Gå til innhold

Rulleski-tråden!


James May

Anbefalte innlegg

Fant ingen tråd fra før, så here goes!

Lenge siden jeg har gått, men har usannsynlig lyst til å gå til innkjøp av ski og sko til skøyting. Gikk mye da jeg var aktiv for 5-6 år siden, men bare blitt med gåing på snø de siste årene.

Noen som har noen gode forslag til ruter i Bergen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Fortsetter under...

Kjøpte meg Swenor Skate. Kan vel kalles utstyrsfreak, og har en tendens til å gå for det dyreste, men vet at mange av landslagsgutta går på disse så da må det jo være bra nok! Skoene jeg gikk for ble Alpina ESK, var satt ned fra 4000 til 2400, og de er fantastiske :)

Misunner deg i Oslo med tanke på hvor mange ruter man har å velge mellom, men fordelen i Bergen er at man kan gå så godt som hele året. De strør nesten ikke noe grus her heller (y)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ESK-en har ganske habil støtte til hælen. Likte dem når jeg sjæl "rulla" mye.

Swenor er gode rulleski de, hvis man skal prøve å gjøre det så likt som vanlige ski man kan. Men selv foretrakk jeg vel egentlig ASSO. Ganske enkelt fordi de var mye, MYE, raskere.

Er som regel sånn at de med "rollerblades"-hjul triller mye raskere...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

ESK-en har ganske habil støtte til hælen. Likte dem når jeg sjæl "rulla" mye.

Swenor er gode rulleski de, hvis man skal prøve å gjøre det så likt som vanlige ski man kan. Men selv foretrakk jeg vel egentlig ASSO. Ganske enkelt fordi de var mye, MYE, raskere.

Er som regel sånn at de med "rollerblades"-hjul triller mye raskere...

DU får kjøpt raske hjul til Swenor andre merker også. Akkuratt om det er nødvendig i det hele tatt er jo noe annet, personlig kjøpte jeg alltid treigest mulig hjul. Når man kan gå opp trollstigen med raske hjul uten å bli nevneverdig sliten sier det litt om treningseffekten og hvor likt det er vanlige ski.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Første trynings idag, er ikke kjent med alle sykkelveiene i området enda og idag gikk det litt for fort ned en bakke. Kom til et punkt hvor jeg entet kunne fortsette på asfalten, eller hoppe ut i en åker. Tenkte at det var greiere å falle på aker enn asfalt, men vondt var det uansett. (n)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjekk han løken her, fatter ikke at han tørr! Tryner han så er det jo over og ut

EDIT: Hvordan ruller standard klassisk-hjul sammenlignet med 2-er hjul på skøyteski? Litt saktere kan jeg tenke meg, noen som vet?

Er ikke så stress å kjøre ned fra Tryvann faktisk ;)

Angående klassisk-hjul sammenlignet med 2'er hjul i skate så kommer det veldig an på hvilket merke klassisk-hjulene er. Et par klassiske proski ruller vesentlig saktere enn 2'er hjul skate, mens swenor fiberglass f.eks ruller nok noe bedre

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilke ski kjøpte du da?

Jeg kjøpte klassisk ski i fjor. Men syns det er utrolig vanskelig, føler ikke at jeg har kontroll nedover. Det er ikke som vanlige ski. Er det noen som har tips til hva jeg kan gjøre for å bli tryggere, eller må jeg bare gå meg varm?

Hvilke ski kjøpte du? I begynnelsen kan det være lurt å oppsøke steder hvor det ikke er altfor krevende nedoverkjøringer, men relativt flatt for å litt bedre "feel" for rulleskiene, for som du sier; rulleski er ikke som ski.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ang. hvilke ski er jeg litt usikker, er swenor med rottefellebindinger fra Oslo sportslager.

Problemet, slik jeg husker det, er at på vei nedover begynner skia å gå inn mot hverandre, og da syns jeg det er vanskelig å rette opp. Men er mulig at det blir bedre nå til våren ettersom jeg har fått mye bedre balanse i det siste.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

At skia begynner å gå inn mot hverandre skjer dessverre med de aller fleste ski, og i min erfaring, spesielt med swenor (proski er bedre på å holde seg "rette"). Årsaken er at gummien på hjulene slites ulikt og derfor gjør at skiene enten går inn mot hverandre eller svinger utover. Et lite tips som kan hjelpe noe er å bytte på hvilke ski du hr på høyre/venstre for å slite mest mulig likt. Men jo mer du går på rulleski, desto lettere blir det å holde skia rett ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg må si at godfølelsen av å gå fristil fra mine aktive dager kom allerede på første turen, veldig likt synes jeg. Farten er nok litt høyere, men ellers ikke så mye forskjell. Men nedover i høy fart på asfalt og så små hjul er ekkelt, tryner man så er det over og ut tenker jeg.

Klassisk-stil på rulleski leste jeg endel om, mange mente at dette var mer ulikt vanlig ski enn det er å gå fristil på rulleski. Tror man må belage seg på mye staking; god trening, men kjedelig i lengden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De er crap. Hold deg til swenor eller proski;) Og det er vanlig å ha låsingen på bakhjulene.

Oii, skriveleif der, mente såklart motsatt :) Men, kan se for meg at det er crap ja, selv liker jeg uten tvil best proski, gikk svært mye rulleski på den tiden jeg satset og var ingenting av det jeg prøvde som matchet Proski.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...