Gå til innhold

Man kan jo bli tullerusk av denne jungelen!


Cayia

Anbefalte innlegg

Jeg har tidligere for noen år tilbake, vært aktiv på treningsfronten, noen år også som aktiv på typiske body-pump timer og spinning, så noen år med lite aktivitet pga graviditeter og småbarn og en posjon motivasjonssvikt, men for en drøy måned siden nå bestemte jeg meg for å komme igang igjen. Jeg har fått de 3 barna jeg skal ha, og de to yngste er rundet 6 mnd så nå er energien litt mer tilbake og jeg kunne trene med god samvittighet.

Jeg ønsket å trene styrke, og har vært borti endel av øvelsene fra tidligere, men noen var også nye.

MEN hvordan skulle jeg komme igang på egenhånd. Senteret jeg meldte meg inn på låser jeg meg bare inn på selv og det er ofte jeg var alene.. Jeg er jente, med litt overflødig graviditetsvekt, lite kunnskap om trening og kosthold og rett og slett ganske urutt..

Jeg fikk hjelp fra en venninne (som er aktiv fitnessutøver) med flere av mine spørsmål, dog over nett, ettersom hun ikke bor her. Jeg fikk tips om å starte med programmet til Børge Fagerli "Treningsprogram for nybegynnere". Dette har jeg drevet med siden jeg startet, og jeg har allerede sett en liten fremgang (hurra!). Jeg startet nok litt forsiktig i frykt for å "brenne meg", og har innsett at jeg var litt sterkere enn jeg selv trodde. Jeg har et ønske om å gå ned i vekt, men har bestemt meg for å jobbe med muskelmassen og styrken og håper at kroppen former seg mer og mer etterhvert.

Tingen er: Jeg leser masser av artiklene som finnes på fitnessbloggen, både om trening og kosthold. Mesteparten motiverer meg, men noe gjør meg også litt motløs..

JEg er livredd for å gå på en smell som gjør at jeg ødelegger for meg selv ved å trene feil slik at jeg ikke ser resultater. Jeg er også redd for å spise helt feil, slik at det også ødelegger fremgangen.

Flere av artiklene inneholder forskjellige treningsprogrammer, noen med hele kroppen, noen med 2-splitt, noen for jenter... osv osv. I tillegg er det artikler om dette MÅ du ikke gjøre, dette MÅ du gjøre, dette må du gjøre sånn og sånn ellers blir det sånn og sånn, se til at du ikke har "kukerundtsyndromet" osv...

Jeg kjenner jeg svetter i hendene, jeg forstår at det ikke bare er å trene og forvente den perfekte kroppen. Men er det virkelig så komplisert som jeg oppfatter det. Skremmende komplisert oppfatter jeg det. Jeg har følt jeg var på god vei, fornøyd med programmet jeg har startet med og klar for å forandre programmet underveis. Men jo mer jeg leser, jo mer forvirret blir jeg, og jeg kjenner det tar litt motivasjonen fra meg...

Jeg har tittet på denne: 2-splitt : Kaliber Treningsstudio

og denne: Styrketrening for nybegynnere - Fitnessbloggen

og denne: Kukerundtsyndrom - Fitnessbloggen

Og bruker for tiden dette: Treningsprogram for nybegynnere - Fitnessbloggen

HVor går veien videre?? Jeg vil selvsagt ha best mulig utbytte av den treningen jeg gjør og jeg trener 3-4 ganger i uka. Spiser normalt, men er konstant sulten (skal sies at jeg nå trener mer OG jeg ammer fortsatt så kroppen trenger mer næring grunnet melkeproduksjon), har begynt å tenke litt for mye på mat, redd for å spise for mye, men tenker at kroppen sier ifra at den trenger mer??

Misliker å være nybegynner noen ganger... (Dagens hjertesukk)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Skjønner godt det kan være mye å sette seg inn i! Syntes selv det fra starten, men etterhvert som man leser/ lærer seg mer vil man etterhvert se tendensene. Nybegynnerprogrammet til børge er ganske bra. Vet ikke hvor lenge du har kjørt det( var det 1mnd?), men om du allerede ser litt resutater ville jeg anbefalt deg å fortsette med programmet så lenge du har progresjon. Ting tar tid, og om en bytter programmer veldig ofte, skal det en del til før resultatene kommer. Selv bytter jeg program når jeg opplever stagnasjon og ikke kommer videre( selv om jeg spiser mer etc). Mange programmer er ofte satt opp for 12uker om gangen, men det varierer.

Hvor går veien videre?

Som sagt har du progresjon og trives med det du gjør nå, ville jeg fortsatt med Børges program. Når du senere skal gå over på et nytt program ville jeg valgt det som passer best med målene dine( styrke/ muskelvekst/ kombinasjon?) Fjeldmann (treningsfysiolog.com) har laget tre programmer for folk med forskjellige typer målsetninger:

x-size - muskelvekst

x-press - basisprogram

x-strength - styrke

Har selv kjørt x-size i 11uker nå og opplevd meget gode resultater!(Dette var etter 12uker med sl5x5). Du kan feks se på noen av de tre nevnte, når du opplever stagnasjon med Børges prog. Senk skuldrene og kos deg med treningen:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville først og fremst funnet meg et ondentlig helkroppsprogram som du kjører 3-4 ganger i uken: Styrketrening for nybegynnere :) Spis til du blir mett sier jeg bare. Ikke tenk så mye på kcal hysteriet og å veie maten din. Ta deg en porsjon med mat, og hvis du fortsatt er sulten, tar du en til. Ikke verre enn det:)

36 tilfeldige tanker om trening og kosthold

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noe av det værste treningsfeilene jeg føler mange gjør, er nettopp det du sliter med.

For mange programmer, alt for mange øvelser og alt for mange råd og tips.

Jeg ville satt meg et par mål du vil oppnå. Sett deg ned og skriv en plan om hva du vil oppnå de neste 3-6 månedene og gjerne og en årsplan. Finn deg et godt treningsprogram og hold deg til dette! Selv om du ser et artikkel om et nytt treningsprogram som virker lovende og mye bedre enn det du er på - Så skal jeg love deg at det er det ikke.

Vet at mange ser en artikkel om en super øvelse, og da vil man med en gang sette denne inn i treningsprogrammet.

Ikke gjør dette. Ha tro på programmet ditt, jobb hardt og konsekvent i en lang periode, og du kommer til å få resultater.

Styrketrening er egentlig ikke så komplisert. Du løfter ting et par ganger i uken, går hjem - hviler også prøver du å øke vektene progressivt. Det er prinsippet for de fleste treningsprogrammer. :)

Les gjerne denne og

Words of wisdom angående treningsprogrammer | Fitnessbloggen Forum

lykke til

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for tilbakemeldinger, kjenner at jeg roet meg litt mer etter å ha lest de :) Thanks!

Da fortsetter jeg noen måneder til med det treningsprogrammet for nybegynnere som jeg driver på nå.

Jeg har dog lagt til et par øvelser som går på legger, samt utfall. Håper det er innenfor rammene :)

:D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...