Gå til innhold

senebetennelse.. shit æsj og bleeh


Millasti

Anbefalte innlegg

Har nå trena fast i 6 uker med et program søstra mi LeanMachine har laga til meg. Veldig fornøyd :D Men så begynte jeg på jobb igjen, der jeg pakker isesker og bruker kroppen og armene mye.. Merka da at venstre armen gjorde insanely vondt 3 dagen tilbake på jobb og tenkte : dette må være scenebetennelse. Noe det er.. Er det noen som har noen bra tips til å eventuelt få det vekk eller en måte å trene på uten å gjøre det verre? Eller er det bare å vente på at det skal gå over.. Sykt kjipt å ikke kunne løfte uten at det eventuelt blir verre eller gjor sinnsykt vondt.. Tips taes imot med glede :):)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Så kjedelig som det høres ut som så må du rett og slett bare la armen få hvile, er ikke så mye annet å gjør (uten å gå til lege). Hadde samme casen selv nå nylig, bruker kroppen mye på jobb, da spesiellt skuldrene. Kjente jeg begynte å få en senebetennelse eller lignende så endret litt på hvordan jeg jobber for å avlaste skuldrene litt, samtidig som at jeg kuttet ut skuldertrening et par uker, og nå er de good to go igjen! :) Må selvfølgelig fortsette å ta vare på skuldrene på jobb, men det får man heller se på som en lærepenge ;)

Jeg anbefaler at du lar være å trene med øvelser som trigger plassen du har vondt, evnt kutter ut den delen av treningen, så kan du jo i tillegg se om du kan endre litt rutinene på jobb, evnt hvordan du står/sitter å pakker isesker, eller at du finner en måte å unngå å løfte armene så høyt/holde de statisk i en ugunstig posisjon. Så må du ha tålmodighet til å hvile, vet hvordan det er, å det er ikke alltid så lett :p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan bare råde deg å ta det alvorlig og virkelig holde deg vekk fra trening inntil det er borte. Jeg hadde det ifjor i venstre arm og prøvde meg på en "min vilje er sterkere enn min kropp" og "pain is weakness leaving the body", med det resultatet at jeg gikk med dette fra februar til juli, med ditto tvangspause i trening...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare hvile dessverre, er dritkjedelig i know :p Du bør kanskje få deg sykemelding i tillegg med tanke på typen jobb du har, og kjøp deg en betennelsesdempende krem.

Istedenfor å smøre på sølende krem bør du heller knaske tabletter (ibuprofen og paracet). Det er en myte at noe du smører på huden "vandrer" på direkte vei ned til dypere steder som muskler og sener.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Istedenfor å smøre på sølende krem bør du heller knaske tabletter (ibuprofen og paracet). Det er en myte at noe du smører på huden "vandrer" på direkte vei ned til dypere steder som muskler og sener.

Ville heller smurt på litt virkningsløs krem og latt placebo effekten jobbe enn å knaske NSAIDs som kun demper smertene uten å gjøre noe for selve senebetennelsen.

Eksentrisk trening gir ofte god effekt på opptrening etter senebetennelser, men det kan være lurt å gjøre dette i samarbeid med en terapeut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kun demper smertene? NSAIDS = non steroidal antiinflammatory drugs.

Men inflammasjonen er der av en grunn så antiinflammatoriske medisiner er ikke alltid det beste.

Senebetennelse – hva er det?

Kroppen setter i gang inflammasjonsprosessen for å reparere den overbelastede senen, og smerten er derfor et signal til deg om at du skal ta hensyn. I de senere årene har man derfor gått mer bort ifra NSAIDs, og anbefaler heller hvile og evt vanlige smertestillende.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis man bruker NSAIDS som middel for å bli istand til å trene mens betennelsen fremdeles er der, så er det feil bruk, ja.

Ellers så er det som vanlig, spør 3 leger og du får 3 meninger om hva som er riktig behandling. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...