Gå til innhold

Ned 12 kg i vekt på 3 mnd, er det mulig med bra resultat?


Karolatora

Anbefalte innlegg

Hei! Jeg er 170 høy og veien nå 75 kg, trener litt men har ikke vært så aktiv i det sist på grunn av mye å gjøre på jobb og skole. Om litt over 3 mnd skal jeg i bryllup i varmere strøk og jeg vil så gjerne føle meg mer vel med mindre klær på. Samtidig er dette en mer langsiktig vektnedgang jeg vil beholde og ikke gå opp igjen etter bryllupet.

Er dette et realistisk mål?

Har dere noen tips for treningsopplegg? (Hvor mange ganger i uka og hva, kan teknikk på vektløfting)

Hvor mange kcal jeg må innta? (Vil ikke ødelegge forbrenning, vil holde vekttapet nede ikke jo-jo-slanke)

Håper på gode innspill! =) Dette er noe jeg virkelig vil, men vet ikke helt hvordan jeg skal legge opp opplegget og vet at det er mange her som sitter på mye kunnskap!

Karolina

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Om målet ditt er realistisk, hvor mange kcal du må spise og hvordan treningen bør legges opp er avhengig av en ting: utgangspunktet ditt..

Om du har spist 2500kcal i det siste og vedlikeholdt vekta di og ikke trent, så vil 2000kcal med en blanding av styrke og kardio utrette mye. Om du spiser lite nå, så vil utgangspunktet være dårligere for en eventuell vektnedgang.

Jeg tror at det uansett vil være mulig, mest sannsynlig. Lag en oversikt over hvordan en typisk hverdag har sett ut, og finn deg et greit treningsprogram ved å lese litt her på fb.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor mye har du lyst å gå ned i vekt? Du kan rekke å gå ned mange kiloer på 3 måneder tror jeg :) Vi har omtrent samme vekt og samme høyde faktisk. Jeg har prøvd og gå ned i vekt nå i det siste, har klart noen kilo, men akkurat nå ligger jeg på vedlikehold fordi jeg ikke klarer å holde meg unna julegodteri:p Men etter nyttår skal jeg begynne på igjen. Har tenkt å starte med PSMF, (Har du hørt om det?), for å få fart på saker og ting, og så skal jeg fokusere på mye trening og sunn og god mat videre frem til sommeren. Har lyst til å se bra ut da:)

Har lært veldig mye av å lese her på fitnessbloggen og fått mye kunnskap. Har du regnet ut hvor mye du forbrenner på en dag? Med kalorikalkulatoren?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oi. Veldig bra av meg, tenkte ikke over overskriften :p Men 12 kg på 3 måneder, blir 4 kg i måneden, 1 kg i uka, da må du ligge mye i underskudd, og da er det lett å gå på en smell. Men en halv kg i uka, 2 i måneden og 6 til sammen tror jeg er mer sannsynlig. Så får du et vekttap som holder seg, og ikke jojoslanking :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja! Du må ha et kaloriunderskudd på ca. 1000 kalorier per dag og et høyt proteininntak og styrketrening så det blir fett og ikke så mye muskler du mister...

Men å ligge på et underskudd på 1000 kalorier er hardt altså, det krever ståldisiplin og du må sannsynligvis skrive opp alt du spiser hvis ikke tror jeg nok du vil overspise :)

Jeg gikk ned ca. 18kg på 18uker i for det meste fett, da spiste jeg 2000 kalorier, ca. 100g karbohydrater og 200g+ proteiner hver dag samt at jeg trente hver eneste dag. Du som jente bør nok spise enda mindre. Kjører du en sånn knallhard diett vil du også merke at du blir slappere på trening etter hvert..

1kg fett = 7000kalorier tror jeg det var... 1000 i kaloriunderskudd x7 dager = underskudd på 7000 kalorier per uke som er en kilo fett. Det er faktisk så simpelt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ja! Du må ha et kaloriunderskudd på ca. 1000 kalorier per dag og et høyt proteininntak og styrketrening så det blir fett og ikke så mye muskler du mister...

Men å ligge på et underskudd på 1000 kalorier er hardt altså, det krever ståldisiplin og du må sannsynligvis skrive opp alt du spiser hvis ikke tror jeg nok du vil overspise :)

Jeg gikk ned ca. 18kg på 18uker i for det meste fett, da spiste jeg 2000 kalorier, ca. 100g karbohydrater og 200g+ proteiner hver dag samt at jeg trente hver eneste dag. Du som jente bør nok spise enda mindre. Kjører du en sånn knallhard diett vil du også merke at du blir slappere på trening etter hvert..

1kg fett = 7000kalorier tror jeg det var... 1000 i kaloriunderskudd x7 dager = underskudd på 7000 kalorier per uke som er en kilo fett. Det er faktisk så simpelt!

Jeg har hørt at 1kg fett er 3000kalorier, men kan være jeg har hørt feil? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1kg rent fett er vel strengt tatt 9000kcal, men når man regner i vekttap så vil man som regel aldri gå ned KUN fett, men litt annen kroppsmasse også - så man pleier å regne sånn cirka 7000kcal per kilo du går ned i kroppsvekt :)

Jeg er litt ute på tynn is her, så gjerne avkreft hvis jeg tar feil :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1kg rent fett er vel strengt tatt 9000kcal, men når man regner i vekttap så vil man som regel aldri gå ned KUN fett, men litt annen kroppsmasse også - så man pleier å regne sånn cirka 7000kcal per kilo du går ned i kroppsvekt :)

Jeg er litt ute på tynn is her, så gjerne avkreft hvis jeg tar feil :)

Det er fettvevet i kroppen som ikke bare er 100% fett. Så derfor er det ca 7000 kcal som trengs i underskudd for å forbrenne 1 kg kroppsfett.

Man kan ikke finregne 100% på dette uansett. Logg hva man spiser, logg resultatene og framgang, juster hva man spiser i forhold til resultatene. Men husk at vekta kan stå stille og til og med gått opp en uke selv om man har gått ned i fettprosent. Vekta er ikke en 100% indikator på om man mister fett eller ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar dere! Så ja, 12 kg er litt mye, egentlig er jeg mer opptatt av å stramme opp, altså jeg vil ikke ned i muskelmasse helst opp, men samtidig vil jeg ned i fettprosent!

De siste ukene har jeg ligget på ca 2300 kcal per dag. Hvor mye mat og hva burde jeg få i meg for å gå ned i fettprosent og opp i muskelmasse? Hvordan burde jeg trene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg leser stadig at man kan ødelegge forbrenningen/ slutte å gå ned i vekt om man spiser for lite. Hvor lite er for lite? Eller kommer det helt an på sammensetningen av måltidene?

Ei venninne i Danmark gikk på 1200 kcal per dag, og måltidene fikk hun levert hjem til seg. Synes dette høres veldig lite ut til å holde forbrenningen oppe. Noen som vet noe om dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg leser stadig at man kan ødelegge forbrenningen/ slutte å gå ned i vekt om man spiser for lite. Hvor lite er for lite? Eller kommer det helt an på sammensetningen av måltidene?

Ei venninne i Danmark gikk på 1200 kcal per dag, og måltidene fikk hun levert hjem til seg. Synes dette høres veldig lite ut til å holde forbrenningen oppe. Noen som vet noe om dette?

Jeg har fått vite at jeg skal ligge på minst 1400kcal, vet det skal være en kalkulator for det en eller annen plass. En av de andre har sikkert link :) Kommer jo helt an på hvor mye og hardt du trener, men jeg ville hvertfall ikke gått ned til 1200kcal til dagen. Synes det hørtes litt lite ut. :) Mine måltider er ca. som følger; Smoothie med proteinpulver, middag med kylling/svin/egg og ris/pasta/poteter og masse grønnsaker (der er det jo ca. null kalorier), skyr (fortsatt veldig lite kalorier, men mye proteiner), så har jeg enda ett måltid med egg, evt. havregryn, og så ett mellommåltid til. Gjerne frukt og nøtter. :) Da ligger du på rett rundt 14-1500. Dette er på dager jeg er lenge oppe, og er på jobb (jeg jobber natt), så da blir det litt flere måltider, men det funker. Prøver å spise hver 3-4 time. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar dere! Så ja, 12 kg er litt mye, egentlig er jeg mer opptatt av å stramme opp, altså jeg vil ikke ned i muskelmasse helst opp, men samtidig vil jeg ned i fettprosent!

De siste ukene har jeg ligget på ca 2300 kcal per dag. Hvor mye mat og hva burde jeg få i meg for å gå ned i fettprosent og opp i muskelmasse? Hvordan burde jeg trene?

2300 er det jeg skal ligge på om jeg vedlikeholder, ved 3-5 moderate treningsøkter per uke, og for å gå ned 0,5 kg i uken burde man ligge 500 kcal under det. så viss du legger deg på 1700 så skal du gå ganske greit nedover i vekt. jeg la meg på 1500, og spise mindre enn det også, men jeg gikk på en liten smell. Så viss jeg var deg ville jeg ligget på 1600-1700 ca :) Logger du det du spiser? Diett.no er en kjempebra side! Jeg kuttet ut brød og godteri, og spiste mye mer egg, kylling, grønnsaker, skyr, strimlet svinekjøtt, cottage cheese, mager kesam :)

jeg trener kardio når jeg har lyst og er lei av styrke, 4*4 (intervaller) og så har jeg styrke på overkroppen i en økt og styrke på beina i en annen økt, og så mage innimellom. Kjenner egentlig mest etter hvilke muskelgrupper som er støle og så unngår jeg å trene dem, er vel annenhver dag ca:) Men jeg trener med 5 serier og 5 repetisjoner på hver øvelse, øvelser som benkpress, bulgarske utfall, vanlige utfall, knebøy, biceps, triceps. osv. Da får jeg trent med tyngre vekter. Har fått høre fra andre her inne at det er bedre med få repetisjoner med tyngre vekter, enn mange repetisjoner med mindre vekter.. Håper det her gav litt mening:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...