Gå til innhold

Tilskudd og styrketrening


Thiasthias

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg vet at dere sikkert får tusenvis av disse trådene, men jeg prøvde å se gjennom og fant ikke noe som var relevant for meg.

Jeg er 20 år gammel, veier ca 82 kg og har nylig begynt med styrketrening for ca en måned siden. Jeg trener nå 5 dager i uken på programmet x-size (tar vekk en hviledag fra helga og begynner rett på igjen). Jeg bruker nå følgende tilskudd: Proteinpulver (100% Whey Gold Standard), CLA, Omega 3, vitaminer og ZMA. Jeg ble anbefalt CLA og ZMA av en venn, og etter det jeg har lest virker det ikke om det finnes noen grunn til å fortsette på disse. Jeg lurer derfor på hvilke kosttilskudd/supplements dere VET funker og kan anbefale i henhold til styrketrening? Det er jo myriader av pre- og post-workout, testo booster, kreatin, tilskudd meg både her og der - men jeg sliter med å finne ut av hva som FAKTISK kan gi meg en god effekt.

Så, kort fortalt, jeg leter rett og slett etter kosttilskudd som har/kan ha en faktisk effekt og hjelpe meg til enten å bli sterkere, vokse mer eller få mer ut av treningen min. Jeg er veldig klar over at tilskudd ikke er alt, jeg vil kun ha en ekstra liten kick til å få resultater :)

På forhånd tusen takk for svar!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg drister meg til å sitere ett svar Børge Fagerli i sin tid ga på myrevolution forumet. Synes det er ganske dekkende, spesielt det han skriver på slutten. (Se bort i fra de åpenbare, i alle fall den gang han drev sjappa selv, anbefalingene av MyRevolution sine produkter...)

Det er svært lite som er noe vits å bruke penger på, dessverre. Spesielt av amerikanske tilskudd der det blandes sammen 20-30 forskjellige ingredienser og kanskje 1-2 har en dokumentert effekt, men dosen blir så liten at du må ta 50 kapsler for å få noen virkning.

1. Omega-3 tilskudd fra selolje eller krill - Vital Arctic Oil...

2. Et rent proteintilskudd basert på isolater - myoprotein eller M-Factor

3. Kreatin

4. Resten... Her kan man ta ferdigløsninger som Active Meal eller Lean Mass Meal. Treningsdrikker som Nitro Fuel.

MCT-olje.

Vitamin D3.

zma. (parasympatisk dominante, de som spiser - eller bør spise - mye fett og protein har høyere behov for kalsium).

Enkelte aminosyreforbindelser som BCAA som "pulsing" mellom måltider, før- og etter trening (der leucine er viktigst), Acetyl-L-Carnitine (anti-oksidant, positiv effekt på hjernefunksjon), tyrosine (som stimulant før trening sammen med koffein).

Rhodiola Rosea (rosenrot) - adaptogen, standardisert for 3-5% rosaviner.

Cissus Quadrangularis for ledd og muskler.

Resveratrol og quercetin (anti-oksidanter).

Det var det jeg kunne komme på i farten. For all del, man kan bruke tusenvis av kroner på kosttilskudd hver måned, men 90-95% av fundamentet skal utgjøres av korrekt trening og mat, så kommer de resterende 5-10% fra spesifikke kosttilskudd. Alt for mange starter med forferdelig treningsprogram og kosthold og tror at kosttilskudd er nøkkelen til framgang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Proteinpulver er et must om du ikke får i deg nok proteiner gjennom kosthold. Støtter deg også med omega3, ZMA og multivitamin. Som Danisan sier, kreatin er noe som virkelig funker. Det er erfart. :)

Det økte behovet fra protein er relativt lite når målsetningen er økt muskelvekst, og da man må øke kaloriinntaket vil proteininntaket som regel bli dekket av dette.

Kreatin er billig og folk flest responder på dette, om du er en non-responder så kan du klemme maten din og takke kroppen din at du har en nok egenproduksjon som gir deg fulle kreatinlagre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Konge! Det var egentlig akkurat dette jeg forventet, at det ikke er noe vits i å bruke hundrevis av kroner hver måned på dyre pre- og post-workout-produkter. Da kommer jeg til å kjøpe en ny ladning med proteinpulver, og legger også til kreatin i bestillingen. Tusen takk for svar alle sammen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Så, kort fortalt, jeg leter rett og slett etter kosttilskudd som har/kan ha en faktisk effekt og hjelpe meg til enten å bli sterkere, vokse mer eller få mer ut av treningen min. Jeg er veldig klar over at tilskudd ikke er alt, jeg vil kun ha en ekstra liten kick til å få resultater :

Så jeg forstår at du ønsker å bli sterkere, vokse og få mer ut av treningen?

Jeg vil iallefall ut ifra min erfaring annbefale pre-workout, får selv en ekstra "kick" før treningene, og de inneholde kreatin så jeg slipper å ta dette utenom.

Det er en del tråder her inne der akkurat dette diskuteres, sjekk ut bl.a. :

Hva er ditt favoritt pre-wo tilskudd? | Fitnessbloggen Forum

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så, kort fortalt, jeg leter rett og slett etter kosttilskudd som har/kan ha en faktisk effekt og hjelpe meg til enten å bli sterkere, vokse mer eller få mer ut av treningen min. Jeg er veldig klar over at tilskudd ikke er alt, jeg vil kun ha en ekstra liten kick til å få resultater :

Så jeg forstår at du ønsker å bli sterkere, vokse og få mer ut av treningen?

Jeg vil iallefall ut ifra min erfaring annbefale pre-workout, får selv en ekstra "kick" før treningene, og de inneholde kreatin så jeg slipper å ta dette utenom.

Det er en del tråder her inne der akkurat dette diskuteres, sjekk ut bl.a. :

Hva er ditt favoritt pre-wo tilskudd? | Fitnessbloggen Forum

Mulig jeg har misforstått, men å ta et PWO før hver eneste økt for å få i seg kreatin er vel ikke veldig smart? Å gå på stims hver eneste økt fører raskt til immunitet, og er heller ikke særlig bra i det lange løp.

Jeg hadde kjørt på med et par kopper kaffe før trening og et godt kreatintilskudd ved siden av.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mulig jeg har misforstått, men å ta et PWO før hver eneste økt for å få i seg kreatin er vel ikke veldig smart? Å gå på stims hver eneste økt fører raskt til immunitet, og er heller ikke særlig bra i det lange løp.

Jeg hadde kjørt på med et par kopper kaffe før trening og et godt kreatintilskudd ved siden av.

Ahh, har ikke lest meg så mye opp vedrørende det du sier ang immunitet. Har lest at en kan gå på kreatin omtrent kontinuerlig. Har vel bare "tenkt" at dette gjelder "pre-workout" også.

jeg har god erfaring med produkter som BSN NoXplode, og Neurocore. Men har jo bare gått på disse i 2-3 mnd i strekk.

Burde jeg kutte ut prewo en stund da? eller kan jeg gå på det videre?

Setter pris på tilbakemeldinger, når jeg ble litt usikker selv nå.

går riktignok på prewo uten koffein nå, BSN HyperFx, for jeg tenkte jeg kanskje har økt tåleransen min for koffein. Men jeg merket jeg fikk koffeinsjokk de siste ukene av en 3 mnds kur på Noxplode og :) hehe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg har god erfaring med produkter som BSN NoXplode, og Neurocore. Men har jo bare gått på disse i 2-3 mnd i strekk.

Burde jeg kutte ut prewo en stund da? eller kan jeg gå på det videre?

Det hadde jeg gjort. Kroppen er veldig adaptiv, og venner seg til slike substanser relativt raskt. Det er ikke uten grunn at mange må doble dosen sovemedisin for å få samme virkning etter ganske kort tid. Nå bruker jeg ikke PWOs ettersom jeg er ung, frisk og spiser sunt. Har funnet ut at kvalitetssøvn, kaffe og kreatin funker i lange baner for meg. Har prøvd et par for å se om det var noe for meg, men det var det ikke.

En annen ting er at vi ikke kjenner til langtidseffektene av stimsa i mange av PWOs på markedet. Man kan få inntrykk av at noen fjernes fra markedet hver uke pga skadevirkningene. Mulig jeg er naiv, men jeg tror ikke leger og forskere advarer mot diverse stimulanter kombinert med hard trening for moro skyld eller for å skremme.

Jeg hadde aldri putta i meg noe som kan kødde med hjerterytmen eller potensielt gi hjerneblødning. Et par kilo ekstra på stanga og en rep mer er ikke verdt det for min del.

Jeg sier ikke at sjansen er veldig stor for at du går i gølvet av en PWO, men man kan være uheldig. Noen reagerer ufordelaktig. Har man f.eks en medfødt hjertefeil som ikke er oppdaget og hyler nedpå eksempelvis DMAA kan det ende dårlig. Er man genetisk disponert for en potensielt livstruende feil, er det tryggeste ikke å trigge den.

Ta bare denne maratonløperen i UK som døde av Jack3d. Det er ikke gitt at det var Jack3d som tok livet av henne, men produktet kombinert med medfødt og uoppdaget hjertefeil sendte henne i grava i ung alder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det hadde jeg gjort. Kroppen er veldig adaptiv, og venner seg til slike substanser relativt raskt. Det er ikke uten grunn at mange må doble dosen sovemedisin for å få samme virkning etter ganske kort tid. Nå bruker jeg ikke PWOs ettersom jeg er ung, frisk og spiser sunt. Har funnet ut at kvalitetssøvn, kaffe og kreatin funker i lange baner for meg. Har prøvd et par for å se om det var noe for meg, men det var det ikke.

En annen ting er at vi ikke kjenner til langtidseffektene av stimsa i mange av PWOs på markedet. Man kan få inntrykk av at noen fjernes fra markedet hver uke pga skadevirkningene. Mulig jeg er naiv, men jeg tror ikke leger og forskere advarer mot diverse stimulanter kombinert med hard trening for moro skyld eller for å skremme.

Jeg hadde aldri putta i meg noe som kan kødde med hjerterytmen eller potensielt gi hjerneblødning. Et par kilo ekstra på stanga og en rep mer er ikke verdt det for min del.

Jeg sier ikke at sjansen er veldig stor for at du går i gølvet av en PWO, men man kan være uheldig. Noen reagerer ufordelaktig. Har man f.eks en medfødt hjertefeil som ikke er oppdaget og hyler nedpå eksempelvis DMAA kan det ende dårlig. Er man genetisk disponert for en potensielt livstruende feil, er det tryggeste ikke å trigge den.

Ta bare denne maratonløperen i UK som døde av Jack3d. Det er ikke gitt at det var Jack3d som tok livet av henne, men produktet kombinert med medfødt og uoppdaget hjertefeil sendte henne i grava i ung alder.

Ser poenget ditt. Får se om jeg tar meg en liten pause.

Men tenker og litt sånn at ting blir hypa opp. Det finnes jo alltid folk som er intålerante til ulike substanser.. Og når en tenker på hvor mange som brukte Jack3D, er det jo omtrent "større sjans for å bli påkjørt".. Er som det med Bruce Lee som døde av en hodepinetablett pga en underliggende årsak.

Men ja, er vel ikke fornuftig å "venne kroppen til" div ukjente substanser :-P

Er jo mye koffein i prewoen min, får i meg ca 800-900 mg til dagen i snitt regna jeg ut.

Var jo også han som fikk alvorlige bivirkninger av CRAZE her i sverige nå nylig.

Men ja, får se hva jeg finner på.. tar sikkert litt intervaller på de siste, men tenkte iallefall å bruke opp det jeg allerede har anskaffet meg :-P hehe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...