Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Om ikke annet godt å høre at jeg slipper å spise 3kg brokkoli eller 1kg egg da :D

Men.. det finnes jo ymse artikler, blandt annet flere fra FB om minimum 300g grønnsaker hver dag ? Denne artiklen hevder jo minst 800g for muskelvekst / fettbrenning ?

Dette kjenner jeg ikke til, men hell da smør- og fløtesaus på de jævla 800g med grønnsakene dine da, om det er det du absolutt skal spise :D

Fortsetter under...

Dette kjenner jeg ikke til, men hell da smør- og fløtesaus på de jævla 800g med grønnsakene dine da, om det er det du absolutt skal spise :D

Haha ja får prøve det i morra :p Eventuelt en "shame stick" som ble omtalt i Acording to Jim for en stund tilbake..200g smør-kloss dyppa i sukker!

Neida.. MÅ ikke spise grønnsaker, men etter å ha lest så mange artikler bla.annet fra ernæringsfysiologer hvor det rådes til minst 300g grønnsaker, så trodde kanskje det var noe bak det :D

Det kan være en starthjelp for folk som overspiser. Når man spiser såpass mye grønnsaker, så vil energiinntaket justeres ned automatisk, for man føler seg mett på mye mindre kalorier. Men det er bare min teori.

Skal du bygge muskler, så må du ha mannemat!

Det kan være en starthjelp for folk som overspiser. Når man spiser såpass mye grønnsaker, så vil energiinntaket justeres ned automatisk, for man føler seg mett på mye mindre kalorier. Men det er bare min teori.

Skal du bygge muskler, så må du ha mannemat!

Ingen dårlig teori heller :) Mannemat it is then! Siden du ser ut til å være inne i dette.. noe kosttilskudd man bør / kan ta på restitusjonsdagen? Eller det protein med proteinsaus, og rørte proteiner med proteinkrem til dessert som gjelder mener du?

Grønnsaker er knall, mye viktig næring i dem. Hvis du er så mett at du ikke er sulten kan du gjøre som nevnt over. Kutt ut "light"-versjoner av mat. Peis på med smør, fløte osv. Nøtter og Helmelk er kaloririk mat som ikke metter(spesielt ikke melk da det er flytende). Det bør gå ned samtidig som du spiser mye grønnsaker :)

Annonse

Skyter inn et spørsmål i denne tråden! Virker dette som fornuftige tall for meg?

kcal inntak: omtrent 2500 kcal

proteiner: ca. 150-175 gram (en ekstra shake på dager jeg trener)

fett: ca. 50 gram

karbohydrater: ca. 370 gram

Bør kanskje ned på karbisene og opp med fettet? Kan ellers nevne at jeg er 196 cm høy, fettprosent på ca. 16%, vekt 84 kg og 33 år gammel.

Trener CrossFit (med innslag av styrketrening og løping) 3 ganger i uka.

Jeg må vel også legge til at egentlig er primærmålet å brenne fett fremfor å packe så mye mer muskler. Gjør selvsagt ikke noe med mer muskelmasse siden det også øker forbrenninga, men fremfor alt vil jeg ned i fettprosent igjen

Mer muskler = mindre fettprosent. Å regne prosent av noe vil si å se forholdet mellom det kontra noe annet, i dette tilfellet fett kontra muskler/ben/hud etc. Ja, med muskler forbrenner du mer fett, du får mindre fettprosent og du ser generelt mer stram og bedre ut. Problem?

Skyter inn et spørsmål i denne tråden! Virker dette som fornuftige tall for meg?

kcal inntak: omtrent 2500 kcal

proteiner: ca. 150-175 gram (en ekstra shake på dager jeg trener)

fett: ca. 50 gram

karbohydrater: ca. 370 gram

Bør kanskje ned på karbisene og opp med fettet? Kan ellers nevne at jeg er 196 cm høy, fettprosent på ca. 16%, vekt 84 kg og 33 år gammel.

Trener CrossFit (med innslag av styrketrening og løping) 3 ganger i uka.

Det mangler et stykke viktig info her; hva er MÅLET ditt?

Mer muskler = mindre fettprosent. Å regne prosent av noe vil si å se forholdet mellom det kontra noe annet, i dette tilfellet fett kontra muskler/ben/hud etc. Ja, med muskler forbrenner du mer fett, du får mindre fettprosent og du ser generelt mer stram og bedre ut. Problem?

Mja.. sannhet med modifikasjoner. Fult mulig å øke muskelmasse samtidig som du legger på deg i fett. Gjorde det i oppstartsfasen når jeg var 18 og ikke hadde peil. Trente hardt og gikk opp i muskler. Spiste samtidig alt for mye og feil mat, og ble relativt tykkfallen. Men jeg skjønner hvor du vil

Det mangler et stykke viktig info her; hva er MÅLET ditt?

Godt poeng.

Målet er mer muskelmasse og mindre fettprosent (mer styrke og bedre kondisjon). Ser vel for meg at jeg må være i kalorioverskudd en periode for å legge på meg muskelmasse for deretter å ligge i kaloriunderskudd en periode for å redusere fettprosenten.

Problemet er at jeg har lite erfaring med å ha kontroll på hvor mye kcal, proteiner, fett og karbohydrater jeg får i meg. Spiser mest det jeg har lyst på, når jeg har lyst på det (med litt mer selvkontroll etter generelle prinsipper). Tallene fikk jeg ved å bruke en kalkulator på hva jeg spiser typisk en dag (fører ikke loggbok).

Har nå lyst til å være litt mer konkret ifht hva jeg spiser for å nå målene mine.

Mja.. sannhet med modifikasjoner. Fult mulig å øke muskelmasse samtidig som du legger på deg i fett. Gjorde det i oppstartsfasen når jeg var 18 og ikke hadde peil. Trente hardt og gikk opp i muskler. Spiste samtidig alt for mye og feil mat, og ble relativt tykkfallen. Men jeg skjønner hvor du vil

Det jeg sier stemmer, gitt at man går opp i muskelmasse og holder fettmassen på samme nivå.

Annonse

Det jeg sier stemmer, gitt at man går opp i muskelmasse og holder fettmassen på samme nivå.

Ja det er jo nettopp derfor jeg sier med modifikasjoner.. at man holder fettmassen på samme nivå avhenger jo av kostholdet ved siden av treninga. Følgelig er det jo ikke "bare" å legge på seg i muskler for å slanke bort fett :)

Hei, slenger inn et spm ang min mat jeg også!

Er 167 cm høy, veier 55,5 kg.

Trener 8 økter i uka, bestående av 4 styrkeøkter, to svømmeøkter og to løpeøkter.

Har ikke noe stort mål sånn kroppsmessig, men ønsker selvfølgelig litt mer muskelmasse og litt lavere fettprosent, men hovedfokuset ligger på treninga og fremgang der.

Gikk inn på diett.no og skrev inn en typisk matdag for meg.

Kom fram til at jeg spiser omtrent 2000 kcal, hvorav 47 g fett, 217g proteiner og 167g karbohydrater.

Fikk litt sjokk med tanke på proteinene, er dette alt for mye for meg?

Og sånn ellers, tror dere dette er for mye mat om jeg vil litt ned i fett%?

HEFTIG inntak av proteiner hvertfall :D nesten 4g per kg du veier.. hvordan i all verden klarer du dette? :D Har du intravenøst protein-konsentrat? ;)

HEFTIG inntak av proteiner hvertfall :D nesten 4g per kg du veier.. hvordan i all verden klarer du dette? :D Har du intravenøst protein-konsentrat? ;)

Ja det var ett mye større inntak en jeg trodde..

Spiser som regel matvarer som CC, skyr og kylling. + proteinshake etter trening samt litt proteinpulver i grøten til kvelds :p

Forresten så kan det kanskje trekkes ifra en 30-40 gram proteiner fra det som kom opp på diett.no, da minste porsjon for proteinpulver var på 40 g, men bruker ikke mer enn ca 20 g i kveldsgrøten, og 20-30 gram i shaken etter trening!! da står vi igjen med rundt 160 g,det er kanskje ikke så alt for mye?

hadde det bare vært så enkelt så :p

Ja det var ett mye større inntak en jeg trodde..

Spiser som regel matvarer som CC, skyr og kylling. + proteinshake etter trening samt litt proteinpulver i grøten til kvelds :p

Sånn som StiligeCecilie skriver over her, og som jeg vel også har lest og hørt av de fleste, så regnes det 1,5-2g protein per kg man veier, men har også sett høyere råd opp i 3g , litt avhengig av hvor mye muskelmasse man har og hvor tungt man trener. 3,9g fremstår vel som litt mye for en jente på 55,5kg , men jeg kjenner ikke fasiten / har ikke gode nok grunleggende kunskaper til å uttale meg eller gi noen råd om dette. Spiser man mer proteiner enn kroppen tar opp, vil dette lagre seg som fett, men dette henger nok også sammen med hvor mye kalorier man spiser totalt. Jeg kan som sagt ikke nok om dette, men jeg fant en ganske nyttig lenke her inne hvor dette ble drøfta.. uten at jeg husker navnet på lenken da.. :)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...