Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Jeg trener PHAT og er kjempefornøyd med programmet og fremgang, men jeg har utelatt alle øvelser som isolerer/fokuserer på bryst. Jeg har med smal benk (for hovedsakelig triceps), men ellers ingen andre "brystøvelser".

Grunnen til dette er at jeg jobber meget fysisk og bruker brystmusklatur/armer hele dagen i jobben (som kiropraktor), samt jeg vil fokusere på rygghelse og prøve å unngå protraherte skuldre (som jeg har slitt med før).

Spørsmålet er: Er det en idiotisk tankegang å ikke trene bryst? Jeg har i utgangspunket ingen ambisjoner om å stille og jeg imbiller meg at om jeg skulle ønske dette så kan jeg fokusere på bryst senere? Eller vil jeg ende opp med å se helt idiotisk ut? :p

Lenke til kommentar
https://forum.fitnessbloggen.no/topic/16988-unng%C3%A5-brysttrening/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Trene bryst må du ikke. Jeg ser tankegangen din, men det tror jeg ikke du trenger å bekymre deg for. Hvor mange jenter har egentlig store brystmuskler? hehe. ikke mange.

Uansett lurt å trene enn del bakside, fremfor forside når dette ofte er muskler folk pleier å slite med fremfor når det kommer til forsideside skuldre osv når det kommer til fysikk og holdning:)

Dersom du bruker det på jobben, vil det jo kommer til nytte også da. Er bare og legge til flere øvelser på bakside - en på framsiden det. :)

Noen sett med tunge nok vekter i benkpress i uken er nok.

PS: Tøye, rulle og litt mer av det vil også hjelpe i stor grad.

Dersom du bruker det på jobben, vil det jo kommer til nytte også da. Er bare og legge til flere øvelser på bakside - en på framsiden det. :)

Noen sett med tunge nok vekter i benkpress i uken er nok.

PS: Tøye, rulle og litt mer av det vil også hjelpe i stor grad.

What he said! Vil se litt uharmonisk ut om du bygger muskler alle andre plasser enn bryst. Jeg ville kjørt på med brystøvelser og heller legge til ekstra retraksjonsøvelser for å jevne ut :) et set retraksjon pr set bryst f eks

Jeg har også foroverroterte skuldre og trente faktisk ikke bryst på over to måneder i høst. Fokuserte på å trene mer rygg og tøye brystet godt etter hver økt, noe som hjalp meg VELDIG! :)

Nå trener jeg tungt bryst igjen, men passer på å tøye godt etter hver økt :)

Annonse

Jeg kan som dere sier legge til litt bryst. Jeg er ikke redd for å bygge bryst, for det er jo bare fint. Er mer rygghelse jeg tenker på da jeg jobber fremoverbøyd hele dagen (ca 10 timer) i massasjelignende posisjoner. Trener facepulls, sidehev og reverse flies så satser på at bakre skulder får kjørt seg.

Kanskje kjøre benkpress på tunge dagen og benk med manualer på hypertrofi? Nok med en øvelse per økt?

Og tøye gjør jeg, men der er jo alltid forbedringspotensiale :)

Kan ikke huske sist jeg trente kun bryst, begynner å bli en del år siden. Jeg tar dips og armhevinger, som til en viss grad inkluderer brystmusklaturen. Har jobbet mye og jobbet fortsatt mye med bakside da forsiden er for dominerende og stram. Nå begynner ting endelig å lysne, så vi får se om jeg trener bryst igjen etterhvert.

Tror du må føle litt selv på hva som er best for deg, bare husk som andre har sagt at det er fort gjort å få stram brystmusklatur som drar skuldrene forover.

Hva med å legge inn flies, hvor du i tillegg til å trene bryst får jobbet med mobilitet, dvs tøyd muskulaturen i ytterstilling. For å hindre protraherte skuldre så er det jo viktig med tøying av pec.minor/major og fremre delta i tillegg til å styrke baksiden.

Takker alle for masse gode tips.

Da legger jeg inn dips og press med manualer på min tunge dag og flies på hypertrofidagen. Skal fortsette med å tøye og jobbe videre med bakside skulder og være obs på skuldre som kryper fremover.

Har trent mye bryst før og synes det er knallgøy, så gleder meg til å jobbe med det igjen :-)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...