Gå til innhold

To do or not to do: lære opp venninne?


Lilo

Anbefalte innlegg

Jeg har en venninne som er giret på å lære seg styrketrening og som er medlem på samme gym som meg. Hun har vært med et par ganger når jeg har kjørt mitt program, hvor hun har fått kjenne litt på å kjøre noen av øvelsene jeg bruker med relativt lette vekter. Men jeg verken liker å lære bort eller føler meg rustet til å skulle vurdere teknikken hennes. Jeg er jo relativt fresh på løfting selv (begynte så vidt i mai, tok opp tempoet i september), og har lite lyst til å potensielt lære henne feil fordi jeg ikke klarer å spotte feil i utøvelsene.

Men samtidig vil jeg jo veldig gjerne at hun skal få gleden av styrketrening, og litt selskap innimellom er jo sikker ok for min del også. I tilleg vet jeg jo selv at jeg skulle ønske jeg hadde noen som kunne hjelpe meg litt i starten. Så jeg står litt rådvill og veit ikke helt hva jeg skal gjøre. Det er heller tvilsomt at hun går til noen PT for å få teknikkopplæring, og hun har i grunnen ikke noe program hun følger eller kjenner til.

Jeg aner ikke hvilket program hun burde bruke/belastning etc fordi jeg aldri har vært på hennes stadie. Jeg har alltid vært relativt sterk (ihvertfall i beina), så jeg vet ikke hvordan det er å være svak og hvor man bør legge lista i forhold til det. Også er det dette med innlæring av teknikk. Burde jeg gjøre mitt beste, eller bør jeg bare la henne finne mer ut av det selv og prøve seg litt frem på egenhånd? Hun er en typisk jente-jente som aldri har rørt en hantler, kun kardio og litt diverse idretter over kortere perioder.

I tillegg så er det problemet med at mine økter blir mindre effektive av å skulle drasse på en nykommer...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Enig med Fredrik.

Samtidig er det mange som er altfor redde for dette med å skulle skade seg på styrketrening. Så lenge man vet å stoppe hvis noe gjør veldig vondt og føles feil, og ikke gjør det igjen, så går det stort sett helt greit. Kroppen tåler ganske mye, og den sier nesten alltid klart ifra hvis man belaster den på en måte som man ikke burde.

Jeg synes du burde hjelpe venninnen din litt! Du vil sikkert lære masse selv også; den beste måten å lære noe på, er å lære det bort til andre. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville sagt det som det er jeg! Det virker jo som om du vil hjelpe henne, men at du ikke tør fordi du er redd for å gjøre feil. Fortell henne hvordan du føler; at du vil hjelpe, men ikke har kunnskap nok til å kunne veilede. Be henne lese en del om styrketrening og kosthold - fitnessbloggen har jo mange flott artikler! You tube florerer av treningsvideoer og instrukser på hvordan man utfører en øvelse. Fitnessbloggen tar også for seg en del av dem under "øvelser" (se under logo på toppen av siden) og linker til videoer på you tube.

Og som Kjetil sier (som jeg også mener, ikke bare med styrketrening, men med alt her i livet): å lære andre er en av de beste måtene å lære noe (enda bedre) selv. Da tvinges man til å repetere det man har lært, i tillegg til å måtte formulere og praktisere/instruere det.

Jeg tror faktisk dere får noe igjen for et slikt samarbeid begge to! Selvstendighet er selvfølgelig også viktig, men kombinert tror jeg det vil være positivt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...