Gå til innhold

Hviledager, nødvendig?


Skogstad94

Anbefalte innlegg

Lurer ganske enkelt på om det er nødvendig å ha hviledager hvis man ikke føler seg spesielt sliten.

Jeg trener som oftest hver dag. ca 5 dager med styrke og de resterende treningsøktene består av enten løping eller sykling. Jeg merker at jeg blir veldig rastløs og får fryktelig lyst til å trene de dagene jeg egentlig tenker å hvile på.

MÅ jeg ha faste hviledager? Isåfall, hvor ofte?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Har du akkurat begynt å trene? Bare ett spørsmål av ren nyskjerrighet.

Du kan helt fint kjøre på, men å trene samme muskelgruppe to dager på rad anbefales ikke. Musklene trenger å bygges opp igjen, og det anbefales minimum 48 timer mellom hver økt.

Din egen kropp er veldig flink til å si ifra med en gang den føler det blir for mye!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hviledager er vel egentlig veldig individuelt er det ikke? Jeg føler at jeg trenger en hviledag mellom "rundene" altså, to dager på, en hviledag, ogsåvidere. men, om man ikke føler seg sliten, ikke merker noe i muskla, og har bra fremgang selvom man ikke har hviledager. kjør på :)

Men som sagt tidligere her. samme muskelgruppe to dager på rad er ikke å anbefale.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har trent veldig intensivt siden 8.Januar. Har ellers trent noe egentlig hele livet. Jeg kjører en tre splitt på styrke der jeg trener rygg og biceps, bryst og triceps, også bein den siste dagen. Løfter ganske tungt hver gang og prøver å øker ca hver 14 dag. Er ingen profesjonell så jeg vet ikke om jeg får optimalt utbytte av den type trening. Skal ha time med PT denne uka for å få mer klarhet i ting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

det er vell veldig induviduelt :) jeg heller har ingen egentlige hviledager..de dagene jeg ikke trener styrke blir det som oftest en løpetur eller lignenede. ikke fordi jeg føler jeg må, men fordi jeg liker å bevege meg å klarer ikke sitte stille en hel dag :p tvingte megselv alltid til 1-2 hviledager før, men har funnet ut jeg ikke trenger det :) så bare å kjenne etter selv

Lenke til kommentar
Del på andre sider

" Siden musklene får slappe av og forbrenningen blir høyere slik."

Hvor har du dette fra? At forbrenningen øker ved hvile vs trening? - Hvis så var tilfelle ville man blitt sylslank av å sitte i sofaen hele dagen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

Jeg tror det kan være greit men noen hviledager imellom, gjerne faste. Siden musklene får slappe av og forbrenningen blir høyere slik. Jeg selv har ca 2 hviledager i uka, fordi disse dagene jobber jeg. Dessuten føler jeg meg så forberedt og med mye energi når jeg drar på treninga etter hviledagene.

Kan du forklare hvilke mekanismer i kroppen som fører til at forbrenningen blir høyere når man legger inn faste hviledager?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når man trener er det ikke om å slite seg helt ut. Man skal ta det rolig, for vi forbrenner mest fett, dersom en har mye fett ved lav intensitet. Trener man ved høy tempo vil man også rikere å miste muskler istedenfor å bygge dem opp.

Det er sikkert flere mekanismer i kroppen som fører til dette, men det jeg beskrev nå er forklaringen bak prosessen kort og greit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når man trener er det ikke om å slite seg helt ut. Man skal ta det rolig, for vi forbrenner mest fett, dersom en har mye fett ved lav intensitet. Trener man ved høy tempo vil man også rikere å miste muskler istedenfor å bygge dem opp.

Det er sikkert flere mekanismer i kroppen som fører til dette, men det jeg beskrev nå er forklaringen bak prosessen kort og greit.

Prosentandelen fett er høyest ved lav intensitet, men tatt i betraktning at man forbrenner MER energi ved å trene ved høy intensitet kontra lav/middels, vil den absolutte mengden forbrent fett være høyere ved en høy intensitet kontra lav/middels.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når man trener er det ikke om å slite seg helt ut. Man skal ta det rolig, for vi forbrenner mest fett, dersom en har mye fett ved lav intensitet. Trener man ved høy tempo vil man også rikere å miste muskler istedenfor å bygge dem opp.

Det er sikkert flere mekanismer i kroppen som fører til dette, men det jeg beskrev nå er forklaringen bak prosessen kort og greit.

Slik forklarer du da at lavest mulig intensitet; altså sitte helt stille og hvile forbrenner mest fett. Dette var helt nytt for meg, og sikkert for de fleste andre :) Tror du må lese litt (mer).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg vil også påpeke at uansett hvor høy eller lav forbrenning en får om man hviler eller ei, så er det viktig å hvile/slappe av. Når den fysiske delen er hele tiden i aktivitet er også den psykiske likeså. En som kun driver med trening på dagen kan klare seg, men for en student/elev er det ikke like smart å trene så mye ettersom man har mye skolesaker. Man vil slite ut den psykiske delen og dermed vil det føre til dårligere resultater på skolen, fordi en var utslitt i både psykisk og fysisk. Men så er det jo spørs hvor mange timer man bruker på treninga...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo logisk nok at musklene og kroppen trenger å hvile og få næring. Når jeg snakker om lav intensitet vil det nødvendigvis ikke si at du sitter slækt på sofaen og gjør ingenting. Vær fortsatt aktiv, men ta det med ro. Kanskje gå en liten tur eller sykkeltur, istedenfor å trene 5 dager i strekk med masse styrke og kondisjon slik at på slutten av uka føler du deg helt doomed.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når man trener er det ikke om å slite seg helt ut. Man skal ta det rolig, for vi forbrenner mest fett, dersom en har mye fett ved lav intensitet. Trener man ved høy tempo vil man også rikere å miste muskler istedenfor å bygge dem opp.

Det er sikkert flere mekanismer i kroppen som fører til dette, men det jeg beskrev nå er forklaringen bak prosessen kort og greit.

Hvor har du det fra at man risikerer å bryte ned musklene istedet for å bygge de opp?

Og, du må skille mellom høyt tempo og høy intensitet. har lite med hverandre å gjøre.

Høy intensitet i styrke trening er for eksempel tunge vekter, og få reps, eller mange repetisjoner.

Høyt tempo vil si lave vekter å bare å gjøre det fort, og det har lite for seg. med mindre du vil bli rask til å utføre akk den øvelsen da så klart.

men, at man bryter ned musklene ved å trene i høyt tempo, eller med høy intensitet vil jeg gjerne se forskninga du refererer til.

Det er riktig at for mye trening over tid kan uten riktig kosthold og uten tilstreklig hvilke kan, i ytterste konsekvens gjøre deg svakere, og muskla kan få en negativ utvikling. Men at man mister muskler av å trene for mye er en påstand du skal få lov å dokumentere bra før jeg tror på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når man trener er det ikke om å slite seg helt ut. Man skal ta det rolig, for vi forbrenner mest fett, dersom en har mye fett ved lav intensitet. Trener man ved høy tempo vil man også rikere å miste muskler istedenfor å bygge dem opp.

Det er sikkert flere mekanismer i kroppen som fører til dette, men det jeg beskrev nå er forklaringen bak prosessen kort og greit.

Haha, det var dagens :p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor har du det fra at man risikerer å bryte ned musklene istedet for å bygge de opp?

Og, du må skille mellom høyt tempo og høy intensitet. har lite med hverandre å gjøre.

Høy intensitet i styrke trening er for eksempel tunge vekter, og få reps, eller mange repetisjoner.

Høyt tempo vil si lave vekter å bare å gjøre det fort, og det har lite for seg. med mindre du vil bli rask til å utføre akk den øvelsen da så klart.

men, at man bryter ned musklene ved å trene i høyt tempo, eller med høy intensitet vil jeg gjerne se forskninga du refererer til.

Det er riktig at for mye trening over tid kan uten riktig kosthold og uten tilstreklig hvilke kan, i ytterste konsekvens gjøre deg svakere, og muskla kan få en negativ utvikling. Men at man mister muskler av å trene for mye er en påstand du skal få lov å dokumentere bra før jeg tror på.

Min feil. Jeg har blandet ord fra blogginnlegget mitt sammen med dette. Jeg skrev''Trener man ved høy tempo vil man også risikere å miste muskler istedenfor å bygge dem opp.'' Det skulle stå at man mister muskler ISTEDENFOR FETT, og det jeg skulle poengtere med akkurat denne setningen var at man bygger ikke noe særlig ''mer'' på musklene hvis man trener i strekk med både HØY intensitet og HØY tempo.!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...