Gå til innhold

Knesmerter under knebøy!


Daenerys

Anbefalte innlegg

Jeg har i det siste fått store smerter i høyre kne når jeg utfører bl.a. knebøy og frontbøy. Dette er noe som ble mer framtredende etter je økte belastningen betydelig.

Noen tips til hva jeg kan gjøre for å lindre smertene? Er særdeles surt når jeg må kutte ut eller ha lett belastning pga. kneet.

Håper på god respons!

- Jente 20

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har i det siste fått store smerter i høyre kne når jeg utfører bl.a. knebøy og frontbøy. Dette er noe som ble mer framtredende etter je økte belastningen betydelig.

Noen tips til hva jeg kan gjøre for å lindre smertene? Er særdeles surt når jeg må kutte ut eller ha lett belastning pga. kneet.

Håper på god respons!

- Jente 20

Det beste er nok å få en kompetent person til å se på teknikken din (dersom du føler deg usikker her), du bør også eventuelt høre med en fysioterapeut eller liknende om hva årsaken kan være dersom det ikke er noe i veien med teknikken..Ellers er det nok best å ta det med ro til kneet har blitt bedre før du begynner med noe tung belastning igjen..;) Det er ikke normalt å ha vondt i kneet under knebøy, men det kan skje med de aller fleste av ulike grunner! :) Håper du finner en god løsning! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje teknikkfeil? Jeg fikk vondt i det ene kneet fordi det "slurvet" når jeg gikk opp igjen (altså gikk noen cm innover igjen)..

Når du stiller deg opp til kneøby, uavhengig av hvor bredt eller smalt du måtte velge å stå, skal tærne peke noen grader utover, ca 10-20 grader er det som er anbefalt, da er det viktig at knærne "peker" eller "følger" tærne dine under hele løftet, du kan tenke deg at du skal presse bena/knærne utover, dette skal du gjøre nettopp for å hindre at knærne dine går innover når du begynner på den konsentriske delen av løftet. Dersom knærne dine detter mot midten på veg opp igjen, kan det være grunnen til at du sliter med knesmerter, men det kan jeg selvfølgelig ikke svare sikkert på!! ;) Så som sagt i første innlegget, det beste er om du får noen til å sjekke teknikken din, eventuelt finner ut om du har pådratt deg en liten skade i kneet, isåfall bør du unngå for tung belastning på kneet i nærmere framtid :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje teknikkfeil? Jeg fikk vondt i det ene kneet fordi det "slurvet" når jeg gikk opp igjen (altså gikk noen cm innover igjen)..

Er veldig sikker på at teknikken min er bra, har tidligere fått fysio og PT til å se på teknikk, og trent disse øvelsene lenge nå. Men knerne mine har en tendens til å gå litt innover idet jeg skal opp, prøver å forhindre det men da kjenner jeg smerten desto større i kneet o_O Kan knebekytter eller liknende hjelpe?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det beste er nok å få en kompetent person til å se på teknikken din (dersom du føler deg usikker her), du bør også eventuelt høre med en fysioterapeut eller liknende om hva årsaken kan være dersom det ikke er noe i veien med teknikken..Ellers er det nok best å ta det med ro til kneet har blitt bedre før du begynner med noe tung belastning igjen..;) Det er ikke normalt å ha vondt i kneet under knebøy, men det kan skje med de aller fleste av ulike grunner! :) Håper du finner en god løsning! :)

Er veldig sikker på at teknikken min er bra, har tidligere fått fysio og PT til å se på teknikk, og trent disse øvelsene lenge nå. Men knerne mine har en tendens til å gå litt innover idet jeg skal opp, prøver å forhindre det men da kjenner jeg smerten desto større i kneet
o_O
Kan knebekytter eller liknende hjelpe?

Huff, er så kjedelig å måtte kutte ut øvelsene og kutte belastningen når man har framgang
:(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Når du stiller deg opp til kneøby, uavhengig av hvor bredt eller smalt du måtte velge å stå, skal tærne peke noen grader utover, ca 10-20 grader er det som er anbefalt, da er det viktig at knærne "peker" eller "følger" tærne dine under hele løftet, du kan tenke deg at du skal presse bena/knærne utover, dette skal du gjøre nettopp for å hindre at knærne dine går innover når du begynner på den konsentriske delen av løftet. Dersom knærne dine detter mot midten på veg opp igjen, kan det være grunnen til at du sliter med knesmerter, men det kan jeg selvfølgelig ikke svare sikkert på!! ;) Så som sagt i første innlegget, det beste er om du får noen til å sjekke teknikken din, eventuelt finner ut om du har pådratt deg en liten skade i kneet, isåfall bør du unngå for tung belastning på kneet i nærmere framtid :)

Men knerne mine har en tendens til å gå litt innover idet jeg skal opp, prøver å forhindre det men da kjenner jeg smerten desto større i kneet
o_O
Kan knebekytter eller liknende hjelpe?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Knevarmere hjalp meg.

Kalde ledd er nok problemet i ditt tilfelle.

Er dette noe jeg kan få kjøpt på sportsbutikken f.eks? Vet du hvorfor "kalde ledd" oppstår, er det en konsekvens av overtrening eller annet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke noe mulighet for å filme nå(har akk vært på trening) :p , men det ene kneet mitt går litt innover, men kjenner smerten demper seg litt da jeg har bredere benposisjon. Idag kjente jeg også smerten desto verre da jeg utførte utfall med frivekter i hver hånd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det høres ut som nøyaktig det jeg hadde. Jeg ville tatt en pause til knesmerten er helt borte, også begynt igjen. For så lenge det først er blitt vondt (var ihvertfall sånn på meg), så ble det bare værende. Tok bare 1-2 uker før det var borte og jeg begynte igjen. Ikke kjent noe i kneet etter det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når du stiller deg opp til kneøby, uavhengig av hvor bredt eller smalt du måtte velge å stå, skal tærne peke noen grader utover, ca 10-20 grader er det som er anbefalt, da er det viktig at knærne "peker" eller "følger" tærne dine under hele løftet, du kan tenke deg at du skal presse bena/knærne utover, dette skal du gjøre nettopp for å hindre at knærne dine går innover når du begynner på den konsentriske delen av løftet. Dersom knærne dine detter mot midten på veg opp igjen, kan det være grunnen til at du sliter med knesmerter, men det kan jeg selvfølgelig ikke svare sikkert på!! ;) Så som sagt i første innlegget, det beste er om du får noen til å sjekke teknikken din, eventuelt finner ut om du har pådratt deg en liten skade i kneet, isåfall bør du unngå for tung belastning på kneet i nærmere framtid :)

Jeg er ikke ts. Jeg HADDE samme problemet FØR :p ikke nå, hehe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei:) Eg begynte å få vonde kne igjen for ei stund sidan etter eg begynte å løfte tungt i frontbøy.

Skjønte ikkje heilt ka eg gjorde feil. Fikk vondt berre eg skulle røyse meg fra toalettet.

Men så reiste eg til utlandet på ferie og der fikk eg nesten ikkje trent. Trente litt bakside lår og legger. Etter eg kom tilbake frå ferie så har smertene avtatt og eg kan køyre på med både tung knebøy og frontbøy uten problem.

Men eg har prøvd å korrigere teknikken litt. Så eg trur at om du muligens tar litt pause fra frontbøy og fokuserer meir på bakside lår en periode, så vil det bli bra igjen:) Har lest endel artikler der sammenhengen mellom smerter i kne og lite trening for bakside lår har en sammenheng. For meg sjøl som har slitt endel med vonde kne tidligare så har større fokus på bakside lår fungert veldig bra og fått smertene til å avta.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine knær er litt skeiv, så jeg får fort smerter i begge knær når teknikken ikke er god nok. Så jeg støtter forslagene over om at du får noen kompetente til å se på teknikken din og hvis det ikke bedrer seg så kan du få noen til å sjekke kneet ditt :) En annen ting som kan være verd å prøve ut er å trene opp kneet ditt. Kanskje det ene kneet er svakere enn det andre og derfor blir det belastet feil for å kompensere for det??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei:) Eg begynte å få vonde kne igjen for ei stund sidan etter eg begynte å løfte tungt i frontbøy.

Skjønte ikkje heilt ka eg gjorde feil. Fikk vondt berre eg skulle røyse meg fra toalettet.

Men så reiste eg til utlandet på ferie og der fikk eg nesten ikkje trent. Trente litt bakside lår og legger. Etter eg kom tilbake frå ferie så har smertene avtatt og eg kan køyre på med både tung knebøy og frontbøy uten problem.

Men eg har prøvd å korrigere teknikken litt. Så eg trur at om du muligens tar litt pause fra frontbøy og fokuserer meir på bakside lår en periode, så vil det bli bra igjen:) Har lest endel artikler der sammenhengen mellom smerter i kne og lite trening for bakside lår har en sammenheng. For meg sjøl som har slitt endel med vonde kne tidligare så har større fokus på bakside lår fungert veldig bra og fått smertene til å avta.

Ahh, ja, høres fornuftig ut å ta en liten pause da! Da skal jeg prøve å fokusere på bakside lår og kanskje la knebøyen og frontbøyen ligge en liten periode :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine knær er litt skeiv, så jeg får fort smerter i begge knær når teknikken ikke er god nok. Så jeg støtter forslagene over om at du får noen kompetente til å se på teknikken din og hvis det ikke bedrer seg så kan du få noen til å sjekke kneet ditt :) En annen ting som kan være verd å prøve ut er å trene opp kneet ditt. Kanskje det ene kneet er svakere enn det andre og derfor blir det belastet feil for å kompensere for det??

Absolutt! Har slitt med at det ene kneet har vært litt "skjevere" enn det andre, og kjent at det har vært en liten svakhet i det. Elsker knebøy og frontbøy, så jeg vil få dette knedilemmaet på plass :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kalde ledd er nok problemet i ditt tilfelle.

Hva baserer du det på? Ut i fra det vi har fått av informasjon er det ihvertfall 5-6 diagnoser som er like sannsynlige, og jeg har ikke sett kalde ledd som en diagnose i en eneste lærebok eller artikkel ;) Knevarmere har en ganske begrenset funksjon, og mesteparten av effekten er rett og slett at smertene kamufleres via gatewayprinsippet.

Til Dedicationgirl: Fokuser på å få teknikken og knekontrollen tilstrekkelig på plass. Gjør en deloadperiode hvor du kjører lettere vekter og fokuserer på teknikk og kontroll. Legg i tillegg inn ekstra fokus på øvelser for gluteus maximus og medius. Om problemene ikke bedres bør du oppsøke en terapeut som kan sette en presis diagnose og tilpasse rehabiliteringen deretter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...