Gå til innhold

Veien videre


Kari

Anbefalte innlegg

Hei! Er ny her inne. Har lest en del på forumet og ser at det er mye gode råd å få. Så prøver meg jeg å.

Har fra mai i år slanket meg. Startet på 135 kg. Jeg er 165 cm høy. Nå er jeg nede i 105,7 kg. Har gjort dette ved å trene og spise sunt. Kuttet i karbohydratene litt, uten at jeg har målt eller veid noe. Trningsprogrammet mitt er;

50 minutter ergometersykkel med puls på mellom 145-160.

Tøy

30 situps

30 øvelser for rompe (ligger på siden, bøyer bena og løfter benet opp.)

armmanualer på 5kg eller armstrikk. Gjør da 10 repitiasjoner for biceps og også for triceps.

Planke, på albuen. I 20 sekund.

Korsryggøvelse(ligger på ryggen,løfter begge ben ogs enker de gradvis mot gilvet for så å hode de der.)

Trente ikke så mye når jeg startet. Da klarte jeg kun 10 minutter på sykkelen. Men har økt gradvis. I den siste måneden har jeg ikke økt på minuttene på sykkelen noe, rett og slett fordi jeg ikke makter. Føler at treningen blir tungre og tungre. Mitt spørsmål er om dette opplegget ser bra ut, eller om jeg bør endre på noe? Er ikke særlig motivert til å dra på treningsstudio..SÅ håper på noen forslag til ting jeg kan gjøre selv.

Takknemlig for innspill!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Har dessverre ikke mange innspill å komme med da jeg er rimelig ny på alt som har med trening å gjøre :)

Men vil skryte av deg! synes du ahr vært kjempeflink! :D

Min erfaring med såkalt hjemmetrening er at man får ofte enda mindre motivasjon og etterhvert slutter helt. Når jeg er medlem på et treningsstudio så føler jeg meg pliktet til å dra for å ikke kaste bort de 600 kr i mnd :p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har jo hatt kjempegode resultater i alle fall!

Men om du ikke orker mer på sykkelen, kan dette være på grunn av litt vel lite mat? Hvordan er en typisk dag kostholdsmessig?

Å fortsette med progresjon i det du gjør, både når det gjelder styrke og kardio, er jo nærmest en nødvendighet. Når det er sagt så er det jo i alle fall positivt at du får trent det lille du klarer.

Syns du strikkene / manualene er tunge nok?

Her er jo et program om du trenger inspirasjon til andre øvelser, det kan fort hjelpe på motivasjon og progresjon:

http://fitnessbloggen.no/hjemmetreningsprogram/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal prøve å komme med noen innspill, men jeg har bare et par ting jeg lurer på først - håper det er greit ;)

Du skriver at du ikke er særlig motivert til å dra på treningsstudio, men er det fordi du ikke liker treningsstudio og den type trening som bedrives der, eller er det fordi du føler at du ikke kan gå der fordi du ikke "passer" inn?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Superbra jobbet :D

Det ser for meg ut som om du mangler litt motivasjon og gjerne har gjort de samme øvelsene litt for lenge. Ta deg en titt på de mange artiklene fitnessbloggen har om vektreduksjon, og under kategorien "øvelser", der du helt sikkert kan finne mye å veksle mellom. Når du ikke går på et treningssenter blir det litt mer begrenset, men ville ihvertfall lagt inn knebøy, utfall og markløft, til styrkeøktene dine, da dette tar for seg store muskelgrupper som igjen vil øke forbrenningen. Og ville gjerne startet med litt jogging, gåturer, kanskje suplert med svømming, fjellturer eller noe annet du syntes er gøyt. Trening skal jo ikke være et ork hver gang, det skal etterhvert bli gøy!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Så flink du har vore! Kjempebra jobba, du har jo gått ned masse!

Eit fint program for heimetrening er dette frå Puls

http://www.nrk.no/helse-forbruk-og-livsstil/1.7426599

Så lenge du trenar for å gå ned i vekt, så er det viktig å få opp pulsen litt kvar dag. Både spinning som du allerede gjer, pluss litt intervall, er supert, og gjerne litt aktivisering av musklar. MyRevolution sin PSMF-artikkel har også forslag til øvelsar som kan gjerast heime, eg fulgte det treningsprogrammet (ikkje menyen, sjølv om eg har prøvd ut elementer av psmf) i sommar. http://myrevolution.no/s/hurtig-vektnedgang-med-psmf/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulere med - 30 kg,veldig bra.

Mange gode øvelser under ØVELSER også hjemmeøvelser.

Jeg liker godt goblet squat. Bruk en sekk med ve\ i poser:wub:

Kjøpte meg også en bok med yogaøvelser.Endelig ser jeg hofftebeina

mine igjenn:p

Yoga kan være noe å prøve ja. det var ett godt tips!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har jo hatt kjempegode resultater i alle fall!

Men om du ikke orker mer på sykkelen, kan dette være på grunn av litt vel lite mat? Hvordan er en typisk dag kostholdsmessig?

Å fortsette med progresjon i det du gjør, både når det gjelder styrke og kardio, er jo nærmest en nødvendighet. Når det er sagt så er det jo i alle fall positivt at du får trent det lille du klarer.

Syns du strikkene / manualene er tunge nok?

Her er jo et program om du trenger inspirasjon til andre øvelser, det kan fort hjelpe på motivasjon og progresjon:

http://fitnessbloggen.no/hjemmetreningsprogram/

Hei!

Takk for svar!

joda, strikkene er tunge nok. manualene kunne nok vært tyngre. Funderer på å kjøpe neg 10kg. Takk for tipset om den artikkelen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal prøve å komme med noen innspill, men jeg har bare et par ting jeg lurer på først - håper det er greit ;)

Du skriver at du ikke er særlig motivert til å dra på treningsstudio, men er det fordi du ikke liker treningsstudio og den type trening som bedrives der, eller er det fordi du føler at du ikke kan gå der fordi du ikke "passer" inn?

Hei!

Tja, jeg føler meg liksom ikke vel nok med meg selv til å dra der. Men å fordi jeg ofte finner på at jeg skal trene sånn rett etter jobb eller like før jeg legger meg. Er så kjekt å sette meg på sykkelen uten å måtte dra noen steder og sånt. Så er økonomien begrenset da, så jeg trives med å trene hjemme der det er gratis og jeg føler meg vel!:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Superbra jobbet :D

Det ser for meg ut som om du mangler litt motivasjon og gjerne har gjort de samme øvelsene litt for lenge. Ta deg en titt på de mange artiklene fitnessbloggen har om vektreduksjon, og under kategorien "øvelser", der du helt sikkert kan finne mye å veksle mellom. Når du ikke går på et treningssenter blir det litt mer begrenset, men ville ihvertfall lagt inn knebøy, utfall og markløft, til styrkeøktene dine, da dette tar for seg store muskelgrupper som igjen vil øke forbrenningen. Og ville gjerne startet med litt jogging, gåturer, kanskje suplert med svømming, fjellturer eller noe annet du syntes er gøyt. Trening skal jo ikke være et ork hver gang, det skal etterhvert bli gøy!!

hei!

Mm, noe jeg synes er gøy. har alltid hatet all slags fysisk utfoldelse...Trener ergometersykkel først og fremst også fordi det er skånsomt på knær. Har operert knærne 4 ganger..Men skal surfe litt her inne og se om jeg finner noen nye øvelser!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så flink du har vore! Kjempebra jobba, du har jo gått ned masse!

Eit fint program for heimetrening er dette frå Puls

http://www.nrk.no/helse-forbruk-og-livsstil/1.7426599

Så lenge du trenar for å gå ned i vekt, så er det viktig å få opp pulsen litt kvar dag. Både spinning som du allerede gjer, pluss litt intervall, er supert, og gjerne litt aktivisering av musklar. MyRevolution sin PSMF-artikkel har også forslag til øvelsar som kan gjerast heime, eg fulgte det treningsprogrammet (ikkje menyen, sjølv om eg har prøvd ut elementer av psmf) i sommar. http://myrevolution.no/s/hurtig-vektnedgang-med-psmf/

Takk for tipset!;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har jo hatt kjempegode resultater i alle fall!

Men om du ikke orker mer på sykkelen, kan dette være på grunn av litt vel lite mat? Hvordan er en typisk dag kostholdsmessig?

Å fortsette med progresjon i det du gjør, både når det gjelder styrke og kardio, er jo nærmest en nødvendighet. Når det er sagt så er det jo i alle fall positivt at du får trent det lille du klarer.

Syns du strikkene / manualene er tunge nok?

Her er jo et program om du trenger inspirasjon til andre øvelser, det kan fort hjelpe på motivasjon og progresjon:

http://fitnessbloggen.no/hjemmetreningsprogram/

Glemte å svare på det med mat. vel jeg jobber nattvakt, så spiser ikke så regelmessig som jeg burde...men tar døgnet fra jeg våknet til jeg legger meg jeg. Og inni der legegr jeg meg på 1300-1450 kcal på ikke treningsdager, og 1600-1800kcal på treningsdager. Jeg spiser ikke poteter og pasta, men litt ris innimellom. Spiser knekkebørd eller havregrøt til frokost, lunch og sånt. Middag går det i laks eller kylling, men grønnsaker. Eller annen fisk.:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei!

Tja, jeg føler meg liksom ikke vel nok med meg selv til å dra der. Men å fordi jeg ofte finner på at jeg skal trene sånn rett etter jobb eller like før jeg legger meg. Er så kjekt å sette meg på sykkelen uten å måtte dra noen steder og sånt. Så er økonomien begrenset da, så jeg trives med å trene hjemme der det er gratis og jeg føler meg vel!:)

Grunnen til at jeg spurte var fordi jeg lurte på om du "satset" på å starte på et treningssenter etterhvert, men lot det vente på seg fordi du ikke følte du passet inn. Hadde det vært tilfellet, ville jeg kanskje hovedsaklig fokusert på kosthold i første omgang, men selvsagt litt aktivitet også. Men siden det tydeligvis ikke var aktuelt, så er det viktig å finne aktiviteter du kan trives med i lengden. Noen mennesker liker å gjøre det samme om og om igjen, og blir aldri lei. Nadre må hele tiden sjøre noe nytt. Nå vet ikke jeg hvilken "type" du er, men jeg kan likevel komme med forslag til aktiviteter, så kan du se om det er noe du føler du kan ha lyst til å gjøre.

Nå som vintersesongen nærmer seg, så er vinteraktiviteter et flott alternativ.

- langrenn

- slalom/snowboard

- skøyter

Dersom du har barn, eller bare er like "barnslig" som meg, er dette også fine alternativer:

- akebrett

- lage snøhuler og snømenn

- lage "flaskebobbaner" :cool:

En "flaskebob" lager man ved å fylle en flaske halvfull med vann, for så å legge den i fryseren. Evt. kan man også fylle flasken med snø der man er. Deretter lager man egne baner til den i en snødekt bakke, gjerne med hopp, dumpler eller bare pynte den med kvister o.l.

Ofte tenker man ikke på dette som trening, og det bør man forsåvidt heller ikke gjøre. Dette skal bare være gøy. Men man er aktiv uten å tenke på det, samtidig som man får satt i gang de små grå litt når man "designer" baner o.l. I tillegg får man frisk luft og det er en tilnærmet gratis aktivitet som kan gjøres med både store og små. "Treningen" i dette gjøres automatisk ved at man beveger seg rundt i snøen (ekstra tungt). Og siden dette også gjøres i bakke, så blir det et par turer opp og ned for å sende flasken gjennom løypa.

Shopping/juleshopping - Nå vet ikke jeg om du feirer jul eller ei, men om du gjør det, må du sikkert et par ganger til byen for å kjøpe gaver. Gå til byen, eller om du f.eks. skal på et kjøpesenter, så parker bilen din på en parkeringsplass lengre vekk. Da må du gå att og frem, og hvis du kjøper noe, må du i tillegg bære varene dine med deg tilbake. Tunge varer, betyr tyngre belastning og det kan gi en god trening.

Så er det jo alle de små tingen i hverdagen du kan gjøre for å øke aktivitetsnivået uten å sette av spesielt mye tid til trening:

- ta trapper i stedenfor heis.

- skrap is på bilen, i steden for å bare slå på varmen og la den stå på tomgang til den er varm nok og isen har smeltet.

- vask bilen for hånd ofte. Da forbruker du energi, i tillegg til å vedlikeholde bilen lengre.

- plukk bær og sopp i skogen. Forbruker energi og du får med deg gode råvarer hjem.

- plukk blomster og andre naturgjenstander. Forbruker energi, og du har materialer til å skape noe fint!

Ja, det er mange ting du kan gjøre, og jeg er sikkert på at det ligger mange oversiker ute på nettet. Jeg har i hvert fall lest noen tidligere, uten at jeg husker akkurat hvor. Håper noe av dette var til hjelp ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Takk for svar!

joda, strikkene er tunge nok. manualene kunne nok vært tyngre. Funderer på å kjøpe neg 10kg. Takk for tipset om den artikkelen!

Kjøp tyngre vekter..og/eller kettlebells (jeg har ikke trent noe særlig med det, men har en god del positive ting med dette her!). Har du råd/mulighet/lyst/plass så er slyngetrening også veldig bra. Det går ann å få tak i de som du kan ha hjemme og flytte rundt. Rockering er jo også veldig gøy :D

Linker:

http://sportsmaster.no/Fitness%20og%20Tilbehor/Slynger/Sportsmaster%20slynger.aspx

http://sportsmaster.no/Fitness%20og%20Tilbehor/Slynger/Jungle%20Gym%20XT%20slynger.aspx

http://sportsmaster.no/Fitness%20og%20Tilbehor/Rockeringer/Rockering%201_5%20kg.aspx

http://gymgrossisten.no/6/no/artiklar/-30/abilica-kettlebell

http://gymgrossisten.no/6/no/artiklar/-30/styrketrening-6/trx-suspension-trainer-pro-pack-2

Det er masse moro man kan få til hjemme, egentlig. :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...