Gå til innhold

Trener jeg feil ?? Er det feil å trene 5x5 istedet for 10x4 osv osv


Kvikki

Anbefalte innlegg

Glem ikke at styrke og muskelstørrelse henger nøye sammen innenfor en og samme person. En muskuløs person kan tvilsomt trene seg mindre, men samtidig større. En sterk person kan tvilsomt trene seg større, men samtidig svakere.

Det er flott at forskere forsker, men det finnes dessverre veldig lite forskning som faktisk måler reell muskelvekst. Altfor mange studier blir gjort på lettvinne måter. F.eks. som i linken ovenfor. I stedet for å sette grupper på ulike treningsprogrammer, og så måle hvor mye muskelmasse de har økt etter 8-12 uker, så setter de grupper til å trene EN gang, og så stikker de nåler og tar mange rare prøver av forsøkskaninene for å finne ut hva som er best for muskelvekst. Slik forskning er sikkert flott å skrive forskningsrapporter av, men den gjør ikke verden mye klokere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

10-12 vil nok raskere gi det resultatet en typisk kvinne vil ha, med mindre du er veldig opptatt av å bli sterk :)

Det er time under tension, altså mange rep og sett eller veldig veldig trege repetisjoner som bygger mest muskler.

5x5 er en hybrid, som jeg vil anta at fungerer bedre for menn enn for en kvinne. Men ikke siter meg på det :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slik at ALLE vet hvem Jim Stoppani er, kastecurls i smithen....

Til Kvikki

Følg nybegynnerguiden som beskrevet i en av de første svarene og du er i trygge hender.

Og GuJunPyo: Husk å tenk over at rådene du finner fra en boler, i boleblader ment for andre bolere IKKE nødvendigvis er rette rådet og gi en kvinnelig hobbymosjonist.. Please

Tror kanskje det kan være lurt å følge den ja:) etter alle disse svarene føler jeg meg bare mer usikker.. :p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jester
Tror kanskje det kan være lurt å følge den ja:) etter alle disse svarene føler jeg meg bare mer usikker.. :p

Føl deg mindre usikker, det er derfor guiden ble laget. Akkurat for slike tilfeller :) Alle må starte en plass og folk er ikke så forskjellig og spesielle som de gjerne vil tro. Alle har godt av å starte som i guiden, og så tar man tilpassningene når man vet hvor man er og hvor man vil :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En veldig god diskusjonstråd som kaster mye lys (og litt skygge) over noe mange lurer på - nettopp repetisjonsområdet for å oppnå forskjellige resultater. Jeg har over lengre tid trent 3xMAX, og både sett og merket gode resultater i styrke og veldig gode resultater i muskelvekst - men har nylig gått over til 5x5 mest fordi 3xMAX tar så sykt lang tid hver gang jeg trener. Er veldig spent på resultatene.

Men hva om man ønsker både styrke og utholdende muskler, men ikke nødvendigvis store. Hvordan trener man for utholdenhet i musklene? Det må da gå på repetisjoner?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Føl deg mindre usikker, det er derfor guiden ble laget. Akkurat for slike tilfeller :) Alle må starte en plass og folk er ikke så forskjellig og spesielle som de gjerne vil tro. Alle har godt av å starte som i guiden, og så tar man tilpassningene når man vet hvor man er og hvor man vil :)

Ja, du har Jo rett i det da:) men til fettklump å være, så syns jeg tung styrke trening er kjempe gøy..

Får bare fortsette med treninga.. Men hva med 3x12 på reps osv, hvordan funker det?:p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Jester
Ja, du har Jo rett i det da:) men til fettklump å være, så syns jeg tung styrke trening er kjempe gøy..

Får bare fortsette med treninga.. Men hva med 3x12 på reps osv, hvordan funker det?:p

Du må bare kjøre på og trene tungt, det er ikke slik at 5, 8 eller 12 reps gjør at noe er lett og noe er tungt. Så du kan slite deg like godt ut på 5 som på 12.

Usikker på hva du spør om men 3x12 betyr 3 SERIER med 12 REPETISJONER

Så det blir 12 + 12 +12 repetisjoner med pause i mellom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må bare kjøre på og trene tungt, det er ikke slik at 5, 8 eller 12 reps gjør at noe er lett og noe er tungt. Så du kan slite deg like godt ut på 5 som på 12.

Usikker på hva du spør om men 3x12 betyr 3 SERIER med 12 REPETISJONER

Så det blir 12 + 12 +12 repetisjoner med pause i mellom.

Ja, trene tungt har jeg skjønt er tingen:) Hehe, ja, mente 3serier med 12 reps..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10-12 vil nok raskere gi det resultatet en typisk kvinne vil ha, med mindre du er veldig opptatt av å bli sterk :)

Det er time under tension, altså mange rep og sett eller veldig veldig trege repetisjoner som bygger mest muskler.

5x5 er en hybrid, som jeg vil anta at fungerer bedre for menn enn for en kvinne. Men ikke siter meg på det :)

Jeg har jo veldig lyst til å bli sterk, men også få muskler da:p men med tunge løft, skal man da ha mer pause i mellom?:p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jester
Jeg har jo veldig lyst til å bli sterk, men også få muskler da:p men med tunge løft, skal man da ha mer pause i mellom?:p

Alt dette står i guiden jeg linket til. Pausene blir av den lengde de selv måtte finne tilfredstillende for å kunne yte tilsvarende på neste set, som foregående.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel en klassisk jentefelle å ikke tørre å legge på vekt. Holder på å jobbe meg ut av den selv nå, og merker mye bedre progresjon når jeg pusher litt mer (logisk nok). Tror ikke du skal være så opptatt hva andre mener om treninga di, hvis du merker at det fungerer for deg. Skal uansett veldig mye til før vi jenter får klumpete muskler :)

Eneste man bør bry seg om er hvis man har feil teknikk som kan føre til skader og slitasje.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alt dette står i guiden jeg linket til. Pausene blir av den lengde de selv måtte finne tilfredstillende for å kunne yte tilsvarende på neste set, som foregående.

Jupp, har gått igjennom guiden der nå:) men må nesten komme meg avgårde, nå blir det trening før en senest på jobb;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel en klassisk jentefelle å ikke tørre å legge på vekt. Holder på å jobbe meg ut av den selv nå, og merker mye bedre progresjon når jeg pusher litt mer (logisk nok). Tror ikke du skal være så opptatt hva andre mener om treninga di, hvis du merker at det fungerer for deg. Skal uansett veldig mye til før vi jenter får klumpete muskler uansett :)

Eneste man bør bry seg om er hvis man har feil teknikk som kan føre til skader og slitasje.

Ikke sant, syns det har funka bra hittil, men får jo så mange rare beskjeder om alt mulig, og da blir jeg jo usikker.. Men men,, bare å trene hardt og jobbe.så får jeg se hvordan resultatene blir fremover også:) har jo fått litt mer muskler og såntvsiden jeg starta å trene da;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...