Gå til innhold

Anbefalte innlegg

jeg er 23 år og trenger virkelig hjelp til å gå ned i vekt.. Jeg klarer dette ikke ! jeg takler ikke alt dette telling av kalorier og fett å alt det der.. jeg får det rett å slett ikke til..

er det noen der ute som kunne hjelpe til med en matplan.. og evt treningsplan..

(Har talldyskleksi, så sliter litt med å forstå tall og sette sammen alt dette så jeg skal kunne gå ned i vekt.. )Veien 142 kilo og har en mest sittestillende jobb.. Kontor jobb.. Går noen få turer i uken.. men blitt ett ork dette også.. Ønsker å gå ned for å kunne få brukt livet mitt ordentlig å ikke bare sette det på vent...

jeg ber om hjelp...

Lenke til kommentar
https://forum.fitnessbloggen.no/topic/19437-hjelp-til-vektnedgang/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Spis sunt (grønnsaker, kjøtt, fisk osv.) når du er sulten, og spis deg mett, men ikke så du sprekker. Trenger egentlig ingen spesiell matplan, med mindre dette er noe du virkelig ønsker selv.

Tungt å begynne, men fortsett å gå, uansett hvor tungt det er, så skal du se det blir lettere.

Trener du, eller har mulighet til, å trene på et treningssenter?

vil helts ikke på ett treningssenter.. men har mulighet til det ja... men føler meg ikke vell der.. føler alle titter på meg og tenker diverse ting.. men sånn tenker vel alle som er overvektige..

Hvis du har mulighet til å trene på senter - go for it! Alle er mest opptatte av seg selv på et senter, og det de kommer til å tenke om deg er at de blir imponert over fremgangen din!

Endel kardio kan være veldig belastende når man er såpass tung, men gå turer, sykle og svøm hvis du har mulighet til det, og tren styrke i form av et enkelt fullkroppsprogram. Baser kostholdet på grønt, kjøtt, meieriprodukter (såfremt du ikke er allergisk/intolerant), frukt og bær og lag så mye mat som mulig fra bunnen så du er sikker på at det er ordentlig MAT og ikke bare "matprodukter". Logg gjerne prosessen her så vi kan følge med og heie!

takk for posetive svar !!

kanskje jeg skal melde meg inn på studio igjen da..

nå i dag kan jeg spise tre skiver til frokost også ikke noe før middag igjen.. og middagen består gjerne av kyllig kjøttdeig...grønnsaker... kylling...kjøtt osv osv..det varierer.. men er vel egentlig det jeg spiser...

off ser ut som en elefant... hehe

Annonse

vil helts ikke på ett treningssenter.. men har mulighet til det ja... men føler meg ikke vell der.. føler alle titter på meg og tenker diverse ting.. men sånn tenker vel alle som er overvektige..

Jeg skjønner hvorfor du føler at alle titter på deg. Jeg følte det sånn selv når jeg først begynte å trene (selv om jeg ikke var overvektig). Det er en slags vanesak, til slutt tenker du ikke noe mer over det. Når du blir trygg på omgivelsene og øvelsene du gjør, så vil det ikke være et problem. Hvis du begynner på studio, kanskje du kan få en personlig trener som kan hjelpe deg med å sette opp en treningsplan, og motivere deg :-)

Når jeg ser overvektige folk på treningssenteret, blir jeg bare imponert. Det er jo utrolig motiverende å se en overvektig person gi alt; hvis de klarer det, hvorfor skal ikke jeg klare det? Jeg syns bare det er bra at folk tar et tak i seg selv. Jeg syns det er verre med de som er sykelig undervektige, for å si det sånn... De som ikke burde trene i det hele tatt.

Jeg selv var 132 kg (180 høy) og har tatt av 39 av disse nå.

For meg (iallefall de 20 første kiloene) holdt de å spise sunn mat.

Kuttet ut alt av sukker, lagde all mat fra bunnen av, fokuserte på grove korn, fiber og grønnsaker samt rent kjøtt og gikk turer 2-3 ganger i uka.

Raste ned i vekt jeg.

Når det stoppet litt opp så begynte jeg å telle kalorier og trene mye hardere en 3-4 ganger i uka.

Har også dyskalkuli, men ved hjelp av Online kostdagbok - Prøv gratis! Oppskrifter - Treningsdagbok - Egne matvarer - Viser næringsinnhold for alle næringsstoffer og en kjøkkenvekt så er det ingen utregninger som skal til.

Dette klarer du :)

Bare tenkt sunnere, riktig fett, riktige karbohydrater (de langsomme) og beveg deg mer på fritiden :)

Det regner nettsiden ut for deg :)

Fyll ut all info om hvor mye du beveger deg, hva du veier, høyde og mål på kroppen også får du en daglig anbefalt kcal grense:)

Viktig å plotte inn ca hvor mye du vil ta av og på hvor lang tid.

3-4 kg i mnd er et realistisk mål nå i begynnelsen som du har en del å ta av :) Så blir det vanskeligere og vanskeligere når du blir lettere.

Frokosten min f.eks er 3 rugsprø med masse cottage cheese på og litt sukkerfritt bringebærsyltetøy på. Jeg holder meg mett i 2,5-3 t.

Det med metthetsfølelse er noe du også lærer underveis. Man er mett lenge før det sprenger i magen eller den kjennes tung ut.

Om du går inn for en 5-6 måltider om dagen, så vet du at det ikke er så lenge til neste gang du skal spise, da er det mye lettere psykisk å spise mindre måltider.

Det positive da er at du krymper magesekken og får et jevnere blodsukker- ergo mindre kjangs for overspising og cravings på kveldene.

Frokost, lunsj og middag skal være solide måltider, ellers sprekker du på kveldene (snakker av egen erfaring her ja)

Det tar tid å lære seg hvordan kroppen fungerer og hva som føles bra.

Det viktigste er å ikke spise for lite, men spise riktig :)

Etterhvert som du bruker dette verktøyet så lærer du deg fort hva du kan spise for å holde deg mett og alikevel holde kcal grensen din.

Din BMR er 2201 kalorier per dag.

Dette er kalorier kroppen din forbrenner når du ligger stille.

Ditt totale kaloribehov er 3026 kalorier per dag.

Dette er kalorier kroppen din trenger for å opprettholde din nåværende vekt regnet ut etter din aktivitet.

Åssen i all verden skal jeg kunne klare å få i meg så mye mat ? frem til i dag har jeg spist hver 3 time... holder på å brekke meg av å trøkke i meg all denne maten.. :/

hjelp.... noen som kan fortelle konkret hva jeg skal spise ??

Annonse

Din BMR er 2201 kalorier per dag.

Dette er kalorier kroppen din forbrenner når du ligger stille.

Ditt totale kaloribehov er 3026 kalorier per dag.

Dette er kalorier kroppen din trenger for å opprettholde din nåværende vekt regnet ut etter din aktivitet.

Åssen i all verden skal jeg kunne klare å få i meg så mye mat ? frem til i dag har jeg spist hver 3 time... holder på å brekke meg av å trøkke i meg all denne maten.. :/

hjelp.... noen som kan fortelle konkret hva jeg skal spise ??

Du, det står 3026 kalorier per dag er det du trenger for å opprettholde din nåværende vekt. Hvis planen er å gå ned i vekt, må du legge deg mellom 2200 kalorier og 3000 kalorier.

jeg har veldig vanskelig med å forstå dette... jeg syns mat,vekt å sånn er drittvanskelig..

jeg tror jeg kanskje skal konsentrere meg om å spise faste måltider jeg.. også mindre og ovftere.. ikke tenke så mye på hva jeg spiser og kanskje bevege meg litt ekstra hverdag..

dette blir forvanskelig for mitt hue.. * ikke så smart av meg *

jeg har veldig vanskelig med å forstå dette... jeg syns mat,vekt å sånn er drittvanskelig..

jeg tror jeg kanskje skal konsentrere meg om å spise faste måltider jeg.. også mindre og ovftere.. ikke tenke så mye på hva jeg spiser og kanskje bevege meg litt ekstra hverdag..

dette blir forvanskelig for mitt hue.. * ikke så smart av meg *

Jeg skjønner at det kan virke vanskelig, men du finner mange gode artikler om vektnedgang her.

Les gjerne denne artikkelen: 7 viktige punkter for en vellykket vektreduksjon.

Det er også lettere hvis du loggfører alt du spiser, slik at du får en oversikt over hvor mye enkelte matvarer faktisk inneholder av kalorier, og fordelingen mellom proteiner, fett og karbohydrater. Jeg syns Online kostdagbok - Prøv gratis! Oppskrifter - Treningsdagbok - Egne matvarer - Viser næringsinnhold for alle næringsstoffer er en enkel side å bruke. Der loggfører du både aktiviteter i løpet av en dag, og måltider. Og så kan du sammenligne: Hvor mange kalorier har jeg brukt i forhold til hvor mange kalorier jeg har spist? Hvis du ligger i kaloriunderskudd (dvs. du bruker mer kalorier enn det du spiser) så skal du i teorien gå ned i vekt.

Vektnedgang skjer ikke over natten, og det er ikke "lett" å gå ned i vekt. Men med litt hardt arbeid og selvdisiplin, så tror jeg du vil klare deg kjempebra.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...