Gå til innhold

Tung styrketrening og skader senere i livet


Gjest johnmf94

Anbefalte innlegg

Gjest johnmf94

Er det noe forskning på om tung styrketrening i ung alder har en negativ eller positiv effekt i senere alder? Er en 80åring styrkeløfter i bedre form enn andre gamlinger?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er bare gamle myter som sier at styrketrening i ung alder er skadelig. Naturligvis er trening bare positivt iforhold til de som sitter i god sofaen, og må gå rundt med rullator i en alder av 50 år. Løfter man vekter livet ut slipper man som regel dette, det er som regel mange gamle som tror de er for "gamle" til og drive med vekter, og tror at de blir svakere jo eldre de blir.. Men det er nettopp fordi de kutter ut all form for trening, og sitter hjemme med kaffe og kaker. Ser jo forresten mange flere i en høyere alder som driver med bodybuilding og sånt, og at det får de til og føle seg yngre og at de er i mye bedre form. Skulle gjerne funnet igjen kildene på dette, men det burde jo være logisk for de fleste. kanskje noen andre her kan backe opp med noe :)

Når det er sagt gir hopp, og sprett og slike aktiviteter større belastning på skjelett en det f.eks tung styrke gjør. Det er derfor mange i en ung alder burde begynne med styrketrening isteden for f.eks fotball, dersom de liker styrke bedre. Og da er det dumt at mange holder igjen mulighetene sine begrunn av gamle myter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest johnmf94

Problemet er at det er mange eldre som løfter tungt, men også mange eldre vektløftere/styrkeløftere som sliter med skader. Hva er faktorene som utgjør forskjellen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er egentlig litt vanskelig og svare på. Da man ikke vet bakgrunnen for hvorfor de fikk prolaps.

F.eks: hvordan var teknikken, hvor mye fokus hadde de på den skadeforebyggende delen, slet de med skader da de var aktive, osv osv osv. Men hvis man ser det fra en annen side: Hvem sliter mest med skader, hvem sliter mest med kroniske skader, hvem sliter mest med prolaps osv i ettertid, eller når de er aktive?

1) De som er late, og ikke trener styrke..

2) De som trener styrke, men gir faen i skader, og heller vil øke vektene..

3) De som trener styrke, men har like mye fokus på skadeforebygging - som det og øke styrken..

Alle kan jo få skader, men de som "lytter" til kroppen, og tenker litt på skader slipper som regel unna med det verste iforhold til de som ikke bryr seg f.eks.

Det er jo da vanskelig på forhold og si om man vil få skader eller ikke i ettertid, da det avhenger av mange faktorer. Men hvis vi hadde sett en statistikk på det vil jeg nok tro at punkt 1 og punkt 2 ville slitt med flere skader en punkt 3.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest johnmf94

Bill Kazmaier låter jo til å være i strålende form til tross for mange skader gjennom sin karriere.. leste at legen hans sa han var i stand til å konkurere om han hadde ønsket det

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har hørt at om man starter å benke når man er i 15-16års alderen så slutter man å vokse.. Vet ikke hvor mye det har med saken å gjøre, men er jo styrketrening det og. Noen som kan confirme at det ikke er sant? Ble litt nervøs når jeg hørte det :eek:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uten noen kilder å henvise til annet enn hva en ser selv, så er det jo mange eldre styrkeløftere o.l som sliter med skulderplager og prolapser i rygg..

Det er jo slik med de fleste idrettsutøvere at når man presser kroppen maks for å konkurrere på et høyt nivå så blir det noen skader.

Prolapser og skulderplager kan jo komme av dårlig teknikk eller uvettig trening. Men uansett kan man aldri gardere seg helt mot skader.

Besøker man et eldrehjem vil man se at de fleste har muskulære og skjelettmessige plager som hindrer dem i å være selvstendige. De fleste av disse har ikke drevet styrketrening. Så uansett vil kroppen forfalle og man får skader før eller senere. Med styrketrening vil man styrke både muskler og skjelett og kunne være selvstendig mye lengre.

Det er mye forskning på styrketrening blant eldre som viser at en med styrketrening kan gå fra å være totalt avhengig av hjelp til å kunne klare dagliglivs ting selv igjen. Boken til Truls Raastad har et eget kapittel om dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har hørt at om man starter å benke når man er i 15-16års alderen så slutter man å vokse.. Vet ikke hvor mye det har med saken å gjøre, men er jo styrketrening det og. Noen som kan confirme at det ikke er sant? Ble litt nervøs når jeg hørte det :eek:

lolwut?:eek: Hvordan i all verden skulle det henge sammen liksom?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har hørt at om man starter å benke når man er i 15-16års alderen så slutter man å vokse.. Vet ikke hvor mye det har med saken å gjøre, men er jo styrketrening det og. Noen som kan confirme at det ikke er sant? Ble litt nervøs når jeg hørte det :eek:

Benkpress + mat = swole :whistle:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

lolwut?:eek: Hvordan i all verden skulle det henge sammen liksom?

Jeg aaner ikke?! Diskuterte bare styrketrening med en gutt engang og da han fikk vite at jeg benket fikk han helt sjokk og sa at jeg kom til å slutte å vokse.. Jeg ble jo seffølgelig litt skeptisk siden han ikke kunne referere til noe forskning som han hadde lest, kun hørt fra legen sin, men har bare ikke greid å la tanken falle bort.. :huh:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå spørs det jo hvor seriøst man har drevet også. Dersom man har vært på toppnivå er det klart at dette sliter på kroppen. Men noen statistikk har jeg dessverre ikke. Selv om dette hadde vært interessant. Mener jeg har lest noe om skadeforekomst hos tidligere styrkeløftere en eller annen gang da jeg googlet rundt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest johnmf94
Jeg aaner ikke?! Diskuterte bare styrketrening med en gutt engang og da han fikk vite at jeg benket fikk han helt sjokk og sa at jeg kom til å slutte å vokse.. Jeg ble jo seffølgelig litt skeptisk siden han ikke kunne referere til noe forskning som han hadde lest, kun hørt fra legen sin, men har bare ikke greid å la tanken falle bort.. :huh:

myte som er motbevisst for lenge siden:D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har hørt at om man starter å benke når man er i 15-16års alderen så slutter man å vokse.. Vet ikke hvor mye det har med saken å gjøre, men er jo styrketrening det og. Noen som kan confirme at det ikke er sant? Ble litt nervøs når jeg hørte det :eek:

Dette er bare tull. Gitt at man lærer å bevege seg selv og vekter på en trygg måte, er det ingen problemer overhodet med å trene i ung alder. Vi har jo unger som spiller fotball og håndball fra de er fem-seks-syv år gamle , noe som i seg selv er mye skumlere mtp skader enn vekttrening, gitt at det gjøres skikkelig.

På samme måte som at folk som trener for å vinne OL og VM vil måtte trene mer og hardere enn folk som trener for å se bra ut på stranda, vil skaderisikoen de første utøverne utsetter seg for være langt høyere. Vil tro samme prinsippet gjelder for andre grupper av befolkningen og.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo slik med de fleste idrettsutøvere at når man presser kroppen maks for å konkurrere på et høyt nivå så blir det noen skader.

Prolapser og skulderplager kan jo komme av dårlig teknikk eller uvettig trening. Men uansett kan man aldri gardere seg helt mot skader.

Besøker man et eldrehjem vil man se at de fleste har muskulære og skjelettmessige plager som hindrer dem i å være selvstendige. De fleste av disse har ikke drevet styrketrening. Så uansett vil kroppen forfalle og man får skader før eller senere. Med styrketrening vil man styrke både muskler og skjelett og kunne være selvstendig mye lengre.

Det er mye forskning på styrketrening blant eldre som viser at en med styrketrening kan gå fra å være totalt avhengig av hjelp til å kunne klare dagliglivs ting selv igjen. Boken til Truls Raastad har et eget kapittel om dette.

Som sagt så henviser ikke jeg til noen kilder eller forskning, og de jeg prater om er eldre enn oss. Riktig nok ikke gamle nok for eldrehjem i den forstand. 40-50år og oppover. De har da trent siden de var i tenårene.. Godt mulig det er dårlig teknikk som har felt dem, men så mange år med så mye løfting og pressing må jo tære på ledd, skjelett, brusk etc?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...