Gå til innhold

Smerter etter impingement/ inneklemmingssyndrom- operasjon skulder


Lilli33

Anbefalte innlegg

Jeg har hatt problemer med skuldrene i ca. 10 år, hatt 4 eller 5 kortisonsprøyter, voltaren- kurer og trent mye, men ingenting hjalp.

For 5 uker siden ble jeg operert for impingement. Det ble slipt vekk bein inni skulderen for å lage mer plass og fjernet mange betente slimposer. (Det var helt tett inni der av ansamling brusk eller betente poser elller noe.)

Jeg har trent de øvelsene jeg skulle fra starten av, men jeg har mer vondt nå enn jeg hadde i uke 2.

Jeg har vondt når jeg løfter armen ut til siden, mindre når jeg løfter den fram.

Det er så ille at jeg verker hele dagen og mer hvis jeg har brukt armen aktivt (hverdagslige sysler).

Jeg har fått vite at det kan ta inntil 3 mnd. før man merker en bedring, men jeg syns det er rart at jeg har så vondt enda. Har prøvd å jobbe (jobber med endel tunge løft, men prøvde å være forsiktig) og da var jeg lite menneske i tre dager.

Det er som om når jeg har løftet armen ut til siden, mindre enn 90 grader, er det noe som "stopper" inni der og det er vondt fra skulderen og et stykke nedover.

Har god bevegelighet, unntatt når jeg skal ta armen bak på ryggen eller strekke armen rett opp.

Er hos fysio, men belastning gjør det verre, så han bare masserer og strekker på meg foreløpig.

Fysio har kontaktet kirurgen for å stille spørsmål, men det kan fort ta et par uker og få svar og i

mellomtiden sitter jeg her og verker og bytter på å belaste og verke og å holde den i ro for å slippe smerter..

Er det noen som har erfaring med slik operasjon og kan gi meg noen råd mens jeg venter?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har hatt problemer med skuldrene i ca. 10 år, hatt 4 eller 5 kortisonsprøyter, voltaren- kurer og trent mye, men ingenting hjalp.

For 5 uker siden ble jeg operert for impingement. Det ble slipt vekk bein inni skulderen for å lage mer plass og fjernet mange betente slimposer. (Det var helt tett inni der av ansamling brusk eller betente poser elller noe.)

Jeg har trent de øvelsene jeg skulle fra starten av, men jeg har mer vondt nå enn jeg hadde i uke 2.

Jeg har vondt når jeg løfter armen ut til siden, mindre når jeg løfter den fram.

Det er så ille at jeg verker hele dagen og mer hvis jeg har brukt armen aktivt (hverdagslige sysler).

Jeg har fått vite at det kan ta inntil 3 mnd. før man merker en bedring, men jeg syns det er rart at jeg har så vondt enda. Har prøvd å jobbe (jobber med endel tunge løft, men prøvde å være forsiktig) og da var jeg lite menneske i tre dager.

Det er som om når jeg har løftet armen ut til siden, mindre enn 90 grader, er det noe som "stopper" inni der og det er vondt fra skulderen og et stykke nedover.

Har god bevegelighet, unntatt når jeg skal ta armen bak på ryggen eller strekke armen rett opp.

Er hos fysio, men belastning gjør det verre, så han bare masserer og strekker på meg foreløpig.

Fysio har kontaktet kirurgen for å stille spørsmål, men det kan fort ta et par uker og få svar og i

mellomtiden sitter jeg her og verker og bytter på å belaste og verke og å holde den i ro for å slippe smerter..

Er det noen som har erfaring med slik operasjon og kan gi meg noen råd mens jeg venter?

Hei!

Jeg kan i alle fall forsikre deg om at fem uker er kort tid!

Det er ikke uvanlig med smerter. Ut i fra sykdomsforløpet før/etter operasjon kunne det høres ut som om du har sydd en sene, men kan ikke se at det står.

Ved sutur av sene er belastning for tidlig. Tunge løft utelukket enda. Slitte sener utsatt for gjentatte kortisoninjeksjoner trenger ro for å gro.

Om du ikke har sydd i sener, så husk at du faktisk har frest vekk bein og vev! TTT:)

Reglene vil uansett variere i litt rundt det følgende:

Mye bevegelse, respekter smertegrense, unngå tunge løft (alt som du kjenner som tungt) - i særdeleshet brå tunge løft.

Noe av aspektet her er at du mister noe bevegelighet mens det står på, og trener deretter bev og styrke gradvis opp igjen.

Lykke til så lenge!

Mvh fysio (red: ser at dette ble litt hevet inn, utrolig mye som kunne vært sagt eller tatt høyde for - men ta svaret med forbehold om at jeg bare har lest et innlegg på nett og ikke undersøkt deg:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for at du tok deg tid til å svare. :)

Kort tid?

Åja... Jeg er en utålmodig sjel..................

Vet ikke om jeg har sydd sene, men fysio mente at jeg kanskje har en irritert sene nå.

(Har sydd innvendig også, uten at jeg vet hvorfor..)

Jeg får bare bite tenna enda hardere sammen og pendle med armen, da, mens jeg venter på at de andre

sykehusøvelsene jeg skal gjøre slutter å gjøre så vondt...

Og kanskje la være å løfte de 20 kgs- sekkene jeg normalt løfter på jobb flere ganger om dagen...... :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei! Jeg ble operert i skulderen 17. august. Jeg hadde betennelse i AC-leddet. Det de gjorde med meg var å kappe 1.5 cm av kragebeinet, skrape litt for å lage plass, samt og fikse litt på senene som var "lørvete". Jeg begynte hos fysio en uke etter operasjonen - veldig, veldig lett. De 3 første månedene trente jeg ingen pressøvelser, kun lette draøvelser. Det var ikke før i midten av november at jeg begynte forsiktig med pressøvelser, og da veldig lett (type 10kg i benkpress). I midten/slutten av desember var jeg begynt å kunne trø til litt tyngre.

Jeg var også 100% sykemeldt de 3.5 første månedene (jobber på lager). Jeg kjenner det fortsatt fra tid til annen at det er ømt og vondt å ta på "stumpene" der inngrepet ble gjort. Trening går forholdsvis greit nå, men er fortsatt en del løft jeg ikke kan gjøre på jobb, som å holde på med ting over hodet o.l.

Jeg er ikke noen lege/fysio, men ut i fra min egen erfaring høres 5 uker veldig lite ut. Slike ting tar tid :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei marrav!

Jeg leste bloggen din, men fikk ikke med meg at du opererte i august.

Hva??!!! - tenkte jeg nå....

Ble ikke akkurat happy, for jeg leste alle sidene dine raskt og trodde du trente skikkelig etter bare noen uker... :depressed:

Jeg har løftet tungt og prøver å bruke skulderen så mye jeg kan, men har som sagt blitt verre og verre.

Jeg får roe meg ned og ta det litt med ro likevel og ikke strebe etter å være som før igjen enda, da...

Jeg har nesten samme styrke som før, det er bare det at det gjør så innmari vondt og jeg trodde jeg "måtte" være

som før igjen på denne tiden...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei marrav!

Jeg leste bloggen din, men fikk ikke med meg at du opererte i august.

Hva??!!! - tenkte jeg nå....

Ble ikke akkurat happy, for jeg leste alle sidene dine raskt og trodde du trente skikkelig etter bare noen uker... :depressed:

Jeg har løftet tungt og prøver å bruke skulderen så mye jeg kan, men har som sagt blitt verre og verre.

Jeg får roe meg ned og ta det litt med ro likevel og ikke strebe etter å være som før igjen enda, da...

Jeg har nesten samme styrke som før, det er bare det at det gjør så innmari vondt og jeg trodde jeg "måtte" være

som før igjen på denne tiden...

Tror nøkkelen er å ta det gradvis, og ikke bare kjøre maksløft med en gang, om du skjønner hva jeg mener :) Jeg trente for det meste bein i maskiner i starten (kunne ikke ha stang på ryggen). Er det vondt, så er det jo noe som ikke stemmer da. Ignorerer man det, blir det jo bare verre - såvidt meg bekjent i alle fall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ehh..

Ja, du har nok rett, men jeg tror jeg har rota bort den nøkkelen...... o_O

Får hive meg rundt og finne den!!

Jeg har ignorert smertene fram til nå, fordi jeg trodde jeg var pysete, men

skal ta til meg det som blir sagt her og slå meg til ro med at det kanskje ikke er vanlig å

være tilbake så raskt etterpå..

Gruer meg enda mer nå til jeg skal operere den andre skulderen...

Har tatt venstre denen gangen og har time om fire uker til operasjon av den høyre.

Vet ikke helt om jeg orker det enda... :yuck:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Først av alt, ikke sammenlikn forløpet med marrav, dere har gjort to helt forskjellige operasjoner.

Skuldre er komplekse saker, og det tar tid før man blir bra. Nater sier mye bra, hør på det. Det er viktig å lytte til kroppen, det er ikke noe poeng å trene gjennom smertene etter slike operasjoner, det gjør bare vondt verre. I verste fall kan for mye irritasjon føre til en frozen shoulder og da snakker vi fort et år eller to før du blir bra igjen. Mange ortopeder tilbyr kontroll etter seks uker om man er usikker på hvordan det går, du kan jo forhøre deg med sykehuset angående dette? Ellers burde fysioterapeuten kunne fortelle deg hvordan du ligger an i forhold til skjema. Denne type opptrening er ganske rutinemesig og det er vanlig at man får med seg et skriv fra sykehuset om veien videre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Ole- Mats Moskvil.

Jeg har roet meg helt ned, men jeg ble litt desperat fordi de øvelsene jeg fikk med fra sykehuset forverret smertene og

jeg trodde jeg var en pyse...

Fysio sier at det ikke er normalt å ha så store smerter etterpå, han har kontaktet kirurgen for å høre om det er noen detaljer som

mangler i henvisningen og rådføre seg.

Jeg har ikke fått kontrolltime, bare vært hos min egen lege. Foreløpig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var hos Kirurgen idag for å bli innlagt til samme operasjon, etter noen blodprøver ect så fikk jeg snakket litt med kirurgen.

Jeg bestemte meg for å ta turen hjem igjen å leve med skaden ettersom jeg har lært å leve med den å holde den i "sjakk" er tid til annen jeg får intense smerter men dette har kun skjedd 2 ganger på 4år hvor jeg har blitt 100% sykemeldt i 1uke+.

Gevinsten av denne operasjonen var for meg for liten til å ta sjangsen. Alle operasjoner har en risiko og det er ikke 100% sikkert at det vil hjelpe i så stor grad som vi måtte ønske. Da min kirurge virka like usikker på inngrepe som jeg gjorde så ble vi enige om å abort mission. Han sa også at inngrepet ville være innviklet ettersom det lå en del musklatur utenpå området, han ba meg også heller ta kontakt med Sports skade avdeling i Oslo, for å konstantere at denne skaden ikke kan forverres med årene som er min store beskymring. Så min anbefaling er å ta kontakt med de i Oslo fortell hvilken operasjon du har fått å la de veilede deg med øvelser osv.. Jeg vil anbefale på det sterkeste å ta kontakt med en med kompetanse på området, har selv dårlig erfaring med kiropraktor som sto å reiv å knikka på skaden ettersom han mente det kun var en muskel knute :banghead:

Som sagt jeg utførte ikke operasjonen som jeg skulle hatt idag, å deler kun min erfaring. Håper det kommer til litt hjelp !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...