Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hei, er en gutt på 16 år. 174 cm høy og veier rundt 63 kg.. trent styrke i 5 månder og ser fin fremgang, men vill ned ca 3%i fettprosent.. og lurer på det er mulig samtidig som jeg kan bygge muskler? .. har et ganske bra kosthold (tar protein tilskudd etter treningeritillegg).

Fortsetter under...

Sånn jeg ser det vil du kunne misnek fettprosenten din ved å øke i muskelmasse - mtp din høyde og vekt ser jeg ingen grunn til at du skal fokusere på den "negative" retningen ved å gå ned i fett% -> ned i vekt

Husk at prosent kun er en regneform som forteller oss "del av hundre".

Dersom du går opp 5kg i muskelmasse og 1kg i fett så vil du da få mindre fettprosent selv om du veier 6kg mer, capiche? (y)

Så for å svare på spørsmålet ditt - JA, det er mulig

Sånn jeg ser det vil du kunne misnek fettprosenten din ved å øke i muskelmasse - mtp din høyde og vekt ser jeg ingen grunn til at du skal fokusere på den "negative" retningen ved å gå ned i fett% -> ned i vekt

Husk at prosent kun er en regneform som forteller oss "del av hundre".

Dersom du går opp 5kg i muskelmasse og 1kg i fett så vil du da få mindre fettprosent selv om du veier 6kg mer, capiche? (y)

Så for å svare på spørsmålet ditt - JA, det er mulig

Hehe, ikke for å ødlegge, men noe av det du sier er direkte feil. ;)

Hvis TS her på 63 Kg og 12.9 i fettprosent går opp 1 kg fett og 5 kg muskler så vil TS veie:

63+1+5=69 Kg

og ha en fettprosent på:

(63/100)*12.9 = 8.127 Kg fett ved 63 Kg.

8.127+1 = 9.127 fett ved 69 Kg

9.127/69 = 0.132 tilnærmet.

Altså han ender opp på 13.2 i fettprosent. Det er altså en økning i fettprosent på 2.5% og økning på 1.2 prosentpoeng.

Hei, er en gutt på 16 år. 174 cm høy og veier rundt 63 kg.. trent styrke i 5 månder og ser fin fremgang, men vill ned ca 3%i fettprosent.. og lurer på det er mulig samtidig som jeg kan bygge muskler? .. har et ganske bra kosthold (tar protein tilskudd etter treningeritillegg).

Den gyldne middelvei er det beste for oss som trener naturlig. Du veier kun 63 kg og stol på meg om du skulle gått ned enda mer i vekt ville du ikke sett bedre ut.

Hehe, ikke for å ødlegge, men noe av det du sier er direkte feil. ;)

Hvis TS her på 63 Kg og 12.9 i fettprosent går opp 1 kg fett og 5 kg muskler så vil TS veie:

63+1+5=69 Kg

og ha en fettprosent på:

(63/100)*12.9 = 8.127 Kg fett ved 63 Kg.

8.127+1 = 9.127 fett ved 69 Kg

9.127/69 = 0.132 tilnærmet.

Altså han ender opp på 13.2 i fettprosent. Det er altså en økning i fettprosent på 2.5% og økning på 1.2 prosentpoeng.

Ikke for å overkverulere ditt briliant utregnede svar - men jeg tok bare et lett eksempel i hele tall :)

Annonse

Tusen takk for svar :) Tror jeg heller bare går for å bygge mer muskler og se om det blir noe sixpack :) du som lurte hva jeg spist,

-frokost: Skyr yougurt, med banan og en skive med kylling pålegg eller makrell i tomat.

-Lunsj: 2 skiver med kyllingpålegg og kyllingost eller rekeost, litt frukt og 2 knekkebrød med samme pålegg

-middag: Bestemmer ikke alltid middag, men ofte kylling eller fisk spiser mye bønner og alltid noe grønt på talerken

- Etter trening: proteinshake

Kvelds : samme som lunsj med melk og dessert om kvelden kesam med mango eller banan.

dette er det jeg spiser på en dag, er jo ofte utskiftinger men dette er mest vanlige

Jo det ender jo det at jeg går på noen smeller inni mellom og spiser usunt.. men ikke ofte...

Hør på Therese, du er i den alder'n der du utvikler deg mye og vokser fort/lett. Vet jo ikke målet ditt, men du sier at du vil øke i muskelmasse. Du kan øke inntaket ditt en god del uten å være så altfor bekymra for dobbelthaka (flåsete sagt). Bruk litt tid på å lese deg opp på kosthold/trening. Det er mye nyttig info på fitnessbloggen. Er nesten misunnelig på mulighetene du har med å opparbeide deg kunnskap om dette i alderen du er nå. Hadde jeg hatt samme tilgang på det når jeg var på din alder så hadde jeg vandra rundt som en gresk gud. I stedet spiste vi feil, trente feil og fikk ikke i nærheten av de resultatene som vi kunne fått og ønsket oss...

Har du lest denne?

Styrketrening for nybegynnere - Fitnessbloggen

Der står det en del om kosthold også.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...