Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg er ei jente på 15 (snarx 16) som gå ned i vekt ganske fort.

Dette er fordi jeg trenger en brystreduksjon (bruker str 70J). Pga puppene og all vekta tærer det på ryggen. Av dette får jeg ei helvettes hodepine som jeg har ganske lenge nå(er bare bakdeler med store pupper. Skulle jeg sagt alt må jeg skrive myyye). Vet ikke om jeg klarer å leve med den ...

For å få operasjon trenger jeg å gå ned litt i vekt først.

Bor hjemme så har ikke mulighet for å lage et avansert kosthold.

Har ikke tilgang på treningstudio.

Har tilgang på tredemølle, romaskin, manualer, hest og alt som kan gjøres uten maskiner ol.

Håper ingen dømmer meg pga alderen min, men jeg må virkelig dette.

Kan noen være så snill å lage et treningsprogram? Og en kostholdsplan? Ellers tar jeg gjerne imot tips! :)

Fortsetter under...

Høyde og vekt?

Du er 15 år, og hvis dette, som det tilsynelatende er, et medisinsk problem, så får du sikkert foresatte til å betale treningssenter, hvilket jeg anbefaler. Ser du bor i Trondheim, da er vel Kaliber, selv om det er litt utenfor sentrum, noe av det bedre. Her trener mange av brukerene på Fitnessbloggen også, så mulighetene for tips og veiledning er store.

Edit: Fjernet link. Du anbefaler ikke PSMF til 15 år gamle jenter.

-Mod

Ikke tenk så hardt på det akkurat, det går sikkert greit hvis du sender en epost. Du er ikke akkurat så ekstremt ulik om "strax" som du skriver. Definerer "strax" som maks et par måneder.

Uansett, du veier 65 kg, av de jentene jeg kjenner på den høyden, vil normalvekt være omtrent 50 kg. Differansen mellom vekten på dine pupper og et par gjennomsnittslige pupper kan umulig være mer enn 3 kilo. Så da har du 10-12 kilo i bonus. 20% over estimert snittvekt.

Annonse

Dette for eksempel.

Ref. "kraftig type".

Min erfaring er at utrente og overvektige mennesker bør ha samme tilnærming til trening og kosthold som alkoholikere har til alkohol.

Trinn 1: Du er intet unntak. Termodynamikkens lover, selv for deg. Det er fakta, ingen diskusjon. Du er feit fordi du spiser for mye.

1.1: Du er ikke kraftig, du har ikke tung benbyggning. DU ER FEIT! Et gjennomsnittslig skjelett veier 5 kg. Er du riktig uheldig, og høy, kan det muligens veie 7 kg. Om du er bredskuldret med brede hofter burde det tale i din favør, du har mer plass å henge fettet på, ikke motsatt.

Dette er en på-kanten-til-slem tilnærming, men hvis man kan innse at dette stemmer, og jobbe derfra, er du langt på vei. Du vil ikke bli frisk, eller tynn, før du ser sannheten. Akkurat som en alkoholiker.

Skulle ønske mine foreldre eller venner hadde sagt det til meg da jeg var 12-14 år. Hva syntes du er unødvendig?

Ordvalget er vel rimelig normalt, det er variert, og det ingen spesielt kraftige ord eller vendinger. Mente du kanskje noe annet?

Ah, ser greia. Det er retningslinjer, ikke basert på TS nødvendigvis.

BTW: Jo, hvis du er 157 og veier 65 kilo, da er du feit. Ikke bare er BMI-en din slik at du karakteriseres som overvektig, men en utrent person, uten særlig muskelmasse, vil i normalt slank tilstand neppe veie mer enn 45 kg. 20 kg ekstra utgjør omtrent 45% overvekt.

Har du lest svarene mine? Det virker ikke sånn. Hun har fått konkrete råd og både kosthold og trening. Du derimot, svarer ikke på noe som helst. Du sier bare gå til fastlegen, og jada, du kan slanke deg. Det antar jeg at hun vet allerde, da hun spør om råd til hvordan hun skal slanke seg.

Det er vel relativt naturlig å anta at fastlegen vil at hun skal slanke seg før de gjennomfører en brystreduksjon, nettopp fordi hun har såvidt høy fettprosent, og slanking da vil ha innvirkning på størrelsen på brystene. Det er en grunn til at brystaugmentasjon har blitt populært blant jenter med lav fettprosent. Min hensikt er ikke å såre TS. Jeg ønsker å opplyse, om de opplysningene ikke er hyggelige, betyr det ikke at de er mindre viktige. Jeg kan dessuten leve med at ei jente på et forum misliker meg, hvis det fører til en bedre helse for henne.

Annonse

OJ Doe Helt alvorlig, skjerp deg! Du snakker til en jente som fremdeles er i vekst, og du viser at du på ingen måte har peiling på hva du snakker om. Ikke vet du noe om trådstarter annet enn høyde og vekt, og allikevel presterer du å kalle en 15 år gammel jente for feit og påpeke at normalvekt vil tilsvare en BMI på 18.

Du snakker ikke til en myndig person, du snakker til en som fremdeles går på ungdomsskolen. Å begynne å snakke om alkoholikere er langt over grensen til det idiotiske.

milo: Så lenge du gjør dette i regi av legen din pga det han mener er et medisinsk behov, så bør du forholde deg til det legen sier og gjøre dette i samråd med han. Du er bare 15 år gammel, og i den alderen bør du ikke sette i gang med dette på egenhånd.

Jeg kommer til å stenge denne tråden og kontakter deg på PM. Dette av hensyn til deg :)

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Opprett ny...