Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Jeg har lagt om livsstilen helt, og trives veldig med det. Trener 5-6 ganger i uken (mye fritid som student), og prøver å spise sunt. Jeg har nå begynt å registrere kalorier, og ser at jeg ligger på ca 1200 kcal om dagen, noe mer hvis jeg trener tungt (ca 1500 de dagene). Jeg spiser meg mett, og føler jeg spiser nok, men så leser jeg så mye om at dette ikke er bra. Hva er egentlig fakta? Jeg har hittil gått ned 4-5- kg, og vil gjerne gå ned ca 10 til. Ifølge BMI-en min er jeg overvektig (170 høy og nå 74 kg).

Poenget her er altså at når jeg begynte å registrere hva jeg spiser ser at jeg ligger på 1200 kcal naturlig, dette er altså ikke noe jeg har etterstrebet ved å "sulte" meg selv. Dersom jeg føler meg mett, har energi til både hverdag og trening, og ikke føler at jeg mangler noe, kan det likevel være skadelig for vektnedgang/helse?

Hadde satt utrolig pris på svar :)

Lenke til kommentar
https://forum.fitnessbloggen.no/topic/17809-1200-kcal-om-dagen-for-lite/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Heisann,

først og fremst fint at du har lagt om livsstilen og trives med det.

Når det gjelder kaloriinntaket ditt er dette altfor lite. Vektnedgang vil komme og det vil kanskje komme raskt, men ikke uten konsekvenser og jeg synes ikke du er i en situasjon hvor et underskudd på 1200 kalorier er forsvarlig i det hele tatt. Aktivitetsnivået ditt er høyt, og du kan helt fint legge på +/- 800-1000 kalorier ekstra og fremdeles gå ned i vekt. Før eller senere vil du gå på den velkjente smellen med et så lavt inntak over tid.

For øvrig synes jeg det er et bedre utgangspunkt å spise seg mett enn å telle kalorier. Nå når du vet at du får i deg så lite som du gjør og at dette på ingen måter er sunt for deg, kan du gjerne spe på litt slik jeg ser det i alle fall.

Hei! Du har jo fått bra svar her,men tenkte jeg skulle svare fra ei som har gått i samme felle som deg.

Jeg har gått ned 35 kg på drøye to år. Ja,kjempe greier,men jeg har også ligget på 1700 kcal daglig i underskudd...det er litt (aaalt for mye)mye...og dette er ikke fordi jeg ville sulte meg,men fordi jeg tenkte,ja jeg har mye å ta av,hvorfor ikke kjøre hardt om jeg greier det,føler meg bra,har energi...(som du sa)...og det hadde jeg...følte meg topp,hadde masse motivasjon og boost osv osv...helt til nå...og selv om jeg til og med har masse erfaring innenfor å slanke meg(gått ned samme mengde før) telle kcal, jobber(et) med både helse og ernæring,trening ++..så er jeg jammen ikke noe flink til å følge egne råd. Jeg kan preike svært mye til andre om hvor viktig nok mat er for å få resultater av trening og omlegging av livsstil/gå ned i vekt...men når det kommer til en selv og i praksis kan dette vært vanskeligere enn man aner.Såh jeg har nå møtt veggen så til de grader...er sliten,utbrent,griner for ingenting,er svimmel,forkjøla,syk generellt gang på gang,eier ikke immunsystem som funker som det skal...hormenene er i DASS. Plis,ikke kjør deg selv så hardt i begynnelsen slik jeg har gjort...jeg hadde gledelig gått ned saktere hvis jeg hadde hatt energinivå og immunforsvar og hormoner i sjakk per i dag altså! Husk at du må aldri spise mindre enn bmi tilsier,og det er samme mengde som hvis du hadde ligget pal i senga hele dagen.Så spis nok,ren mat ,proteinrik mat,nok karbohydrater (karbo er ikke farlig) og ha tolmodighet...da vil du takke deg selv(og oss her inne) for det senere:D!

Heisann,

først og fremst fint at du har lagt om livsstilen og trives med det.

Når det gjelder kaloriinntaket ditt er dette altfor lite. Vektnedgang vil komme og det vil kanskje komme raskt, men ikke uten konsekvenser og jeg synes ikke du er i en situasjon hvor et underskudd på 1200 kalorier er forsvarlig i det hele tatt. Aktivitetsnivået ditt er høyt, og du kan helt fint legge på +/- 800-1000 kalorier ekstra og fremdeles gå ned i vekt. Før eller senere vil du gå på den velkjente smellen med et så lavt inntak over tid.

For øvrig synes jeg det er et bedre utgangspunkt å spise seg mett enn å telle kalorier. Nå når du vet at du får i deg så lite som du gjør og at dette på ingen måter er sunt for deg, kan du gjerne spe på litt slik jeg ser det i alle fall.

Relatert: Enkle tiltak for å få i seg nok mat | Frisk og Funksjonell

Takk for bra svar og artikler! Lurer på om noen har noe tips til hvordan jeg skal øke kalori inntaket og fortsatt oppleve vektnedgang? Hvis jeg øker til 1500 kcal om dagen, vil jeg ikke da gå opp i vekt?

1500 kcal, 74 kg og 5-6 treninger i uken. Nei, du vil ikke gå opp i vekt. Som Thomas sa lenger oppe så kan du nok fint legge på 800-1000 kcal og fremdeles gå ned i vekt. Jeg ville ikke gått under 2000kcal i utgangspunktet.

Annonse

Takk for bra svar og artikler! Lurer på om noen har noe tips til hvordan jeg skal øke kalori inntaket og fortsatt oppleve vektnedgang? Hvis jeg øker til 1500 kcal om dagen, vil jeg ikke da gå opp i vekt?

Du vil ikke legge på deg fett av å øke kaloriinntaket, det er hovedpoenget. Kortsiktig vil ofte en økning i kaloriinntaket kunne gjøre at du går litt opp på vekta, men dette er kun væskenivå, glykogenlagre, tarminnhold og slikt som ikke har noen betydning i lengden. Dette vil også stabilisere seg og vekta vil fortsette å gå ned etter dette så lenge du fortsatt er i kaloriunderskudd.

Stol derfor ikke 100% på det badevekta forteller om framgangen din.

Da skal jeg øke litt, og ta det over litt tid. Eier ikke vekt eller målebånd, hvis ikke henger jeg meg litt for mye opp i det ;-) Vil jo ikke bli fanatisk på tall. Liker derimot å merke forskjell på kroppen, utholdenhet og styrke. Derfor det er litt vanskelig å akseptere at jeg må spise mer, siden det ser ut til å virke så bra. Samtidig skjønner jeg at jeg må ta til meg mer kunnskap, så jeg ikke gjør meg selv en bjørnetjeneste...

Bra du innser at du må spise mer,det er utrolig viktig,man greier ingenting til slutt ellers ;) Bare tips,du har bestemt deg for 1600 kcal,noe som er fin fint,men hva med å prøve det i to uker også trappe opp til 1850? Da ligger du i et veldig moderat underskudd og all treningen vil gi redusert vekt og fettprosent,så prøver du det i et par uker og prøver å komme på 2000 etter det.:)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...