Gå til innhold

Progressjon på kaloriunderskudd


Anbefalte innlegg

Jeg er en 30 år gammel mann som ønsker å gå ned 5-7 kg.

Jeg veier i dag 82 kg og er 178 cm.

Jeg har trenet Starting strength i ca 5 måneder med ganske bra progressjon. Har hatt en kalorioverskudd i perioden, men er usikker på hvor stort (mistenker at det har vært for stort da magen har vokst en del). Jeg har nylig gått over til programmet x-press for variasjonens skyld.

Jeg tenkte nå å ligge på kaloriunderskudd for å få bort fettet.

Mitt spørsmål er:

Er det like viktig med progressjon når en ligger på kaloriunderskudd? Etter det jeg har lest er det veldig vanskelig å øke i muskelmasse på kaloriunderskudd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er mulig å fortsette progresjon, men det kommer til å gå saktere. Muskelmassen kommer ikke til å øke. Du bør ikke ha store forventninger, , fokusere på å unngå forfall.

Går du for en lavkarbo variant , kan du oppleve drenering av muskelglukogen, og redusert ytelse på styrkeøkten. Maksstyrken skal likevel ikke gå nedover.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er ikke jeg noen ekspert, men ser ikke helt hvordan man kan ha progresjon og IKKE øke muskelmasse?

Kan bare snakke av egen erfaring, og jeg har hatt kaloriunderskudd over to måneder, OG økning i muskelmasse på samme tiden. Det at det går saktere enn når man ligger i kalorioverskudd skal jeg ikke si noe på. Men for å oppsummere, det går helt an å bygge muskelmasse i et moderat underskudd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er mange som øker i styrke selv om de er på underskudd, det finnes det mange eksempler på det her inne, bl.a. meg selv. Det kommer selvfølgelig an på hvor stort underskudd du har, men det kan være at du øker og det kan hende du blir svakere. Only one way to find out.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er 185 på 83kg. Har spist på 500ish underskudd i snart 2 måneder, og ser fortsatt progresjon i flere løft. (Klart, jeg er ikke så nøyaktig på denne tellingen, så det har vel blitt dager med mer/mindre, men det er klart at jeg har spist på ihvertfall et decent underskudd i hele perioden)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

182, 83kg - ligget på 1000ish kcal underskudd i 7 mnd, hvor 5 av de har vært 5x5 styrketrening. Gått ned en respektabel mengde fett og økt betraktelig i alle øvelser. De første mnd la jeg jevnlig på 2,5-5kg for å true meg selv til å øke, og det har gått veldig bra. Veldig høyt fokus på kosthold, ikke makroer osv, men gjør alltid overslag mht hva jeg spiser.

Edit: mann, 32

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

182, 83kg - ligget på 1000ish kcal underskudd i 7 mnd, hvor 5 av de har vært 5x5 styrketrening. Gått ned en respektabel mengde fett og økt betraktelig i alle øvelser. De første mnd la jeg jevnlig på 2,5-5kg for å true meg selv til å øke, og det har gått veldig bra. Veldig høyt fokus på kosthold, ikke makroer osv, men gjør alltid overslag mht hva jeg spiser.

Edit: mann, 32

Edit utrent mann 32?

Progresjon med underskudd er fult mulig dersom man ikke ligger for lavt. Det er også lettere å øke i styrke, enn det er å øke i masse. Utgangpunktet har også mye å si, har man et høy fett% kan man ligge i større underskudd og fortsatt øke. Å har man et godt treningsgrunnlag innen styrketrening, blir det vanskeligere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Edit utrent mann 32?

Progresjon med underskudd er fult mulig dersom man ikke ligger for lavt. Det er også lettere å øke i styrke, enn det er å øke i masse . Men dess bedre grunnlag man har innen styrketrening, dess vanskeligere blir det.

Ja, glemte nevne at jeg var rimelig fersk ja, noe som gjør det enklere å øke. Bare føler jeg har økt over det første hakket, men mulig jeg tar feil :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er ikke jeg noen ekspert, men ser ikke helt hvordan man kan ha progresjon og IKKE øke muskelmasse?.

ikke jeg heller, men muskelens styrke avhenger av to ting. Muskelens tverrsnittsareal, og spenning i muskelfibrene. Det første påvirkes ved endring av muskelmasse. Muskelspenning endres ved rekruttering av flere muskelfibre. Rett og slett bedre "signaloverføring".

En annen ting er undertrykkelse av musklenes antagonister. For å si det slik, jo mer avslappet biceps er, jo større andel av muskelspenningen i triceps brukes til å flytte jern.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...