Gå til innhold

Proteinpulver?


cn1989

Anbefalte innlegg

Jeg lurte egentlig bare på hvor nødvendig det er med proteinpulver i et forholdsvis normalt kosthold for jenter?

Mulig litt vanskelig å svare generelt på, men jeg er litt grønn på akkurat dette :p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg vil gjerne få mer muskler, hvis det er konkret nok? :p

Syns alle som er litt over middels interessert i trening og kosthold bruker proteinpulver, og lurer derfor litt på om jeg burde gjøre det også :o

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Grunnen til at mange bruker det er at det er enkelt i bruk og mange liker også smaken. Det er også en billig proteinkilde med god kvalitet.

Men nødvendig, for de aller fleste - ikke i det hele tatt :)

Takk for oppklaringen, Vegard! :) Da kanskje det må overveies likevel ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lurte egentlig bare på hvor nødvendig det er med proteinpulver i et forholdsvis normalt kosthold for jenter?

Mulig litt vanskelig å svare generelt på, men jeg er litt grønn på akkurat dette :p

Proteinpulver er kun nødvendig om du fysisk ikke greier å spise / drikke proteiner på en annen måte. For folk som vil ned i vekt vil jeg nesten alltid anbefale mot proteinpulver, selv om den selvsagt kan spille en rolle da og, om man ønsker det. For folk som vil opp i vekt / øke proteininntaket uten å gjøre særlig med forandringer med kostholdet forøvrig er de også bra. Utover det kan man få i seg proteiner på helt andre måter, som metter bedre.

Om man er litt dårlig økonomisk stilt kan det også være et alternativt om man kjøper store poser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tar det hvis jeg ikke har fått i meg så mye mat på en dag eller ikke er så sulten, ellers spiser jeg vanligvis litt for mye proteiner fra før av :p

Kan det ha negativ effekt å spise for mye proteiner? :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Proteinpulver er kun nødvendig om du fysisk ikke greier å spise / drikke proteiner på en annen måte. For folk som vil ned i vekt vil jeg nesten alltid anbefale mot proteinpulver, selv om den selvsagt kan spille en rolle da og, om man ønsker det. For folk som vil opp i vekt / øke proteininntaket uten å gjøre særlig med forandringer med kostholdet forøvrig er de også bra. Utover det kan man få i seg proteiner på helt andre måter, som metter bedre.

Om man er litt dårlig økonomisk stilt kan det også være et alternativt om man kjøper store poser.

Så forstår jeg deg riktig så bør jeg spise proteinpulver hvis jeg vil ned i vekt? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, som sagt anbefaler jeg MOT det :)

Grunnen til dette er simpelthen at du drikker det, noe som vil mette mindre enn om du spiser f.eks 300g cottage cheese som vil ha litt flere kcal, men holde deg mett mye lengre. Med det sagt - Det viktigste er at du trives med det du driver med, så om du absolutt elsker proteinpulver kan du gjerne bruke det. Personlig er jeg ikke veldig glad i det til tross for at jeg har jobbet meg frem til et merke med god smak. Jeg foretrekker skikkelig mat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan det ha negativ effekt å spise for mye proteiner? :(

Ja, sånn som jeg har skjønt det (veldig usikker her!!!), så enten legger man det på seg ellers så bare kommer det ut igjen. Sikkert noen andre som er bedre på dette enn meg xD

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan det ha negativ effekt å spise for mye proteiner? :(

Det blir hevdet at hvis man har skikkelige nyreproblemer, så _kan_ det i enkelte gitte situasjoner tenkes at det muligens potensiellt kan oppstå problemer om man bøtter innpå med skabbelige mengder proteiner. Jeg har derimot ikke lest om noen slike tilfeller enda.

Om man vil ned i vekt,og spiser såpass mye proteiner(og fett og karbohydrater) at inntaket overstiger forbruket...ja da vil ikke vekten gå nedover:P)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, sånn som jeg har skjønt det (veldig usikker her!!!), så enten legger man det på seg ellers så bare kommer det ut igjen. Sikkert noen andre som er bedre på dette enn meg xD

Begge er feil. Du vil legge på deg dersom du spiser for mye proteiner slik at du totalt får et for høyt energiinntak i forhold til forbruk. Dette vil du også gjøre om du spiser for mye fett eller karbohydrater i forhold til energiforbruket. Kalorier inn, kalorier ut. Proteiner skilles heller ikke ut ved kalorioverskudd, det vil lagres i kroppen til senere bruk.

cn1989, som Aurelius sier vil for mye proteiner kun ha en negativ effekt dersom du overstiger kaloriforbruket ditt, eller dersom du lider av nyreproblemer fra før. Det er derimot greit å holde seg til rundt 1,5-2,5g per kg kroppsvekt da det ikke er nødvendig med mer enn det, og da får du mindre rom for fett og karbohydrater.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Begge er feil. Du vil legge på deg dersom du spiser for mye proteiner slik at du totalt får et for høyt energiinntak i forhold til forbruk. Dette vil du også gjøre om du spiser for mye fett eller karbohydrater i forhold til energiforbruket. Kalorier inn, kalorier ut. Proteiner skilles heller ikke ut ved kalorioverskudd, det vil lagres i kroppen til senere bruk.

cn1989, som Aurelius sier vil for mye proteiner kun ha en negativ effekt dersom du overstiger kaloriforbruket ditt, eller dersom du lider av nyreproblemer fra før. Det er derimot greit å holde seg til rundt 1,5-2,5g per kg kroppsvekt da det ikke er nødvendig med mer enn det, og da får du mindre rom for fett og karbohydrater.

Takk for oppklaringen! Trengte den igrunn selv også x)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...