Gå til innhold

Brennende følelse i brystet - har du det noen gang?


Powerpuff

Anbefalte innlegg

Ok, av frykt for å plage den stadig plagede legen min med noe som kanskje ikke er noe i det hele tatt spør jeg bare her for sikkerhets skyld, i tilfelle det jeg opplever er normalt og helt vanlig:

Pleier dere å få en brennende følelse midt i brystet (som at lungene og alt i midten og opp til halsen brenner) når dere kommer opp i svært høy puls? Hva hvis du har tilnærmet hvilepuls, og så av en eller annen grunn må løpe for livet for å rekke en buss og virkelig må pushe deg? Kjenner du noen ting da i brystregionen i det hele tatt?

Skulle sykle opp to bakker i dag fra å ha vært på butikken, og ettersom bakkene er ganske tøffe måtte jeg pushe meg litt. Hadde masse å gå på når det gjaldt musklene ellers (ingen antydning til å være sliten der), men måtte gi meg midt i bakke nummer to fordi det brente så sinnsykt midt i brystet. Ble så kvalm at jeg holdt på å kaste opp på en altfor nysgjerrig unge i samme slengen. Smertene ga seg etter en halvtimes tid, men det føles fortsatt noe trangt/hvesete i brystet. Ble fulgt hjem av en altfor bekymret treningskompis :p

Jeg har ingen problemer med å trene høyintervallstrening (riktignok maks 45 sekunder på og 15 sekunder av i en ti minutters tid, så det er ikke all verden) der jeg får veldig høy puls, og jeg merker ingenting da. Spinning med gradvis oppvarming går også fint. Har merket et par ganger at jeg kan få det samme i brystet hvis jeg plutselig må løpe veldig intenst et sted uten oppvarming, som nettopp etter bussen, men ellers går alt av trening kjempefint. Blir ellers aldri anpusten i hverdagen, selv ikke av å gå opp bratte bakker - må på en måte virkelig gå inn for å bli andpusten for å bli det. Har hvilepuls på 59, hvis det skulle si noe om kondisnivå.

Så, hva er greia her? Har jeg plutselig fått akutt dårlig kondis, er dette normalt og noe som dere også opplever eller har opplevd, eller bør jeg faktisk plage stakkars legemannen igjen? Og ja, jeg kommer meg til legen hvis jeg tror dette er muffens, men jeg vil jo ikke gå dit og klage på at jeg blir sliten av å trene hvis det bare er kondisen som er problemet heller og dette er helt vanlig :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg ville sjekket det med legen. Det trenger ikke være noe alvorlig, men det kan jo være NOE.

Husk at alle sykdommer er enklere å behandle om de blir oppdaget tidlig.

Ikke gjør som jeg gjorde, og tro at "det går over av seg selv". Bedre å ta en skikkelig test. Begynn med en enkel Spirometri, og ta det derfra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, hvis du tror det er verdt å sjekke ut så skal jeg gjøre det. Jeg lurte bare på om alle hadde det slik når de ble skikkelig slitne, eller om det bare var meg, men det ble jeg ikke så mye klokere på tydeligvis. Så ok, legen it is. Takk! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg får sånn der hver gang jeg løper FORT. Og det har jeg alltid fått. Og vet ihvertfall hele fotballaget mitt fikk det samme og nåværende samboer, bestevenninne etc så tror det er ganske vanlig. Spesielt om det er kjølig ute.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Fikk du det såpass ille at du ble helt utmattet og ute av stand til å fortsette? Jeg skjønner ikke dette helt, har jo høyere puls enn jeg hadde da ellers under trening, og da er det ingen problem. Men så trener jeg jo stort sett innendørs ellers, så kan være at det er slik du beskriver bare noe med kulden :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det høres ut som det er såpass plagsomt og ubehagelig for deg Powerpuff at en tur til legen nok er det smarteste. Ut i fra symptomene du beskriver er det første jeg tenker på bryst-/halsbrann. Dette finnes det jo medisiner mot, så det er ingen grunn til at du skal gå rundt å ha det så ubehagelig. Om det derimot er vanlig at plutselig høy aktivitet skal utløse de symptomene, det vet jeg ingen ting om. Men legen din kan undersøke deg og evt sende deg til gastroskopi om hun/han mener det er noe å utrede videre.

Ta tlf til legen, det er nok det som kan gi deg et best mulig svar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk du det såpass ille at du ble helt utmattet og ute av stand til å fortsette? Jeg skjønner ikke dette helt, har jo høyere puls enn jeg hadde da ellers under trening, og da er det ingen problem. Men så trener jeg jo stort sett innendørs ellers, så kan være at det er slik du beskriver bare noe med kulden :)

Klarer å fortsette litt etter det kommer, så må jeg ta en pause fordi det svir sånn. Noen ganger når jeg har jogget i sånn type 5 grader så varer det hele kvelden. :p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...

Heisan der,

lurer på dette med "brennende følelse i brystet" Har du fått forklaring fra lege på dette?

Jeg hadde et noenlunde tilsvarende følelse i dag tidlig. Skikkelig ubehagelig, men vanskelig å definere.

Varighet ca 15 - 20 min, men uten at jeg hadde høy puls. Trener jevnlig og har en hvilepuls på 48 slag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg får sånn hvis jeg må anstrenge meg i kulda og har endt opp med å hoste i flere dager etterpå. For min del tror jeg det har noe med at jeg generelt har sensitive luftveier pga allergi (aldri påvist astma), så hvis noe først setter seg der så blir det virkelig ille. Har sjekket hjertet (EKG) og sjekker også pusten (spirometri) jevnlig hos lungespesialist, så vet derfor at jeg ikke har noe alvorlig galt og at jeg kan leve med det.

(Har sjekket disse tingene pga akutte allergiproblemer, ikke pga anstrengelse som fører til vondt i brystet, men tenker at de ville oppdaget det om jeg hadde noe feil).

Er man i det hele tatt usikker på om man bør oppsøke legen, så er svaret ofte at man bør gjøre det. Kanskje du kan bruke timen til å ta en generell helsesjekk, slik at det ikke føles så bortkastet hvis det ikke er noe farlig? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...