Gå til innhold

Minske fettprosenten: Hva gjør man når man når et "platå"?


seea

Anbefalte innlegg

Er ei normalbygd jente på 18 år, rager 175 cm over bakken. Veier i skrivende stund 62 kg, og har gått ned sakte men sikkert fra 68 kg til 60,5 kg ved hjelp av mer trening og et sunnere og mer bevisst kosthold. Alt har egentlig gått på skinner helt til de siste ukene. Har lagt på meg nesten 2 kg på 2 uker, uten at jeg har hatt utskeielser som svarer til en slik endring... Har vært stabil på 61 kg de siste 3 månedene, og nå skjønner jeg fint lite.

Har i løpet av den siste måneden logget måltidene mine hver dag, så jeg har tilnærmet lik stålkontroll på kaloriinntaket. Har via fitnessbloggens kalorikalkulator fått oppgitt at jeg har et vedlikeholdsnivå på 2200 kcal, og har tidligere ligget litt under når jeg sakte har gått ned (ca 1800). Er flink til å få i meg frukt og grønnsaker, og er moderat når det gjelder søtsaker.Kan fint spise snop selv på en tirsdag, men i moderate mengder. Nå for tiden ligger jeg i gjennomsnitt på vedlikeholdsbehovet mitt, og jeg lurer på om det ironisk nok er grunnen til at jeg går opp? Leker med tanken på å kutte ned på maten, men er likevel opptatt av at en kropp som jobber trenger skikkelig næring. Spiser mye av egg, fisk og rent kjøtt, har byttet brødskiva med fullkornsknekkebrød, ris og pasta med mer grønnsaker. Er ikke avholds når det kommer karbs, men har som sagt redusert inntaket vesentlig. Alkohol-, brus- og juice er også svært lavt (max 1 gang i måneden), så jeg tror ikke sakens kjerne ligger der... Selvsagt skeier jeg ut en gang i blant, men spiser sunt og næringsrikt 80% av tiden.

Trener tung styrke 1-2 ganger i uka, og et opptreningsprogram for en kneskade 1-2 ganger i uken. Øker vektene jevnlig. I tillegg til dette jogger jeg og går stort sett dit jeg skal. Har også variert gym på skolen. Stortrives også på tur, og tar gjerne randoskia fatt om det er vær og føre til det. Forlater aldri treningssenteret uten å være svett og ekkel :lol: Totalt sett blir det gjerne 2-3 økter på treningssenter pluss minst 1 økt med tur/annen kondistrening. Har i det siste merket fremgang når det kommer muskelmasse, og kroppen har blitt mer definert. Tar også mål av midje og hofter med målebånd, og jeg har ikke blitt større der, selv om vekta merkelig nok kjører sitt eget løp i feil retning. Det er jeg forsåvidt fornøyd med, men sammen med fremgang på noen steder, går det nemlig dårligere på andre;

Stressende skolegang og mye jobbing gjør det vanskelig å komme seg i seng til rett tid, får sjelden mer enn 6,5 timer søvn i ukedagene, og jeg merker det er alt for lite. Sover oftest godt ut i helgene, men det er ikke nok. Kan for lite søvn sammen med stress gjøre at jeg legger på meg? Merker at jeg har en lei tendens til å holde på vann, og føler meg oppblåst og vannete hver dag. Ikke så gøy, noen tips til hvordan jeg får bukt med dette? Får i meg mye vann (2-3 liter om dagen), men det hjelper likevel lite.

Jeg lurer på om det er noe spesielt jeg burde ta tak i for å forhindre videre vektoppgang, da jeg missliker å se tallene på vekta øke. Har et mål om å gå ned ytterlige to kilo innen utgangen av april (og da mener jeg å miste fett!!!), men jeg trenger en dytt i riktig retning nå som ting tilsynelatende går sin egen vei... Og med å gå ned i vekt, mener jeg å miste fett, ikke muskler! Det er i hovedsak fettprosenten som skal ned. Trenger et godt råd nå, for det som har fungert så godt før fungerer ikke nå lenger, jeg har følelsen av at jeg stagnerer. Og jeg vet ikke hvilken retning jeg bør gå; lavere energiinntak eller mer søvn? Ja takk begge deler? Trene mer? Tidsklemme? HJELP!

Setter utrolig stor pris på svar, dette er noe som opptar meg veldig. Kan innrømme såpass at jeg er veldig interessert i å være den beste versjonen av meg selv, og jeg verdsetter virkelig hvis noen vil ta seg tid til å gi en lyd fra seg! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Har du prøvd å finne målebåndet å se om det beveger på seg?

Som sagt tar jeg også mål av midje og hofter med målebånd, og jeg har ikke blitt større der den siste måneden, selv om vekta merkelig nok kjører sitt eget løp i feil retning... Forstår ikke hvorfor det er slik :p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Slettet

60 kg fordelt på 175cm er ikke mye :)

Synes du bør heller legge deg i et lite overskudd, kroppen må nok omstille seg og få positiv energi balanse. Mer muskle=strammere kropp=mindre fett % :)

Det virker nok " riv ruskende gale", men det kan nok løse mye! Ligg på 5-10% over vedlikehold. Tren hard styrke og justere derifra, sats på en liten vektoppgang type 0,1-0,5kg i uken. Sov nok og spis god mat og kos deg med tilværelsen! ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Slettet
"Har i det siste merket fremgang når det kommer muskelmasse, og kroppen har blitt mer definert. Tar også mål av midje og hofter med målebånd, og jeg har ikke blitt større der, selv om vekta merkelig nok kjører sitt eget løp i feil retning. Det er jeg forsåvidt fornøyd med, men sammen med fremgang på noen steder, går det nemlig dårligere på andre" (mine uthevinger)

hvorfor er du opptatt av hva som står på vekta når du har fremgang i styrke og ikke blir større i midje og lår? du er ikke akkurat noen tungvekter.

vann blir lettere borte i kropper som får nok søvn. prøv å sove litt mer.

Du sier vann blir lettere borte hvis man får nok søvn?:) Hva er nok? Har du noe kilder på dette?:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Slettet
i utgangspunktet er det en god del eksempler i tråder og loggbøker på FB, Nitram, utover det finner du enkelt info om søvn på nett hvis du googler.

cred til verdens dårligste backup/svar på det du sier ;)

Men søkte alikevel og det nærmeste med at søvn hjelper å bli kvitt vann=

Mindre stress = mindre kortisol = mindre vannretensjon.

Holder du vann? - MyRevolutionMyRevolution

Så det at du sover har faktisk svært lite med vannretensjonen! :) Selvfølgelig, sover du 1t per dag.. så ja.. men de normale folk sover nok det skal i gjennomsnitt grunnet kroppen sier veldig mye ifra ang dette ;)

Tips til deg "sta" :) Ikke si noe uten å kunne backe det opp litt engang, da bør du ihvertfall finne kilde/søke det opp hvis du tror du har rett... Ikke bare si "tråder og loggbøker og google".. Gjør meg forbanna :p haha!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Menne,jeg har masse kilder som viser at stress kan være årsak til vektøkning i form av økt kortisol og dette gjør at bukspyttkjertelen påvirkes og får kroppen til å samle vann og fett. Jeg er på mobil nå så jakke peil åssen jeg linker:P Men er masse sikre kilder,eller,noen ganske sikre kilder til dette da:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jester
Som sagt tar jeg også mål av midje og hofter med målebånd, og jeg har ikke blitt større der den siste måneden, selv om vekta merkelig nok kjører sitt eget løp i feil retning... Forstår ikke hvorfor det er slik :p

Fordi det er mange ting som avgjør, 2kg betyr ikke 2kg fett, og det kan svinge fra dag til dag utifra hva du spiser, holder du litt ekstra vann, har du mensen, har du mye tarminnhold, lenge siden du spiste? målte du deg på kvelden eller morgenen?, lite søvn? stressende dager osv osv.

Du sier selv at målebandet er uforandret, ja, da ser jeg ikke egentlig problemet. Det er fullstendig urealistisk som mange får for seg at de skal klare å holde samme vekt hver eneste dag hele året, og derfor er det bare tull og idioti å sikte seg inn på "hele" tall som f.eks 60kg, da du konsekvent vil være en plass mellom 59-62, og siden man er så opphengt i akkurat 60 får man panikk hver gang tanterød kommer på besøk og den sier 62. Selv om fettmassen er uforandret..

kast vekta til måsen og lev et mer bekymringsfritt liv. Du merker det uansett på klær eller måleband eller hva det måtte være om ting endrer seg utover normale svinginger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fordi det er mange ting som avgjør, 2kg betyr ikke 2kg fett, og det kan svinge fra dag til dag utifra hva du spiser, holder du litt ekstra vann, har du mensen, har du mye tarminnhold, lenge siden du spiste? målte du deg på kvelden eller morgenen?, lite søvn? stressende dager osv osv.

Du sier selv at målebandet er uforandret, ja, da ser jeg ikke egentlig problemet. Det er fullstendig urealistisk som mange får for seg at de skal klare å holde samme vekt hver eneste dag hele året, og derfor er det bare tull og idioti å sikte seg inn på "hele" tall som f.eks 60kg, da du konsekvent vil være en plass mellom 59-62, og siden man er så opphengt i akkurat 60 får man panikk hver gang tanterød kommer på besøk og den sier 62. Selv om fettmassen er uforandret..

kast vekta til måsen og lev et mer bekymringsfritt liv. Du merker det uansett på klær eller måleband eller hva det måtte være om ting endrer seg utover normale svinginger.

Tusen takk for et svar med mye fornuftig innhold. Ramlet over denne artikkelen (Derfor bør du kaste baderomsvekten - Fitnessbloggen), og dere sier mye av det samme! Tenker målebåndet og favorittbuksa heller får ta over for vekta :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

60 kg fordelt på 175cm er ikke mye :)

Synes du bør heller legge deg i et lite overskudd, kroppen må nok omstille seg og få positiv energi balanse. Mer muskle=strammere kropp=mindre fett % :)

Det virker nok " riv ruskende gale", men det kan nok løse mye! Ligg på 5-10% over vedlikehold. Tren hard styrke og justere derifra, sats på en liten vektoppgang type 0,1-0,5kg i uken. Sov nok og spis god mat og kos deg med tilværelsen! ;)

Takk for svar! En videre økning i muskelmasse er nok ikke å forakte, så hvis jeg gir kroppen næring, hvile og nok trening går det sikkert veien :) Når jeg tenker meg om, fører hysteri sjelden til noe godt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

hvis du søker på søvnmangel og økt kortisol, og økt kortisol + vannretensjon kan det bli litt mer nyansert for deg, Nitram.

selv om det ikke alltid er en direkte kausalitet mellom faktorer hender det at de korrelerer likevel.

synd at du blir så forbanna da, håper det ikke går utover helsa di.

Fantastisk godt argument! Visste du også at det er en sterk korrelasjon mellom antall iskrem solgt og forekomst av solbrenthet?? (y)

...måtte bare

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...