Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Igjen en gang...må jeg ha litt hjelp eller input her...jeg vet d ikke akkurat er lenge siden jeg begynte på an igjen m\å prøve å gå ned i vekt,typ 2 uker siden..men håpte jo på at jeg ville oppleve at vekta tikket nedover igjen...men det gjør den ikke...

Harde fakta:

jente

167 cm

gått ned 37 kg

spist for lite i laaang tid,trent for mye og "kræsja" kroppen på nyåret,hormonene var helt på tur og jeg var konstant syk og tree og slikt. 87 til 90 kg,gikk opp og ned ilang tid,kom meg aldri av flekken fra 87 kg.

Begynte å trappe opp på kcal og deloadet osv,ca 3 mndr siden,gått opp5 kg ca.går litt opp og ned ,håper noe av det er muskler,ikke bare vann og fett:cry:. Har hele tiden trent styrketrening,både tungt og lett,med både 3-6 reps og 8-12.

Nå har jeg kommet opp i rundt 3000 kcal og holdt meg der i en god tid uten å gå opp noe mer i vekt,såvil tro vedlikehold er på rundt 2700-3000. For to uker siden begynte jeg å trekke ifra litt,2-300 kcal i gjennomsnitt hver dag,altså ligget på 2700-2800 og forrige uke trakk jeg ifra enda 200,så da altså rundt 2500-2600 kcal...og denne uka har jeg vært på alt fra 2300 til 2500 hittil. og null nedgang...holder vekta da,haha..men null nedgang ...det synes jeg er rart..

Trener fremdeles ganske mye,men det er fordi jeg har fått tilbake energien og :)

ligger på 5-6 økter i uka...trener lite cardio,går en god del på jobb,og blir ofte to tre turer på 30 min tre ganger i uka ca ellers er det styrketrening,har en to splitt nå.

Maten er for eksempel:

M1:

515 kcal

40,2 g protein

33,5 g karbohydrat

26.3 g fett

M2:

514 kcal

42,9 g protein

63,9 g karbohydrat

9,33 g fett

M3:

669 kcal

85,1 g protein

29,9 g karbohydrat

25 g fett

M 4:

612 kcal

61,4 g protein

53,6 g karbohydrat

19,2 g fett

2310 kcal

229,6 g protein

180,8 g karbohydrat

79,83 g fett

Jeg trener oftest på formiddagen på tom mage ,med kaffe og litt preworkout tilskudd innabords,kanskje en eple.

spiser frokost etter det og inntar resten av måltidene ganske hyppig,spisevindu på ca 9-10 timer.

Noen dager trener jeg på kvelden og da er det som regel etter middag og inntar da siste måltid etter det.

Hva gjør jeg galt?:/

Cm røre så vidt litt på seg da,går litt inn ,spesielt i det siste..føler meg,renere,leanere og strammere,sterkere osv:) Men vekta står bom...

legger ved et bilde bare for sikkerhets skyld,alt som hjelper right?:p

Begynner å bli litt bekymra for at jeg er stuck her resten av livet:p Denne kroppen har født to barn og gått opp og ned 50 kg to ganger btw,så huden er liksom ikke helt som den var heller:p

Men okei,hvis jeg hadde fått betalt for hver tråd jeg har skrevet om dette tidligere så hadde jeg vel hatt ganske mye gryn:p Jeg vet ikke hva som skal skille denne tråden fra andre men la gå...jeg vet liksom ikke helt hva jeg skal gjøre annet enn å spørre meg til råds her.

Men hvorfor vil ikke kroppen min mer ned i vekt?o_O

Lenke til kommentar
https://forum.fitnessbloggen.no/topic/20142-hoffhvor-blir-det-av-vektnedgangen-a/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Om du føler deg "renere, leanere, strammere og sterkere" ser jeg ikke helt problemet, når det i tillegg vises på målbåndet ;)
Ja men det er såppas lite,og vekta MÅ ned.;)Jeg har ikke planer om å se slik ut resten av livet og hvis man skal få...fikset på ting må jeg også en god del ned i vekt enda..

Veldig bra at du tar det sakte og rolig og reduserer kaloriinntaket gravis. Men dette innebærer også at du ikke nødvendigvis vil se særlig merkbare resultater på to uker, det er altfor kort tid. Fortsett slik du gjør i et par uker til, så kan vi se.

Jeg har ikke så mye å komme med til deg om hva du evt gjør feil eller ei, men jeg ble veldig nysgjerrig på hvilket nivå du lå på når du "spiste for lite over laaaaang tid"? Jeg hadde samme startvekt som deg i høst, og hadde også gått ned en del tidligere... men har sakte (veeeeeldig sakte) kommet meg videre nedover siden i høst... Ligger nå på et inntak på 1600 kcal, og trener 5-6 ganger i uka.

Kan jo ta en titt i loggboka mi om du er interessert i mer om hva jeg har gjort, men kan jo ikke si om det vil funke for deg...

Det er slitsomt og frustrerende, men gi kroppen din litt tid til å venne seg til endringene - slik som Keegil skriver...

Veldig bra at du tar det sakte og rolig og reduserer kaloriinntaket gravis. Men dette innebærer også at du ikke nødvendigvis vil se særlig merkbare resultater på to uker, det er altfor kort tid. Fortsett slik du gjør i et par uker til, så kan vi se.
Okei..men jeg har jo drevet på i ja..to år nå..så dette er liksom samme greia som d alltid har vært..uansett om jeg ligger for lavt,akkurat passe eller vedlikehold..så er det slik...jeg går ikke ned..ikke før jeg er veeeeldig lavt nede...men det går ikke i lang tid,jeg ødelegger jo kroppen helt..

Annonse

Jeg har ikke så mye å komme med til deg om hva du evt gjør feil eller ei, men jeg ble veldig nysgjerrig på hvilket nivå du lå på når du "spiste for lite over laaaaang tid"? Jeg hadde samme startvekt som deg i høst, og hadde også gått ned en del tidligere... men har sakte (veeeeeldig sakte) kommet meg videre nedover siden i høst... Ligger nå på et inntak på 1600 kcal, og trener 5-6 ganger i uka.

Kan jo ta en titt i loggboka mi om du er interessert i mer om hva jeg har gjort, men kan jo ikke si om det vil funke for deg...

Det er slitsomt og frustrerende, men gi kroppen din litt tid til å venne seg til endringene - slik som Keegil skriver...

Kommer an på hvor høy du er:) 1600 er for lite,jeg holdt på å ødelegge meg helt,ødela meg faktisk ensten helt slik...hormonene for eksempel spesielt går til H...
165 cm høy, 32 år :) har justert meg ned fra 1800/1900 kcal.
Hva veier du da? 18-1900 er også lite med mindre du ikke beveger deg noe særlig...jeg har jo funnet ut at skal jeg trene så hardt og så mye som jeg liker må jeg faktisk opp i 23-2500 kcal daglig...kan kanskje gå så lavt som 1800 kcal men da er d over 1000 kcal i minus og det er igrunn for mye hvis man skal ha noe muskler som jeg har forstått...med mindre du veier mye mindre og trener veldig lite så er vel 1600 superlite og du vil bare gå på en smell etter hvert...
Hva veier du da? 18-1900 er også lite med mindre du ikke beveger deg noe særlig...jeg har jo funnet ut at skal jeg trene så hardt og så mye som jeg liker må jeg faktisk opp i 23-2500 kcal daglig...kan kanskje gå så lavt som 1800 kcal men da er d over 1000 kcal i minus og det er igrunn for mye hvis man skal ha noe muskler som jeg har forstått...med mindre du veier mye mindre og trener veldig lite så er vel 1600 superlite og du vil bare gå på en smell etter hvert...

Jeg veier nå 79,5 kg og skal ta av ca 10 kg til. Selvsagt betyr fettprosent mer enn selve tallet på vekta, men det er liksom litt lettere å snakke om antall kg ned... ;) Jeg kan godt veie "bare" 5 kg mindre, hvis det da er en god dose muskler, for å si det slik... :love:

Jeg har en hvileforbrenning på ca 1600 kcal (ut fra kroppsanalyse). Har en stillesittende jobb/kontorjobb, og trener som sagt 5-6 ganger i uka, nå kun styrketrening - tester ut et nytt 5-splittprogram i samarbeid med PT. Har blitt anbefalt 1600 kcal av PT'en og også av en ernæringsfysiolog her inne på forumet (la inn kostholdsplan i tråden Rate my diet). Har ligget på 1800/1900 kcal tidligere i høst, men med veldig lite fremgang. Derfor har vi justert oss litt mer ned, og det ser ut som det funker for meg nå...

Jeg veier nå 79,5 kg og skal ta av ca 10 kg til. Selvsagt betyr fettprosent mer enn selve tallet på vekta, men det er liksom litt lettere å snakke om antall kg ned... ;) Jeg kan godt veie "bare" 5 kg mindre, hvis det da er en god dose muskler, for å si det slik... :love:

Jeg har en hvileforbrenning på ca 1600 kcal (ut fra kroppsanalyse). Har en stillesittende jobb/kontorjobb, og trener som sagt 5-6 ganger i uka, nå kun styrketrening - tester ut et nytt 5-splittprogram i samarbeid med PT. Har blitt anbefalt 1600 kcal av PT'en og også av en ernæringsfysiolog her inne på forumet (la inn kostholdsplan i tråden Rate my diet). Har ligget på 1800/1900 kcal tidligere i høst, men med veldig lite fremgang. Derfor har vi justert oss litt mer ned, og det ser ut som det funker for meg nå...

Ja hvis hvilemetabolismen din er 1600 så må du ikke finne på å gå under den..men nå har du jo gjort det..så for å kunne komme til start igjen må du gjøre noe det samme som jeg har gjort..trappe opp kcal sakte ,litt og litt hver uke i en tid og bruk god tid..for å finne vedlikehold:) så kan du trappe ned...da vil du ikke trenge p å gå så lavt på kcal:) Jeg lå på 14-1500 på det laveste og d er 300 kcal under hvilemetabolismen min...jeg holdt på å gjøre meg selv veldig syk. min er 1750 ca...2000 ish ved ingen bevegelse ,bare lat hverdag....og da kommer treninga og aktiviteten ved siden av som fort blir 1000 kcal til hos meg...voila..så jeg har vært på 2300 -2500 nå for å se om jeg går ned igjen etter å ha vært på 3000 kcal i noen uker uten å gå opp noe...men ja...2 uker er kanskje litt lite..har holdt på i en liten måned å trappa ned nå fra 3000 da så neste uke er jeg vel gjerne 500 i underskudd...går jeg ikke ned innen juni da så vet jeg ikke hva som feiler meg..o_O:p

Kjenner meg igjen i at du sier det funker for deg nå når du går så lavt ned på kcal...det er en liten felle asså..men for all del...hvis du selv føler det funker...men ha i tankene at du får ikke fremgang av å ligge for lavt heller...du ender bare opp med en sliten og svak kropp i enden av tunellen....helt ærlig så vil jeg heller være overvektig og lykkelig og spise sunt og trene g ikke gå ned enn å ende slik igjen..for det var helt jævlig.

Ja hvis hvilemetabolismen din er 1600 så må du ikke finne på å gå under den..men nå har du jo gjort det..så for å kunne komme til start igjen må du gjøre noe det samme som jeg har gjort..trappe opp kcal sakte ,litt og litt hver uke i en tid og bruk god tid..for å finne vedlikehold:) så kan du trappe ned...da vil du ikke trenge p å gå så lavt på kcal:) Jeg lå på 14-1500 på det laveste og d er 300 kcal under hvilemetabolismen min...jeg holdt på å gjøre meg selv veldig syk. min er 1750 ca...2000 ish ved ingen bevegelse ,bare lat hverdag....og da kommer treninga og aktiviteten ved siden av som fort blir 1000 kcal til hos meg...voila..så jeg har vært på 2300 -2500 nå for å se om jeg går ned igjen etter å ha vært på 3000 kcal i noen uker uten å gå opp noe...men ja...2 uker er kanskje litt lite..har holdt på i en liten måned å trappa ned nå fra 3000 da så neste uke er jeg vel gjerne 500 i underskudd...går jeg ikke ned innen juni da så vet jeg ikke hva som feiler meg..o_O:p

Kjenner meg igjen i at du sier det funker for deg nå når du går så lavt ned på kcal...det er en liten felle asså..men for all del...hvis du selv føler det funker...men ha i tankene at du får ikke fremgang av å ligge for lavt heller...du ender bare opp med en sliten og svak kropp i enden av tunellen....helt ærlig så vil jeg heller være overvektig og lykkelig og spise sunt og trene g ikke gå ned enn å ende slik igjen..for det var helt jævlig.

Skjønner hva du sier/skriver, og takker for at du svarer så utfyllende og ærlig på dette. Og beklager at jeg egentlig kupper tråden din litt. :p hehe...

Over en 10-ukers periode nå så kutter jeg cardioøktene mine, og kjører ren, tung styrketrening. Enkelte av øktene er så rolige (men tunge), at jeg ikke forbrenner mer enn rett under 400 kcal på dem.. Noen kommer jeg opp i 500-600 kcal forbruk på. Det sies jo at man bør ligge ca 500 kcal i underskudd for å gå ned i vekt, eller kanskje mellom 500-1000 kcal..? Så hvis min hvileforbrenning (null aktivitet) er på 1600 kcal, treningen gir meg et forbruk på 400 kcal og øvrig "småtterier" i løpet av en dag er kanskje 200 kcal? da er jeg jo ikke mer enn i 600 kcal underskudd?

Annonse

Okei..men jeg har jo drevet på i ja..to år nå..så dette er liksom samme greia som d alltid har vært..uansett om jeg ligger for lavt,akkurat passe eller vedlikehold..så er det slik...jeg går ikke ned..ikke før jeg er veeeeldig lavt nede...men det går ikke i lang tid,jeg ødelegger jo kroppen helt..

Hvis du bare har gitt deg selv to uker på å avgjøre om det funker ved alle anledningene du har prøvd et lavt/moderat kaloriunderskudd, er du sikker på at problemet ikke er at du rett og slett er for utålmodig? Og hadde det ikke vært aldeles strålende om det faktisk var det som var tilfellet? Da vet du jo at ting vil skje bare du fortsetter med det du gjør og er tålmodig.

Men skal man legge på de kaloriene en forbrenner på trening da? Jeg trodde det var slikt at kalkulatorer (typ den fitnessbloggen har) snitter ut din forbrenning på en uke og så legger en seg under det? Min hvileforbrenning er også 1600 kcal. Så er vedlikeholdsnivået mitt 2200kcal. Jeg har synes det er lite, men hører jo på det. Så ligger på 1800kcal nå. Til tross for at jeg forbrenner 1100 kcal på mine treningsøkter som jeg trener 4 x pr uke. Men man kan altså ikke legge på treningskaloriene oppå de 2200 kcal som er vedlikeholdsnivået mitt??

Det er meg også dt der.. Har ikke så mye råd annet enn å gi det tid. lengste vektplatået mitt var på 9 uker. jeg tror rett og slett vi er for harde mot oss selv.. så tren som du gjør og la kroppen få komme etter.
Helt sant,har hatt en lang pause som jeg nevner oppi hovedinnlegget,men det hjalp tydeligvis ikke:P
Hvis du bare har gitt deg selv to uker på å avgjøre om det funker ved alle anledningene du har prøvd et lavt/moderat kaloriunderskudd, er du sikker på at problemet ikke er at du rett og slett er for utålmodig? Og hadde det ikke vært aldeles strålende om det faktisk var det som var tilfellet? Da vet du jo at ting vil skje bare du fortsetter med det du gjør og er tålmodig.
Jeg har jo gått ned mange kg...så ja jeg forventa nå at når jeg plutselig etter lang tid med vedlikehold plutselig spiste mindre kcal at vekta ville gå litt ned igjen...men at den har litt startproblemer ja...jeg skjønner det...jeg er litt utolmodig ja,men det er fordi jeg har vært flink md å være tolmodig en lang tid nå..så synes jeg den skal samarbeide litt med meg nå siden jeg har 20 kg jeg må gå ned enda:dry:.

Men ja jeg forventer jo at den skal fatte greia snart..man mister litt motet når det tar så lang tid...:)

Men skal man legge på de kaloriene en forbrenner på trening da? Jeg trodde det var slikt at kalkulatorer (typ den fitnessbloggen har) snitter ut din forbrenning på en uke og så legger en seg under det? Min hvileforbrenning er også 1600 kcal. Så er vedlikeholdsnivået mitt 2200kcal. Jeg har synes det er lite, men hører jo på det. Så ligger på 1800kcal nå. Til tross for at jeg forbrenner 1100 kcal på mine treningsøkter som jeg trener 4 x pr uke. Men man kan altså ikke legge på treningskaloriene oppå de 2200 kcal som er vedlikeholdsnivået mitt??
Hva ditt vedlikehold er det vet jeg ikke,men mitt vedlikehold er 3000 kcal og da er det regnet med at jeg trener 5-6ganger i uka ja:) Jeg også trodde det var slik du sier først,men det funker jo tydeligvis ikke ,funker aldri å ligge for lavt:) Da sliter du når du skal ned de siste 5 kg for eksempel..
Skjønner hva du sier/skriver, og takker for at du svarer så utfyllende og ærlig på dette. Og beklager at jeg egentlig kupper tråden din litt. :p hehe...

Over en 10-ukers periode nå så kutter jeg cardioøktene mine, og kjører ren, tung styrketrening. Enkelte av øktene er så rolige (men tunge), at jeg ikke forbrenner mer enn rett under 400 kcal på dem.. Noen kommer jeg opp i 500-600 kcal forbruk på. Det sies jo at man bør ligge ca 500 kcal i underskudd for å gå ned i vekt, eller kanskje mellom 500-1000 kcal..? Så hvis min hvileforbrenning (null aktivitet) er på 1600 kcal, treningen gir meg et forbruk på 400 kcal og øvrig "småtterier" i løpet av en dag er kanskje 200 kcal? da er jeg jo ikke mer enn i 600 kcal underskudd?

Vedlikeholdet ditt ligger på ca 23-2400 pr dag:) Dvs hvis du kutter til 1900 så er du i nok underskudd..øker du med for eksempel en ekstra runde cardio i uka så er du litt til i underskudd:) går det for sakte med dette s¨går du ned 100 kcal til etter to tre uker..,men det er jo mest gunstid med max en halv kg i uka:)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...