Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Nå når du har fått normalisert forbrenningen, hormonene og kommet deg opp på 3000 kalorier synes jeg du bør revurdere den ketolysetankegangen. Som jntdrm skriver er det ingen holdepunkter for at fettforbrenningen er bedre på en ketogen diett.

Nå vil du kunne oppnå en fornuftig vektnedgang med et moderat underskudd og et balansert kosthold. Kutt gjerne i karbohydrater, men hold deg over 100-120 gram til dagen så du ligger over ketogen grense. Dersom du kutter så lite som mulig for å oppnå vektnedgang vil du slippe å gå på samme smellen som sist og vil også ha det mye bedre på dietten. Ta heller tiden til hjelp og gå ned sakte og sikkert.

Vil det da si at hvis du spiser mindre enn 100-120 carbs hver dag spiser du under ketogen grense?

Fortsetter under...

Ja, det var liksom det jeg også trodde, men hva mener Oddis da? Mulig jeg ikke fikk med meg sammenhengen helt.

De fleste kommer i ketose med under 50 gram pr dag, ihvertfall om man i tillegg er i underskudd. Men om man inntar mellom 50-100 så kan kroppen gå inn og ut av ketose og for noen vil dette medføre hodepine og ubehag.

Ja, det var liksom det jeg også trodde, men hva mener Oddis da? Mulig jeg ikke fikk med meg sammenhengen helt.

Vel. Noen sier at alt under 150 gram karbohydrater om dagen, er definert som lavkarbo. Lavkarbo er et litt misvisende samlebegrep for flere retninger. Metal_Barbie ønsker å gå på ketogen diett, som innebærer et veldig restriktiv inntak av karbohydrater. Derfor er dette ansett for å være en lavkarbodiett (eller livsstil som noen kaller det).

De fleste kommer i ketose med under 50 gram pr dag, ihvertfall om man i tillegg er i underskudd. Men om man inntar mellom 50-100 så kan kroppen gå inn og ut av ketose og for noen vil dette medføre hodepine og ubehag.

Skjønner, da er jeg med ;) takk for oppklaringen.

Annonse

Vel. Noen sier at alt under 150 gram karbohydrater om dagen, er definert som lavkarbo. Lavkarbo er et litt misvisende samlebegrep for flere retninger. Metal_Barbie ønsker å gå på ketogen diett, som innebærer et veldig restriktiv inntak av karbohydrater. Derfor er dette ansett for å være en lavkarbodiett (eller livsstil som noen kaller det).

Det finnes jo ingen absolutt definisjon på lavkarbo. Men tror de fleste vil være enig i at 120-150 gram ihvertfall er en moderat lavkarbo diett, men ikke en ketogen diett. Min anbefaling til trådstarter er å ikke gå på ketogen diett nå, men heller moderat lavkarbo.

Jeg kjenner til hva lavkarbo vil si...jeg har nok vært i ketose noen ganger ,ved 50 gram og 70 gram osv..men faller lett ut av det over 100 gram tror jeg selv da..men tror også at man kanskje ofte ikke tenker på over 150 gram som lavkarbo,men det er det jo..moderat lavkarbo ivertfall:) Jeg tror jeg prøver å logge og være ekstra flink,hvis d går an...og spise nok og kanskje litt mer fett...ser i dag når jeg legger inn ca det jeg skal spise at jeg får :

Inntaket varierer seff litt,men i dag er det:ikke trening

2701 kcal

138 g fett

150 g karbs

229 g protein

ca slik har jeg hatt det i det siste,bare at på treningsdager er det nok mye mer karbs ,kanskje 250 g på d meste og da seff mindre fett og protein,men da blir altså protein prioritert,går sjeldent under 160-170 g protein ivertfall.

vet ikke om jeg burde ha mindre av noe,mer av noe osv jeg men..

• 3 måneder senere...

Dytter opp denne tråden:)

Jeg har bestemt meg for å gjøre alvor ut av dette med ketolyse eller ivertfall en veldig lite karb kosthold.

Nå tenke jeg å spare folk for flere tråden ettersom dette er en gamlere tråd hvor jeg vurderer dette:)

Nå har jeg pratet med min lege og fått klarsignal ang dette så jeg begynner i dag:D

Nå har jeg drukket en kaffe med litt karbo,¨så..eh..ja fikk en litt dårlig start,men likevel..ender på litt mer karbs i dag enn jeg hadde planlagt fremover,men det får være,jeg får kjøre skikkelig fra og med nuh:)

Lurer jo seff på et par ting ang dette da..så hadde vært litt kjekt om noen kunne svare meg på noen spm..

Når jeg trapper så sånn ned på karbsene,hvordan vil dette påvirke styrketreningen?

Tidligere i denne tråden var det noen som snakket om at man burde ha noe karbs om en styrketrener..hvor lite karbs kan jeg sikte meg inn ¨på..er ketolyse ,typ 15 -20 g daglig for lite? I dag ender meg vel opp på 40 g omtrendt..

Nå har jeg tenkt å ta disse vitaminene som de anbefaler å ta ved ketolysekuren...dette var noe legen min anbefalte,så jeg må bestille meg en slik startpakke på nett...

Nå var legen min faktisk veldig enig i dette med å prøve en veldig lav karbo livsstil også fordi hun ville i utgangspunktet sette meg mye lavere på kcal...denne kuren er jo slik som kan påvirke sultfølelsen en del og automatisk sette ned kcalinntaket.

Så nå er jeg ganske spendt...har en god følelse...:D

20 eller 40 gram med karbohydrater til dagen utgjør så liten forskjell at det ikke er noe å tenke på.
Okei,nå har jeg søkt rundt på nett og denne ketolyseforumssiden altså,men det er nesten ingen der som har dette problemet ,fordi de ikke trener tydeligvis,ivertfall ikke før de er kommet ganske langt ned i vekt og ergo kan øke litt på karboen.

Men jeg har skjønt at jeg må forvente å bli svakere med mindre karbo? Logisk egentlig..men igjen ,siden det er en høy fett-protein diett så mister man vel minimalt med muskler eller?

Jeg skal jo få denne boken om ketolyse på døra snart,så der står sikkert en del svar på spm jeg lurer på,men jeg er litt nervevrak..må liksom ha svar nå:p

Skaff deg mulighet til å trene med tyngre vekter så vil du opprettholde og sannsyngligvis øke styrken likevel.

Det er også litt individuelt hvordan man fungerer på en ketogen diett, så du må nesten bare prøve deg fram og gi det endel uker.

Annonse

Skaff deg mulighet til å trene med tyngre vekter så vil du opprettholde og sannsyngligvis øke styrken likevel.

Det er også litt individuelt hvordan man fungerer på en ketogen diett, så du må nesten bare prøve deg fram og gi det endel uker.

Jeg trener med tunge vekter:)

Ja det skjønner jeg,men det er så mye skremselspropaganda der ute rundt ketogene dietter vetu,ikke rart man blir nervøs:P

Jeg trente tunge baseøvelser, 5x5 samtidig som jeg klarte få fettprosenten godt under 8%. Det er ikke noe hokus pokus.

Det er viljen det står på, ingenting annet!

Hehe,jeg er ikke sikker på hvem du prøver å overbevise nå men;)

Jeg er klar over slike ting..alt handler om vilje ,men noen ganger er det ikke vondt i viljen...det er viljen som er vond..skjønner?

Jeg har ikke sagt at jeg ikke har trua på at tung styrketrening og ketogen diett passer sammen hvis du tolket noe av det jeg skrev slik...jeg kommer til å trene som før og merker jeg at d blir for tungt så ja da må jeg bare trappe ned da...kostholdet er viktigst for meg uansett,trening har jeg kontroll over,det er ikke der motivasjonen svikter;)

Mens vi snakker om vilje..tja..jeg er faktisk litt uenig også..noen ganger er det ikke viljen som er problemet hellr,for den har vært der hele tiden hos meg,jeg har ingen behov for å jukse på diett,har ikke behover for verken søtt eller salt av type sjokolade eller potetgull,og jeg spiser ikke mer enn jeg forbrenner per i dag. Til tross for dette så kommer ikke resultater i form av det som skulle vært med tanke på hvordan jeg lever i dag da:)

Da er det på tide å forandre på ting..og jeg vet selv at jeg er sensitiv til karbs..jeg samler vann med en gang ser ser en karb:P Og jeg har vært "redd" for ketogen diett lenge. Var ikke før kanskje et år tilbake at jeg forandret mening om akkurat dette,men aldri tørt å prøve det i praksis.

Så jeg er verken vrang i viljen eller noe annet negativt,jeg er supermotivert og bestemt og ja..som alltid litt store forventninger,men okei..skal prøve å være tolmodig til tross for det...

Okei,nå har jeg søkt rundt på nett og denne ketolyseforumssiden altså,men det er nesten ingen der som har dette problemet ,fordi de ikke trener tydeligvis,ivertfall ikke før de er kommet ganske langt ned i vekt og ergo kan øke litt på karboen.

Men jeg har skjønt at jeg må forvente å bli svakere med mindre karbo? Logisk egentlig..men igjen ,siden det er en høy fett-protein diett så mister man vel minimalt med muskler eller?

Jeg skal jo få denne boken om ketolyse på døra snart,så der står sikkert en del svar på spm jeg lurer på,men jeg er litt nervevrak..må liksom ha svar nå:p

Kjære deg, du vil alltid ha svar, og ikke minst resultater, NÅ og aller helst i GÅR :-) jeg heier på deg, og selv om jeg ikke er i din kropp eller har dine opplevelser/erfaringer så har jeg mine egne, og jeg blir helt svimmel av deg til tider! Skriver du det du tenker her, mens du tenker det? Av og til kan det virke slik :p

Velg et opplegg og hold deg til det over tid - ikke en dag eller en uke, men minst 3-4 uker og gjerne mer, før du gir det på båten. Kroppen din er kanskje litt treig i responsen, men den klarer ikke følge med hodet ditt :-) forøvrig er jeg takknemlig for at noen virrer rundt og prøver ut alt mulig i ekspress-fart, blir lettere for oss andre da å luke ut det som absolutt ikke funker. GI det og DEG selv TID! :-) ellers: stå på, heier på deg :-)

Kjære deg, du vil alltid ha svar, og ikke minst resultater, NÅ og aller helst i GÅR :) jeg heier på deg, og selv om jeg ikke er i din kropp eller har dine opplevelser/erfaringer så har jeg mine egne, og jeg blir helt svimmel av deg til tider! Skriver du det du tenker her, mens du tenker det? Av og til kan det virke slik :p

Velg et opplegg og hold deg til det over tid - ikke en dag eller en uke, men minst 3-4 uker og gjerne mer, før du gir det på båten. Kroppen din er kanskje litt treig i responsen, men den klarer ikke følge med hodet ditt :) forøvrig er jeg takknemlig for at noen virrer rundt og prøver ut alt mulig i ekspress-fart, blir lettere for oss andre da å luke ut det som absolutt ikke funker. GI det og DEG selv TID! :) ellers: stå på, heier på deg :)

Heheh,takk,tror jeg?:p

Ja jeg virrer mye,men nå er jeg bestemt på å holde meg først og fremst som legen min sa: på et ganske lavt kcal nivå og egentlig er dette det viktigste,men ettersom at jeg har enkelte plager...så er det mange ting som tilsier at jeg kunne fått et bedre liv med mindre karbohydrater..så vi ble da enige om å kjøre dette da...så da gjør jeg det. Som jeg ser det har jeg ikke akkurat forandret noe nå de siste ukene bortsett fra å fjerne mer karbo.

Nå spør jeg mange spm men dette er fordi jeg er livredd for å gjøre noe feil fremover på grunnlag av tidligere feiler..

Om jeg skriver det jeg tenker..ja og nei..jeg har jo fått beskjed om å ikke skrive det jeg tenker her inne ,så da får jeg ikke gjøre det lengre...så jeg prøver å tenke litt først nå før jeg skriver samt Google ting...men jeg er jo her på foumet for å lære også...så jeg tenker jeg bruker det...og selv om jeg ikke kan ta alt her for god fisk så velger jeg å stole på enkelte mer enn andre.;)

Heheh,takk,tror jeg?:p

Ja jeg virrer mye,men nå er jeg bestemt på å holde meg først og fremst som legen min sa: på et ganske lavt kcal nivå og egentlig er dette det viktigste,men ettersom at jeg har enkelte plager...så er det mange ting som tilsier at jeg kunne fått et bedre liv med mindre karbohydrater..så vi ble da enige om å kjøre dette da...så da gjør jeg det. Som jeg ser det har jeg ikke akkurat forandret noe nå de siste ukene bortsett fra å fjerne mer karbo.

Nå spør jeg mange spm men dette er fordi jeg er livredd for å gjøre noe feil fremover på grunnlag av tidligere feiler..

Om jeg skriver det jeg tenker..ja og nei..jeg har jo fått beskjed om å ikke skrive det jeg tenker her inne ,så da får jeg ikke gjøre det lengre...så jeg prøver å tenke litt først nå før jeg skriver samt Google ting...men jeg er jo her på foumet for å lære også...så jeg tenker jeg bruker det...og selv om jeg ikke kan ta alt her for god fisk så velger jeg å stole på enkelte mer enn andre.;)

Fått beskjed om å ikke skrive det du tenker? I alle dager... Nei, det var ikke negativt ment i det hele tatt. Jeg har jo fulgt litt med på trådene dine (hadde kanskje hjulpet på enkelte om du brukte loggboken mer til å ta opp ting? Ikke vet jeg...). Klart du er her for å lære - og det er bra å være vitebegjærlig! Og det er bra at du gjør dette i samråd med legen nå. Jeg har det på samme måte - har ikke noe godt forhold til karbs i det hele tatt. Hatt skikkelig fobi - men aldri fungert så bra som når jeg var nærmest på null i karbo. Men, det gikk jo ut over andre ting, så jeg har strebet etter å innføre en viss mengde karbo igjen, for å passe på at jeg har nok drivstoff til hverdagen. Det har fryktelig mye å si HVOR karbsene kommer fra :-)

Du må ikke være livredd! Bare vær observant og prøv å justere etter det kroppen "forteller" deg :-) keep on going strong, Barbie-M :-)

Fått beskjed om å ikke skrive det du tenker? I alle dager... Nei, det var ikke negativt ment i det hele tatt. Jeg har jo fulgt litt med på trådene dine (hadde kanskje hjulpet på enkelte om du brukte loggboken mer til å ta opp ting? Ikke vet jeg...). Klart du er her for å lære - og det er bra å være vitebegjærlig! Og det er bra at du gjør dette i samråd med legen nå. Jeg har det på samme måte - har ikke noe godt forhold til karbs i det hele tatt. Hatt skikkelig fobi - men aldri fungert så bra som når jeg var nærmest på null i karbo. Men, det gikk jo ut over andre ting, så jeg har strebet etter å innføre en viss mengde karbo igjen, for å passe på at jeg har nok drivstoff til hverdagen. Det har fryktelig mye å si HVOR karbsene kommer fra :)

Du må ikke være livredd! Bare vær observant og prøv å justere etter det kroppen "forteller" deg :) keep on going strong, Barbie-M :)

Jah,altså ikke så bokstavelig da men ja,fått beskjed om å ikke skrive ting før jeg har tenkt gjennom de og lest gjennom teksten jeg skriver her inne før jeg poster den-ja:P Ikke spør,jeg aner ikke:huh:

Ja jeg bruker loggboka for lite,men føler ikke den gav meg noe,så jeg fortsatte ikke...prøver nå og da men..ja..jeg vet ikke hvorfor men det ble bare ikke det store for meg denne loggboka:)

Men jo,tusen takk og i like måte:) Du har jo helt rett..man må finne det som passer for seg og justere alt ettersom..jeg finner dette veldig vanskelig,men,alt er en utfordring:P Satser bare på at jeg har funnet ut noe bra for kroppen min nå:)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...