Gå til innhold

Rulleski-tråden!


James May

Anbefalte innlegg

Jeg må si at godfølelsen av å gå fristil fra mine aktive dager kom allerede på første turen, veldig likt synes jeg. Farten er nok litt høyere, men ellers ikke så mye forskjell. Men nedover i høy fart på asfalt og så små hjul er ekkelt, tryner man så er det over og ut tenker jeg.

Klassisk-stil på rulleski leste jeg endel om, mange mente at dette var mer ulikt vanlig ski enn det er å gå fristil på rulleski. Tror man må belage seg på mye staking; god trening, men kjedelig i lengden.

Grunnen til at klassisk på rulleski ikke er populært er mye pga at du får godt feste uansett, siden hjulene er låst vil du uansett ha godt feste (det er mye av grunnen til at alpina valgte å låse fremhjulene, for å nettopp ikke få like bra feste, siden trykket blir mest på bakskien), og dette fører til at man fort glemmer av å ha skikkelig tyngdeoverføring. Derfor velger veldig mange å gå rulleski uten å gå diagonal. Problemet blir da igjen at man fort når man kommer på vanlig ski staker plasser det er mer effektivt å gå diagonal.

Det med å tryne skal nok litt til, noen småfall må man reine med. har gått rulleski ned tuneller med dårlig asfalt påklassiskhjul i 60km/t, gikk helt fint . Har forøvrig en kompis som gikk rulleski i baris og gikk på trynet, store deler av brystvortene ligger igjen på asfalten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...

Fortsetter under...

  • 2 uker senere...
  • 3 uker senere...
De fleste pulsklokker med GPS vil vel duge?

Sjekk gjennomgangen her: http://www.dcrainmaker.com/2014/06/summer-sports-recommendations.html Finner ellers veldig grundige gjennomganger av de fleste klokkene på markedet på samme siden.

Suunto Ambit:

http://www.dcrainmaker.com/2013/04/suunto-ambit2-review.html

edit: Hva er forresten budsjettet?

Hei!

Tenker å gå til innkjøp av pulsklokke. Skal brukes mye til rulleskitrening. Hvilken anbefales?

Min erfaring ift pulsklokke og rulleski er følgende:

Styr godt unna Polar RC3 GPS - min gikk i retur til Polar hele 4 ganger pga at gps'en ble ødelagt/datt ut fra staking. Til slutt gadd jeg ikke mer og solgte den.

Kjøpte så en Garmin 610 og har ikke opplevd problemer gjennom hele 2014 rulleskisesongen så langt. Bunnsolid klokke.

Skulle jeg kjøpt ny i dag derimot hadde jeg lagt pengene i en Garmin 620 eller V800 fra Polar. Med alle funksjonene du får - restitusjonstid, VO2 max m.v. - så hadde jeg ikke nølt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Min erfaring ift pulsklokke og rulleski er følgende:

Styr godt unna Polar RC3 GPS - min gikk i retur til Polar hele 4 ganger pga at gps'en ble ødelagt/datt ut fra staking. Til slutt gadd jeg ikke mer og solgte den.

Kjøpte så en Garmin 610 og har ikke opplevd problemer gjennom hele 2014 rulleskisesongen så langt. Bunnsolid klokke.

Skulle jeg kjøpt ny i dag derimot hadde jeg lagt pengene i en Garmin 620 eller V800 fra Polar. Med alle funksjonene du får - restitusjonstid, VO2 max m.v. - så hadde jeg ikke nølt.

Kan vel også nevnes at noen av de litt "billigere" Garmin-klokke har såkalt "smart recording" av GPS-data og ikke mulighet til å lese av data hvert sekund. Smart recording sparer selvfølgelig batteri og minne, men om du endrer fart retning raskt kan den være med på å gi litt rare sporinger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 10 måneder senere...

Er vel en litt gammel tråd, men prøver her.

Noen som har tips til rulleski for nybegynner (skøyting)? Som ikke er alt for dyre, for må kjøpe sko og staver også.

Har aldri gått før, men ser jo veldig kjekt ut.

Har sett på bl. a disse: Oneway skate 6 og Fisher RC7 skate.

Og selvfølgelig Swenor sine, men de blir jo litt dyrere.

http://www.xxl.no/vintersport/langrenn/rulleski/rulleskipakker/rulleskisett-one-way-skate-6-m-binding-15/p/bp/1113510_b

http://www.xxl.no/vintersport/langrenn/rulleski/rulleskipakker/rulleskisett-fischer-rc7-skate-xcelerator-sk/p/bp/1103721_b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er vel en litt gammel tråd, men prøver her.

Noen som har tips til rulleski for nybegynner (skøyting)? Som ikke er alt for dyre, for må kjøpe sko og staver også.

Har aldri gått før, men ser jo veldig kjekt ut.

Har sett på bl. a disse: Oneway skate 6 og Fisher RC7 skate.

Og selvfølgelig Swenor sine, men de blir jo litt dyrere.

http://www.xxl.no/vintersport/langrenn/rulleski/rulleskipakker/rulleskisett-one-way-skate-6-m-binding-15/p/bp/1113510_b

http://www.xxl.no/vintersport/langrenn/rulleski/rulleskipakker/rulleskisett-fischer-rc7-skate-xcelerator-sk/p/bp/1103721_b

Øyvind, hvis du er kjapp så kan du få tak i veldig gode skate rulleski på XXL til en veldig hyggelig pris.

Swix kjøpte opp ProSki merket i fjor og modellen S5E får du uten binding for 1399 på XXL - kjøp den. Da får du også nye hjul billigere hos XXL senere, dersom du skulle bli helt hekta. ;)

OBS! IKKE kjøp pakken på XXL.no - av en eller annen grunn ligger den på over 1000kr mer en ski alene, og binding hos dem koster 449 eller noe, og derfor mye billigere å kjøpe hver for seg. Montering trenger du ikke tenke på da NIS-plate står på skia og du bare sklir Xcelerator binding på enkelt (fins klipp på YouTube om du skulle slite).

Ellers så hadde jeg valgt Swenor. Blir dyrere men det er en flott ski (den gule i aluminium altså). Velger du Swenor har du også muligheten til å velge Skate Long - det er en debatt rundt dette med lengde: noen sier en lang rulleski gir et mer likt skyv på asfalt som snø, andre at kortere ski er mer korrekt. Altså, en smaksak (Proski S5E er en kort ski).

Er det noe mer, bare spør. Jeg har bare litt dårlig tid nå men mange andre tips på lager. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for kjapt og godt svar. Swix S5E og bindinger er bestillt :) Ser jo at denne skien er en del dyrere andre steder, så det er sikkert et bra kjøp. Vet du om det er mulig å ettermontere skjermer på denne skien? Og om det har noen hensikt ? er jo en del regn her på vestlandet ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for kjapt og godt svar. Swix S5E og bindinger er bestillt :) Ser jo at denne skien er en del dyrere andre steder, så det er sikkert et bra kjøp. Vet du om det er mulig å ettermontere skjermer på denne skien? Og om det har noen hensikt ? er jo en del regn her på vestlandet ;)

Bare hyggelig.

Jeg har både ProSki og Swenor skate (de jeg nevnte sist) og begge er solide rulleski, og ja, Proski S5E ligger gjerne på en mye dyrere pris så håper du blir fornøyd. :)

Skjermer: i utgangspunktet er svaret "nei", men dersom du er litt oppfinnsom skal det være mulig - det er platen under hælen som er problemet - kanskje ved å skru av nis-platen og så feste skjerm ved å klemme den fast eller tilpasse skjermen ved å ta vekk litt av materialet slik at den passer til fasong på platen. Har du små føtter (<42) kan hælplaten også flyttes på for å lage mer plass.

Egentlig rart at de ikke lages mtp skjermer og klima i Skandinavia.. (Og at alle klassiske ProSki kommer med fastmonterte skjermer men dagen S5E ble designet var vel de smarte ute og spiste lunsj eller noe ;) ).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Rulleskibindingene skal skrues fast i NIS-platen, men det klarer en fint uten mal.

Det hører med til historien at tilfellene der binding har løsnet er svært, svært få og av det jeg kjenner til, under nokså ekstreme konkurranseforhold (særlig satt opp mot den jevne rulleskigåer). Ja, Rottefella har anbefalt en skrue men dette har jo vært nødvendig av legale hensyn slik at de dekker ræva dersom alle skulle oppleve dette, mer enn noe gjennomgående svakhet i bindingene selv (en svakhet som jeg ikke har opplevd selv, ei heller alle de mange kundene jeg har snakket med ((jeg jobbet inntil ikke så lenge siden i en sportsbutikk)).

Det hadde vært fint om noen her kunne bekrefte et slikt tilfelle av at bindingen løsner, gjerne med et bilde om det er mulig (for det har jeg enda ikke sett og er nysgjerrig på hvor svakheten ligger).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 7 måneder senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...