Gå til innhold

progresjon i benk?


Slappfisken

Anbefalte innlegg

Driver å trener x-size. Øker greit i nesten samtlige øvelser, men føler jeg har stoppet opp i benken på 70 kg, når jeg skal kjøre 4 x 6 på den får jeg aldri fullført det siste settet. Øker som sagt i alle andre øvelser unntatt benk. Tar 110 i knebøy 120 i markløft på arbeidsetta. Men føler det går sakte med benken. Noen som har noen støttetøvelser for brystet, så jeg for jobba meg oppover i benken? Er vel på tredje uka med 70 kg nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg får heller ikke til å øke når jeg skal i benk (1 gang i uken 2,5 kg), men pleier å gjøre det likevel og få litt hjelp til jeg klarer 8x3 og da øker jeg igjen når jeg har gjort det uten hjelp. Går litt fortere da :p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Driver å trener x-size. Øker greit i nesten samtlige øvelser, men føler jeg har stoppet opp i benken på 70 kg, når jeg skal kjøre 4 x 6 på den får jeg aldri fullført det siste settet. Øker som sagt i alle andre øvelser unntatt benk. Tar 110 i knebøy 120 i markløft på arbeidsetta. Men føler det går sakte med benken. Noen som har noen støttetøvelser for brystet, så jeg for jobba meg oppover i benken? Er vel på tredje uka med 70 kg nå.

Prøv å gå ned i igjen på 60-65 kg og jobb deg oppover igjen. Fokuser på teknikk og eksplosivitet i løftet. Ha en markant stopp på brystet og ikke sprett stanga på kassen.

Les denne så får du sikkert noen tips til teknikkforbedringer:

BENKPRESS PÅ 123 (med video) | Fitnessbloggen Forum

Stopper du fremdeles opp på 70 kg etter dette så prøv å legg på 72,5 og kjør 4x4 istedet for å prøve deg på 4x6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg får heller ikke til å øke når jeg skal i benk (1 gang i uken 2,5 kg), men pleier å gjøre det likevel og få litt hjelp til jeg klarer 8x3 og da øker jeg igjen når jeg har gjort det uten hjelp. Går litt fortere da :p

Husk at styrkeløftere aldri får hjelp til å ta flere reps enn de klarer. Å gjøre det i starten kan hjelpe deg til å komme over teskler litt fortere, men på sikt vil det gi mye større sjanse for at du skader deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har

Husk at styrkeløftere aldri får hjelp til å ta flere reps enn de klarer. Å gjøre det i starten kan hjelpe deg til å komme over teskler litt fortere, men på sikt vil det gi mye større sjanse for at du skader deg.

Har bare gjort det nå i det siste pga stagnering. Klarer alltid 6-7 av 8.. Men hvis det er farlig skal skal jeg ikke :p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Prøv:)

Overkropp dag 1

Benkpress. Jobb opp til 4-6 reps (en unna maks reps) . ta av 5%. Kjør så mange sett du klarer med samme reps tall som toppsettet. Begynn med 6 reps uke 1. 5 reps uke 2. 4 reps uke 3. Øk vekt hver uke.

Pendleyrow, t-bar row eller kabelroing. 4 sett 6-8 reps

Pushpress, skuldepress eller sittende skulderpress alle med stang. 3 sett 4-6 reps

Pullups, chins eller nedtrekk. 4 sett 4-6 reps

sakte Smal benkpress . 3 sett 4-6 reps. 4 sekunder på vei ned. 4 sekunder på vei opp.

Overkropp dag 2

Benkpress med stopp. 2x5. deretter Reduser 10% vekt 2 sett kjør så mange du har. men lange pauser. NO forced reps.

Flat manualbenk. Bruk en vekt du klarer ca 10 ganger. ta åtte reps på første sett. du har 10 min på deg til å kjøre så mange reps du klarer innenfor ti min. Du skal klare mellom 5-8 reps hvert sett. Så kjenn hvor mye pauser du må ha.

Flies variant. 3 sett 12-15 reps.

Sidehev variant. 4 sett 10-12 reps

Frankspress variant eller JM press 3 sett 8-10 reps

Pushdown variant. droppsett typ 2 (droppsett typ 2 forklares senere)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med kun skikkelig oppspenn, føtter langt under benk og rett vinkel på stang,håndledd og albue så var 70 ingen problem med 5x6. Så takk for den :)

Og så vil du helt sikkert se at det blir lettere å få videre progresjon med forbedret teknikk :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...