Gå til innhold

Kroppen er i "overlevelsesmodus" - what to do?

Anbefalte innlegg

For omtrent en måned siden bestemte jeg meg for å endelig gjøre noe med det siste magefettet. Jeg ville forbrenne mest mulig, og startet derfor å trene mye. Jeg var også klar over at jeg måtte gjøre noe med kostholdet. Uten stort innsikt i hva mitt eget kosthold bestod av bestemte jeg meg for å bare spise mye mindre av alt. Jeg gjentok sitatet "no pain no gain" for meg selv ved hver treningsøkt og overtalte meg selv om at det var greit å gå sulten i perioder.

Nå, etter én måned, ser det ut til at det siste rundt magen ikke vil bort. Jeg har også lagt merke til at musklene ikke blir sterkere. Har også følt meg noe slapp i visse perioder. I det siste har jeg undret over om kostholdet kanskje har inneholdt for lite energi. For et par dager siden talte jeg kalorier for første gang i mitt liv, og fant ut at jeg kanskje har ligget på så mye som over 1 200 kalorier i underskudd. Fremover skal jeg forsøke å legge meg på et underskudd på 500 kalorier istedet.

Kroppen min har med andre ord gått inn i en liten overlevelsesmodus. Fettet har blitt niholdt på i det siste, og jeg er derfor redd for at jeg vil legge på meg fremover. Fint om noen kan svare på disse spørsmålene:

1. Hvordan skal jeg best mulig forhindre at kroppen lagrer alt jeg inntar fremover som fettreserver? Burde jeg øke gradvis med 100 kcal om gangen over en periode istedet for å spise hive innpå med 500 kcal mer med en gang?
  2. Hvor lang tid tar det før kroppen har stabilisert seg og slutter denne lagringen?
  3. Hvor mye ekstra fett vil jeg lagre nå i den nærmeste fremtid?
  4. Noen som har vært i samme situasjon og som vil dele noen tips?

Målet mitt er å gå ned i fettprosent, for deretter å bygge på som bare det.

Fortsetter under...

Legg deg på 500 kcal i underskudd, spis bra med proteiner, en del fett + "lange" karbohydrater i form av varierte grønnsaker, litt frukt og grove kornprodukter. Hold et jevnt treningsregime, ta tiden til hjelp og gled deg til sommeren!

:)

Hva er høyden og vekten din?

1. Kroppen lagrer ikke fett med mindre du spiser i overskudd. Om du går opp en kg når du spiser litt mer mat betyr ikke det at kroppen har lagret fett. Det er mye mer enn fett og muskler i kroppen vår (store mengder vann f.eks). Tren styrke så vil kroppen bruke mer av overskuddenergi på å bygge muskler.

2. Som sagt kroppen vil ikke lagre mer fett så lenge du ikke spiser i stort overskudd. Stress ned, gi kroppen nok mat og reduser kortisolnivåene så slipper magefettet lettere.

3. 0

Derfor bør du kaste baderomsvekten - Fitnessbloggen

Hva er høyden og vekten din?

1. Kroppen lagrer ikke fett med mindre du spiser i overskudd. Om du går opp en kg når du spiser litt mer mat betyr ikke det at kroppen har lagret fett. Det er mye mer enn fett og muskler i kroppen vår (store mengder vann f.eks). Tren styrke så vil kroppen bruke mer av overskuddenergi på å bygge muskler.

2. Som sagt kroppen vil ikke lagre mer fett så lenge du ikke spiser i stort overskudd. Stress ned, gi kroppen nok mat og reduser kolesterolnivåene så slipper magefettet lettere.

3. 0

Derfor bør du kaste baderomsvekten - Fitnessbloggen

Takker for svar! Jeg er ikke typen som ser på tall. Håper heller ikke dere har inntrykk av at jeg er typen med spiseforstyrrelser eller lignende. Har allerede litt muskler, men de er lite definerte. Målet er som sagt å bli fit, så jeg ønsker å legge på mye muskler fremover. Ønsker bare å bli kvitt noe av det siste fettet først. Trenger opp mot 2700 kalorier for vedlikehold, og hittil har jeg ligget på rundt 1500.

Jeg er en veldig systematisk person som liker å planlegge treningsmengden. Ønsker bare å vite hvordan jeg skal legge om rutinene mest effektivt fremover. Ønsker å legge på meg minst mulig som følge av denne glippen.

Angående punkt 2, der du nevner at jeg burde redusere kolesterolnivåene: jeg spiser en god del egg. Kan eggeplommen hemme fremgangen?

2. Som sagt kroppen vil ikke lagre mer fett så lenge du ikke spiser i stort overskudd. Stress ned, gi kroppen nok mat og reduser kolesterolnivåene så slipper magefettet lettere.

Hvordan i allverden kan du skrive dette uten å vite hva kolesterolverdiene er i utgangspunktet? Og hvordan skal det å redusere kolesterolverdier (hvilke verdier forresten) gjøre at magefettet slipper lettere?

Hvordan i allverden kan du skrive dette uten å vite hva kolesterolverdiene er i utgangspunktet? Og hvordan skal det å redusere kolesterolverdier (hvilke verdier forresten) gjøre at magefettet slipper lettere?

Beklager, skrev feil der. Skulle vært kortisolnivåer :sorry:

Godt noen er årvåkne :)

Annonse

Angående punkt 2, der du nevner at jeg burde redusere kolesterolnivåene: jeg spiser en god del egg. Kan eggeplommen hemme fremgangen?

Som sagt over, skrev feil. Brain mismatch :confused: Beklager :sorry:

Fortsett å spise egg. Det er både en god protein og fettkilde :)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...