Gå til innhold

erstatning for majones


Anbefalte innlegg

hei.

Nå i disse matglade juledager så er vår familie veldig flinke til å dekke opp med deilig frokost hver helg. Og en av tingene som kommer som regel på bordet er eggesalat.

jeg ELSKER eggesalat ig kan spise tonnevis med det. noe som ofte resulterer i + på vekta..

noen som har noe tips hva jeg kan bytte ut majonesen med?

kan det funke med kesam eller mager kesam?

anything?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

hei.

Nå i disse matglade juledager så er vår familie veldig flinke til å dekke opp med deilig frokost hver helg. Og en av tingene som kommer som regel på bordet er eggesalat.

jeg ELSKER eggesalat ig kan spise tonnevis med det. noe som ofte resulterer i + på vekta..

noen som har noe tips hva jeg kan bytte ut majonesen med?

kan det funke med kesam eller mager kesam?

anything?

Jul er det bare en gang i året! Det tenker i allefall jeg (og jeg vet at det ikke er svar på spørsmålet ditt)...

Derfor velger jeg å kose meg med det jeg virkelig liker (riskrem, julepølse, riskrem, riskrem, sjokolade, riskrem, julepølse) i jula, og returnerer tilbake til gode vaner i romjula en gang. eller på nyåret. Hvis ikke føler jeg at jeg har "gått glipp av" noe, og motivasjonen synker raskere enn temperaturen ute gjør nå... brrr

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hva er galt med majones? Ja det er ørlite kcal i det, men det er jo ikke usunt.... Du får bare spise mindre av noe annet om du elsker eggesalat :)

Hva er usunt? I min verden er ihvertfall majones laget på rafinert soyaolje ganske så usunt. Klarer man å holde seg til littegrann gjør det selvsagt ingen stor skade, men i en eggesalat med majones er det gjerne ganske mye majones.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er usunt? I min verden er ihvertfall majones laget på rafinert soyaolje ganske så usunt. Klarer man å holde seg til littegrann gjør det selvsagt ingen stor skade, men i en eggesalat med majones er det gjerne ganske mye majones.

det er akuratt det, det er.. det er VELDIG mye majones. bruker ofte hvertfal 1 pakke.! :p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja, kaster ut ett forslag...

1)Du kan lage majones selv og slippe sånne frrrryktelige oljer som vi bør skjelve i buksene av, ifølge enkelte, eller

2) Prøve alvt om halvt creme fraiche og majones, evt halvt om halvt creme fraiche og sennep.

3) Du kan prøve å begrense inntaket av eggesalat :p

Oppskrift

1 egg

1 ts sennep

3/4 ts salt (Seltin/LO)

1 ts tagatose (annet kan selvføgelig brukes)

1-2 dråper Tabasco

3 ss sitronsaft

2 1/2 dl kaldpresset rapsolje/olivenolje

Visp sammen alle ingrediensene unntatt oljen. Bruk gjerne elektrisk stavmikser. Spe forsiktig til å begynne med mens vispen går på høy hastighet. Spe med mer olje etterhvert. Hvis majonesen blir for tykk, rør inn en skje kaldt vann.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ble fristet til å prøve forslaget med mager kesam og sennep og synes det ble ganske godt.

3 egg

en halv teskje sterk sennep

3 toppet teskje mager kesam

saft fra en kvart lime

litt salt

noen dråper natreen

en teskje olivenolje

Lag evt sausen med en toppet teskje sennep og en tredels boks mager kesam og så har du i saus i eggene til en synes det blir passelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er usunt? I min verden er ihvertfall majones laget på rafinert soyaolje ganske så usunt. Klarer man å holde seg til littegrann gjør det selvsagt ingen stor skade, men i en eggesalat med majones er det gjerne ganske mye majones.

En må ikke bruke olivenolje.... og det er lett å lage majones selv..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg ble fristet til å prøve forslaget med mager kesam og sennep og synes det ble ganske godt.

3 egg

en halv teskje sterk sennep

3 toppet teskje mager kesam

saft fra en kvart lime

litt salt

noen dråper natreen

en teskje olivenolje

Lag evt sausen med en toppet teskje sennep og en tredels boks mager kesam og så har du i saus i eggene til en synes det blir passelig.

ååh :D:D tusen tusen takk :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...