Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Jeg vil si at den totale belastningen vil ha en stor betydning her. La oss si du klarer å kjøre 5x5 på 100kg i benkpress, men må ned på 35kg når du kjører 5x5 med manualer. Det vil bety at du vil løfte 2500kg hvis du velger å trene benkpress, men kun 875kg hvis du trener med manualer. Dette vil ha en innvirkning på utbyttet. Man får kanskje trent noe mer støttemuskulatur med hantler.

Har møtt på samme problemstilling og valgte å kjøre benkpress med vanlig benk på 5x5 og med manualer på deload og ellers når jeg ikke kjører benkpress. Eller en mix.

På 5x5 er det enklest å øke slik programmet er ment for på vanlig benk.

Det er uansett min erfaring.

Jeg vil si at den totale belastningen vil ha en stor betydning her. La oss si du klarer å kjøre 5x5 på 100kg i benkpress, men må ned på 35kg når du kjører 5x5 med manualer. Det vil bety at du vil løfte 2500kg hvis du velger å trene benkpress, men kun 875kg hvis du trener med manualer. Dette vil ha en innvirkning på utbyttet. Man får kanskje trent noe mer støttemuskulatur med hantler.

Beklager at jeg stjeler tråden nå, MEN må spørre deg om noe...

I mitt tilfelle ligger jeg på rundt 82,5 kg 5x5 i benk.

Men manualer tar jeg 38kg snart 40 i 5x5

Er det da mere gunstig for meg å kjøre 5x5 med manualer da? eller benken

Beklager at jeg stjeler tråden nå, MEN må spørre deg om noe...

I mitt tilfelle ligger jeg på rundt 82,5 kg 5x5 i benk.

Men manualer tar jeg 38kg snart 40 i 5x5

Er det da mere gunstig for meg å kjøre 5x5 med manualer da? eller benken

Av egen erfaring så er det lettere å gjøre økningene etter programmet med stang enn med manualer. Typisk så hopper de jo 2-2,5 kg per manual så du må øke med 4-5 kg når du skal øke!

Og når du kommer over 40 kg med manualer så er de vondere og vondere å få i posisjon.

Av egen erfaring så er det lettere å gjøre økningene etter programmet med stang enn med manualer. Typisk så hopper de jo 2-2,5 kg per manual så du må øke med 4-5 kg når du skal øke!

Og når du kommer over 40 kg med manualer så er de vondere og vondere å få i posisjon.

Aha, variasjon er vel det beste her da ;) takk for svar :) !!

Annonse

Sniker meg til et lite spørsmål..

Hva hvis styrken på høyre og venstre side er vesentlig forskjellig? Fortsatt best med vanlig benk? :)

I slike tilfeller vil det være lurt å inkludere manualtrening ja. Men slike forskjeller vil normalt jevne seg ut ganske bra uansett når du trener styrke over tid.

La oss si du klarer å kjøre 5x5 på 100kg i benkpress, men må ned på 35kg når du kjører 5x5 med manualer. Det vil bety at du vil løfte 2500kg hvis du velger å trene benkpress, men kun 875kg hvis du trener med manualer.

Blir jo ikke helt rett dette. Du må jo regne manualene som 70 kg siden du løfter med 2 av dem. Men er jo fortsatt 30% mindre mengde totalt da.

Har opplevd gode økninger i benk etter tunge økter på manualpress. Det blir vel nevnt somme plassar at total belastning kan vere 10-20% høgare ved bruk av benkpress kontra manualar. I mitt tilfelle så køyrer eg 12 reps med 40kgs manualar, mens då med 80 kg benkpress køyrer eg 18 reps. Skal eg ned på samme rep-antall i benkpress så kan eg bruke 90 kg, som vil seie at total belastning ligg ca. 12,5% høgare for min del ved benkpress kontra manualar.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...