Gå til innhold

Cheat day hvordan?

Gjest GuJunPyo

Anbefalte innlegg

Gjest GuJunPyo

Jeg er på en bulk hvor jeg jeg har 150 gram fett, 250 gram karbohydrat, og 200 gram proteiner på 3000 kalorier. Hvor alt er sunn mat. Men jeg vil ha en "cheating dag" hvor jeg kan spise usunn mat som hamburger, pizza og kebab.

Mitt spørsmål er at legger jeg på meg mye fett hvis jeg har en cheating dag i uken? Og hvor mye bør jeg spise den dagen eller kan jeg spise som jeg vil?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Slettet
Jeg er på en bulk hvor jeg jeg har 150 gram fett, 250 gram karbohydrat, og 200 gram proteiner på 3000 kalorier. Hvor alt er sunn mat. Men jeg vil ha en "cheating dag" hvor jeg kan spise usunn mat som hamburger, pizza og kebab.

Mitt spørsmål er at legger jeg på meg mye fett hvis jeg har en cheating dag i uken? Og hvor mye bør jeg spise den dagen eller kan jeg spise som jeg vil?

Er vel egentlig bare å ta "cheat" måltid med f.eks kebab/pizza 1x i uken og se :) Går du for fort opp i vekt. så justerer du ned på noe.

Ellers så kan du inkludere "usunn" mat i måltidsplanen. F.eks en lørdag :) pizza på lørdag slår vel ikke feil :) Med mindre vi snakker om at du vil "fråtse" da? Du kan jo se på stig på forumet her.

På lørdager spiser vel han et par bokser med is, boks pepperkaker + maaaasse annet hvis jeg ikke husker feil. Men da må jo "samsvare" med resten av uken osv og hvilke mål du har.

Totale inntaket som bestemmer hvor mye fett/masse du legger på deg anyway :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest GuJunPyo

Så hvis jeg spiser pizza, kebab eller hamburger bare på EN lørdag som middag vil det ikke gjøre forskjell på fysikken? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du vil ha en cheat dag må du ivertfall legge opp måltider hver dag i uken slik at du får i deg nok næring. Så hvis du ikke skal ha mer enn 3000 kcal til sammen hver dag =21000 kcal uken så må du da for eksempel trekke ifra litt på den 21000 som du da saver tl for eksempel lørdag da...for eksempel skal du spise 3000 kcal på lørdag også bare med mer usunn mat så er det egentlig bare å gjøre det,skal du spise mer på lørdag for eksempel 4000 kcal må du trekke ifra 1000 kcal på 21000...som da blir at du skal spise 20000 kcal fordelt på alle 7 dager i uka og at du da får den ekstra 1000 på lørdag,tillegg til de vanlige 3000 seff. skal du legge på deg så tror jeg egentlig ikke at du trenger å bry deg om å trekke ifra 1000 kcal over på lørsag da for å være ærlig....hvor høy er du og hva veier du og hvor gammel er du?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Slettet
Så hvis jeg spiser pizza, kebab eller hamburger bare på EN lørdag som middag vil det ikke gjøre forskjell på fysikken? :)

Egentlig ikke nei :) Som sagt: holde du deg til ca 3000kcal. Så får du "samme" fysikk som om du hadde spist dette i 40-40-20% av noe :) i bunn og grunn, men er jo også lurt å få i seg proteiner da^^(min mening)

Men what the heck! Skal jo leve livet! Spis en digg kebab på en lørdag= nyt den med god samvittighet!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg hadde spist mine 3000 kcal,masse proteiner,gjerne hold deg til den sunne maten og i tillegg spist kebaben:D Du skal legge på deg sant..;) Kan jo slenge med en pakke påskeegg med det samme :playful:? Altså,så lenge du spiser sunt,får i deg et overskudd og trener moderat så vil du gå fint opp i vekt uten å bli feit! Og de 10% på lørdag du spiser ekstra vil ikke gjøre noe forskjell annet enn at du da kanskje vil holde på litt væske,men hvem bryr seg,du får jo større biceps tross alt:D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan ikke folk begynne å forstå: IF IT FITS YOUR MACROS, det ville gjort livet til de aller fleste her en god del enklere, trolig også sunnere på sikt når man lærer seg macrosene til de forskjellige matvarene. Om du vil spise en kebab, så spis en kebab, er du fanatisk kan du senke fettinntaket litt den dagen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest GuJunPyo
Hvis du vil ha en cheat dag må du ivertfall legge opp måltider hver dag i uken slik at du får i deg nok næring. Så hvis du ikke skal ha mer enn 3000 kcal til sammen hver dag =21000 kcal uken så må du da for eksempel trekke ifra litt på den 21000 som du da saver tl for eksempel lørdag da...for eksempel skal du spise 3000 kcal på lørdag også bare med mer usunn mat så er det egentlig bare å gjøre det,skal du spise mer på lørdag for eksempel 4000 kcal må du trekke ifra 1000 kcal på 21000...som da blir at du skal spise 20000 kcal fordelt på alle 7 dager i uka og at du da får den ekstra 1000 på lørdag,tillegg til de vanlige 3000 seff. skal du legge på deg så tror jeg egentlig ikke at du trenger å bry deg om å trekke ifra 1000 kcal over på lørsag da for å være ærlig....hvor høy er du og hva veier du og hvor gammel er du?

Jeg er 17 år, 181-183 cm, også veier jeg noe rundt 70 kg. Det jeg tenkte var at et målitd + midagen jeg spiser på Lørdag blir rundt 1400 kalorier. Jeg tenkte at å erstatte det måltidet på Lørdag med en hamburger meny, pizza eller kebab for å møte de 3000 kaloriene. Liksom at jeg spiser den usunne maten men får i meg 3000 kalorier på Lørdag uansett :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sett deg inn i "flexible dieting", 80-90% av matinntaket ditt bør være fra næringsrike "clean foods", også kan du legge inn litt is, junkfood etc i de resterende kaloriene dine. Sørg for å få i deg nok mikronæringsstoffer og fiber.

Istedenfor cheat day så foretrekker jeg refeed day, en dag i uka der du øker karbohydratmengden for å øke hormonet leptin, men dette trenger du ikke å tenke på hvis du er på bulk, da er egentlig hver dag en refeed day..Så lær deg flexible dieting og spis mat som du liker.

"Binge eating" er bare en lett måte å gå opp for mye i fett på, formålet med en cheat day eller en refeed day er å ta ett skritt tilbake for å ta to skritt framover, men imotsetning til refeeds som er kontrollerte siden du teller makroer, er det lett å ta fire skritt tilbake og to framover med en cheat day, nomsayin'?

Makroene dine ser litt rare ut forresten, hvorfor spiser du så mye som 100g fett? Med større inntak av karbohydrater vil du mest sannsynlig merke bedre ytelse når du trener, vanligvis er anbefalt mengde fett 1g per kg kroppsvekt eller 20-25% av det totale kostholdet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest GuJunPyo
Bare så det er sagt. Å ha en slik fråtsedag hvor du spiser masse crap hele dagen, er mye mer ødeleggende og "usunt" enn at du bare spiser variert og spiser mat du liker på denne "bulken" din.

Jeg har ikke tenkt å spise masse crap hele dagen. Jeg har tenkt bare å erstatte midagen min på Lørdager, med noe usunt, resten som er frokost,lunsj og kveldsmat er sunt . En refeed dag blir det heller som noen har nevnt overfor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke tenkt å spise masse crap hele dagen. Jeg har tenkt bare å erstatte midagen min på Lørdager, med noe usunt, resten som er frokost,lunsj og kveldsmat er sunt . En refeed dag blir det heller som noen har nevnt overfor.

Kan du forklare hva som er sunn og usunn mat?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest GuJunPyo
Sett deg inn i "flexible dieting", 80-90% av matinntaket ditt bør være fra næringsrike "clean foods", også kan du legge inn litt is, junkfood etc i de resterende kaloriene dine. Sørg for å få i deg nok mikronæringsstoffer og fiber.

Istedenfor cheat day så foretrekker jeg refeed day, en dag i uka der du øker karbohydratmengden for å øke hormonet leptin, men dette trenger du ikke å tenke på hvis du er på bulk, da er egentlig hver dag en refeed day..Så lær deg flexible dieting og spis mat som du liker.

"Binge eating" er bare en lett måte å gå opp for mye i fett på, formålet med en cheat day eller en refeed day er å ta ett skritt tilbake for å ta to skritt framover, men imotsetning til refeeds som er kontrollerte siden du teller makroer, er det lett å ta fire skritt tilbake og to framover med en cheat day, nomsayin'?

Makroene dine ser litt rare ut forresten, hvorfor spiser du så mye som 100g fett? Med større inntak av karbohydrater vil du mest sannsynlig merke bedre ytelse når du trener, vanligvis er anbefalt mengde fett 1g per kg kroppsvekt eller 20-25% av det totale kostholdet.

Jeg har høy fettforbrenning, og den ene måneden jeg har bulket har jeg økt i alle løftene og bitte-litt på fysikken min, men økt nesten ingenting på fett-prosenten. Så jeg tror ikke jeg trenger å være redd for antall fett. :p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest GuJunPyo
Kan du forklare hva som er sunn og usunn mat?

Vell, det jeg ser som sunn mat er det som er bra for helsen. Frukt,grønnsaker, og hvitt kjøtt.

Usunn mat er det som ikke er bra helsen : Hamburger, Pizza, Kebab osv.

Jeg tror ikke det er definisjonen som står på leksikon, men det er ihvertfall det jeg vet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vell, det jeg ser som sunn mat er det som er bra for helsen. Frukt,grønnsaker, og hvitt kjøtt.

Usunn mat er det som ikke er bra helsen : Hamburger, Pizza, Kebab osv.

Jeg tror ikke det er definisjonen som står på leksikon, men det er ihvertfall det jeg vet.

Hvis du spiser på en måte som gjør at du får såpass cravings når helgen kommer at du er nødt til å fråtse for å føle deg vel, så mener jeg at du spiser på en usunn måte.

Pizza, kebab og hamburger er noe som du fint kan klarer å få til å passe inn i kostholdet ditt i hverdagen ellers, uten at det trenger å gå utover noe helst.

Hva er egentlig hamburger, pizza og kebab? Kjøtt, brød, ost og grønnsaker? Alt er hva man gjør det til :) Du kan fint lage disse tingene selv også, og gjøre de til et måltid som er MINST like bra som alt det andre kjedelige du spiser.

Og hvertfall i en bulkefase.. Å merke enkelte matvarer som "farlige" i en periode hvor fokuset ditt er styrke- og muskeløkning, er helt bortkasta tid som du heller kan bruke på å fokusere på å bli sterk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest GuJunPyo
Hvis du spiser på en måte som gjør at du får såpass cravings når helgen kommer at du er nødt til å fråtse for å føle deg vel, så mener jeg at du spiser på en usunn måte.

Pizza, kebab og hamburger er noe som du fint kan klarer å få til å passe inn i kostholdet ditt i hverdagen ellers, uten at det trenger å gå utover noe helst.

Hva er egentlig hamburger, pizza og kebab? Kjøtt, brød, ost og grønnsaker? Alt er hva man gjør det til :) Du kan fint lage disse tingene selv også, og gjøre de til et måltid som er MINST like bra som alt det andre kjedelige du spiser.

Vell, jeg vil bare få optimale og maksimale gains med muskelvekst + med lavt fettprosent. Og jeg har hørt at den riktige måten ved det er å spise sunt, telle macros og få i seg mye proteiner. Og det er etter en video med Layne Norton :

Hvor han sa at han var både uenig med Clean eating konseptet og IFYM konseptet (spis hva du vil så lenge det møter dine makroer) og hvor han argumenterte mot Clean eating fordi han sier med erfaring at personer som setter restriksjoner over hva de spiser ofte ender opp med spiseforstyrelser eller usunnt-psykologisk.

Han er en naturlig bodybuilder, styrkeløfter, har doktorgrad og er en personlig trener. Så han vet hva snakker om, og jeg ville ikke ende opp sånn. Så jeg vil ha en dag i uken hvor jeg spiser litt usunt bare for å ikke bli "syk" mentalt.

Jeg liker personlig den sunne maten maten jeg spiser, føler jeg får bedre energi enn måten jeg spiste før og føler jeg begynner å øke bra i løftene helt siden jeg bulket. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har høy fettforbrenning, og den ene måneden jeg har bulket har jeg økt i alle løftene og bitte-litt på fysikken min, men økt nesten ingenting på fett-prosenten. Så jeg tror ikke jeg trenger å være redd for antall fett. :p

Du trenger ikke å være redd for antall fett, det jeg mente var at du kanskje burde flytte en god del av kaloriene dine som kommer fra fett til karbohydrater, 150g fett er unormalt høyt.

Jeg veier det samme som deg og spiser 2900 kcal på ca. 350g carb, 70g fett og 190-200g protein. Men for all del hvis du trives med bare 250g karbs per dag og har god energi på det do your thing mayne!

BTW virker som du ignorerer en del av postene over, hvorfor kan du ikke følge "flexible dieting" hvis du likevel teller kaloriene dine? Går fint an å legge inn moderate mengder pizza i kaloribudsjettet. Majoriteten av kaloriene dine bør komme fra næringsrike matvarer, men det betyr ikke at du må utelate alt annet enn kylling og ris...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vell, jeg vil bare få optimale og maksimale gains med muskelvekst + med lavt fettprosent. Og jeg har hørt at den riktige måten ved det er å spise sunt, telle macros og få i seg mye proteiner. Og det er etter en video med Layne Norton :
Hvor han sa at han var både uenig med Clean eating konseptet og IFYM konseptet (spis hva du vil så lenge det møter dine makroer) og hvor han argumenterte mot Clean eating fordi han sier med erfaring at personer som setter restriksjoner over hva de spiser ofte ender opp med spiseforstyrelser eller usunnt-psykologisk.

Han er en naturlig bodybuilder, styrkeløfter, har doktorgrad og er en personlig trener. Så han vet hva snakker om, og jeg ville ikke ende opp sånn. Så jeg vil ha en dag i uken hvor jeg spiser litt usunt bare for å ikke bli "syk" mentalt.

Jeg liker personlig den sunne maten maten jeg spiser, føler jeg får bedre energi enn måten jeg spiste før og føler jeg begynner å øke bra i løftene helt siden jeg bulket. :)

IIFYM konseptet går ut på å spise den maten du har lyst på så lenge det meste består av næringsrik mat og du får i deg nok mikronæringsstoffer/fiber!

Han var imot det å bare spise "clean" blant annet fordi at man kan få i seg for mye fiber, over 60g fiber per dag kan føre til malabsorpsjon av næringsstoffer.

Det du gjør nå er jo å sette restriksjoner for hva du spiser, for deretter å "binge" spise i helga, noe Layne er IMOT.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du har sett videoen av layne, og ikke bare halvparten av den.. så har du også sett at han mener at en slik "cheat day" er idiotisk. Så hvorfor du argumenterer med en video som faktisk taler imot det du sier du trenger hjelp til, det skjønner jeg ikke helt. Da tror jeg du må se videoen en gang til.

Alt handler om moderasjon, det sier han også i eksempelet sitt hvor han nevner feks Alberto Nunez - som er en av "forkjemperne" for IIFYM.

I tillegg er det greit å innse at du ikke er noe konkurrerende bodybuilder som er 90kg på 170cm og 5% i fett. Du er en nybegynner som såvidt har begynt å løfte. Alt handler fremdeles om moderasjon og den gylne middelvei.

Det du gjør nå er akkurat det han sier du IKKE skal gjøre. Du spiser unødvendig "reint" og overtenker, og ender opp med en veldig unødvendig "cheat day" som er mer ødeleggende og teit enn det hadde vært av deg å få maten du har lyst på til å passe inn i hverdagen til ellers.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...