Gå til innhold

Spørsmål om pulsklokke og vektnedgang.


Jeanettehh

Anbefalte innlegg

Trur ikke jeg orker å være i pulsone 4 om jeg skal ha 4min intervaller, merker at 3 min er nok i den hastigheten/pulssonen jeg har nå. Men da kan det kanskje være aktuelt å gå ned i pulssone 3 om det er like effektivt? Oppvarmingen er som oftest 10 min rask gange med jogging, iallefall om jeg har trent styrke først, da føles det nok ut da beina er relativt slitne etter bein øvelser;) I dag hadde jeg ikke sjans til å jogge noe særlig, beina var såååååå tunge etter forrige styrkeøkt, merket det hadde vært demotiverende om jeg hadde begynt med intervaller i dag, da jeg garantert ikke hadde gjennomført på en god måte!:blush:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Trur ikke jeg orker å være i pulsone 4 om jeg skal ha 4min intervaller, merker at 3 min er nok i den hastigheten/pulssonen jeg har nå. Men da kan det kanskje være aktuelt å gå ned i pulssone 3 om det er like effektivt? Oppvarmingen er som oftest 10 min rask gange med jogging, iallefall om jeg har trent styrke først, da føles det nok ut da beina er relativt slitne etter bein øvelser;) I dag hadde jeg ikke sjans til å jogge noe særlig, beina var såååååå tunge etter forrige styrkeøkt, merket det hadde vært demotiverende om jeg hadde begynt med intervaller i dag, da jeg garantert ikke hadde gjennomført på en god måte!:blush:

Ok, men da holder du på 3min noen ganger til:) Sone 3 har litt innvirkning på VO2max den også, men ikke like mye som sone 4+5. Så jeg anbefaler å holde deg i sone 4.

Er det pusten som begrenser deg, eller er det mest beina?

At det er tungt å løpe intervaller etter styrke tviler jeg ikke på. Har du noen mulighet til å legge de en annen dag? Om det er dager hvor du har kjempetunge bein kan det være smart å heller gå litt på mølla. Evt bruke sykkel, romaskin eller ellipse. Bare for å få litt variasjon. Det er viktig å ta litt hensyn til dagsformen også;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jada, nå som våren/sommeren er på vei så legges intervall treningen til "fridagene" mine, dvs andre dager enn styrkeøktene mine. Da tar jeg jo bare biskja med meg så kan man jogge sammen:). I dag var jeg HELT kake i beina, trente styrke på mandag,og da var det masse bein øvelser, blant annet utfall (med vektstang på 17 kg), knebøy med vektstang (20 kg) markløft (20 kg), så sete/lår/bein har vært helt ute av funksjon i dag og i går. Så jeg er relativt stolt av meg selv at jeg gjennomførte hele styrkeprogrammet i dag (aleine og delvis umotivert), men jeg gjennomførte 100 %(y).

Det er pusten og svettingen som tar knekken på meg etter 3min, beina går det helt fint med så lenge jeg varmer opp godt og unngår laktat det første draget. Jeg svetter noe VOLDSOMT, og blodsirkulasjonen settes godt i gang så jeg er meget rød i ansikt,armer og på bryst/rygg. Hørt det skal være sunt å svette, men det får da være grenser på:whistle:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du er ikke alene om å svette en god del under løpeøktene (eller styrken for den del);)

Bra jobbet i dag da(y)

Høres veldig mye bedre ut å ta kondisjonen ute og på andre dager enn styrkeøktene. At du er sliten i dag etter styrke på mandag er normalt, antagelig slipper det litt i morgen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slenger inn et spm til her jeg Thess :)

Jeg er nå giret på å øke til 4 løpeøkter i uken. Har byttet styrkeprogram (kjører nå styrkeløftprogram, dvs helkropp 3 ganger per uke, tidligere 2 split 4 ganger per uke) og har dermed en ekstra dag til løping. Det jeg lurer på er; vil du anbefale meg å legge inn en langdistanse i mer tempo- eller enda en intervall- og evt i hvilken sone?

De 3 øktene jeg har kjørt nå er sprintintervaller, 4x4 og en rolig langkjøring. Vil ha en til :D :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slenger inn et spm til her jeg Thess :)

Jeg er nå giret på å øke til 4 løpeøkter i uken. Har byttet styrkeprogram (kjører nå styrkeløftprogram, dvs helkropp 3 ganger per uke, tidligere 2 split 4 ganger per uke) og har dermed en ekstra dag til løping. Det jeg lurer på er; vil du anbefale meg å legge inn en langdistanse i mer tempo- eller enda en intervall- og evt i hvilken sone?

De 3 øktene jeg har kjørt nå er sprintintervaller, 4x4 og en rolig langkjøring. Vil ha en til :D :D

I og med at beina dine nå får kjørt seg tre ganger i uken med styrke, så hadde jeg lagt den fjerde økta også til en langkjøring. Så da blir det to rolige langkjøringer, en 4x4 og en sprintintervall. Evt kan du alternere sprintintervallene med en hurtig langkjøring (tempo) annen hver uke. Å trene for mye gir dårligere resultat enn å trene for lite;)

Om du ikke legger inn rikelig med restitusjon vil du ha en formkurve som peker en helt annen vei enn du ønsker..

Hvor lange er langkjøringene dine?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

I og med at beina dine nå får kjørt seg tre ganger i uken med styrke, så hadde jeg lagt den fjerde økta også til en langkjøring. Så da blir det to rolige langkjøringer, en 4x4 og en sprintintervall. Evt kan du alternere sprintintervallene med en hurtig langkjøring (tempo) annen hver uke. Å trene for mye gir dårligere resultat enn å trene for lite;)

Om du ikke legger inn rikelig med restitusjon vil du ha en formkurve som peker en helt annen vei enn du ønsker..

Hvor lange er langkjøringene dine?

Ja jeg skjønner :) Jeg var "overtrent" en periode for halvannet år siden- da løp jeg endel + mye styrke. Sov nesten ikke og hadde enorme svettebyer om natten, jeg kunne våkne i en dam. Uansett, dit vil jeg aldri igjen, men den gangen forstod jeg ikke periodisering ifh kondisjonstreningen. Derfor jeg også ville høre med deg, du kan så mye om dette (y)

Da blir det 2 rolige langkjøringer, som for meg pleier å bli ca rundt en time. Hva tenker du om den lengden?

Så kan jeg bytte sprint med moderat langkjøring innimellom :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja jeg skjønner :) Jeg var "overtrent" en periode for halvannet år siden- da løp jeg endel + mye styrke. Sov nesten ikke og hadde enorme svettebyer om natten, jeg kunne våkne i en dam. Uansett, dit vil jeg aldri igjen, men den gangen forstod jeg ikke periodisering ifh kondisjonstreningen. Derfor jeg også ville høre med deg, du kan så mye om dette (y)

Da blir det 2 rolige langkjøringer, som for meg pleier å bli ca rundt en time. Hva tenker du om den lengden?

Så kan jeg bytte sprint med moderat langkjøring innimellom :)

45-60min på langkjøringer er fint:) Bra du vet hvor du ikke vil;) Hjelper en del på å holde seg i skinnet det. Er jo greit så lenge man har masse overskudd og treningslyst, men ting kan snu bemerkelsesverdig fort, som du sikkert har erfart selv;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

45-60min på langkjøringer er fint:) Bra du vet hvor du ikke vil;) Hjelper en del på å holde seg i skinnet det. Er jo greit så lenge man har masse overskudd og treningslyst, men ting kan snu bemerkelsesverdig fort, som du sikkert har erfart selv;)

Ja det var en fæl periode, så nå er jeg veldig påpasselig! Tusen takk for god hjelp :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ukens andre intervalløkt. Ute sådann, litt vanskeligere med intervaller etter pulsklokke når det er forskjellig terreng i løypa, pulsklokka mente jeg skulle løpe da det var nedover, og jeg slet med å komme opp i pulssone 4:p. På de to siste intervalene var jeg oppe i pulssone 4.8, og gjennomsnittelig 11km/t og oppi maks 13.7 km/t. På siste løpet merket jeg at jeg tok i litt for mye,for da måtte jeg jobbe med å presse meg igjennom det siste minutet. Jeg følte jeg løp sååååå sakte mot slutten, men da var jeg oppe i 9 km/t, noe som jeg opprinnelig startet med den første gangen jeg prøvde intervall. Fremgang:D.

Men en ting jeg lurer på, på mølla føles 9km/t så utrolig mye fortere enn når jeg løper ute, men det skal vel være det samme?

Dagens økt:

293650117

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser veldig bra ut dette:) Tempo på mølle og tempo ute kan egentlig ikke sammenlignes. Når du løper ute så bruker du også leggrmuskulaturen i mye større grad. Inne så gjør jo mølla mye av den jobben for deg.

Ser at du logger fart som minutter pr miles. Husk at på mølla er det km/t. Det er litt lettere for deg å sammenligne om du stiller inn klokken sånn at den også registerer km/t. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Klokka kan stilles inn på km/t.

Jeg har ikke 210 selv, så jeg kan ikke si nøyaktig hvilke knapper du skal trykke på.

Men ifølge bruksanvisnigen så vil jeg tro at du finner det i nærheten av der du setter om den skal vise pace eller speed, dvs.

  • Menu
  • Setup
  • Format

Med den klokkken så kan også stille inn pulssonene, slik at de stemmer med Olympiatoppen sine. Thess regnet dem jo ut for deg i et tidligere svar, så det er bare å plotte inn

  • Menu
  • HR Monitor
  • Set Zones

edit: Lærte meg å linke til andre brukere :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

MÅÅÅÅ bare få skryte litt her!! Intervalløkt 6 i dag. Og sjekk forskjellen fra den første økta, altså 20 Mars på 4 x 4.

20 Mars (3min løping, 2min pause, 9km/t løp+ 6km/t hvile):

Intervall: Puls mellom 170-175 (pulssone 4.4-4.8)

Hvile: 141 (på det laveste). Pulssone 2.2- 2.5

15 April (4 min løping, 2 min pause, 9km/t+ 6km/t).

Puls: 161-164 (pulsone 3.8-4.2)

Hvile: 130 (raskt ned i puls 130) pulssone 1.5-1.7).

Den siste intervallen måtte jeg løpe i 9.5 km/t for å i det hele tatt komme meg over i pulssone 4:D. Og 4min nå i dag var ikke noeproblem, mens etter 3min når jeg startet trudde jeg at jeg skulle "dø";).

MORSOMT!!!!I tillegg har jeg kjøpt meg nye joggesko som har lavere dropp,som vil hjelpe meg å løpe mer på forfoten. Og jeg fått meg metronom app, for å prøve å utvikle et bedre steg (180 i minuttet). Her er skoene jeg kjøpte:

Saucony Powergrid Hurricane 15, dame - Løpesko

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bra jobbet(y) På tide å skru opp tempoet litt nå da;) Prøv neste gang å løpe første på 9, og de resterende tre på 9,5km/t.

Veldig glad i Saucony merket selv, har to par i en litt annen modell (med 4mm og 0mm dropp). Lette og gode sko som ikke koster en formue:D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg trudde jeg skulle dø, men ukens andre 4x4 økt unnagjort:D , første løp på 9km/t, de tre siste 9.5 km/t, 4min løping og 2min hvile. Ser det var det som skule til for å komme i riktig pulssone, det første løpet lå jeg rundt 3.8, de tre siste 4.5. ORK!!!! Men sååå stolt!! Også var det helkropps program i styrke etterpå. *Dø på seg litt, men med god følelse*;)

299449526

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enda mer skryting av seg selv her!! I dag tok jeg en "langøkt", ingen intervall trening. Mål jogge så lenge jeg klarte.

1km rask gange som oppvarming(i skogen, så det var uansett for vått til å jogge), deretter 3km jogging UTEN stopp/gåing (!):D, så 700 meter rask gange (syk stigning og beina var litt gåen, avsluttet med å jogge de resterende 1.3 km som var igjen.

6 km på 48 min! Det er 6 min raskere enn sist jeg løp samme veien (men da løp jeg intervaller). (y).Løp mellom 8-10km/t, avhenge av stigning.

300479333

Hum....kanskje begynne å lage loggbok;)?! Denne tråden ser jo ut som loggbok snart..

Men..raskt spørsmål, underveis når jeg løper henger ikke pulsklokken med i forhold til fart, mener for det meste 7km/t uansett hastighet. Men når jeg ser på garmin etter jeg har lagt det inn så stemmer det mer overens. Men kan jeg stole på de hastighetene som blir lagt inn?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...