Gå til innhold

Mistet mensen etter vektnedgang


0011

Anbefalte innlegg

På en 6 måneders periode (ca august til desember 2012) gikk jeg ned godt over 10 kg. Spiste jeg lite og fanatisk sunt og var livredd karbohydrater/fett. Var anemisk og slapp, trente minimalt. Forståelig nok så forsvant mensen. Hadde siste periode i slutten av august. Dette er noe jeg er veldig bekymret for, da jeg er klar over konsevensene av å ikke ha mensen over tid, spesielt mht risiko for å slite med graviditet, noe som er min største frykt.

Bare for å gjøre det hele verre så slet jeg med bulimi. Fikk lite utbytte av behandling, noe jeg ser i ettertid kan skyldes at disse ''cravingsene'' på carbs og fett henger minst like mye sammen med en ekstrem og innsnevret kost, som psykiske faktorer som det ble fokusert på av helsevesenet. Ble litt mer sånn ''jaja, jeg kan jo bare kaste det opp'', da jeg som hardcore bulemiker desverre kan gjøre det 'på kommando'. Ble ikke akkuratt mye næring på den stakkars kroppen min, for å si det slik.

I desember bedret det seg, til tross for at jeg var dum og lurte meg unna behandling. Har siden den tid spist mye mer, kastet opp mindre og blitt kvitt endel av de bisarre tvangstankene om mat og 'forbudte' matvarer. Jeg har også vært veldig aktiv, bevegt meg mye mer og har det generelt bedre med meg selv og kroppen min. Har lært meg å lytte til kroppen om hva den trenger, og å aldri gå sulten. Til min store glede har jeg ikke gått opp i vekt på disse 2 månedene med ''friskhet''.

Har en BMI rundt 17.5-18.5 og er 18 år.

Jeg vet at jeg ligger mot undervekt, men jeg spiser sunt, mye (blir raskt sulten og spiser hele tiden, har tydeligvis pådratt meg en kick-ass metabolisme) og får i meg alt næringen jeg trenger. Har fått et mer positivt selvbilde og trives med kroppen min slik den er nå.

Så til spørsmålene mine:

- Må jeg gå i kalorioverskudd og legge på meg for at kroppen min skal bli i stand til å menstruere igjen, eller kan jeg fortsette å spise mye og næringsrikt og vente på at det 'går til' av seg selv?

- I en slik situasjon (vet dette skjer med mange jenter), er det mest sannsynlig næringsmangel eller for lite fett på kroppen som gir fravær av mens? Jeg har strengt tatt ikke såå lav fettprosent.

- Hvis jeg må legge på meg for å få mensen, må dette da være hovedsaklig fett og ikke muskler (har begynt å trene litt styrke)?

- Og hvor lang tid tar det før den jævla mensen kommer tilbake? Har noen vært i samme situasjon...?

(Kanskje jeg kommer til å få litt kjeft samt påstander om et forvridd syn på vekt, men jeg vet at jeg er slank og jeg trives veldig godt slik. Jeg er klar over at selvbilde og speilbilde ikke er det samme. Hovedpoenget er at jeg vil være tynn men også ha en kropp som senere er i stand til å bære frem et barn, og håper disse ikke får på bekostning av hverandre) :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nå er ikke jeg noen doktoer eller noe sånn, men har skjønte at næring, og undervekt har endel og si for mens hos dere jenter.

Mitt råd til deg er å ligge litt i kcal overskudd, men med "bra" mat, samtidig fortsette å trene styrke, og da ikke litt, men ganske mye. du vil bli overrasket over hvor mange positive effekter dette vil medføre.

Både psykisk og fysisk. OM du gjør det rett.

Kanskje få noen her, eller en treningsveileder/PT til å sette opp ett program for deg.

Du går ikke nødvendigvis opp i fett om du spisere noen kcal overskudd. om du er flink til å trene. da vil det gjøres om til muskler. og om du trener rett, så vil du få en naturlig muskuløs kropp, ikke den "store" som mange jenter er redd for.

MEN, du har gått uten mens i 6 mnd.det eneste rådet, som er forsvarlig å gi, sånn egentlig er: gå til legen.. for det er ikke helt naturlig :)

Lykke til :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er ikke jeg noen doktoer eller noe sånn, men har skjønte at næring, og undervekt har endel og si for mens hos dere jenter.

Mitt råd til deg er å ligge litt i kcal overskudd, men med "bra" mat, samtidig fortsette å trene styrke, og da ikke litt, men ganske mye. du vil bli overrasket over hvor mange positive effekter dette vil medføre.

Både psykisk og fysisk. OM du gjør det rett.

Kanskje få noen her, eller en treningsveileder/PT til å sette opp ett program for deg.

Du går ikke nødvendigvis opp i fett om du spisere noen kcal overskudd. om du er flink til å trene. da vil det gjøres om til muskler. og om du trener rett, så vil du få en naturlig muskuløs kropp, ikke den "store" som mange jenter er redd for.

MEN, du har gått uten mens i 6 mnd.det eneste rådet, som er forsvarlig å gi, sånn egentlig er: gå til legen.. for det er ikke helt naturlig :)

Lykke til :)

Takk :)

Jeg har som sagt vært for behandling da av psykiater (lege), men det var det psykiske det ble lagt vekt på, ikke det fysiske. Jeg har bare vært ''frisk'' i en to mnds tid, og det er derfor jeg lurer på om jeg gjør rett ved å spiste sunt, variert og masse samt moderat trening, eller om jeg bør bevisst gå inn for å få opp fett%, noe jeg kvier meg for.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

mener å huske at jeg har hørt at om jenter kommer under en viss fett% så vil ikke det være bra. men dette tar jeg kun på husk.

mener også at jenter bør ha fettprosent på 10-17 % fett.. og er rimelig sikker på at de fleste jentene her kan skrive under på at man kan fit og ha den prosent andelen fett. Dere jenter skal ha ganske mye mer fett på kroppen enn oss gutta, så du må ALDRI sammenligne fettprosenten din med en gutt sin.

Men, trur du bør ta en tur til en lege (fysisk) evt en kostholdsekspert :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

mener å huske at jeg har hørt at om jenter kommer under en viss fett% så vil ikke det være bra. men dette tar jeg kun på husk.

mener også at jenter bør ha fettprosent på 10-17 % fett.. og er rimelig sikker på at de fleste jentene her kan skrive under på at man kan fit og ha den prosent andelen fett. Dere jenter skal ha ganske mye mer fett på kroppen enn oss gutta, så du må ALDRI sammenligne fettprosenten din med en gutt sin.

Men, trur du bør ta en tur til en lege (fysisk) evt en kostholdsekspert :)

Liten men viktig korrigering: Normal fettprosent hos gutter er 12-18%. For normal slanke kvinner er den i området 20-25%. Essensielt fett (det som trengs for at maskineriet skal fungere) for menn er 3-5% for menn og 10-16% for kvinner, og derfor mister kvinner mensen når de går under 15-16%.

Body fat percentage - Wikipedia, the free encyclopedia

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Liten men viktig korrigering: Normal fettprosent hos gutter er 12-18%. For normal slanke kvinner er den i området 20-25%. Essensielt fett (det som trengs for at maskineriet skal fungere) for menn er 3-5% for menn og 10-16% for kvinner, og derfor mister kvinner mensen når de går under 15-16%.

Body fat percentage - Wikipedia, the free encyclopedia

Takk =)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, frøken :)

Du sier det egentlig selv. Når mensen uteblir er det noe som ikke fungerer i kroppen din. Dersom du ønsker det beste for deg selv, fysisk og psykisk, både nå og i framtiden, er vektoppgang den eneste muligheten. En BMI på under 18 er alt for lavt, uansett om du trives der eller ikke. Det viktigste er å ha en kropp som fungerer optimalt, og når kroppen fungerer optimalt bør det være en kropp du er fornøyd med. Arbeid med kroppen, ikke mot den. Gi den det den trenger for å fungere best mulig - altså mer mat. Jeg forstår at du er i en vanskelig situasjon og spiseforstyrrelser er utrolig komplekst og veldig individuelt, men jevnt over er det å være 100% normalvektig en veldig viktig drafaktor for å oppnå et normalt forhold til kropp og vekt.

En for tynn kropp. En kropp som ikke fungerer som den skal. Som er svak og skjør, og gjør deg mer utsatt for skader og vondter. Som medfører at du kanskje ikke vil kunne få barn en gang i fremtiden. Som hindrer deg fra å bli like sterk som du ønsker.

Eller en frisk kropp. Med noen kilo ekstra. Noen ubetydelige kilo. Et lite tall på vekta. Som gjør deg sterkere, gladere, mer motstandsdyktig, mer utholden, som gir et friskere og sunnere utseende og ikke minst: Mensen.

Hva er viktigst for deg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, frøken :)

Du sier det egentlig selv. Når mensen uteblir er det noe som ikke fungerer i kroppen din. Dersom du ønsker det beste for deg selv, fysisk og psykisk, både nå og i framtiden, er vektoppgang den eneste muligheten. En BMI på under 18 er alt for lavt, uansett om du trives der eller ikke. Det viktigste er å ha en kropp som fungerer optimalt, og når kroppen fungerer optimalt bør det være en kropp du er fornøyd med. Arbeid med kroppen, ikke mot den. Gi den det den trenger for å fungere best mulig - altså mer mat. Jeg forstår at du er i en vanskelig situasjon og spiseforstyrrelser er utrolig komplekst og veldig individuelt, men jevnt over er det å være 100% normalvektig en veldig viktig drafaktor for å oppnå et normalt forhold til kropp og vekt.

En for tynn kropp. En kropp som ikke fungerer som den skal. Som er svak og skjør, og gjør deg mer utsatt for skader og vondter. Som medfører at du kanskje ikke vil kunne få barn en gang i fremtiden. Som hindrer deg fra å bli like sterk som du ønsker.

Eller en frisk kropp. Med noen kilo ekstra. Noen ubetydelige kilo. Et lite tall på vekta. Som gjør deg sterkere, gladere, mer motstandsdyktig, mer utholden, som gir et friskere og sunnere utseende og ikke minst: Mensen.

Hva er viktigst for deg?

Takk for fint svar :) Før var det den første, nå heller det mot den siste. Jeg vet hva det mest rasjonelle og rette svaret er, jeg bare lurer på om det først og fremst er vekttap eller tap av næringsstoffer som gir fravær av mens. Jeg vil ha en frisk og sunn kropp selv om vekten har tydeligvis stabilisert seg, noe jeg trives med minus mensen-delen. Spiser når jeg er mildt sulten og slutter når jeg er stappmett, men går verken opp eller ned.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Liten men viktig korrigering: Normal fettprosent hos gutter er 12-18%. For normal slanke kvinner er den i området 20-25%. Essensielt fett (det som trengs for at maskineriet skal fungere) for menn er 3-5% for menn og 10-16% for kvinner, og derfor mister kvinner mensen når de går under 15-16%.

Body fat percentage - Wikipedia, the free encyclopedia

Hvordan kan jeg få en indikator på ca fettprosent uten klype/måler etc, hvis det i det hele tatt går ann? :)

Hvis min BMI er pluss minus 18 og jeg har relativt lite muskler, så kan vell ikke fettprosent anslåes være under 15-16....!?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan kan jeg få en indikator på ca fettprosent uten klype/måler etc, hvis det i det hele tatt går ann? :)

Hvis min BMI er pluss minus 18 og jeg har relativt lite muskler, så kan vell ikke fettprosent anslåes være under 15-16....!?

Nå er jeg ingen fagmann, men sånn jeg ser det er fravær av mensen en god indikator på at fettprosenten er for lav. Du mister ikke mensen fordi du får for lite av en vitamin eller noe slikt, men fordi kroppen er laget slik at når den blir undervektig kutter den ut en ressurskrevende prosess så du ikke skal bli enda tynnere. Med en BMI på 18 har du (altså kroppen din) null underskudd til å gjennomgå et svangerskap eller produsere den næringsrike melka som ungen trenger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er jeg ingen fagmann, men sånn jeg ser det er fravær av mensen en god indikator på at fettprosenten er for lav. Du mister ikke mensen fordi du får for lite av en vitamin eller noe slikt, men fordi kroppen er laget slik at når den blir undervektig kutter den ut en ressurskrevende prosess så du ikke skal bli enda tynnere. Med en BMI på 18 har du (altså kroppen din) null underskudd til å gjennomgå et svangerskap eller produsere den næringsrike melka som ungen trenger.

Takk, det var hovedsaklig det jeg lurte på. :)

Men dette må være ganske indviduellt? Min søster er minst 5 kg mindre og 5 cm høyere enn meg, men har mens og bært frem et barn.

Da bør jeg med andre ord legge på meg mer fett, ikke bare muskler. Desverre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk, det var hovedsaklig det jeg lurte på. :)

Men dette må være ganske indviduellt? Min søster er minst 5 kg mindre og 5 cm høyere enn meg, men har mens og bært frem et barn.

Da bør jeg med andre ord legge på meg mer fett, ikke bare muskler. Desverre.

Du bør vel legge på deg begge deler. Forstår at du sliter med tanken, men det er virkelig ingenting negativt med litt fett på kroppen. Kvinner skal være kvinner, og det forutsetter jo en normal fettprosent og kroppsvekt nettopp så kroppene deres kan utføre de oppgavene kvinnekroppen gjennom et langt liv skal kunne klare.

Dessuten er kvinnelige former hot. Ikke at kvinnelige former betyr så voldsomt mye fett på kroppen, selvsagt, heller muskler. Men.. la oss si at du la på deg 5kg, hvorav halvparten var fett så du havnet i den lave endel av Normalvektig-kategorien. Dårlig, banal billedbruk, men se for deg at du skulle fordele 4-5 smørpakker gjevnt utover hele kroppen. Litt kjapp matte tilsier at laget knapt nok hadde blitt på noen få mm. Du hadde langt i fra blitt feit, du hadde blitt sterkere og fått flotte(re) former takket være musklene, og kroppen din hadde vært frisk. :)

Forøvrig er fettprosent relativt. Prosentregning vettu. Jeg tror ikke kvinner trenger en viss fettprosent for å ha mensen, men en viss mengde energireserver i form av fett på kroppen. Om du har 20kg muskler eller 40kg muskler påvirker så klart fettprosenten, selv om antall kg fett er det samme. Dermed er det veldig godt mulig du vil se slankere ut etterhvert som du legger på deg og trener styrke.

Kort fortalt, det er ikke sunt å være undervektig. Det er en grunn til at det heter undervekt og ikke normalvekt, og du må opp i vekt om du skal ta vare på kroppen din. Gjør det i samråd med lege.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Slenger meg på det Asle og Synan sier. Gå til legen. Ingen her kan hjelpe deg og du børr heller ikke oppsøke hjelp på nettet for sånne ting som dette.

Og correct me if i'm wrong: Men lav fett% fører til hormon forstyrrelser som igjen fører til at mensen forsvinner?

Gå til legen som i det minste kan mer enn de fleste her inne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...