Gå til innhold

Dietmar program, uvanlig/vanlig?


CupCayk

Anbefalte innlegg

Jeg er i 5. uka på dietmar programmet mitt nå, kjører nybegynner programmet jeg :) elsker det, funker veldig godt for meg, men det er en ting jeg lurer litt på. For knebøy og mark går slik jeg vil, men benken henger litt igjen. Er det vanlig at benken kommer litt saktere enn bøy og mark for alle (eller bare nybegynnere?) eller er det slik i dette programmet? - Spurte en dreven en på gymmet i går, han mente at dietmar programmene er sånn at benken kommer veldig sakte, men bra når man har holdt på en stund, skjønte ikke helt hvorfor det. Noen her som har trent mye med dietmar-program som kan gi meg sitt synspunkt her :)?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

For meg var det knebøy som hang etter da jeg kjørte Dietmar, benk og markøft økte jeg i. Nå skal det sies at knebøy alltid har vært min svake øvelse. Prøv mengde-programmet til Dietmar etter du er ferdig med nybegynner, kjenner flere som reagerer bra på det. Nicolai Hildre kjører mengde om dagen, kanskje han har noe synspunkter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har vel det du hadde i bøy, på min benk. Føler at benken er min akilles-hæl. Jeg kjente at bøyen gikk tungt en uke, så jeg trappet opp til doble antall økter, 2 sett mer til hver økt, 1-2 reps mer per sett, men tok av endel kilo. Neste uke hadde knebøyen økt ordentlig bra :) Tenkte på det samme til benken.. kanskje mengde med mindre belastning kan være noe for økt styrke i benk også :)?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja er nok ikke veldig rart om benken din ikke fyker like langt frem. Først og fremst fordi du arbeider med mye færre og mindre muskulatur enn i bøy og mark, men fordi bøy bygger mark og mark til en viss grad bøy.

Uansett er det greit å ikke kuke for mye med treningene dine når du bruker et ferdig oppsatt program. Dietmar kan sakene sine, så du kan fint stole på han! :) Anbefaler deg å bli ferdig med programmet du har nå, deretter kan mengdeprogrammet være fint å fortsette med :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bryter aldri et program midt inni :) Jeg bare er litt i tenkeboksen om dagen siden de på gymmet jeg rådførte meg med mente alle repsa til sammen var alt for mye. Fikk råd om å kjøre 5-5-4-4-4-2-2-2-2-6 (6'ern har vekta til 4'ern). Jeg tenkte kanskje å fjerne en rep fra hvert sett. Hovedgrunnen til at jeg er på jakt etter råd fra dere nå er fordi bøy og mark går fint, men jeg kjenner at benken stanger i veggen om 14 dager :) Vet ikke om jeg fikser økningene og kan fullføre programmet. Syns jeg bør klare det, men kjennes skeptisk ut akkurat nå ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er et nybegynnerprogram, så jeg går ut i fra at du er en nybegynner uten lang fartstid innen styrketrening. Du skal bygge et grunnlag, og grunnlaget må være solid. Nybegynnerprogrammet baserer seg i stor grad på økning av 3RM, og litt 2RM. Ved å øke såpass antall toere går programmet litt i mot sin hensikt. Igjen, Dietmar kan sakene sine, ingen vits å tukle med det. Spis masse og sov mer, så skal du nok se at progresjonen kommer; programmet er periodisert godt, det er høy sannsynlighet for at du blir positivt overrasket. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er nybegynner ja, for å være ærlig har jeg ikke tatt styrketrening superserriøst noe mer enn siden.. rundt jul. sent desember. Så en 3 mnd. tid med baseøvelser. Synes at jeg har vært flink til å spise, kan kanskje sove mer. Var iallfall demotivert av å se benken henge bak og de to andre dra ifra. Men jeg skjønner at jeg ikke får gjort noe annet enn å være tålmodig. Takk for gode råd, skal henge i stroppen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er nybegynner ja, for å være ærlig har jeg ikke tatt styrketrening superserriøst noe mer enn siden.. rundt jul. sent desember. Så en 3 mnd. tid med baseøvelser. Synes at jeg har vært flink til å spise, kan kanskje sove mer. Var iallfall demotivert av å se benken henge bak og de to andre dra ifra. Men jeg skjønner at jeg ikke får gjort noe annet enn å være tålmodig. Takk for gode råd, skal henge i stroppen.

Eventuelt kan du stille ned på målene dine. Ingen skam i å gjøre det, kun sunn fornuft (y)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Hei igjen :) sitter å ser på mengdetreningsprogrammet til Dietmar nå. Er noen uker til jeg skal i veien med det, tenkte bare stille noen spm. i god tid til dere som har erfaring med det. Jeg er usikker på hvordan programmet skal stilles, det var jeg forsåvidt med nybegynner programmet også. Slik som det står i programmet på scratch, så kan vi si jeg tar 100 kg. i alle de tre store øvelsene. Vil man da stille programmet på 100, og programmet tar høyde for økningen, eller er økningen satt inn i "målruta" slik at man f.eks må skrive inn 115? Forklar gjerne for meg hvis noen vet endel om dette, jeg er usikker og vil ikke ryke på å skade meg eller trene for tungt :) - Takk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen :) sitter å ser på mengdetreningsprogrammet til Dietmar nå. Er noen uker til jeg skal i veien med det, tenkte bare stille noen spm. i god tid til dere som har erfaring med det. Jeg er usikker på hvordan programmet skal stilles, det var jeg forsåvidt med nybegynner programmet også. Slik som det står i programmet på scratch, så kan vi si jeg tar 100 kg. i alle de tre store øvelsene. Vil man da stille programmet på 100, og programmet tar høyde for økningen, eller er økningen satt inn i "målruta" slik at man f.eks må skrive inn 115? Forklar gjerne for meg hvis noen vet endel om dette, jeg er usikker og vil ikke ryke på å skade meg eller trene for tungt :) - Takk!

Jeg setter inn hva jeg har som mål, altså litt i overkant av 1RM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg startet på såkalt Dietmar program i Februar 2012, og per julestevne i Desember 2012 hadde jeg økt med 25kg i knebøy, 25kg benkpress og 20kg markløft. Kan hende jeg hadde økt mer, men dette er hva jeg sto igjen med etter 9/9 godkjente løft. Tror dermed ikke at jeg hadde økt mindre i markløft, jeg bare var feigere her og tror nok jeg kunne klart 5kg mer her og klart 25kg økning også her.

På denne tiden kjørte jeg igjennom 2 rene mengdeprogram, 1 kombinert mengde og oppkjøring og 1 rent oppkjøringsprogram.

Nybegynner og Viderekommende programmene på styrkeloft er oppjøringsprogram.

På forhånd før dette hadde jeg trent 6-7 måneder med Starting Strength 3x5 programmet til Mark Rippetoe.

Vær tålmodig, de funker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvis en er helt fersk så har jeg hørt det anbefalt å starte med et mengdeprogram eller 2, for å bygge opp kapasiteten. En helt fersk utøver vil uansett bygge opp styrke og få positive resultat av det.

Således kan det være lurt for deg å starte på mengdeprogrammet når du er ferdig med nåværende oppkjøringsprogram.

Et mengdeprogram er gjerne mer krevende og det kan kjennes som om du blir svakere, men når en senere bygger på med et oppkjøringsprogram så kommer resultatene.

Ellers kan jeg anbefale deg å finne en styrkeløftklubb du kan melde deg inn i. Her vil du sannsynligvis kunne få hjelp til program av en klubbtrener.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...