Gå til innhold

Fettprosent


2bias

Anbefalte innlegg

Visst jeg skal øke inntaket gradvis da, bør jeg fortsatt holde karbohydratene nede og få i meg mer fett osv eller må jeg bare hive innpå hva som helst så lenge totale kaloriintaket øker? Men de skrev over at man må ligge litt i energiunderskudd for å få mindre fettprosent, men det teller ikke for meg? Spør kanskje litt dumt, men ble litt forvirra :whistle:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Visst jeg skal øke inntaket gradvis da, bør jeg fortsatt holde karbohydratene nede og få i meg mer fett osv eller må jeg bare hive innpå hva som helst så lenge totale kaloriintaket øker? Men de skrev over at man må ligge litt i energiunderskudd for å få mindre fettprosent, men det teller ikke for meg? Spør kanskje litt dumt, men ble litt forvirra :whistle:

Øk både karbohydrater og fett gradvis. Du bør opp på ca 1 gram fett pr kg kroppsvekt som minimum. Et normalt nivå for vedlikehold for en jente på 65 kg bør ligge rundt 2000-2300 (lett - moderat aktiv).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Okei takk for enkelt svar :) Er ikke det at jeg på noen måte sulter meg, men spiser når jeg er sulten og har prioritert protein og fiber fremfor noen karbohydrater. Men å doble, vil jeg ikke da bulke og legge på meg mer fett enn muskler selv om jeg trener? I og med at jeg har spist på et såpass lavt inntak over et år og plutselig skal spise dobbelt så mye?

Jeg er myyye lavere og mindre enn deg (156 cm, 46-48 kg) og spiser 1500-2000 kcal per dag og jeg går ned i fettprosent :p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Okei takk!:) Og hvor mye minimum/max karbohydrater for å bygge muskler tror du?

Er ikke noen minimum og maks her, men noen responderer veldig bra på å spise veldig mye karbohydrater, mens andre trives best på litt mer moderate mengder, men desto mer fett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet ikke om det er rikitg å spør her, men jeg ligger på ca 1000 kcal hver dag og har gjort det lenge samtidig som jeg trener styrke 3-4 ganger i uka men får ikke lavere fettprosent. Da går jeg jo i underskudd av kalorier men føler ikke det hjelper noe på fettprosenten? Er 1.78 og 65kg.

Ville bare si at jeg er like høy som deg, og veier 62 kg. Veide 60,5 kg da jeg for alvor begynte å trene for 4 mnd siden. I disse 4 mnd har jeg spist ca 1900-2000 kcal hver dag (i gjennomsnitt...) og trent styrke 3 ganger i uka.

Og jeg har iallefall ikke lagt på meg mer fett en muskler på disse månendene :) Tvert imot.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Visst jeg skal øke inntaket gradvis da, bør jeg fortsatt holde karbohydratene nede og få i meg mer fett osv eller må jeg bare hive innpå hva som helst så lenge totale kaloriintaket øker? Men de skrev over at man må ligge litt i energiunderskudd for å få mindre fettprosent, men det teller ikke for meg? Spør kanskje litt dumt, men ble litt forvirra :whistle:

Ganske lik deg i høyde/ vekt. (175cm/65kg) Jeg spiser minst 3000 kcal på styrkedager og minst 2500 kcal på hviledager. Har gjort det i hele vinter og lagt på meg 4 kg, og jeg har i hvert fall ikke blitt "feitere", men fått strammere kropp og blitt en del sterkere:-) skjønner ikke hvordan du kan trene, for ikke å snakke om fungere i hverdagen på så lite kcal?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Jeg er nybegynner som trener starting strength 3 ganger i uka med lineær progresjon.

Er 1,96 cm høy og veier 89 kg atm. Har lagt på meg 3,2 kg på 33 dager og begynte med kreatinpulver omtrent samtidig.

Hvor mye kan jeg håpe er muskelmasse? Hvor mye fett har jeg minst lagt på meg? Hvor mye av vektøkningen kan jeg tilskrive vann?

Kan legge til at jeg har økt fra omtrent 2500+ kcal til 3500+ kcal pr dag i denne perioden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Slettet
Jeg er nybegynner som trener starting strength 3 ganger i uka med lineær progresjon.

Er 1,96 cm høy og veier 89 kg atm. Har lagt på meg 3,2 kg på 33 dager og begynte med kreatinpulver omtrent samtidig.

Hvor mye kan jeg håpe er muskelmasse? Hvor mye fett har jeg minst lagt på meg? Hvor mye av vektøkningen kan jeg tilskrive vann?

Kan legge til at jeg har økt fra omtrent 2500+ kcal til 3500+ kcal pr dag i denne perioden.

Historikken? Hvor lenge har du vært 196cm og 86kg? hvor mye trente du? hva trente du?

Mye av de 3,2kg'ene er nok vann+mat innhold :) Er ikke mye man kan øke i muskelmasse på 33dager desverre! :) Spesielt hvis du har trent en del fra før :) Men slutt å tenke på % andeler osv, trene, spis og kos deg :) Ikke vits å gå rundt å tenke alle de tallene :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Historikken? Hvor lenge har du vært 196cm og 86kg? hvor mye trente du? hva trente du?

Mye av de 3,2kg'ene er nok vann+mat innhold :) Er ikke mye man kan øke i muskelmasse på 33dager desverre! :) Spesielt hvis du har trent en del fra før :) Men slutt å tenke på % andeler osv, trene, spis og kos deg :) Ikke vits å gå rundt å tenke alle de tallene :)

Hehe :) Jeg synes det er greit å føre logg så jeg har noenlunde kontroll på vekt, styrkeprogresjon etc for motivasjon. Tenker også det er et poeng å ikke legge på seg mer fett enn nødvendig, for jeg har jo planer om å ta det vekk etterhvert.

Så til historikken:

Jeg er 33 år, så sluttet vel å vokse for 15 år siden. Vekta var på 96 kg for et par år siden, trente meg ned til 81 kg som jeg veide i januar i år. Har hatt mer fokus på styrketrening siden januar og morgenvekta i dag var 89,1 kg (altså 7 kg opp på 5 mnd).

Begynte på starting strength 15 mai og har økt arbeidsettene med ; 20 kg i knebøy, 12,5 kg i benkpress og 22,5 kg i markløft på omtrent 4 uker (sjekk evt. min loggbok for mer info i første post) :).

Altså; jeg har trent før, men faller allikevel inn under kategorien nybegynner dersom en ser på historikken med baseløft og progresjon i disse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...