Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Jeg har etter mye prøving og feiling lært at kroppen min har best av ikke alt for mye karbs, for føler meg fort oppblåst og at særdeles antydninger til mageruter uteblir :( Men kutter jeg i for mye karbs, blir jeg gretten, utålmodig osv. Da ligger jeg vel på ca.30-50g per dag i laveste skikte.

Så, har noen noe tips til meg? Hvilke karb kilder jeg burde velge? Har jo en forfoldsvis høy treningsmengde som tilsvarer 2-4 intervalløkter, samt tilsvarende styrkeøkter med to-splitt.

Jeg trenger karbo-råd! Ligger på ca 1500 kcal på treningsfrie dager, og rundt 2000kcals på treningsdager, men likevel uteblir magerutene dersom jeg innfører karbsene

Lenke til kommentar
https://forum.fitnessbloggen.no/topic/20849-problemer-med-lavkarbo-kost/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Basert på egenerfaring vil jeg anbefalt carbs som potet, rotgrønnsaker og hvit ris. Disse blir iallefall ikke jeg oppblåst av. Selv blir jeg ikke i dårlig humør på lavkarbo med mindre jeg kutter på fettet. En pakke bacon har aldri gjort meg gretten ihvertfall :D

Annonse

Basert på egenerfaring vil jeg anbefalt carbs som potet, rotgrønnsaker og hvit ris. Disse blir iallefall ikke jeg oppblåst av. Selv blir jeg ikke i dårlig humør på lavkarbo med mindre jeg kutter på fettet. En pakke bacon har aldri gjort meg gretten ihvertfall :D

Og du føler du også får utbytte av treningen som ok fettprosent slik at det er antydnig til mageruter etc?

det er nok mengden fett som er alt for lite ift det jeg burde ha. Hvor mange g fett ca ville du anbefale til ei jente på 20, med overnevnte kcal per dag?

Regn ut. Karbo og protein ca 4 kcal pr gram. Fett ca 9 kcal pr gram. 100 smør er ca 780 kcal. Bruker du smør som fettkilde er det jo lett å regne ut.

Fjerne du noe når du innfører karbsene...?

Fjerner ikke mye, for da ligger jeg på et alt for mye underskudd ift ønsket mitt om muskevekst. Men muligens jeg kan kutte ned på antall gram protein? Er 160, 20 år gammel jente og ligge på +- 200g protein per dag?

er det dette som er med på å sette litt "bremser" på fettprosenten? Altså denne konstante antall g protein per dag, uavhenig av karbs eller ikke?

Regn ut. Karbo og protein ca 4 kcal pr gram. Fett ca 9 kcal pr gram. 100 smør er ca 780 kcal. Bruker du smør som fettkilde er det jo lett å regne ut.

jeg har regnet ganske så nøyaktig på både antall karbs, protein - der utfallet blir rundt 100g karbs i gjennomsnitt per dag, 200g prots

Absolutt, om jeg holder meg "på" og ikke skeier ut gjør det underverker på kort tid for meg.

Er veldig glad i jasminris, så dette er en ok karbs kilde i hverdagene også vil du si? Har ikke spist mye brød, men føler det er de små megdene med brød som har bremset det hele litt?!

Trenger ikke ligge på mer enn 2xkroppsvekt i proteiner, så kan du få i deg gjenværende i fett.

Personlig spiste jeg mye ris kl 0900 og 1130 ("nier" og lunsj), gjorde dette i mange år til tross for at jeg ble slappere og varierende humør..NÅ spiser jeg kun karbsene på kvelden og fett+proteiner før trening.

Generelt hvit ris gir RASK energi, og kan påvirke humør..

Annonse

Trenger ikke ligge på mer enn 2xkroppsvekt i proteiner, så kan du få i deg gjenværende i fett.

Personlig spiste jeg mye ris kl 0900 og 1130 ("nier" og lunsj), gjorde dette i mange år til tross for at jeg ble slappere og varierende humør..NÅ spiser jeg kun karbsene på kvelden og fett+proteiner før trening.

Ok, høres bra ut! :) Har prøvd ut liknende i det siste, men har innført bittelitt karbs før trening - muligens det bare er for det psykiske :p Så hvit ris + Cottage Cheese m/sukkerfritt syltetøy er en ok kveld det vel?

Ok, høres bra ut! :) Har prøvd ut liknende i det siste, men har innført bittelitt karbs før trening - muligens det bare er for det psykiske :p Så hvit ris + Cottage Cheese m/sukkerfritt syltetøy er en ok kveld det vel?

Kan funke som kvelds det ja :) Litt vanesak, merka jeg iallefall (var/er riskarbojunkie).

ELLER feks havregryn oppi cottage cheesen:)

Er veldig glad i jasminris, så dette er en ok karbs kilde i hverdagene også vil du si? Har ikke spist mye brød, men føler det er de små megdene med brød som har bremset det hele litt?!

Bare små mengder brød kan fucke opp alt med oppblåsthet, dårlig tarmhelse og påvirket psyke. Ris har ikke samme effekten selv om det er en rask carbkilde, men du får likevel blodsukkerstigningen og -fallet som VegarL sier. Insulinstigning som fører til fettlagring vil også være der. Ville prøvd å øke fett først, og om du ikke føler forbedring ville jeg snikt inn ris og potet på treningsdagene dine.

Bare små mengder brød kan fucke opp alt med oppblåsthet, dårlig tarmhelse og påvirket psyke. Ris har ikke samme effekten selv om det er en rask carbkilde, men du får likevel blodsukkerstigningen og -fallet som VegarL sier. Insulinstigning som fører til fettlagring vil også være der. Ville prøvd å øke fett først, og om du ikke føler forbedring ville jeg snikt inn ris og potet på treningsdagene dine.

Ok, tusen takk for supre råd! Dette skal prøves:)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...