Gå til innhold

Spørsmål om pulsklokke og vektnedgang.


Jeanettehh

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Jeg kjørte 3min interval og 2min pause x4. Målet er 4min på intervalene, men merket melkesyren relativt kjapt at jeg trur ikke fire min er et mål de første ukene. Blir det helt galt?

Om du merker melkesyre så ligger du for høyt i puls. Du skal ikke kjenne noe syre i beina, det skal være tungt å puste men du skal fint klare å løpe ett min. ekstra på hvert drag, i tillegg til å kunne løpe et 5.drag. Du skal ikke gjøre det, men du skal ha såpass mye energi igjen etter at du er ferdig at du kunne gjort det.

Så om du hadde syre i beina nå så lå du rett og slett for høyt. Evt så hadde du en dårlig oppvarming. Bruk 10-15min på oppvarming inkl to drag hvor du får opp tempoet litt. Det første av de fire intervallene bør gå litt roligere slik at du ikke løper på den en overraskelse:) (syre).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var egentlig kun den første intervallen jeg fikk melkesyre på, men det gikk seg til når jeg hadde 2 min "pause":) Føler liksom at jeg må stå på såpass, løp 9km/t, det er jo strengt talt ingenting;) Men neste gang kan jeg starte roligere og øke på etterhvert. Intervaller før eller styrketrening?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, nå kupper jeg tråden litt. Beklager det! Men jeg lurte på om noen her inne kunne svart meg på følgende: Hvordan måler man hvilepulsen??

Jeg trener kun styrke, har ikke trent cardio siden en skitur i januar. I dag tidlig, før jeg i det hele tatt hadde stått opp fra senga, tok jeg på meg pulsbeltet og målte pulsen med pulsklokken min. Den laveste målingen var 44 bpm, og gjennomsnittlig i 3 minutter var 47 bpm.

Jeg ser her at det er jo utenfor tabellen! Resting Heart Rate Chart

Så spørsmålet mitt er da - gjør jeg noe galt? Kan jeg virkelig ha en så lav hvilepuls, eller måler jeg feil?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ta gjerne pulsen på morgenen rett etter at du har våknet. Tell i 1 minutt rett og slett :) (evt andre intervaller og gang opp til 1 minutt).

Edit: ser jo nå at du har gjort dette, og det kan godt være reell puls det - du er nok bare i veldig god form! :)

Føler liksom at jeg må stå på såpass, løp 9km/t, det er jo strengt talt ingenting;)

Tuller du - vet du hvor lenge jeg brukte for å jobbe meg opp til 9 km/t? Synes det er bra jeg (y)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ta gjerne pulsen på morgenen rett etter at du har våknet. Tell i 1 minutt rett og slett :) (evt andre intervaller og gang opp til 1 minutt).

Edit: ser jo nå at du har gjort dette, og det kan godt være reell puls det - du er nok bare i veldig god form! :)

Tuller du - vet du hvor lenge jeg brukte for å jobbe meg opp til 9 km/t? Synes det er bra jeg (y)

Det skal sies at jeg går i 6km/t , Jogger lett i 8km/t. Mulig jeg har lange steg, for jeg fins ikke godt trent;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var egentlig kun den første intervallen jeg fikk melkesyre på, men det gikk seg til når jeg hadde 2 min "pause":) Føler liksom at jeg må stå på såpass, løp 9km/t, det er jo strengt talt ingenting;) Men neste gang kan jeg starte roligere og øke på etterhvert. Intervaller før eller styrketrening?

Da var nok ikke oppvarmingen din tilstrekkelig;) Uansett, legg det første intervallet ca 0,5km/t lavere enn de tre andre:) Om du prioriterer løping legger du de før, prioriterer du styrkeøking legger du de etter. Generelt så er det best å legge intervallene etter styrken, men personlig så har jeg ikke sjangs til å løpe noe særlig fort etter å ha trent bein... (også er hovedmålene mine innen løping, derfor løper jeg alltid først).

Aaandreaaa mål hvilepulsen din når du våkner om morgenen, ligg først stille noen min. så teller du i ett minutt. Det er ikke unormal lav hvilepuls du hadde:) Var selv nede på 36 sist sommer;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lurer også på noe som kanskje Thess kan svare meg på :)? du kan så mye :D

Jeg har nettopp begynt å løpe igjen, ikke løpt på lenge, sikkert halvannet år (kun trent styrke). Tenker å ha 3-4 løpeøkter per uke, har du forslag til hvordan jeg kan legge det opp? målet er å komme i grei kondisjonsform:)

Jeg løp endel tidligere, og var ganske ok kondisjonsmessig, vet ikke om dette er av noe betydning egentlig- bare informasjon jeg slenger ut :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

286744880


Andre økt med interval. Løp første interval med litt lavere hastighet før de tre siste, merket ingen melkesyre i dag. Men ser jo at pulsen har ligget høyere på denne runden enn den forrige. Tenker å trappe ned hviletiden til 1.5 min istedenfror 2 min, slik at det blir halvparten av løpetiden som er 3 min.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lurer også på noe som kanskje Thess kan svare meg på :)? du kan så mye :D

Jeg har nettopp begynt å løpe igjen, ikke løpt på lenge, sikkert halvannet år (kun trent styrke). Tenker å ha 3-4 løpeøkter per uke, har du forslag til hvordan jeg kan legge det opp? målet er å komme i grei kondisjonsform:)

Jeg løp endel tidligere, og var ganske ok kondisjonsmessig, vet ikke om dette er av noe betydning egentlig- bare informasjon jeg slenger ut :)

Hehe, jo da kan jo selvfølgelig komme med forslag. Hvor mye styrke skal du trene ved siden av, eller andre ting? Om du har løpt lite i det siste nå så hadde jeg startet med to økter i 1-2 uker før jeg hadde økt til tre. Intervalltrening er ypperlig for å få fortgang på kondisjonen, om du trener regelmessig vil du merke fremgang på så og si hver økt. Det er jo tonnevis med intervaller. Alt i fra korte sprintintervaller til litt lengre. Selv har jeg stor tro på og erfaring med 4x4 (som kan varieres i det uendelige, det trenger ikke være fire minutter fire ganger. Men greit å starte der så kan du heller legge på enten minutter eller drag ettervhert), 3x10min gir også god effekt, disse er litt lengre og løpes i sone 3-4(lav). Pausene her er 2min.

Andre synes det er mer inspirerende å løpe distanseintervaller, som 1000metere. (tar mellom 4-6min, alt etter form) Pause: 2min. Ville ikke lagt meg noe høyere enn sone 4 på disse og heller hatt litt flere drag, 6-8 til å starte med.

Andre liker litt kortere intervaller, som 1min. Pausen her ligger mellom 30sek.-1min, alt etter hvor mye du gir på. Kjører du hardt her er det lurt med like lang pause som drag siden du jobber mer anaerobt.

Ved tre løpeøkter i uken kan du ha to som intervaller, en i sone4-5 og en i sone 3-4(lav). Den siste økten kan kjøres som en langkjøring. Evt en kortintervall (30sek.-1min) om du hater langkjøring:p

Antall drag, pauser osv er litt avhengig av intensitet og hvor godt trent du er.

Langkjøringene bør etterstrebes å ligge i sone 1 (olympiatoppen sine).

Når du har hatt 3 økter i uken over en tid, så kan du legge til en 4. økt. Den skal være rolig, mens du da har tre intervalløkter, evt to intervaller, en hurtig langtur og en rolig økt.

Litt vanskelig å svare godt nok når jeg ikke har så mye info om hvor mye du har tenkt til å trene ellers:) Men da har du noen ideer i alle fall!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

286744880

Andre økt med interval. Løp første interval med litt lavere hastighet før de tre siste, merket ingen melkesyre i dag. Men ser jo at pulsen har ligget høyere på denne runden enn den forrige. Tenker å trappe ned hviletiden til 1.5 min istedenfror 2 min, slik at det blir halvparten av løpetiden som er 3 min.

Så bra at det gikk litt bedre i dag(y) Blir spennende å høre hvordan du opplever å ha 90sek pause i stedet for 2min.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, jo da kan jo selvfølgelig komme med forslag. Hvor mye styrke skal du trene ved siden av, eller andre ting? Om du har løpt lite i det siste nå så hadde jeg startet med to økter i 1-2 uker før jeg hadde økt til tre. Intervalltrening er ypperlig for å få fortgang på kondisjonen, om du trener regelmessig vil du merke fremgang på så og si hver økt. Det er jo tonnevis med intervaller. Alt i fra korte sprintintervaller til litt lengre. Selv har jeg stor tro på og erfaring med 4x4 (som kan varieres i det uendelige, det trenger ikke være fire minutter fire ganger. Men greit å starte der så kan du heller legge på enten minutter eller drag ettervhert), 3x10min gir også god effekt, disse er litt lengre og løpes i sone 3-4(lav). Pausene her er 2min.

Andre synes det er mer inspirerende å løpe distanseintervaller, som 1000metere. (tar mellom 4-6min, alt etter form) Pause: 2min. Ville ikke lagt meg noe høyere enn sone 4 på disse og heller hatt litt flere drag, 6-8 til å starte med.

Andre liker litt kortere intervaller, som 1min. Pausen her ligger mellom 30sek.-1min, alt etter hvor mye du gir på. Kjører du hardt her er det lurt med like lang pause som drag siden du jobber mer anaerobt.

Ved tre løpeøkter i uken kan du ha to som intervaller, en i sone4-5 og en i sone 3-4(lav). Den siste økten kan kjøres som en langkjøring. Evt en kortintervall (30sek.-1min) om du hater langkjøring:p

Antall drag, pauser osv er litt avhengig av intensitet og hvor godt trent du er.

Langkjøringene bør etterstrebes å ligge i sone 1 (olympiatoppen sine).

Når du har hatt 3 økter i uken over en tid, så kan du legge til en 4. økt. Den skal være rolig, mens du da har tre intervalløkter, evt to intervaller, en hurtig langtur og en rolig økt.

Litt vanskelig å svare godt nok når jeg ikke har så mye info om hvor mye du har tenkt til å trene ellers:) Men da har du noen ideer i alle fall!

Tusen takk for kjempegodt svar, supert at du tok deg tiden :)

Jeg trener styrke 4 ganger per uke nå (5 før), og har de siste ukene hatt 3 løpeøkter i tillegg, en 4x4, en kortintervall (30/15sek) og en rolig langkjøring! Om jeg forstår deg rett, så hvis jeg skulle økt til 4 løpeøkter legger jeg til en hurtig langdistanse...?

Jeg har løpt 4x4 i sone 3-4, rolig langkjøring i sone 1 (som du skrev:) ) og med 30/15 blir det ca toppen av sone 4. Om jeg skulle lagt til en hurtig langdistanse, skal denne da kjøres i sone 3?

Jeg har faktisk allerede merket forbedring :) kunne holde høyere tempo på lavere puls denne uken enn sist uke :D kjempegøy! Det litt morsomme er at selv om jeg løp endel for noen år tilbake, så har jeg aldri strukturert løpeøktene mine. Det er en ny opplevelse å skulle løpe etter soner og merke fremgang på den måten :)

Igjen, tusen takk for god hjelp :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tusen takk for kjempegodt svar, supert at du tok deg tiden :)

Jeg trener styrke 4 ganger per uke nå (5 før), og har de siste ukene hatt 3 løpeøkter i tillegg, en 4x4, en kortintervall (30/15sek) og en rolig langkjøring! Om jeg forstår deg rett, så hvis jeg skulle økt til 4 løpeøkter legger jeg til en hurtig langdistanse...?

Jeg har løpt 4x4 i sone 3-4, rolig langkjøring i sone 1 (som du skrev:) ) og med 30/15 blir det ca toppen av sone 4. Om jeg skulle lagt til en hurtig langdistanse, skal denne da kjøres i sone 3?

Jeg har faktisk allerede merket forbedring :) kunne holde høyere tempo på lavere puls denne uken enn sist uke :D kjempegøy! Det litt morsomme er at selv om jeg løp endel for noen år tilbake, så har jeg aldri strukturert løpeøktene mine. Det er en ny opplevelse å skulle løpe etter soner og merke fremgang på den måten :)

Igjen, tusen takk for god hjelp :)

Regner med at du trener en to spiltt da? Vil tro at du egentlig ikke vil ha noen effekt av å legge til en 4.økt, ikke enda i alle fall, mht at belastningen blir veldig stor med så mye styrke og løping samtidig. OM du skulle lagt til en 4.økt så hadde jeg lagt det opp som en rolig langkjøring (sone 1), en tempo (hurtig langkjøring i sone 3), en kortintervall (her er ikke soner så viktige siden du jobber anaerobt, bruk heller tempo til å styre fremgang her), og en 4x4 som du løper nå.

For å ha maks effekt av 4x4 hadde jeg lagt de i sone 4.

Husk at trening i sone 3 ikke kjennes så anstrengende ut, MEN vil kreve vesentlig mye lenger restitusjons tid enn en roligere økt. Evt kan du bytte den om til 3x10min i sone 3.

Uansett så er det viktig at du tenker totalbelastning her, men om du vil prioritere løping en stund fremover er det sånn jeg ville lagt det opp:) Husk å hvile og spise som en hest;)

Gøy at du har merket stor fremgang alt, det er det som er så genialt med løping og annen kondisjonstrening, gjør man det rett så er det fremgang fra økt til økt:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Regner med at du trener en to spiltt da? Vil tro at du egentlig ikke vil ha noen effekt av å legge til en 4.økt, ikke enda i alle fall, mht at belastningen blir veldig stor med så mye styrke og løping samtidig. OM du skulle lagt til en 4.økt så hadde jeg lagt det opp som en rolig langkjøring (sone 1), en tempo (hurtig langkjøring i sone 3), en kortintervall (her er ikke soner så viktige siden du jobber anaerobt, bruk heller tempo til å styre fremgang her), og en 4x4 som du løper nå.

For å ha maks effekt av 4x4 hadde jeg lagt de i sone 4.

Husk at trening i sone 3 ikke kjennes så anstrengende ut, MEN vil kreve vesentlig mye lenger restitusjons tid enn en roligere økt. Evt kan du bytte den om til 3x10min i sone 3.

Uansett så er det viktig at du tenker totalbelastning her, men om du vil prioritere løping en stund fremover er det sånn jeg ville lagt det opp:) Husk å hvile og spise som en hest;)

Gøy at du har merket stor fremgang alt, det er det som er så genialt med løping og annen kondisjonstrening, gjør man det rett så er det fremgang fra økt til økt:)

Supert:) da fortsetter jeg med 3 løpeøkter en periode til iallefall, også evt legge til en 4 økt om en stund:) styrken er en 2 split ja, og viktig som du sier, at jeg skal tenke totalbelastning! Skal være flink til å hvile og spise :)

Takk for kjempegod hjelp!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

I dag har jeg tatt den 5 økten med intervaller. Men jeg sliter med å sammenligne de for å se bedring. Noen som kan hjelpe meg? Løper 4 x 4, 3min intervall og 1.30 sek hvile. Begge disse under linken er tatt i lik hastighet på mølle og lik lengde på tid, foruten 30 sec kortere hviletid på den i dag enn den første jeg tok. Kurven ser mindre hakkete ut også, har det noe å si??

291694590

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Linkem fungerte ikke. Den øverste tiden/punktene er for i dag. Den som er under for 20 mars

Avstand

0.00 km

0.00 km

Tid

26:44

20:44

Gj.sn. hastigh.

0.0 km/t

0.0 km/t

Gj.sn. tempo

--:-- min/km

--:-- min/km

Kalorier

220 C

189 C

Bevegelsestid

:

:

Elapsed Time

26:44

20:44

Maks. hastighet

0.0 km/t

0.0 km/t

Beste tempo

--:-- min/km

--:-- min/km

Gj.sn. puls (bpm)

144 bpm

160 bpm

Maks. puls (bpm)

173 bpm

176 bpm

Gj.sn. puls (% av maks.)

76 % av maks.

84 % av maks.

Maks. puls (% av maks.)

91 % av maks.

93 % av maks.

Gj.sn. puls (z)

2.5 z

3.7 z

Maks. puls (z)

4.7 z

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du sammenligner både maks puls og snitt puls så ser du at den er lavere i dag på samme belastning enn hva den var 20 mars. Det betyr fremgang så fremt tempoet og stigningen er den samme:) Lavere puls betyr i første omgang større slagvolum som er det du er ute etter å forbedre ved kondisjonstrening. Så bra jobbet (y)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja jeg var veldig nøye på at tempoet skulle Være likt. Dvs 9km/t ved intervallen og 6 km/t ved hvileperioden.Og hviletiden er endret fra 2 min til 1.30 min. Hvordan syns du selve økten Ser ut da? Håper jeg gjør det rett.

Gøy å se fremgang da :) Økten ser bra ut det jeg kan se ut i fra de tallene. At du er opp i 91% av max er flott. Litt vanskelig å se hvor høyt opp du kommer i hvert drag. Men egentlig spiller ikke det så stor rolle, for du har jo fremgang(y):D

Du kan fremover nå om du ønsker litt progresjon økte til 4min intervaller istedet for 3min. Pausene ligger da mellom 2-3min. Gjerne 3min hvor du bruker de første 90sek på å virkelig få ned pulsen og få igjen pusten, før du øker tempoet litt mer de siste 90sek slik at du får god effekt av de 4min med drag:)

Hvordan er oppvarmingen og nedjoggingen din? Anbefaler 10-15min oppvarming hvor du legger inn 1-2 tempodrag og minimum 10min nedtrapping etter økta:)

Bra jobbet(y)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...