Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Takk for link.

Hun bare nevnte det tidligere i dag, først nå har jeg fått tid til å tenke over det.

Ok. Men det er vel en grunn til at hun nevnte det, og det er jo ganske strenge regler for bruk av tvang overfor folk generelt, så jeg tror nok ikke fastlegens tanker er grunnløse.

Tvangsbehandling av undervekt kan benyttes dersom det er overhengende fare for at undervekten vil gjøre alvorlig skade og at det ikke er sannsynlig at pasienten selv vil være i stand til å gjøre noe med saken. Det er ikke en BMI-cutoff for dette, det er en subjektiv vurdering.

Om du spør for å finne ut hvor lav BMI du kan ligge på uten å risikere tvangsbehandling, så har du feil fokus. Helt feil fokus.

Annonse

Tvangsbehandling av undervekt kan benyttes dersom det er overhengende fare for at undervekten vil gjøre alvorlig skade og at det ikke er sannsynlig at pasienten selv vil være i stand til å gjøre noe med saken. Det er ikke en BMI-cutoff for dette, det er en subjektiv vurdering.

Om du spør for å finne ut hvor lav BMI du kan ligge på uten å risikere tvangsbehandling, så har du feil fokus. Helt feil fokus.

Jeg jobber innenfor BUPA og jeg kan bekrefte at det opereres med et absolutt nedre BMI-tall som utløser tvangsvedtak. Husker ikke nøyaktig hva dette er, men mellom 12 og 14 en plass. Kan sjekke dette nærmere opp på jobb i morgen.

Det er ikke BMI som avgjør om tvangsinnleggelse kan gjennomføres, men den generelle helsetilstanden. Om det er fare for liv og helse, eller at utsiktene til bedring alvorlig forringes, kan det fattes tvangsvedtak.

Om man er blitt tvangsinnlagt på bakgrunn av en alvorlig spiseforstyrrelse kan det også fattes vedtak om sondeernæring, tvangsforing osv, ut i fra hva som er nødvendig for å redde liv.

Kanskje ville det være bedre å søke hjelp fra spesialisthelsetjenesten selv før det går så langt, så beholder du mer kontroll over din egen livssituasjon.

Lykke til!

har selv en bekjent som ble tvangsinnlagt etter at hun hadde fått for seg at hun ble feit av alt hun spiste og hadde hørt at det var kalorier i vann så hun sluttet å drikke til og med.. Endte med 8 uker på sykehus og oppfølging med veiing / testing 3 dager i uken.. Håper ikke det er mange som får det like ille for hun var virkelig døden nær på 36kg / 14 år / 1.65m

Jeg jobber innenfor BUPA og jeg kan bekrefte at det opereres med et absolutt nedre BMI-tall som utløser tvangsvedtak. Husker ikke nøyaktig hva dette er, men mellom 12 og 14 en plass. Kan sjekke dette nærmere opp på jobb i morgen.

Ja, det er en viss grense der man setter igang tvangstiltak uansett. Men det betyr ikke at man ikke kan benytte dette også ved høyere BMI, men da er det ikke den samme automatikken i det.

Tusen takk for gode svar.

Grunnen til at jeg ligger lavt er IKKE PÅ GRUNN AV EN SPISEFORSTYRRELSE/VEGRING.

Beklager å måtte rope på internettspråk, men jeg får denne "diagnosen" daglig av folk rundt meg. Det er ikke deres feil, jeg setter stor pris på alle svar, men å daglig få slengt i trynet at en har anoreksia/bulimi tærer. Jeg spiser masse, har ingen problemer med å spise mye og ofte. Problemet er medisinsk, noe jeg har vært til utredning for i over to år uten at noen finner ut hvorfor jeg ikke tar til meg næring.

Jeg vil bare ikke legges inn for å få mat gjennom en sonde i armen. Men jeg ligger over både 12 og 14 på BMI, og alle blodprøver viser 100% normale verdier på alt, jeg mangler ingenting av vitaminer/mineraler og lignende, dette sjekkes hver andre uke. Jeg har til og med fremdeles menstruasjon. I og med at jeg er frisk i den forstand, håper jeg derfor at det skal enda endel til før det kommer til innleggelse.

Det er nok en avgjørelse som tas best av legen din, og ikke av ukvalifiserte synsere på et forum :)

(Kommentaren min i loggboken din må for all del ikke tolkes til at du har en spiseforstyrrelse, for det kan jeg selvfølgelig si veldig lite om iom at jeg ikke kjenner deg).

Annonse

Du kan ikke tvangsinnlegges etter psykisk helsevern loven hvis du ikke har en psykisk lidelse. Ettersom du spurte om tvangsbehandling gikk jeg ut i fra at dette var tilfelle. Min feil! :)

Det somatiske helsevesenet har ikke rett til å tvangsfore deg så lenge du er samtykkekompetent. Altså er voksen, ikke har en alvorlig sinnslidelse, ikke er psykisk utviklingshemmet og ikke har en nevrologisk tilstand (eks demens) som påvirker beslutningsevnen. De sistnevnte gruppene er det trolig ikke så mange av på fitnessbloggen:sneaky:.

Det somatiske helsevesenet har ikke rett til å tvangsfore deg så lenge du er samtykkekompetent. Altså er voksen, ikke har en alvorlig sinnslidelse, ikke er psykisk utviklingshemmet og ikke har en nevrologisk tilstand (eks demens) som påvirker beslutningsevnen. De sistnevnte gruppene er det trolig ikke så mange av på fitnessbloggen:sneaky:.

Jo det har de. Undervekt er såppass alvorlig at det gjøres unntak...(Pasient- og brukerrettighetsloven kapittel 4)

§ 4-3. Hvem som har samtykkekompetanse

Rett til å samtykke til helsehjelp har:

a) myndige personer, med mindre annet følger av særlige lovbestemmelser, og

B) mindreårige etter fylte 16 år, med mindre annet følger av særlige lovbestemmelser eller av tiltakets art.

Samtykkekompetansen kan bortfalle helt eller delvis dersom pasienten på grunn av fysiske eller psykiske forstyrrelser, senil demens eller psykisk utviklingshemming åpenbart ikke er i stand til å forstå hva samtykket omfatter.

Den som yter helsehjelp avgjør om pasienten mangler kompetanse til å samtykke etter annet ledd. Helsepersonellet skal ut fra pasientens alder, psykiske tilstand, modenhet og erfaringsbakgrunn legge forholdene best mulig til rette for at pasienten selv kan samtykke til helsehjelp, jf. § 3-5.

Avgjørelse som gjelder manglende samtykkekompetanse skal være begrunnet og skriftlig, og om mulig straks legges frem for pasienten og dennes nærmeste pårørende. Mangler pasienten nærmeste pårørende, skal avgjørelsen legges frem for annet kvalifisert helsepersonell.

Undersøkelse og behandling av psykiske lidelser hos personer som mangler samtykkekompetanse etter annet ledd og som har eller antas å ha en alvorlig sinnslidelse eller motsetter seg helsehjelpen, kan bare skje med hjemmel i psykisk helsevernloven kapittel 3.

Det må vurderes at pasienten ikke har samtykkekompetanse for at tvang kan brukes.

Det må vurderes at pasienten ikke har samtykkekompetanse for at tvang kan brukes.

"Den som yter helsehjelp avgjør om pasienten mangler kompetanse til å samtykke etter annet ledd. Helsepersonellet skal ut fra pasientens alder, psykiske tilstand, modenhet og erfaringsbakgrunn legge forholdene best mulig til rette for at pasienten selv kan samtykke til helsehjelp"

Dette åpner opp litt.

FIT is the new skinny, right? Altså du har virkelig ikke forstått hva en pen jentekropp er om du ligger på grensen til å bli tvangsinnlagt.

...og sånne kommentarer hjelper jo kjempemasse på selvfølelsen (samt. evt. skyldfølelse). o_O

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Opprett ny...