Gå til innhold

Trene 1, 2 eller 3 ganger om dagen? Tips?


Kaasa

Anbefalte innlegg

Jeg er i sluttfasen på mitt nåværende treningsprogram og skal om noen uker starte på et nytt. Jeg har trent styrke i snart 5 år og jeg har lyst til å trene enda mer og et hakk hardere. Jeg har relativt god kontroll på teknikker, treningsprogram og diett.

Jeg ønsker å starte på et 2 splittsprogram som tar utgangspunkt i dette gamle programmet til Arnold: Arnold Schwarzenegger’s Workout Routine | Muscle and Brawn Bodybuilding, Powerlifting and Muscle Building.

Jeg har tidligere hatt flere treningsøkter om dagen, men da har det gjerne vært en styrkeøkt og der etter en til to kampsportsøkter (MMA/grappling/ boksing/ muay thai), dette har funket bra. Jeg har ikke prøvd tidligere å ha flere styrkeøkter om dagen, men nå som jeg ikke driver med kampsport lengre og har planer om å kun trene styrke (med litt cardio) har jeg ihvertfall tid til dette.

Det jeg er i tvil på er om jeg skal trene en dag som en økt eller om jeg skal splitte det opp i 1,2 eller 3 økter om dagen. Derfor lurer jeg på om noen her har noen tips? Og om noen tidligere har prøvd noe lignende?

Takk på forhånd!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nå skal du være litt forsiktig med å bruke programmene til profesjonelle byggere, de trøkker gjerne i seg litt spenstige piller samtidig som musklene deres tåler den massive intensiteten. Se på programmet der feks, annenhver dag bryst og skuldre 6 dager i uka? Det er jo bare tull, spesielt med tanke på at du både har benkpress og skråbenk på brystdagen. Rygg dagen før biceps blir også helt overkill.

Ønsker du er ordentlig 2 splitt program kan du sjekke ut 5/3/1, Westside eller Phat( 2 splitt + 3 splitt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Haha. Det går fint regnet med at det kom til å komme noen av disse reaksjonene. Men ja, hvis du ser på programmet består det av 22 og 17 øvelser om dagen + mage i en halv time. Øvelsene ligger på mellom 4-6 sett med 6-15 rep. Dette kommer til å bli en stor arbeidsmengde og jeg kommer til å trenge MASSE energi for å gjennomføre det, og masse proteiner, karbohydrater, vitaminer, aminosyrer osv for å få et skikkelig utbytte av det. Derfor tenker jeg at det er en god ide å splitte det opp i 2 eller 3 deler slik at jeg kan spise, hvile og ta kosttilskudd i mellom de forskjellige delene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er i mine øyne et helt latterlig program uansett om du ser på det som èn økt eller 2-3 i løpet av dagen. Laget av en doper, for en doper. Kan ikke se for meg at det kan gi noen form for bedre resultater enn et mer tradisjonelt program, heller motsatt. Ikke for å være for frekk, men 5 års erfaring med styrketrening teller lite i min mening når du fortsatt vurderer ferdigprogrammer av Arnold som strider i mot absolutt alt man vet om treningslære i dag. Du sier jo at det tar utgangspunkt i programmet, hva skal du endre på? Hvis du først nå har tid til å fokusere på styrketreningen ville jeg startet med et helt annet program.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Handler ikke om å hente seg igjen mellom deler av økta, men heller fra en dag til neste. Hjelper ikke med litt ekstra Vitargo mellom øktene når du har 17 sett med pressøvelser dag 1 og 12 på dag 2, og der fortsetter i 3 sykluser. Gjør hva du vil, men jeg ville heller sett til et program som har litt mer annerkjennelse en noe som Arnold fortalte om i 91.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nå skal du være litt forsiktig med å bruke programmene til profesjonelle byggere, de trøkker gjerne i seg litt spenstige piller samtidig som musklene deres tåler den massive intensiteten. Se på programmet der feks, annenhver dag bryst og skuldre 6 dager i uka? Det er jo bare tull, spesielt med tanke på at du både har benkpress og skråbenk på brystdagen. Rygg dagen før biceps blir også helt overkill.

Ønsker du er ordentlig 2 splitt program kan du sjekke ut 5/3/1, Westside eller Phat( 2 splitt + 3 splitt)

Vet at dette er mye og er fult klar over at de fleste profesjonelle utøvere bruker steroider. Jeg har aldri brukt steroider og har ingen plan om å bruke det. Jeg har drevet med forskjellige sporter så godt som hele livet og er vant med store treningsmengder. Når det er sagt så takker jeg for tilbakemeldingen din og jeg er også klar over at dette programmet må modifiseres litt og at jeg må tilpasse det til meg, hva jeg ønsker å forbedre og mine mål. Jeg har brukt PHAT 2 ganger (en gang 2 mnd og en gang 3 mnd). Synes dette er et bra program og kommer sikkert til å gå på det flere ganger. Grunnen til at jeg vil over på et program med enda flere øvelser er at jeg kjenner at kroppen restituerer seg rask for tiden og når jeg kommer hjem fra trening og får spist og slappet av litt kjenner jeg at jeg både mentalt og fysisk gjerne skulle gått på en ny treningsøkt. Etter jeg sluttet med kampsport og gikk over til kun styrke kjenner jeg at jeg har veldig mye energi til overs og jeg har lyst til å få brukt den på noe. Trener allerede 2 splitt hvor en av treningene er på ca 1, 5 timer og den andre er på mellom 2 og 2,5 timer.

Det som jeg ønsker svar på på denne tråden er at hvis jeg først ønsker å prøve ut dette programmet hvor mange økter bør jeg dele hver dag inn i?

Har lyst til å teste ut hvordan kroppen min vil reagere på dette programmet, og hvis jeg kjenner at jeg ikke klarer det så er det ikke verre enn at jeg stopper på det, tar en uke til å restituere å så starter på en annet program.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er i mine øyne et helt latterlig program uansett om du ser på det som èn økt eller 2-3 i løpet av dagen. Laget av en doper, for en doper. Kan ikke se for meg at det kan gi noen form for bedre resultater enn et mer tradisjonelt program, heller motsatt. Ikke for å være for frekk, men 5 års erfaring med styrketrening teller lite i min mening når du fortsatt vurderer ferdigprogrammer av Arnold som strider i mot absolutt alt man vet om treningslære i dag. Du sier jo at det tar utgangspunkt i programmet, hva skal du endre på? Hvis du først nå har tid til å fokusere på styrketreningen ville jeg startet med et helt annet program.

Det er mye hating i dette innlegget men skal prøve å gi deg et så godt svar som mulig. "Laget av en doper, for en doper" . Jeg er klar over at dette er et program som Arnold gikk på etter mange år med trening og mest sannsynlig mens han brukte steroider. Men personlig har jeg aldri prøvd et lignende program og jeg liker å prøve ut nye øvelser, treningsprogrammer, dietter og lignende.

Du sier at dette strider i mot absolutt alt man vet om treningslære i dag. Kan du utdype dette? Jeg har sett på flere av programmene til nå tidens bodybuildere og flere av disse bruker programmer som ikke er så lang unna det Arnold drev med på 90-tallet.

Men siden du er så i mot dette programmet, har du selv vært på et lignende program og fått dårlige resultater eller leser du bare at dette ikke funker? Også hvis du kan si litt om din bakgrunn hadde det vært greit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det som jeg ønsker svar på på denne tråden er at hvis jeg først ønsker å prøve ut dette programmet hvor mange økter bør jeg dele hver dag inn i?

Mitt personlige råd, som de andre påpeker, er å droppe det. Det vil være unødvendig mye belastning på kroppen som kan føre til dårligere resultater og ikke minst en rimelig kjørt kropp. Hjelper ikke at du spiser nok og sover nok når du trener 2/3 av dagen.

Skal du derimot prøve det uavhengig av hva vi sier så vær i alle fall lur og ta en del forhåndsregler

- Ta én uke av og en uke på, hvor du følger programmet en uke, også har du en uke med et annet program og flere hviledager. Slik kan du få en rolig start på programmet og gi kroppen litt tid til å tilpasse seg (hvis den i det hele tatt kan tilpasse seg).

- Del opp dagen i to økter, en tidlig og en sent, slik at du får i deg mest mulig næring og får hvilt litt før neste økt. En sammenhengende økt vil trolig bli alt for tøff grunnet lengden og du vil ikke ha sjans til å opprettholde trykket, selv med påfyll underveis. Ikke ta tre økter. Husk at du har et liv utenom trening. Mellomrommet du får mellom økt én og to bør derfor brukes til den delen av livet ditt.

- Spis latterlig store mengder mat, drikk mye, sov mye.

Men igjen, bruk hjernen, dropp det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I vektløfting virker det som normen innen "proff"-folkene er å trene to ganger om dagen - hvorfor og hvordan de har satt det opp vet jeg ikke(dvs det virker som de gjør knebøy og andre seigere øvelser på morgenen og rykk/støt øvelser på ettermiddagen ref Team Muscledriver på youtube). Greit å tenke på at intensitet og volum sikkert blir justert til hver utøver i sånne tilfeller(om ikke daglig så kanskje ukentlig).

Ellers kan du jo se på noen Sheiko programmer hvor det også er to økter ila dagen. Mange som prøver de programmene gjør vel bare hele programmet i en økt, men er nok en grunn til at han har valgt å splitte det opp i utgangspunktet.

Lykke til. Husk mye omega-3 og karb.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mitt personlige råd, som de andre påpeker, er å droppe det. Det vil være unødvendig mye belastning på kroppen som kan føre til dårligere resultater og ikke minst en rimelig kjørt kropp. Hjelper ikke at du spiser nok og sover nok når du trener 2/3 av dagen.

Skal du derimot prøve det uavhengig av hva vi sier så vær i alle fall lur og ta en del forhåndsregler

- Ta én uke av og en uke på, hvor du følger programmet en uke, også har du en uke med et annet program og flere hviledager. Slik kan du få en rolig start på programmet og gi kroppen litt tid til å tilpasse seg (hvis den i det hele tatt kan tilpasse seg).

- Del opp dagen i to økter, en tidlig og en sent, slik at du får i deg mest mulig næring og får hvilt litt før neste økt. En sammenhengende økt vil trolig bli alt for tøff grunnet lengden og du vil ikke ha sjans til å opprettholde trykket, selv med påfyll underveis. Ikke ta tre økter. Husk at du har et liv utenom trening. Mellomrommet du får mellom økt én og to bør derfor brukes til den delen av livet ditt.

- Spis latterlig store mengder mat, drikk mye, sov mye.

Men igjen, bruk hjernen, dropp det.

Det er ikke slik at jeg skal på dette programmet på liv og død. Det som er tingen er at jeg er på et 2 splittsprogram i dag hvor treningene varer mellom 1,5 - 2,5 timer. Jeg har lyst til å øke treningsmengden og jeg har lyst til å splitte det opp i en 1+ timers økt i halv 6 tiden på morgenen og en 2+ timers økt i 6 tiden på kvelden. Jeg bor ca 100 meter fra treningsstudioet mitt så jeg bruker liten tid på transport. Jeg tenkte at dette programmet kunne være et greit utgangspunkt for å teste ut å ha flere styrkeøkter om dagen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...