Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hei!

Ser det er mange mat smarte mennesker her inne, og hadde håpet på å få noen gode tips.

Jeg er en aktiv jente på 25 år, ønsker å gå ned i fett % og opp i muskelmasse ved hjelp av Biorytmedietten. Jeg spiser (tror jeg selv) et variert og sunt kosthold og trener mye. Men synes allikevel det er vanskelig å oppnå de resultatene jeg ønsker.

Jeg trener styrke 4 - 5 ganger i uka, der jeg følger et 2 splitt program (den ene dagen er kun 1 bodypump time som jeg instruerer i)der jeg har fokus på markløft, knebøy, benkpress, chins/pullups + støtteøvelser.

Kardio: spinning 2-3 g pr uke + 1-1,5 t gåtur med hunden hver dag.

Maten jeg spiser består av MASSE grønnsaker, kylling, laks, egg,nøtter, svinestrimler, havregryn,Mager kesam, mager cottage cheese/ lett vaniljeyoghurt, poteter, hvit ris og noe fullkornsprodukter. Spiser også endel frukt som mango, appelsin, eple,honningmelon.

Prøver å holde inntaket av palmeolje, tilsatt sukker og hvetemel til et minimum ( hvetemel ford jeg reagerer så sterkt på det, og får vanvittig vondt i magen).

Spiser fast 5 ganger om dagen, da det passer bra i min hverdag, og gjør at søtsuget holder seg sånn nogenlunde i sjakk.

En vanlig dag kan se slik ut:

M1: 150g mager kesam med fun light, 15 g mandler, 150 blåbær/jordbær/appelsin

M2: kylling/laks + grønnsaker

M3: Kylling/laks + grønnsaker

M:4:1 boks mager cottage cheese med fun light + 1 mango

M5: Pitapizza, 1 pitabrød delt i 2 + mager ost,skinke + paprika/ kyllingwok med ris/

Tar også kreatin og bcaa etter trening.

er veldig glad i frukt.. Hvor fy fy er dette ?

Alle råd og tips tas i mot med takk:-)!!

Fortsetter under...

Se der ja, glemte jo de vktigste måla :)

Jeg er 168 høy, +/-73 kg. Tok en scann på tanita vekt ( vet at de ikke er så gode,men var bare for å få en liten pekepinn), og da så sammensetningen slik ut:

Vekt: 73,2

Fett % :25

Vann: 56,1

Bukfett: 2

skjelett: 2,8

Muskelmasse : 51,8

Mine 1RM er 55kg i benkpress, 100 kg markløft og 85 kg knebøy.

Målet er å få vekk litt av underhudsfettet og bli strammere/ mer markert, har ikke satt meg noen tall mål. Vet at rom ikke ble bygget på en dag, men relativt raske resultater (8-10 uker)hadde jo vært morsomt når man føler at man gjør en innsats. Utifra mine beregninger skal jeg ligge på mellom 1850-2000 kcal pr dag.

noen tips?:)

Mitt forslag er at du legger deg på ca 2000kcal på treningsdager og 1600kcal på hviledager..

Ikke sats på høyere vektnedgang enn kanskje 0,5kg i uka. Kutt 100-200kcal om vektnedgangen stopper opp og vekta har vært stabil i et par uker.

• 5 måneder senere...

Annonse

Ikke nødvendigvis! ;)

Kall meg gjerne skeptisk, men jeg vil gjerne ha litt mer utfyllende bevis enn som saa.

Kan vel egentlig bare se på bilder av folk her inne og trekke dine egne konklusjoner utifra det, om hva som er mulig eller ikke?:)

Beklager at jeg var uklar isted: Det er IKKE mulig aa gaa opp i muskelstyrke og samtidig ned i fettprosent. Maalene er som sagt motstridende. At folk kan trene styrke og samtidig ligge i kaloriunderskudd (som er det eneste som gjör at du gaar ned i fettprosen, enten gjennom endringer i kostholdet eller kardio) er fullt mulig. Det kan man se paa mange bilder. At nybegynner klarer det en kort periode er ogsaa mulig, men ganske raskt vil du faa et skjäringspunkt der du enten ikke blir sterkere eller gaar ned i fettprosent.

Greit Sondre. Kan ikke du fortelle meg om hvordan man klarer aa gaa ned i fettprosent og samtidig opp i muskelstyrke? Ettersom det er du som paastar at det er mulig ligger vel bevisbyrden hos deg.

Og da mener jeg SAMTIDIG, ikke at man trener seg opp i styrke en periode og saa deffer.Og da mener jeg heller ikke folk som nettopp har begynt aa trene, eller värt lenge borte fra treninga.

Hvis det er mulig vil jeg gjerne vite om hvordan man gjör det.

Greit Sondre. Kan ikke du fortelle meg om hvordan man klarer aa gaa ned i fettprosent og samtidig opp i muskelstyrke? Ettersom det er du som paastar at det er mulig ligger vel bevisbyrden hos deg.

Og da mener jeg SAMTIDIG, ikke at man trener seg opp i styrke en periode og saa deffer.Og da mener jeg heller ikke folk som nettopp har begynt aa trene, eller värt lenge borte fra treninga.

Kort sagt, man spiser etter det kroppen har behov for og trener tungt. Uten å gå inn i detaljer, forskningsrapporter eller studier (som du åpenbart ikke leser så mye om?), kan du ikke bare bruke styrkeløftere som referanse da... De beholder vektklassen, men løfter allikevel mer og mer, ikke sant?

Annonse

Hvordan det foregår har jeg ikke satt meg så mye inn i.

Baserer påstanden min på anekdoter og egenerfaring. Kan ikke du forklare meg hvorfor det ikke skulle gå an?

Og om vi skulle være så heldig at en som har kunnskap om akkurat dette med muskelsammentrekning og div. rop ut og forklar.

Beklager at jeg var uklar isted: Det er IKKE mulig aa gaa opp i muskelstyrke og samtidig ned i fettprosent. Maalene er som sagt motstridende. At folk kan trene styrke og samtidig ligge i kaloriunderskudd (som er det eneste som gjör at du gaar ned i fettprosen, enten gjennom endringer i kostholdet eller kardio) er fullt mulig. Det kan man se paa mange bilder. At nybegynner klarer det en kort periode er ogsaa mulig, men ganske raskt vil du faa et skjäringspunkt der du enten ikke blir sterkere eller gaar ned i fettprosent.

Basert på dette innlegget så viser du til ganske liten kunnskap innenfor emnet generelt, så da anbefaler jeg heller at du leser videre og ikke villeder andre med utsagn som ikke holder rot.

Spørsmål er det ingenting galt med, men du svarer vel trådstarter at "Det er IKKE mulig aa gaa opp i muskelstyrke og samtidig ned i fettprosent.". Feil feil feil!

Så må du også skille mellom økt muskelmasse, som er det trådstarter egentlig spør om, og økt muskelstyrke! Som regel en overlappende effekt, men allikevel en vesentlig forskjell.

Greit Sondre. Kan ikke du fortelle meg om hvordan man klarer aa gaa ned i fettprosent og samtidig opp i muskelstyrke? Ettersom det er du som paastar at det er mulig ligger vel bevisbyrden hos deg..

Det er fullt mulig i en begrenset periode å endre kroppssammensetningen ved et kaloriunderskudd, hvorav man kan øke i fettfri masse og samtidig miste fett. Her er det viktig å understreke at dette ser ut til å gjelde for personer av en mer sedat livstil og har en høyere BMI. Med andre ord er ikke dette direkte overførbart til den trente delen av befolkningen.

Å gå ned i fettprosent og opp i muskelmasse? Er ikke det to motstridende mål (kalorioverskudd/underskudd)? Særlig med et kaloriinntak så lavt som 2000 kcal?

Nei. Det er ikke motstridende. Premisset om at man må være i kalorioverskudd for å bygge muskler er feil. Prinsippet som fortsatt gjelder er at man må være i kalorioverskudd for å gå opp i kroppsmasse, eller kaloriunderskudd for å gå ned i kroppsmasse.

Danisan: Det var den trente befolkningen jeg refererte til, noe som jeg ogsa skrev.

Sondre: Jaja, du er iallefall ärlig. Som jeg skrev: det er ikke mulig pga maalene i seg selv er motstridende, det ene forutsetter et kaloriunderskudd og det andre et kalorioverskudd.Hvor skulle kroppen hente näringen fra aa bygge musklene? Samtidig som den gaar ned i fettprosent?

Lillefot: Vel, jeg tok da en anatomi og fysiologieksamen og sykdomsläre paa höyere nivaa for noen aar siden. Saa litt vet jeg da om hva som er i kroppen. Ellers leser jeg alt jeg kommer over av artikler, rapporter og studier som jeg finner paa nettet. Särlig paa treningsforum,iform og Fitnessbloggen. Har dog enda ikke kommet over noen artikler som sier dette er mulig. Hvis du har tilgang til noen forskningsrapporter, studier eller annet materiale som motbeviser min paastand saa send meg gjerne et par linker. Baade norske, engelske og tyske gaar greit. Men da mener jeg internasjonalt anerkjente rapporter og studier i traad med gjeldende forskningsskikk. Jeg beklager at jeg skrev feil, jeg mente "muskelmasse", og ikke "muskelstyrke". Saa löft meg gjerne opp fra min uvitenhet, men gjör det da med ordentlige midler og ikke med korte setninger etterfulgt av smilefjes eller referanse til andre folk sin bildeblogg.

Danisan: Det var den trente befolkningen jeg refererte til, noe som jeg ogsa skrev.

Sondre: Jaja, du er iallefall ärlig. Som jeg skrev: det er ikke mulig pga maalene i seg selv er motstridende, det ene forutsetter et kaloriunderskudd og det andre et kalorioverskudd.Hvor skulle kroppen hente näringen fra aa bygge musklene? Samtidig som den gaar ned i fettprosent?

Lillefot: Vel, jeg tok da en anatomi og fysiologieksamen og sykdomsläre paa höyere nivaa for noen aar siden. Saa litt vet jeg da om hva som er i kroppen. Ellers leser jeg alt jeg kommer over av artikler, rapporter og studier som jeg finner paa nettet. Särlig paa treningsforum,iform og Fitnessbloggen. Har dog enda ikke kommet over noen artikler som sier dette er mulig. Hvis du har tilgang til noen forskningsrapporter, studier eller annet materiale som motbeviser min paastand saa send meg gjerne et par linker. Baade norske, engelske og tyske gaar greit. Men da mener jeg internasjonalt anerkjente rapporter og studier i traad med gjeldende forskningsskikk. Jeg beklager at jeg skrev feil, jeg mente "muskelmasse", og ikke "muskelstyrke". Saa löft meg gjerne opp fra min uvitenhet, men gjör det da med ordentlige midler og ikke med korte setninger etterfulgt av smilefjes eller referanse til andre folk sin bildeblogg.

Jeg vet ikke hvor kroppen henter energien fra. Men hvis det går an å,bygge muskler på underskudd for utrente, så er bevis nok på at det går an. I den grad trente mennesker greier å bygge muskler på underskudd, så gjør de det trolig på samme måte som utrente mennesker gjør det.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...