Gå til innhold

Trenger hjelp til å legge på meg 8kg muskelmasse på 6-8 mnd. (Lance Armstrong Edition)


RobbieLad

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Så begrensninger finnes ikke?

Nei, er du ferdigvokst med dine tildelte muskelfibre er det selvsagt begrensninger der.

Begrensninger i hypertrofi finnes, selvsagt. Man har et naturlig, genetisk potensiale. Men man kan være proposjonert og symmetrisk, selv om man ikke har størrelsen til Arnold. Man kan få en knakendes flott fysikk (hvis man er genetisk heldig med muskelfester, muskelform+++) uten dop, men man kan selvsagt ikke vokse seg spesielt stor.

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Begrensninger finnes helt klart.

Men mener du at man ved 18-årsalderen, uten spesifikk trening, har nådd begrensningene?

Jeg vet iallefall at jeg selv ved 18 år, aldri hadde trent spesifikk styrke. Fightvekten min var 68 kg, 183 høy. Og selv om jeg ikke så anorektisk ut, og komperativt med andre i min vektklasse var sterk... så har jeg jo enkelt bevist for meg selv at det nivået jeg lå på da er langt under det jeg ligger på nå.

Det er klart det finnes en begrensning for hvor sterk jeg kan bli, hvor store muskler jeg kan få... hvor fort jeg kan løpe maraton osv. Men det betyr ikke at dette er begrensninger som vi vi vil nå uten å spesifikt trene mot dem i lang tid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Holder med deg Myrheim. Glem og tell hvor mange kilo i muskler man legger på seg.!!!

som du sier, HVIS man er heldig genetisk ;) 18 år og tynn, ikke mulig å bli stor og tung på muskler hvertfall

Da misforstår du ihvertfall hva jeg mener. De fleste av oss startet vel som 16-18år og var tynnj. Jeg snakker om muskelens form er genetisk bestemt + muskelfester osv kan man ikke gjøre noe med - og det er med på å utforme den totale fysikken. Alle sammen kan se ut som en grei AF-utøver med nok og riktig trening over lang tid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Mener at dine begrensninger er programert i din genetikk og kan utvikles til ett visst punkt. Jeg var 15 år, veide 71 kg på 176cm, hadde 100 i benk, 132 i knebøy og mark, som 15 åring. Da så man genetikken...som ferdig utvokst neste 4-5 åra var det naturlig å være stor og sterk og som 40 åring, uten å ha løftet vekter siste 15 år tar jeg glatt 120 kg i benk, 180 i knebøy. kjører 10 reps på 310 i benpress...Jeg er født sånn. Jeg har ikke bruk for å være stor og sterk og trener heller utholdenhet :) Har prøvd å bli god til å løpe, trente hver dag i mange år, men klarte aldri bedre enn 4.40 på 1500 meter, eller 1 time og 21 minutt på halvmaraton. Er ikke født til det. Men kan mosjonere og sykle trondhjem oslo på 18 timer å være sterk UTEN å trene styrke.

*mosjonistkvartbøy

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:)

Greit, greit. Skal ikke påstå hardnakket at alle er dopingfrie.

Men jeg velger å være litt naiv og tro at det finnes rene utøvere som har fått til fantastiske prestasjoner.

Selvbedrag er en ting, realist en annen.

Ikke mulig å legge på seg mange kilo i muskler om du er født og oppvokst som slank (spe)

Jeg hører du sier det. Men det vises jo nå til en del eksempler på det motsatte

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Fordi?

lol

Trening og sunt kosthold holder ikke for alle tenåringer i jakten på den «perfekte» treningskroppen. Margaret Tveitan er daglig leder ved Informasjonssenteret for Antidopingarbeid i Norge. For sju år siden startet gratistilbudet Dopingtelefonen.

Økning

– Vi har hatt en økning i antallet henvendelser fra år til år, forteller Tveitan til Aftenbladet.

Det eksakte antallet kan hun ikke gi, men Tveitan understreker at det dreier seg om flere tusen henvendelser årlig via nett og telefon.

Gjennomsnittsalderen på innringerne er 18 år, men de siste årene har Tveitan registrert at det stadig kommer flere telefoner fra jenter og gutter i 13-14-årsalderen. Hun vet det er et paradoks, men Tveitan ber foreldre være på vakt når ungdom viser stor interesse for trening og kosthold.

– Det er synd å si det, men jeg blir ikke overrasket over å få telefoner fra 13-åringer lenger, sier Tveitan.

Internett en utfordring

Tveitan hevder at internett gjør det lett for dopingbrukere å få tak i stoffer. Mange sitter hjemme og bestiller fra utlandet. Tollinspektør Vidar Sollie har jobbet i Tollvesenet i 21 år. I likhet med Tveitan oppfatter han internett som en større og større utfordring. I gjennomsnitt åpner han daglig pakker som inneholder ulovlig dopingmidler. De fleste kommer fra USA og ferieland som Spania og Hellas. I fjor beslagla Tollvesenet 223.576 enhet med dopingmidler. I 2008 beslagla de 158.344 og i 2007 302.126.

Høysesong

Tveitan mener også det stadig større kroppsfokuset i samfunnet må ta mye av skylden for den negative trenden.

– Jentene ønsker å bli tynnere ved hjelp av «slankestoffet» efedrin, mens guttene vil bli høyere og større ved hjelp av veksthormoner og anabole steroider. De vil ha kjappere løsninger på en «perfekt» kropp, slik de ser på reklamer og i blader, sier Tveitan og legger til:

– For mange starter det med at de begynner å interessere seg ekstra for å spise sunt og trene litt mer. Noen blir hektet og er som ungdommer flest utålmodige. Da blir dessverre doping et alternativt hjelpemiddel for noen.

Spørsmål som handler om hvordan ungdom skal bruke stoffene, kommer som oftest et par måneder før badesesongen, forteller Tveitan.

Om høsten ringer de tilbake. Da har bivirkningene begynt å melde seg.

Bekymra foreldre

Dopingtelefonen får også daglig henvendelser fra bekymra og fortvilte foreldre som har funnet doping på barnas soverom eller opplevd personlighetsforandringer som er større enn et vanlig ungdomsopprør.

– Rundt halvparten av henvendelsene er fra pårørende som søker råd, forteller Tveitan.

Hun forteller at foreldrenes historie ofte begynner med at de har blitt glade for å se sønnen eller datteren begynne å spise sunnere, samtidig som barna begynner å trene på helsestudio.

– Gjelder dette primært ungdom som tilhører en spesiell treningskultur?

– Nei, dette er ikke en homogen, men kompleks gruppe. Mange av ungdommene som kontakter oss kan også tilhøre et lokalt idrettslag, sier Tveitan og understreker:

– Vi snakker om vanlig ungdom, som jeg har inntrykk av har sunne verdier før de begynner med dette. Det er derfor det ofte er vanskelig å oppdage før det har gått for langt.

– Du sier foreldre bør være på vakt når barna begynner å trene og spise sunt. Finnes det andre indikatorer?

– Humørsvingninger, aggressiv atferd og nedstemthet er noen av bivirkningene. Men det finnes mange stoffer og mange ulike bivirkninger, sier Tveitan, som oppfordrer folk å sjekke Dopingtelefonens hjemmesider for mer informasjon: Dopingtelefonen.no1.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fordi?

lol

Sommeren 2011 ble det lansert et nytt antidopingprogram for treningssentre. Dette programmet er satt sammen av ulike elementer:

  • E-læringsprogram for ansatte
  • Dopingkontroll
  • Informasjonsmateriell

Dopingkontroll

Datatilsynet har gitt aksept for en ordning om gjennomføring av dopingkontroller på treningssentre. Gjennomføring av dopingkontroller forutsetter at senteret har implementert det nye antidopingprogrammet og innhentet konsesjon fra Datatilsynet om oppbevaring av personopplysninger. En av de større endringene ved det nye programmet er mulighetene for å kontrollere medlemmer og heve medlemskap ved mistanke om bruk av doping.

Hvert enkelt treningssenter må søke om konsesjon fra Datatilsynet for å kunne gjennomføre dopingkontroller på sitt senter. Antidoping Norge har laget en veileder som gjør det enkelt for treningssentre å gjennomføre dopingkontroller og søke om konsesjon. Dersom ditt senter allerede har en avtale om dopingfri policy, kan du logge deg inn på www.rentsenter.no for å laste ned veileder til det nye programmet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

så...lol ??

Antidopingarbeidet er en dårlig vits. Lance Armstrong, tidenes mest dopingtestede menneske, bestod over 500 dopingprøver selv om han blant annet brukte kortison, steroider, EPO og veksthormoner hele tiden. Hvis man begynner å teste på treningssentrene vil folk bli like paranoide som idrettsutøvere bortsett fra at de ikke har kyndig personell til å hjelpe seg. Ut med snille steroider, inn med f. eks. insulin. Livsfarlig hvis man kødder til doseringen, men det viktigste er jo å bestå uannonserte dopingprøver.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange særdeles store og sterke menn har startet med tynnsvak som utgangspunkt, så den påstanden din om at det er umulig grenser til latterlig. greit nok at alle har begrensninger, men disse er da vitterlig aldri nådd før etter årevis med jævlig heavy trening og containerlass med mat. at du dro hundre og tretti i mark og bøy som femtenåring synes jeg høres lite sannsynlig ut, men meg om det.

Selvfølgelig er det mulig å ha et dårlig utgangspunkt og jobbe seg oppover til det bedre, om man holder på lenge nok. Vet neimen ikke om jeg skal bidra mere til denne tråden, det blir for dumt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...