Gå til innhold

Treningsprogram for en elitesoldat


Samuro

Anbefalte innlegg

Kanskje en litt stusslig tittel, men i jakten på å bygge en kropp som er så praktisk tilrettelagt som mulig, ser jeg til elitesoldater og ser mennesker som har bygget en kropp gjennom flere tiår som de skal bruke i harde situasjoner og som skal vare - uten å nødvendigvis bli store.

Jeg ser for meg et treningsopplegg som innebærer både utholdenhet, eksplosivitet, rå styrke - og jeg ønsker å sette opp et treningsopplegg som bygger nettopp denne typen fysikk. Har dere noen tips?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vil riktignok ikke si at det er avgjørende for om du kan bruke kroppen din til noe nyttig :D

Det spørs vel hva man legger i funksjonell kropp. Jeg anser spenst og fleksibilitet som uhyre viktige faktorer for en bruksnyttig kropp, og om man ser på en elitesoldat som skal klatre inn og ut av hus, bevege seg i skog og kratt, bære tunge bører over lange strekk, og generelt tåle ekstreme fysiske påkjenninger som de fleste av oss ikke har - så tror jeg man bør trene helt annerledes enn kun ta en joggis i blant og trene styrke 3 ganger i uka :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det spørs vel hva man legger i funksjonell kropp. Jeg anser spenst og fleksibilitet som uhyre viktige faktorer for en bruksnyttig kropp, og om man ser på en elitesoldat som skal klatre inn og ut av hus, bevege seg i skog og kratt, bære tunge bører over lange strekk, og generelt tåle ekstreme fysiske påkjenninger som de fleste av oss ikke har - så tror jeg man bør trene helt annerledes enn kun ta en joggis i blant og trene styrke 3 ganger i uka :)

En elitesoldat må selvfølgelig ha en fysikk som står til oppgaven , så å legge seg på et vanlig mosjonistnivå vil neppe gi deg det du trenger. derimot vil jeg og påstå at plyometri ikke er det første du burde trene mot.

styrke bør i mine øyne komme først. en svak person vil ikke klare å være like eksplosiv eller spretten som en sterk person, han vil f.eks ikke klare å bære sårede medsoldater i sikkerhet, rappelere ned en husvegg, spurte i dekning for fiendtlige styrker, eller tåle alle de påkjennelsene som en elitekriger blir utsatt for.

trener du styrke riktig, blir du mer eksplosiv og spretten av det og som ren bonus.

Se bare på gutta som driver med olympiske løft, eksplosive som få, men jeg vil tørre å påstå at de har ganske formidable numre i bøy og mark i bakhånd, og at få av deres treningstimer blir brukt på hoppekassa.

men jeg er nå hverken eks-jegerkommando eller på landslaget i vektløfting, så hva vet vel jeg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Slettet
Det spørs vel hva man legger i funksjonell kropp. Jeg anser spenst og fleksibilitet som uhyre viktige faktorer for en bruksnyttig kropp, og om man ser på en elitesoldat som skal klatre inn og ut av hus, bevege seg i skog og kratt, bære tunge bører over lange strekk, og generelt tåle ekstreme fysiske påkjenninger som de fleste av oss ikke har - så tror jeg man bør trene helt annerledes enn kun ta en joggis i blant og trene styrke 3 ganger i uka :)

Hvordan trur du man blir god til å "klatre inn og ut av hus, bevege seg i skog og kratt, bære tunge bører over lange strekk og generelt tåle ekstremt fysiske påkjenninger som de fleste av oss ikke har"?

Jo, for å bli god på det må du gjøre akkurat det du ramset opp. Du blir ikke spesialjeger av å springe på tredemølle og trene på gymmen, du må ut i skogen med tung sekk og helst være der i flere uker om gangen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Splendid :joyful:

Jo, for å bli god på det må du gjøre akkurat det du ramset opp. Du blir ikke spesialjeger av å springe på tredemølle og trene på gymmen, du må ut i skogen med tung sekk og helst være der i flere uker om gangen.

Joda, jeg forstår det, men nå er jeg ikke ute etter å bli spesialjeger - det toget har nok kjørt for mange år siden. Grunnen til at jeg spør, er fordi jeg er ute etter styrketrening som leder til funksjonelle muskler, og det tror jeg Nitram ovenfor her har bidratt med. Treningsprogrammet her inneholder både styrke, svømming, løping, stabilitet og stretching - og er dermed godt tilpasset det jeg søker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altså - noe av det mest funksjonelle du kan gjøre er baseøvelser og kondisjonstrening. Treningsprogrammet til Forsvaret er fult av jallaøvelser som leg curl, leg extension, "motsatt flies med hantler" etc. Bortsett fra det ser det ikke så aller verst ut. Spydighetene dine om at bicepscurl og litt jogging ikke duger kan du holde for deg selv. Det er ikke snakk om joggings en gang i blant. Leste du i det hele tatt linken? Det dreier seg om utholdenhetstrening for maksimal prestasjonsforbedring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke trene kondisjon og styrke i samme økt. Greit å gjøre det unntaksvis, men ikke fast. Da får du ingen av delene særlig bra.

Ellers er det bare å følge effektive programmer for begge deler, altså trene kondisjon effektivt og trene styrke effektivt, med baseøvelser, periodisering og intensitets- og volumstyring.

"Stay tuned for del to, hvor vi skal se på hvordan vi kan bruke lærdommen herfra til å sette sammen et treningsprogram som vil gi maksimal prestasjonsutvikling – uansett om du er nybegynner eller på toppnivå."

Hvor er del 2 din lokkestokk?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altså - noe av det mest funksjonelle du kan gjøre er baseøvelser og kondisjonstrening. Treningsprogrammet til Forsvaret er fult av jallaøvelser som leg curl, leg extension, "motsatt flies med hantler" etc. Bortsett fra det ser det ikke så aller verst ut.

Absolutt enig i at baseøvelser og kondisjonstrening er viktig. At disse øvelsene er jallaøvelser har jeg ikke belegg for å kommentere, eneste jeg har kunnskap til å kritisere er rygghev - en øvelse i alle fall jeg har hørt mye negativt om pga belastningen på korsryggen.

Spydighetene dine om at bicepscurl og litt jogging ikke duger kan du holde for deg selv. Det er ikke snakk om joggings en gang i blant. Leste du i det hele tatt linken? Det dreier seg om utholdenhetstrening for maksimal prestasjonsforbedring.

Det var absolutt ikke rettet mot deg, som i at dine forslag var dårlige. Poenget mitt var at skal man trene som en elitesoldat så må man trene på en helt annen måte enn om man trener for generell fitness.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Absolutt enig i at baseøvelser og kondisjonstrening er viktig. At disse øvelsene er jallaøvelser har jeg ikke belegg for å kommentere, eneste jeg har kunnskap til å kritisere er rygghev - en øvelse i alle fall jeg har hørt mye negativt om pga belastningen på korsryggen.

Det var absolutt ikke rettet mot deg, som i at dine forslag var dårlige. Poenget mitt var at skal man trene som en elitesoldat så må man trene på en helt annen måte enn om man trener for generell fitness.

Formulert på en annen måte, er det ikke mulig å postulere at elitesoldatfitness er som vanlig fitness,bare tatt flere steg lengre, med enkelte særtilpasninger attåt?

De som tjenestegjør i de mest hardbarka delene av militæret/flyvåpnet/marinen, slutter ikke å være mennesker den dagen de trer inn i tjenesten.Gir du de mye og hard trening mot 1RM i knebøy og mark, så vil de bli sterkere i beina, ber du de begå bakkeløp/langkjøring til kuene kommer hjem,ja da blir kondisjonen bedre.

Vil en marinejeger trenge mer fysisk fostring for å holde marinejegerform,enn en sofapotet trenger for å bli hakket mindre pudding?

Selvfølgelig. Men de underliggende prinsippene og mekanismene vil være de samme, men mengden og intensiteten vil selvfølgelig være annerledes. Og apropos funksjonelle muskler ; hvordan er en funksjonell muskel forskjellig fra en sterk muskel/en lite funksjonell muskel forskjellig fra en svak muskel?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det var absolutt ikke rettet mot deg, som i at dine forslag var dårlige. Poenget mitt var at skal man trene som en elitesoldat så må man trene på en helt annen måte enn om man trener for generell fitness.

Nettopp. Som det blir sagt over her trener elitesoldater på det de må bli gode på, nemlig lange turer med tung oppakning osv. Skal du bli som en elitesoldat er det dette du må trene på. For merkelig nok blir man bedre på det man trener på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

de linken over er mer for opptrening til opptaket for fsk eller mjk, men funker også veldig bra som trenings program, på den måten at det blir økt megde/lengde osv. jobber selv i forsvaret og vi satser mye på core styrke, men også mye langkjøring, intervall, kb og MKT (militær kamp trening)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...