Gå til innhold

Alt har stoppet opp, hva skal jeg gjøre? HJELP


Anbefalte innlegg

Hei! Nå er det gått flere mnd uten noe som helst forandring, det siste året har jeg gått ned fra 78kg -> 56kg. Men nå sier kroppen stopp. Jeg vil ikke mer ned i vekt (177cm høy), men vil gjerne ned i fettprosent. Både vekta og målebåndet står helt i ro. Tok en test på nett idag, som konkluderte med at jeg hadde en fettprosent på 17,72. Jeg vil gjerne mer ned, nå til sommeren. Føler at jeg er så nærme, men alikevell så langt ifra!

Jeg legger inn all mat i ShapeUp appen, og dette har fungert helt topp det siste året. Jeg har rast ned i både vekt og cm-mål. Nå sier det derimot stopp. Noen som har forslag til hva jeg skal/ kan gjøre? (n)

All hjelp taes imot med stoooor takk!!

- Oppgitt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Jester
Hei! Nå er det gått flere mnd uten noe som helst forandring, det siste året har jeg gått ned fra 78kg -> 56kg. Men nå sier kroppen stopp. Jeg vil ikke mer ned i vekt (177cm høy), men vil gjerne ned i fettprosent. Både vekta og målebåndet står helt i ro. Tok en test på nett idag, som konkluderte med at jeg hadde en fettprosent på 17,72. Jeg vil gjerne mer ned, nå til sommeren. Føler at jeg er så nærme, men alikevell så langt ifra!

Jeg legger inn all mat i ShapeUp appen, og dette har fungert helt topp det siste året. Jeg har rast ned i både vekt og cm-mål. Nå sier det derimot stopp. Noen som har forslag til hva jeg skal/ kan gjøre? (n)

All hjelp taes imot med stoooor takk!!

- Oppgitt

Ikke stol på slike måleband og tabell greier, er ikke så veldig nøyakting.

Men la meg forklare litt her, du er undervektig, du er faktisk det per definisjon, du har ikke mer å ta av! Derfor stopper det opp. Det er greit at du ikke vil mer ned i vekt, men ned i fettprosent i ditt tilfelle betyr ned i vekt. Men ved å legge på deg muselmasse gradvis vil føre til at forholdet mellom muskler og fett endres og prosenten går ned mens vekta står stille eller går opp. I ditt tilfelle bør den gå opp.

Uten at du skriver det så drister jeg meg til å anta at du trener mye cardio og spiser alt for lite. Derfor er du i din situasjon.

Her er et tankeeksperimetn: Hva skjer når du omså er nede på 15,10 eller 5%. Om du ikke har muskler under vil huden fortsatt være slapp, og eneste som vises er skjellettet. Ribbein og hoftekuler er ikke så feminint på beachen heller. Dessuten er det ikke naturlig, eller levedyktig å komme så mye lavere på fettprosenten for en dame, og leve slik over tid. Med mindre du ønsker kluss med mensen, dun på huden, og miste håret.

Uansett, poenget mitt er at fettprosenten er like dårlig indikator på formen som vekta er om man ikke har noen muskler på kroppen som utgjør/fyller den massen som tidligere var fett. Gamle damer er ikke akkurat fulle av fett, men er de stram i figuren?

Les: Jenter, slik når dere målene deres - Fitnessbloggen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

56kg på 177cm er da vitterlig lite!!!

Har det noengang slått deg at man vil få et større behov for bistand av muskler, for å brenne fett. Om man når sin minimale grense for kroppsvekt, så kutter organene funksjonen for å opprettholde drift for det viktigste. Satt veldig på spissen, men man må ha en mengde muskler for å kunne komme lavt nok når det gjelder fett%.

Jeg skal ikke være bastant i påstanden, da jeg ikke har no forskning å støtte meg på. Men det begrenser seg hvor lavt kroppen vil gå, før det går utover organenes funksjonsevne!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Jester

Ønsker å legge til at du sier ikke så mye om hva du spiser og hvordan du trener, men du har jo rast ned i vekt. Og noe videre ned er ikke helsemessig forsvarlig for noen av oss å anbefale (ref retningslinjene)

Men, om du innser at tiden for sulting er forbi, du har hatt din vektnedgang, og det er på tide å starte på nytt, øke matinntaket og trene hardt for drømmekroppen så les: Styrketrening for nybegynnere - Fitnessbloggen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet at kropper ikke er like, men som en sammenligning er jeg 160 cm og 54 kilo. Jeg har ikke all verdens muskler (enda) og ikke mye fett på kroppen heller. Jeg er absolutt slank. Du har 2 kilo mer enn meg fordelt på 17 cm...

Jeg tror du trenger litt perspektiv.

What real women look like: Welcome - My Body Gallery - What Real Women Look Like

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...