsdag: Rumpeprogrammet (Den ultimate guiden til rumpetrening - teori og praksis - Fitnessbloggen) Fredag: Styrketrening for nybegynnere Lørdag: Fridag Søndag: Cardio (60 minutter på mølla, jogging) Nå SKAL jeg få orden på kostholdet mitt, og starte på blanke ark! Selv om det blir hardt, skal jeg klare det! Motivasjonen er på topp!! Susann Bøe Kleive 1 Siter Lenke til kommentar https://forum.fitnessbloggen.no/topic/21640-hvordan-g%C3%A5-ned-i-vekt/#findComment-785943 Del på andre sider Flere delingsvalg…
JulieRingstad Skrevet 1. juni 2013 Del Skrevet 1. juni 2013 Prøver å ha 4 faste måltider om dagen, frokost, lunsj, middag og kvelds/etter trening. Meeen, kjenner det er vanskelig å holde seg til planen. Er så glad i mat Ja, jeg trener på treningssenter.. Men der jeg er er det ikke noen som er der og hjelper til eller veileder (PT). Noe jeg kunne ønske det var. Synes du jeg burde prøve "treningsprogrammet for nybegynnere" som er her ute på fitnessbloggen? Og da har jeg tenkt å legge det opp slik som dette: Mandag: Styrketrening for nybegynnere Tirsdag: 4x4 intervall Onsdag: Styrketrening for nybegynnere Torsdag: Rumpeprogrammet (Den ultimate guiden til rumpetrening - teori og praksis - Fitnessbloggen) Fredag: Styrketrening for nybegynnere Lørdag: Fridag Søndag: Cardio (60 minutter på mølla, jogging) Nå SKAL jeg få orden på kostholdet mitt, og starte på blanke ark! Selv om det blir hardt, skal jeg klare det! Motivasjonen er på topp!! Synes dette ser veldig bra ut! Veldig bra hvis du klarer å følge dette, hvis det er en dag du kjenner at kroppen ikke orker, så anbefaler jeg å droppe treningen, eller ta rolig trening og/eller gå en tur Utrolig glad i mat selv, skulle ønske jeg kunne spise alt jeg ville uten å bli feit Unn deg noe godt innimellom for å ikke sprekke, jeg må hvertfall det! Stå på Siter Lenke til kommentar https://forum.fitnessbloggen.no/topic/21640-hvordan-g%C3%A5-ned-i-vekt/#findComment-786097 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Helene G. Dyrli Skrevet 1. juni 2013 Forfatter Del Skrevet 1. juni 2013 Synes dette ser veldig bra ut! Veldig bra hvis du klarer å følge dette, hvis det er en dag du kjenner at kroppen ikke orker, så anbefaler jeg å droppe treningen, eller ta rolig trening og/eller gå en tur Utrolig glad i mat selv, skulle ønske jeg kunne spise alt jeg ville uten å bli feit Unn deg noe godt innimellom for å ikke sprekke, jeg må hvertfall det! Stå på Ja, har tenkt å lytte til kroppen og om den ikke orker, dropper jeg det Ja, man må unne seg noe godt innimellom!! Er det sant at man ødelegger fremgangen med styrketreningen, når man har mye cardio i programmet sitt? Jeg må holde kondisen min oppe, for den er såppass bra nå! Siter Lenke til kommentar https://forum.fitnessbloggen.no/topic/21640-hvordan-g%C3%A5-ned-i-vekt/#findComment-786632 Del på andre sider Flere delingsvalg…
El_protein Skrevet 1. juni 2013 Del Skrevet 1. juni 2013 Hei! Jeg er ei jente på 16 år, er ca. 1.65 høy og veier 66 kg. Jeg trener styrke og kardio, og spiser sunn mat. Jeg vil ned i vekt (få mindre fettprosent), få synligere muskler og bli fornøyd med kroppen min. Det jeg lurer på er om noen her har forslag/tips om hvordan jeg skal gjøre det? Evnt. om noen kan sette opp et tungt styrkeprogram til meg, som jeg kan følge? Eller en kostholsplan, som jeg kan følge? Jeg vil dette meeeeeeer enn noe annet, og er villig til å gjøre det jeg kan!!! Tren styrke, og mere styrke. Husk også å trene teknik og pusten. Noe cardio om du er glad i det. Som nevnt så er det lurt å bli sterk i baseøvelser. Baseøvelser aktiverer alle muskler i kroppen, ikke hver for seg men samlet. En sterk grunnmur er viktig når du skal bygge videre på huset For all del, om du er på gymen og du ser jenta på siden av deg løfter 80 kg i markløft, så betyr ikke det at du skal gjøre det samme. Begynn lavt på antall kg, og bygg deg oppover. Starter du for tungt, så risikerer du å ødelegge kropp og muskler, enn å bygge dem og gjøre dem sterkere. Få i deg nok kcal om dagen.40/40/20 protein/karb/fett. Om mulig, kutt ut alt av sukker og den slags, fast food. Spis ren mat, lag maten helt fra grunnen av, kutt ut ferdig mat alla fjordland. Vær i aktivitet utenom jobb og trening. Kroppen forbrenner kcal uansett hva du gjør, om du klør deg i hodet eller om du vasker å gjør rent Du har en hvileforbrenning, dette er det kroppen forbrenner for å overleve uten at du løfter en finger, hva den ligger på må du regne deg fram til ved hjelp avFitnessbloggen.no – Kalorikalkulator | Facebook, dette gir en pekepinne . Legg på 2-300 kcal om du er aktivitet om dagen, og ytterligere 2-300 kcal om du i tillegg trener. Du justerer opp eller ned etterhvert som du kjenner/ser forandringer, negative eller positive. Om du ønsker å loggføre maten din, så vil jeg anbefale Ernæring og treningsdagbok | MyLog Man må ikke loggføre maten sin. Men det kan være lurt å gjøre det noen typiske dager i uken, bare for å se om man ligger på rett sti. Om ikke så gjør man forandringer. De som stiller i konkuranser og i bodyfitnes går på strenge dietter, dette for å rippe kroppen helt for fett og vann slik at musklene kommer best mulig fram. Det er IKKE! derfor du loggfører matinntaket ditt. Dietter som de går på vil over lengre tid ødelegge kroppen. Sørg for progresjon på styrketrening, loggfør treningen din og husk å legg på mer vekter på hver treningsøkt, 0,5-1 kg er en begynnelse. Når du får en treningsplan, følg denne. Ikke sluntre unna, selv de dagene du VIRKELIG ikke vil trene. Start en loggbok her på fb. Da kan andre følge med deg, hjelpe deg osv osv. Og du vil kanskje slik som meg føle at du har noe å bevise når du startet en loggbok med formbilder om du skulle legge det ut. Akkurat som man tror at det forventes resultater siden man har begynte å trene. Sier dette fordi det kan bidra til å ikke sluntre unna treningene Du er bare 16 år, og kroppen din utvikler seg ennå, du strekker deg fortsatt og naturen går sin gang. Er bra at du fokuserer på helse og kropp, men la det være en hobby/noe morro, og ikke en jobb Og jeg regner med at du bor hjemme, eller for deg selv som student. Så er vel begrenset med hva du selv kan kjøpe inn av mat og den slags. Du får dele dine tanker og ønsker med matmor i så fall hva det angår et sunt og bra kosthold for deg om dagene Ellers så er det bare å kjøre på Btw, ikke se på vekta hjemme når du skal se etter forandringer, se heller på målebåndet og speilet. Du som vil ned i vekt (fettprosent) og få mere muskler, vel, muskler veier mere enn fett, så om vekta skulle stå stille, så kan det være at du har trent fett bort og lagt på deg muskler. Lykke til! LeanMachine 1 Siter Lenke til kommentar https://forum.fitnessbloggen.no/topic/21640-hvordan-g%C3%A5-ned-i-vekt/#findComment-786726 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Metal_Barbie Skrevet 2. juni 2013 Del Skrevet 2. juni 2013 For det første vil jeg ikke anbefale noe vektnedgang ,heller vedliekholdsinntak og mer trøkk på trening! Baseøvelser,knebøy,markløft,benkpress,og utfall hvis du får`e til pullups,hangups,kall det hva en vil:D Mye draøvelser,roøvelser anbefales også,gjør det mye selv og jeg synes det gir utrolig bra resultater og anbefaler å trene mye skuldre:) Masse rent kjøtt og fisk,grønnsaker og frukt,ris,potet,magre meieriprodukter som skyr,magerkesam og cottage cheese,havregrøt og egg er også viktgie kilder til både karbo og proteiner og fett:) Kjør på! Og ikke bry deg så mye om vekta,den er ikke viktig,det du ser i speilet er viktig,ta bilder for å se fremgang hver månde eller noe:))) Siter Lenke til kommentar https://forum.fitnessbloggen.no/topic/21640-hvordan-g%C3%A5-ned-i-vekt/#findComment-786769 Del på andre sider Flere delingsvalg…
El_protein Skrevet 2. juni 2013 Del Skrevet 2. juni 2013 Ja, har tenkt å lytte til kroppen og om den ikke orker, dropper jeg det Ja, man må unne seg noe godt innimellom!! Er det sant at man ødelegger fremgangen med styrketreningen, når man har mye cardio i programmet sitt? Jeg må holde kondisen min oppe, for den er såppass bra nå! Ja, har tenkt å lytte til kroppen og om den ikke orker, dropper jeg det Ja, man må unne seg noe godt innimellom!! Er det sant at man ødelegger fremgangen med styrketreningen, når man har mye cardio i programmet sitt? Jeg må holde kondisen min oppe, for den er såppass bra nå! Aldri dropp treningen! Gå heller ned i vekter eller antall reps. Noe trening er bedre enn ingen trening. Skal det være greit å droppe treningen når man ikke orker, så er det fort at det blir en vanesak. Jordan ble ikke skapt på en dag, ikke ble kroppen det heller Bra kondis er en fordel i styrketrening, bedre oksygenopptak, høyere fettforbrenning mener jeg, og utholdenhet. Sikkert mye mere. Men jeg vil ikke anbefale og trene cardio de dagene du trener styrke, og vil du bygge muskler så burde du kutte drastisk ned på kardio genereot. Kardio forbrenner energien du skulle hatt til å bygge muskler. Men det betyr ikke at du ikke kan trene cardio. Du må selv finne en balanse der. Siter Lenke til kommentar https://forum.fitnessbloggen.no/topic/21640-hvordan-g%C3%A5-ned-i-vekt/#findComment-786823 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Helene G. Dyrli Skrevet 2. juni 2013 Forfatter Del Skrevet 2. juni 2013 Tren styrke, og mere styrke. Husk også å trene teknik og pusten. Noe cardio om du er glad i det. Som nevnt så er det lurt å bli sterk i baseøvelser. Baseøvelser aktiverer alle muskler i kroppen, ikke hver for seg men samlet. En sterk grunnmur er viktig når du skal bygge videre på huset For all del, om du er på gymen og du ser jenta på siden av deg løfter 80 kg i markløft, så betyr ikke det at du skal gjøre det samme. Begynn lavt på antall kg, og bygg deg oppover. Starter du for tungt, så risikerer du å ødelegge kropp og muskler, enn å bygge dem og gjøre dem sterkere. Få i deg nok kcal om dagen.40/40/20 protein/karb/fett. Om mulig, kutt ut alt av sukker og den slags, fast food. Spis ren mat, lag maten helt fra grunnen av, kutt ut ferdig mat alla fjordland. Vær i aktivitet utenom jobb og trening. Kroppen forbrenner kcal uansett hva du gjør, om du klør deg i hodet eller om du vasker å gjør rent Du har en hvileforbrenning, dette er det kroppen forbrenner for å overleve uten at du løfter en finger, hva den ligger på må du regne deg fram til ved hjelp avFitnessbloggen.no – Kalorikalkulator | Facebook, dette gir en pekepinne . Legg på 2-300 kcal om du er aktivitet om dagen, og ytterligere 2-300 kcal om du i tillegg trener. Du justerer opp eller ned etterhvert som du kjenner/ser forandringer, negative eller positive. Om du ønsker å loggføre maten din, så vil jeg anbefale Ernæring og treningsdagbok | MyLog Man må ikke loggføre maten sin. Men det kan være lurt å gjøre det noen typiske dager i uken, bare for å se om man ligger på rett sti. Om ikke så gjør man forandringer. De som stiller i konkuranser og i bodyfitnes går på strenge dietter, dette for å rippe kroppen helt for fett og vann slik at musklene kommer best mulig fram. Det er IKKE! derfor du loggfører matinntaket ditt. Dietter som de går på vil over lengre tid ødelegge kroppen. Sørg for progresjon på styrketrening, loggfør treningen din og husk å legg på mer vekter på hver treningsøkt, 0,5-1 kg er en begynnelse. Når du får en treningsplan, følg denne. Ikke sluntre unna, selv de dagene du VIRKELIG ikke vil trene. Start en loggbok her på fb. Da kan andre følge med deg, hjelpe deg osv osv. Og du vil kanskje slik som meg føle at du har noe å bevise når du startet en loggbok med formbilder om du skulle legge det ut. Akkurat som man tror at det forventes resultater siden man har begynte å trene. Sier dette fordi det kan bidra til å ikke sluntre unna treningene Du er bare 16 år, og kroppen din utvikler seg ennå, du strekker deg fortsatt og naturen går sin gang. Er bra at du fokuserer på helse og kropp, men la det være en hobby/noe morro, og ikke en jobb Og jeg regner med at du bor hjemme, eller for deg selv som student. Så er vel begrenset med hva du selv kan kjøpe inn av mat og den slags. Du får dele dine tanker og ønsker med matmor i så fall hva det angår et sunt og bra kosthold for deg om dagene Ellers så er det bare å kjøre på Btw, ikke se på vekta hjemme når du skal se etter forandringer, se heller på målebåndet og speilet. Du som vil ned i vekt (fettprosent) og få mere muskler, vel, muskler veier mere enn fett, så om vekta skulle stå stille, så kan det være at du har trent fett bort og lagt på deg muskler. Lykke til! Tuuusen takk for gode tips, skal huske på disse! Synes du jeg bør starte med "styrketrening for nybegynnere", som ligger ute på fitnessbloggen? Eller et annet et? Når jeg trener styrke vil jeg gjerne kjøre et fult kroppsprogram, og ikke ha det delt opp med "skuldre, triceps og rygg" en dag, osv. Har trent mye styrke fra før av, men har aldri hatt et program som jeg følger punkt til prikke. Er ganske sterk i hele kroppen, og har sett forandring siden jeg begynte å trene mer og hardere styrke enn det jeg hadde før. Jeg bor hjemme med mor, far og lillesøster.. De kjøper inn det jeg trenger av mat osv, noe jeg er kjempe takknemmelig for:D Det eneste er at de ikke lager maten fra bunnen av, og da sier jeg at jeg lager min egen mat! Etter at jeg fikk meg jobb, har dagene mine blitt ekstremt travle. Hver tirsdag og torsdag jobber jeg etter skolen, og da er jeg hjemme rundt halv 10, også drar jeg på trening. De dagene har jeg ferdig mat, som jeg lager på mandag og har med meg. Det blir alt for sent å trene etter jobb, men kroppen min må få trent seg! Siter Lenke til kommentar https://forum.fitnessbloggen.no/topic/21640-hvordan-g%C3%A5-ned-i-vekt/#findComment-786856 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Helene G. Dyrli Skrevet 2. juni 2013 Forfatter Del Skrevet 2. juni 2013 For det første vil jeg ikke anbefale noe vektnedgang ,heller vedliekholdsinntak og mer trøkk på trening! Baseøvelser,knebøy,markløft,benkpress,og utfall hvis du får`e til pullups,hangups,kall det hva en vil:D Mye draøvelser,roøvelser anbefales også,gjør det mye selv og jeg synes det gir utrolig bra resultater og anbefaler å trene mye skuldre:) Masse rent kjøtt og fisk,grønnsaker og frukt,ris,potet,magre meieriprodukter som skyr,magerkesam og cottage cheese,havregrøt og egg er også viktgie kilder til både karbo og proteiner og fett:) Kjør på! Og ikke bry deg så mye om vekta,den er ikke viktig,det du ser i speilet er viktig,ta bilder for å se fremgang hver månde eller noe:))) Vanskelig å ikke bry seg om vekta, men får prøve å la være.. Tusen takk for gode tips! Siter Lenke til kommentar https://forum.fitnessbloggen.no/topic/21640-hvordan-g%C3%A5-ned-i-vekt/#findComment-786858 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Helene G. Dyrli Skrevet 2. juni 2013 Forfatter Del Skrevet 2. juni 2013 Aldri dropp treningen! Gå heller ned i vekter eller antall reps. Noe trening er bedre enn ingen trening. Skal det være greit å droppe treningen når man ikke orker, så er det fort at det blir en vanesak. Jordan ble ikke skapt på en dag, ikke ble kroppen det heller Bra kondis er en fordel i styrketrening, bedre oksygenopptak, høyere fettforbrenning mener jeg, og utholdenhet. Sikkert mye mere. Men jeg vil ikke anbefale og trene cardio de dagene du trener styrke, og vil du bygge muskler så burde du kutte drastisk ned på kardio genereot. Kardio forbrenner energien du skulle hatt til å bygge muskler. Men det betyr ikke at du ikke kan trene cardio. Du må selv finne en balanse der. Siden jeg ikke skal trene cardio de dagene jeg har styrke, hva skal jeg har som oppvarming? Skal man bare kjøre rett på styrke uten oppvarming? Er mange som bruker å joggge lett i 10 minutter før de kjører på med styrke, er det lurt? Siter Lenke til kommentar https://forum.fitnessbloggen.no/topic/21640-hvordan-g%C3%A5-ned-i-vekt/#findComment-786859 Del på andre sider Flere delingsvalg…
El_protein Skrevet 2. juni 2013 Del Skrevet 2. juni 2013 Tuuusen takk for gode tips, skal huske på disse! Synes du jeg bør starte med "styrketrening for nybegynnere", som ligger ute på fitnessbloggen? Eller et annet et? Når jeg trener styrke vil jeg gjerne kjøre et fult kroppsprogram, og ikke ha det delt opp med "skuldre, triceps og rygg" en dag, osv. Har trent mye styrke fra før av, men har aldri hatt et program som jeg følger punkt til prikke. Er ganske sterk i hele kroppen, og har sett forandring siden jeg begynte å trene mer og hardere styrke enn det jeg hadde før. Jeg bor hjemme med mor, far og lillesøster.. De kjøper inn det jeg trenger av mat osv, noe jeg er kjempe takknemmelig for:D Det eneste er at de ikke lager maten fra bunnen av, og da sier jeg at jeg lager min egen mat! Etter at jeg fikk meg jobb, har dagene mine blitt ekstremt travle. Hver tirsdag og torsdag jobber jeg etter skolen, og da er jeg hjemme rundt halv 10, også drar jeg på trening. De dagene har jeg ferdig mat, som jeg lager på mandag og har med meg. Det blir alt for sent å trene etter jobb, men kroppen min må få trent seg! Ja det er jo helt klart en begynnelse. Du kan starte med å bli sterk i baseøvelser først og fremst. Som sagt er dette for å bygge en solid grunnmur som du kan bygge videre på. Jeg er ingen expert på trening, men jeg kan bidra med det jeg har lært og funnet ut av, og hva jeg tror funker. Mange vil nok sikkert gjort ting annerledes. Problemet er bare det at det er du som vet hva som passer deg best. Du kan få pekepinner, men du må til slutt lære deg og kjenne hva som funker for deg. Baseøvelser jeg ville tatt med i et nybegynnerprogram. Knebøy Muskler: Forside lår, rumpe, bakside lår, stabilisering av mage og ryggMarkløft Muskler: Rumpe, bakside lår, korsrygg, øvre rygg, underarmerbenkpress Muskler: Bryst, forside skuldre, triceps Hang ups Muskler: Lats/rygg, bicepsMilitærpress Muskler: Skuldre, triceps, stabilisering av mage og ryggStående roing Muskler: Øvre rygg, lats/rygg, bakside skuldre, biceps, korsrygg Dette burde være ditt primære treningsprogram i minst 6 uker. Men om det er noen muskelgrupper du ser du trenger å trene mer for å oppnå symmetrisk figur, så kan du legge til isolasjonsøvelser. Jeg ville kjørt en 3 splitt, 6 baseøvelser fordelt på 3 dager i uken. Med lav vekt og høyt antall rep til å begynne med. Dette for å gjøre kroppen kjent med trening dersom du er ukjent på området, og sakte øke vekter å gå ned i rep. Du kan starte med 12x3 på alle sett, med lavt kg til å begynne med. Hvor mange kg må du selv finne ut av Ikke for tungt, men heller ikke for lett. Husk å trene teknikk. Teknikk kan du spørre om på gymen, eller kike litt rundt på nettet. Husk alltid det viktigste, hold ryggen stram og rett, ikke krum den. Pust dypt inn og stram magen og rygg i en rett linje før du utfører et tungt løft, og ikke pust ut før du når startposisjon igjen Det er bra at matmor ser dine ønsker og behov hva det angår trening Om du har et hardkjør om dagen når du er på jobb, så kan det være lurt å passe på å få nok hvile. Ikke tenk for mye på treningen. Om du skipper en trening, så er det viktig at du ikke glemmer den. Ta den før uken er omme. Om du skipper en trening mandag, og tar det en tirsdag så skal ikke det ha så mye å si. Siter Lenke til kommentar https://forum.fitnessbloggen.no/topic/21640-hvordan-g%C3%A5-ned-i-vekt/#findComment-786882 Del på andre sider Flere delingsvalg…
El_protein Skrevet 2. juni 2013 Del Skrevet 2. juni 2013 Siden jeg ikke skal trene cardio de dagene jeg har styrke, hva skal jeg har som oppvarming? Skal man bare kjøre rett på styrke uten oppvarming? Er mange som bruker å joggge lett i 10 minutter før de kjører på med styrke, er det lurt? Oppvarming er alltid lurt, uansett hva du skal trene. Å jogge lett i 10 min kan man gjøre uavhengig av styrketrening eller ikke. Jeg jogger stort sett bare lett når jeg skal trene ben/legger, dette for å myke opp leddene litt og musklene. Det kan også være en ide å strekke ut før en øvelse, om den skal være tung. For å øke mobiliteten Siter Lenke til kommentar https://forum.fitnessbloggen.no/topic/21640-hvordan-g%C3%A5-ned-i-vekt/#findComment-786884 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.