Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Skulderleddet er vel det med mest bevegelse, men hva er leddet med minst bevegelighet?

Det kommer jo litt an på hva du mener med ledd, snakker du kun om ekte ledd eller også uekte ledd? I tillegg er det jo mange ulike kategorier innen ekte ledd som igjen definerer litt de ulike bevegelsesutslagene de har. F.eks. skulder- og hofteledd som du nevner er kuleledd og kan derfor beveges gjennom alle akser. Kne- og albueledd som er nevn litt lenger ned er hengselledd og jobber bare i et plan. Så har du ulike rotasjonledd, f.eks ledd mellom ulna og radius (beina i underarmen). Ellers så har du jo glideledd, sadelledd og ellipsoidledd.

Annonse

albueleddet vs kneleddet?

der har vi det tenker jeg. Kneleddet må være det minst bevegelige.

Say what? Kneleddet er da blant de desidert mest bevegelige leddene vi har i kroppen. Uten at jeg er helt sikker ville jeg gjetta på IS-leddet, bekkenleddet, altså leddet mellom korsbeinet og hoftebeinet. Vi har også en del ledd i mellomfoten og -hånden som er fryktelig lite bevegelige.

Det var lite gjennomtenkt av meg, jeg tenkte egentlig bare på skulderleddet, albueleddet, hofteleddet og ankelleddet. Og sammenliknet med de så er vel kneleddet minst bevegelig? :)

Ankelleddet har et samlet bevegelsesutslag på ca 50 grader, mens et kne har 130-140 grader, i tillegg til ca 40 grader rotasjon. Albueleddet er sammensatt av flere ledd, og regner vi alle under ett så slår det kneet.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...