Gå til innhold

Patellofemorale smerter og betennelse i Hoffus fettpute


Olga

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg var usikker på om det fantes en egen tråd for disse typer skader i knærne, så startet en selv! Hvis det allerede finnes er det bare å slette denne!

Jeg har slitt med patellofemorale smerter og betennelse i Hoffus fettpute i begge knærne i ca. 3 år. Har vært hos legen mange ganger og også fått behandling hos spesialister på NIH. Behandlingen jeg fikk var egentlig bare ett sett med øvelser jeg kjørte gjennom under påsyn. Øvelsene var ettbens knebøy, ettbens benpress, utfall og knebøy i smith. Jeg fikk også knærne teipet opp (?) med en eller annen type spesialteip som skulle hjelpe litt, men fikk ingen merkbar effekt av dette.

Har kjørt programmet i ca. 1,5 år nå, kjører det før hver eneste økt - men jeg blir ikke bedre og har mye vondt. Smerten sitter mest i, bak og rett over kneskåla, men går noen ganger ned i leggen, noe som gjør innmarri vondt. Spesielt vondt blir det om jeg løper mye i en periode.

Så, er det noen her inne som vet om noe annet jeg kunne gjort for å bli kvitt smertene? Jeg har fått beskjed om at dette er absolutt noe det er mulig å bli kvitt - men tar det virkelig TRE år?!

Tusen takk for hjelpen! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Tre år er alt for lenge ja. Jeg ville tatt kontakt med en annen terapeut for en second opinion. Tror kanskje det er litt optimistisk å komme med generelle retningslinjer her som gir bedre effekt enn et program fra en som har undersøkt deg. Uansett synes jeg ofte årsaken til denne type problematikk ligger i hofte eller fot, så det må undersøkes grundig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har selv hatt dette siden jeg var bare 10 år, selvfølgelig i perioder, men likevel. Har vært diagnostisert med all verdens slags mulige diagnoser, og utallige behandlingsregimer. Jeg har en følselse av at leger har generell liten kunnskap om dette emnet, samt de fysioterapeuter jeg har vært borti (no offence for de som er leger/fysioterapeuter, jeg har muligens vært uheldig. Men er selv medisinstudent og det er lite vi har fått forelest ang dette).

Nå er jeg atter i gang med nytt regime og denne gangen har jeg troa! Har vært innom en manuell terapeut, og det er nok det vettigste jeg har gjort på lenge. Har startet med flere teipe teknikker som har litt effekt (bedre enn ingenting), samt noen øvelser som skal kjøres framover.

Jeg vil anbefale å gå til en annen ja, gjerne en manuell terapeut. Gå til en som jobber mye med knær til daglig :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har selv hatt dette siden jeg var bare 10 år, selvfølgelig i perioder, men likevel. Har vært diagnostisert med all verdens slags mulige diagnoser, og utallige behandlingsregimer. Jeg har en følselse av at leger har generell liten kunnskap om dette emnet, samt de fysioterapeuter jeg har vært borti (no offence for de som er leger/fysioterapeuter, jeg har muligens vært uheldig. Men er selv medisinstudent og det er lite vi har fått forelest ang dette).

Nå er jeg atter i gang med nytt regime og denne gangen har jeg troa! Har vært innom en manuell terapeut, og det er nok det vettigste jeg har gjort på lenge. Har startet med flere teipe teknikker som har litt effekt (bedre enn ingenting), samt noen øvelser som skal kjøres framover.

Jeg vil anbefale å gå til en annen ja, gjerne en manuell terapeut. Gå til en som jobber mye med knær til daglig :)

Ahhh, så innmari kjipt! Vil du anbefale/fikk du anbefalt å holde deg unna løping mens du holdt på med "behandling"? Er veldig usikker på om jeg bør fortsette med mine 2 intervalløkter i uken. Kjenner sjeldent direkte smerte mens jeg holder på, men mistenker det kan ha en noe triggende effekkt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ahhh, så innmari kjipt! Vil du anbefale/fikk du anbefalt å holde deg unna løping mens du holdt på med "behandling"? Er veldig usikker på om jeg bør fortsette med mine 2 intervalløkter i uken. Kjenner sjeldent direkte smerte mens jeg holder på, men mistenker det kan ha en noe triggende effekkt.

Jeg har valgt å la være å løpe i de værste periodene pga smertene. Kan presse meg til å løpe - men føler ikke at det hjelper på problemene akkurat. Har lest at man ikke burde løpe/løpe mindre om det oppstår smerter under løpingen eller dagen etter. Så om du ikke plages av det, så er det nok ikke et problem:)

Men har time i morgen, så jeg kan spørre hva hannes synspunkter på det er!;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dette er noe drit :p Har selv slitt med det et par år, begynner å bli bedre men sliter fremdeles å sitte eller å gå over lengere tid, dag, da føles bare knærne slarkete. Har heldigvis blitt kvitt smerten det siste året. Ruller på rumble roller et par ganger i uken og trener mye hamstring å rumpe.

Har å erfaring med at det er få som har noe kunnskap om det, har vært hos et par manuelterapauter, en osteopat, fastlegen og en fysioterapaut. Ingen har egentlig kunne gjøre noe konkret, bortsett fra litt smertelindring der og da.

Burde absolutt ikke ta 3 år å bli kvitt dette eller bli bedre. Har ettbeinsøvelsene hjulpet mot muskelubalanser i beina dine? Ondt i ryggen? Er du stiv i hamstrings? Aktiverer du rumpa? Er mange spørsmål å stille :p

Eirik Sandvik har skrevet endel om dette, prøv å se litt på nettsiden hans.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Burde absolutt ikke ta 3 år å bli kvitt dette eller bli bedre. Har ettbeinsøvelsene hjulpet mot muskelubalanser i beina dine? Ondt i ryggen? Er du stiv i hamstrings? Aktiverer du rumpa? Er mange spørsmål å stille :p

Eirik Sandvik har skrevet endel om dette, prøv å se litt på nettsiden hans.

Hva tenker du når du stiller disse spørsmålene (er bare nysgjerrig) mtp smerter i ryggen? Hva er sammenhengen mellom PFSS og ryggsmerter?

Har selv blitt instruert til å tenke litt mer på aktivering av gluteus, og det er spesielt dette jeg skal gjøre per nå. Bli litt mer bevisst på det i det daglige og :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva tenker du når du stiller disse spørsmålene (er bare nysgjerrig) mtp smerter i ryggen? Hva er sammenhengen mellom PFSS og ryggsmerter?

Har selv blitt instruert til å tenke litt mer på aktivering av gluteus, og det er spesielt dette jeg skal gjøre per nå. Bli litt mer bevisst på det i det daglige og :D

Mange som sliter med aktivering av rumpa, muskelubalanser i beina og stive hamstrings opplever å ha vondt i ryggen. Hamstrings er trossalt festet et godt stykke oppe på ryggen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor?

Beklager, rask i avtrekkeren. Hamstrings festet i hoftebeinet, og glutes i øvre hoftebein.

For min del ble for stive hamstrings og slappe glutes til et vridd bekken.

Synes det er vrient å finne en noen som kan behandle det, har vært hos flere. Men ingen har direkte erfaring med det, selv om de både har lang fartstid og etterutdanning. Pleier bare å ta meg en tur når det er stressende perioder og jeg ikke klarer å rulle ut alt :p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har valgt å la være å løpe i de værste periodene pga smertene. Kan presse meg til å løpe - men føler ikke at det hjelper på problemene akkurat. Har lest at man ikke burde løpe/løpe mindre om det oppstår smerter under løpingen eller dagen etter. Så om du ikke plages av det, så er det nok ikke et problem:)

Men har time i morgen, så jeg kan spørre hva hannes synspunkter på det er!;)

Åh, det hadde vært flotters! Tusen takk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er noe drit :p Har selv slitt med det et par år, begynner å bli bedre men sliter fremdeles å sitte eller å gå over lengere tid, dag, da føles bare knærne slarkete. Har heldigvis blitt kvitt smerten det siste året. Ruller på rumble roller et par ganger i uken og trener mye hamstring å rumpe.

Har å erfaring med at det er få som har noe kunnskap om det, har vært hos et par manuelterapauter, en osteopat, fastlegen og en fysioterapaut. Ingen har egentlig kunne gjøre noe konkret, bortsett fra litt smertelindring der og da.

Burde absolutt ikke ta 3 år å bli kvitt dette eller bli bedre. Har ettbeinsøvelsene hjulpet mot muskelubalanser i beina dine? Ondt i ryggen? Er du stiv i hamstrings? Aktiverer du rumpa? Er mange spørsmål å stille :p

Eirik Sandvik har skrevet endel om dette, prøv å se litt på nettsiden hans.

TELL ME BOUT IT! :mad: Har inntrykk av att ettbeinsøvelsene har hjulpet mot muskelbalanse. Jepp, har hatt mye vondt i ryggen - spesielt korsryggen ned mot halebeinet og ned mot rompa. Hadde et opphold på ca ett år, men ryggsmertene har kommet tilbake nå i det siste. Tøyer myyyyyee hamstring, så tror ikke jeg er spesielt stiv. Og JA, har øvd masse på å aktivere rumpa, så jeg aktiverer så godt jeg kan! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Patellafemorale smerter er jo bare en samlebetegnelse for smerte under/ved siden av kneskålen generelt, så vanskelig å vite hvor og hva du må trene :p Du får se om du klarer det jeg ikke har klart, finne noen flinke personer som kan behandle det.

Har forsåvidt sluttet å få betennelser etter jeg slutten å tøye hamstrings, ruller bare. Vet ikke om det var det, eller at bevegelsesmønstret mitt endret seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 år senere...
  • 6 måneder senere...

Jeg har hatt det i begge knærne i snart 10 år, men har ikke fått noen leger til å høre på meg. Var nettopp hos ortopedisk spesialist i Hønefoss som har hatt en del pasienter med det, og han fortalte at problemene med behandling er det at de ikke vet hva som skylder betennelsen/irritasjonen. Så virker jo som det fortsatt er en sånn samlebetegnelse som @thooomas nevnte tidligere.

Jeg har alltid fått beskjed om at 'knærne er sikkert bare svake', så har trent dem i forskjellige former uten noe bedring. Så er ikke så veldig positiv til fysioterapi, men skal nå prøve. Ble enig med spesialisten om at hvis jeg drar til fysio og ikke er når jeg kommer på kontroll, så skal han åpne og se om det er mulig med operasjon. Men prognosene etter operasjon er vist mye dårligere enn Oh store Google har sagt. Så vi får nå se.

Noen av dere andre som har fått noen nye åpenbaringer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På ‎01‎.‎04‎.‎2018 den 9.12, Kr1st1na skrev:

Jeg har hatt det i begge knærne i snart 10 år, men har ikke fått noen leger til å høre på meg. Var nettopp hos ortopedisk spesialist i Hønefoss som har hatt en del pasienter med det, og han fortalte at problemene med behandling er det at de ikke vet hva som skylder betennelsen/irritasjonen. Så virker jo som det fortsatt er en sånn samlebetegnelse som @thooomas nevnte tidligere.

Jeg har alltid fått beskjed om at 'knærne er sikkert bare svake', så har trent dem i forskjellige former uten noe bedring. Så er ikke så veldig positiv til fysioterapi, men skal nå prøve. Ble enig med spesialisten om at hvis jeg drar til fysio og ikke er når jeg kommer på kontroll, så skal han åpne og se om det er mulig med operasjon. Men prognosene etter operasjon er vist mye dårligere enn Oh store Google har sagt. Så vi får nå se.

Noen av dere andre som har fått noen nye åpenbaringer?

Jeg anbefaler virkelig at du drar til Robert Skottheim ved NIMI i Oslo. Det er privat og koster litt, men det er helt fantastiske folk der!! slet i mange måneder med sterke smerter i knærne (under kne skålen) og etter fysioterapi, ortopeder og leger fant alle ut hver sine ting.... veldig frustrerende. Tok kontakt med Robert og etter bare 10 min kunne han fastslå hva som virkelig var galt! Ble da diagnostisert med hoffas syndrom og er en dag i dag operert og smerte fri. Det lønner seg av og til å virkelig betale for at de beste av de beste skal se på deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 5.4.2018 den 16.24, Mj! skrev:

Jeg anbefaler virkelig at du drar til Robert Skottheim ved NIMI i Oslo. Det er privat og koster litt, men det er helt fantastiske folk der!! slet i mange måneder med sterke smerter i knærne (under kne skålen) og etter fysioterapi, ortopeder og leger fant alle ut hver sine ting.... veldig frustrerende. Tok kontakt med Robert og etter bare 10 min kunne han fastslå hva som virkelig var galt! Ble da diagnostisert med hoffas syndrom og er en dag i dag operert og smerte fri. Det lønner seg av og til å virkelig betale for at de beste av de beste skal se på deg.

Jeg har dessverre ikke økonomien til å kunne få privatbehandling. Fikk henvisning til fysioterapi fra spesialisten i Hønefoss, og fikk time allerede i går hos en manualterapeut. Han er positiv og mener jeg kan bli kvitt alle smertene og at jeg også vil kunne gjøre de vonde øvelsene med tunge vekter.

Så går for den løsningen nå, og så får jeg se om jeg må spare når jeg får fast jobb etter studiene :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Oppdatering fra meg:

Siden jeg ikke hadde store forhåpninger til fysio og jeg har studentøkonomi, så prøvde jeg å finne en fysioterapeut med støtte for å spare noe penger og noen med time så fort som mulig så jeg kunne komme i gang fortest mulig. I Kristiansand har de flere sentre som fokuserer på atleter og idrettsskader, så jeg endte opp hos en manualterapeut på et av disse. Han så på bildene og papirene mine, og fikk meg til å gjøre litt forskjellige ting som knebøy på to og et bein, bøye og ta på gulvet osv og de vanlige undersøkelsene som legene osv allerede har gjort. Han var positiv fra første dag og poengterte en del ved disse øvelsene som jeg "burde" kunne gjort og som vi/jeg derfor skal jobbe mot. Jeg fikk noen øvelser for å begynne å styrke muskulaturen og stabilisere knærne. De første øvelsene var lette og greie, så var mest bare å lære meg teknikken før vi bygde videre på dem eller jeg fikk nye øvelser. Terapeuten er godt fornøyd med fremgangen min, og jeg regner litt med det har hjulpet at jeg har trent liknende før og at i pt-timene så har vi hatt en del øvelser som har gått på mye av den samme teknikken. Merker at forskjellene mellom å gjøre øvelsene hos PT og hos terapeuten er veldig små, men har mye å si. Jeg kjenner merkbar forskjell i f.eks. smerter ved sittestillinger og ved øvelser som hip thrust. Så jeg begynner faktisk å bli positiv til hele opplegget selv!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...