Gå til innhold

Anbefalte innlegg

hallo!

Jeg har problem med og bli noe sterkere i f.eks. Knebøy, Benkpress og Markløft i forhold til min kroppsvekt. Dette er noe som irriterer meg.. Noen som har tips til Hvordan kan jeg trene og spise for og bli sterkere forhold kroppsvekt?

Da jeg veide 80kg tok jeg f.eks. 70 i benk, nå veier jeg 92 og tar 97 i benkpress ikke mye økning det i styrke i forhold til vekt... :(

Fortsetter under...

som sagt ovenfor ting tar tid når det gjelder å forbedre relativ styrke, alt mer eller mindre ut ifra hvor lenge du har trent regelmessig mot å forbedre de egenskapene som trengs. En veldiig fin pekepinne ut ifra hvor lenge man har trent på den generelle befolkning er det som står under "mål og fremgang" i artikkelen Kukerundtsyndrom - Fitnessbloggen.

Når det gjelder å øke styrken mens du vedlikeholder kroppsvekt bør man ha hovedfokus på nervral muskelaktivering og å tilegne seg en hensiktsmessig teknikk i flerleddsøvelser. Med tunge løft på få repetisjoner så blir det stoooor belastning/påkjenning på kroppen, så man bør uansett ha med trening på høyere repetisjoner. selv om dette igjen bidrar til å øke muskeltversnittet som igjen kan føre til mer masse. Grunnen til at man skal ha med det er for at kroppen bedre vil tilpasse seg å tåle den nye større belastningen som den får de gangene man skal løfte skikkelig tunge vekter på få rep. Når det gjelder teknikk så bør man automatisere en god teknikk som krever minst mulig energi samtidig som den gir en posisjon der man får aktivisert flest muskelfibrer så gir det forbedringer i antall vekt man kan løfte. Kort og godt man blir god på det man gjør, kroppen tilpasser seg den belastningen man gir den. Såfremt belastningen ikke blir for stor over tid. Andre ting som påvirker den relative styrken er hvordan du er sammensatt, da tenker jeg først og fremst på hvordan andelen muskelfibertyper er til deg. men det er ikke merkbart med mindre du tenker å nærme deg skikkelig ekstrem relativ styrke

Hvordan ser treningsprogrammet ditt ut? Kan også være lettere for andre å svare hvis du legger du noen filmer av teknikken din i benkpress.

Jeg har fullt treningsprogram som RYP, 5x5 strongleaft, iforms benkpress program, og ett hjeme laga 4splitt program som jeg økte repsaeller kg og satt ny pers hver økt til jeg ikke klarte mer.. Nå har jeg startet på dietmar Mengdeprogrammet.

Tilfeldig vis så filmet jeg i dag noe jeg til vanlig nesten aldri gjør :p Dette er benkpress med stopp med flaske, men blir jo omtrent samme teknikk. Dette er da 70kg som er det det står i programmet.

http://www.youtube.com/watch?v=SFKJPGzv_0Q

som sagt ovenfor ting tar tid når det gjelder å forbedre relativ styrke, alt mer eller mindre ut ifra hvor lenge du har trent regelmessig mot å forbedre de egenskapene som trengs. En veldiig fin pekepinne ut ifra hvor lenge man har trent på den generelle befolkning er det som står under "mål og fremgang" i artikkelen Kukerundtsyndrom - Fitnessbloggen.

Når det gjelder å øke styrken mens du vedlikeholder kroppsvekt bør man ha hovedfokus på nervral muskelaktivering og å tilegne seg en hensiktsmessig teknikk i flerleddsøvelser. Med tunge løft på få repetisjoner så blir det stoooor belastning/påkjenning på kroppen, så man bør uansett ha med trening på høyere repetisjoner. selv om dette igjen bidrar til å øke muskeltversnittet som igjen kan føre til mer masse. Grunnen til at man skal ha med det er for at kroppen bedre vil tilpasse seg å tåle den nye større belastningen som den får de gangene man skal løfte skikkelig tunge vekter på få rep. Når det gjelder teknikk så bør man automatisere en god teknikk som krever minst mulig energi samtidig som den gir en posisjon der man får aktivisert flest muskelfibrer så gir det forbedringer i antall vekt man kan løfte. Kort og godt man blir god på det man gjør, kroppen tilpasser seg den belastningen man gir den. Såfremt belastningen ikke blir for stor over tid. Andre ting som påvirker den relative styrken er hvordan du er sammensatt, da tenker jeg først og fremst på hvordan andelen muskelfibertyper er til deg. men det er ikke merkbart med mindre du tenker å nærme deg skikkelig ekstrem relativ styrke

Står mye bra og relevant her, takk for svar! :D

Akkurat det der med høy rep og mer mengde er noe jeg ikke har kjørt så mye før, derfor jeg kjører på med mengde nå for håp om dette vil ruste kroppen min mer opp til flere tunge løft! :)

Det er en stor økning med 27kg benk, på 12kg kroppsvekt.

Ting tar tid, kan være teknikk som svikter eller andre ting. Ville lagt opp en teknikk film, av ett relativt tung løft.

Jeg er uenig. Hadde han løftet 110-120 kg i benk og økt ytterligere 27 kg av å øke 12 kg kroppsvekt, så hadde det vært greit men 70-97 kg i benk med økning fra 80-92 kg i kroppsvekt er under det somde fleste bør akseptere.

Mitt råd er: øk saktere i kroppsvekt samtidig som du trener bra. Tren gjerne etter børge fagerlis prinsipper (5x5 i pyramide, aldri failure, dynamisk periodisering etc).

Annonse

Opp til ett visst nivå er det god økning. I dette eksemplet er det en god økning.

Du setter kanskje høyere krav, på hva som er bra.

Det hele kommer ann på tidsperspektivet.

Som jeg også egentlig skulle legge til, bli sterkere uten å øke kroppsvekt noe særlig.

Hvilken treningsmetoder som skal brukes blabla. er en helt annen sak.

Der kan jeg gjerne si at jeg er uenig i 5x5 pyramide.. Heller kjøre Dietmar osv.

Dietmar er flott, men med Dietmar og andre "skynne seg sakte-programmer" er det enda viktigere enn med programmer med raskere progresjon å ikke spise seg opp i vekt for fort.

Passe vektækningstempo for de fleste mener jeg er omtrent 0,5 kg i måneden, hvis treningen er bra.

Edit: Jeg kan moderere meg der. Så lenge styrke ogmmuskeløkninger står i stil med vektøkningen, så kan man økemså fort man vil. De som klarer øke 20-25 kg i måneden i 3x5 knebøy på starting strength etter passert 80-90-100 kg i knebøy kan gjerne øke 5 kg i kroppsvekt måneden i to-tre-fire måneder.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...