Gå til innhold

Anbefalte innlegg

ja som overskriften sier, har en svigersøster som vil trene knebøy, men teknikken ser helt rar ut. Lurer på om det kan være for stive skuldre. For når hun går ned tipper hun frem og nesten som skuldrene kolapser. om dere skjønner. Kan jo være noe i legg/lår partiet også da..

Forslag til forbedring?

Fortsetter under...

jo ser den men om stanga ikke går lengre bak, så får du jo heller ikke vekta lengre bak.

Er det sånn noen ganger at enkelte bare ikke er laget slik at det vil fungere eller ?

joda, da må man bare kompasere slikt at det blir riktig.

Alle kan kjøre en bøyvariant, se bort ifra skader og annet som gjør det fysisk umulig.

Selv fortrekker jeg feks frontbøy fremfor knebøy, men det finnes fler alternativer om man ikke kan kjøre knebøy

Annonse

God mobilitetstrening for skuldre:

Ta et avkuttet kosteskaft eller en annen ekstremt lett stang (kan vel også bruke tau, men har aldri testa det). Med strake armer tar du kosteskaftet over hodet og ned bak ryggen. Før den derfra tilbake til utgangsposisjonen. Det må være strake armer, aldri bøy armene. Klarer hun ikke øvelsen har hun dårlig mobilitet i skuldrene.

Mest sannsynlig sitter det ikke noe spesielt i skuldrene, men hun har rett og slett ikke lært seg å holde kontroll på kroppen enda. Det du beskriver høres mye ut som når jeg forsøkte å lære en langbent, utrent venninne av meg knebøy. Det meste kollapset på vei ned, knær inn, fram, armer bak, tilting til høyre og venstre osv. Det kan kanskje være en ide å kjøre goblet squat som oppvarming, for å lære følelsen av å sette seg kontrollert ned mellom bena, og det vil nok også ta tid å lære seg å holde spenn i kjernemuskulatur og å faktisk spenne imot stanga og ikke bare gi etter for vekta av den, om du skjønner hva jeg mener :)

Mest sannsynlig sitter det ikke noe spesielt i skuldrene, men hun har rett og slett ikke lært seg å holde kontroll på kroppen enda. Det du beskriver høres mye ut som når jeg forsøkte å lære en langbent, utrent venninne av meg knebøy. Det meste kollapset på vei ned, knær inn, fram, armer bak, tilting til høyre og venstre osv. Det kan kanskje være en ide å kjøre goblet squat som oppvarming, for å lære følelsen av å sette seg kontrollert ned mellom bena, og det vil nok også ta tid å lære seg å holde spenn i kjernemuskulatur og å faktisk spenne imot stanga og ikke bare gi etter for vekta av den, om du skjønner hva jeg mener :)

det hørtes meget lurt ut ;) skal prøve takk .. hehe

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...