Gå til innhold

Kødden korsrygg


noen22

Anbefalte innlegg

God kveld!

I romjula klarte jeg å strekke en muskel i korsryggen, gikk over etter en ukes tid, trena knebøy med belte.

Tok av belte på mandag og kjørte relativt lette runder bøy, i går gikk det litt over streken og jeg ble litt ivirg.

Nå har jeg fått kødda til ryggen litti igjen. Men denne gangen er det litt vondere. Sitter jeg i stol og løfter beina fra 90* og rett ut kjenner jeg det i ryggen, kjenner det også når jeg går. Lett smerte i korsryggen..

Er dette legemat?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Annonse

Kjenner ikke noen stråling nei!

Ingen smerte når jeg gjør den bevegelsen, med mindre jeg bøyer hue fram, da kjenner jeg det strekker ned i ryggen

Okey, vanskelig å si men da har vi iaf "utelukket noe" ;) erector spinae går jo fra nakke til korsrygg, mulig det er en liten låsning her

Ta forbindelse med en kiropraktor/fysio så du får skikkelig behandling :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med veldig stor sannsynlighet har du fått en skivebukning i ryggen din, da er det veldig typisk med smerter som provoseres av å bøye nakken frem eller beinet/ankel/tær opp. Det at du ikke kjenner noe ned i beinet gjør at du har gode prognoser og at dette sannsynligvis går ganske fort. Viktig nå at du passer på sittestillingen din og IKKE sitter med krom rygg, da vil du bare fortsette å presse på den mellomvirvelskiven som er skadd. Disse tingene går ofte over av seg selv, men det er noen ting man kan gjøre. Forsøk å gjør fem repetisjoner av øvelsen under, press så langt opp du kommer og pust ut mens du holder stillingen. Dette vil antageligvis gjøre litt vondt, men det er greit. Gjør som sagt fem repetisjoner i rolig tempo, reis deg opp og gå litt rundt. Kjenn etter om smerten kjennes bedre eller værre. Om smertene bedres bør du gjøre denne øvelsen en gang i timen, f eks 2x5 repetisjoner om du tåler det.

Dette blir litt gjetting siden jeg ikke har undersøkt deg, men det høres veldig ut som en bukning. Om smertene øker på i etterkant av øvelsen skal du ikke gjøre den. Man har også en del andre teknikker man kan gjøre, samt at manipulasjon ofte kan ha god effekt på disse ryggene så er det skikkelig vondt bør du oppsøke hjelp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisann og tusen takk for svar!

Gjorde øvelsen nå, men kjente ingen direkte forskjell eller bedring. Ble hvertfall ikke værre. Kjennes kanskje litt bedre mtp hodebøyingen!

Kjente øvelsen pressa godt der smerten er lokalisert hvertfall!

Da prøver du å gjøre 2x5 sånne hver time og se hva som skjer frem til i morgen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har et lignende problem, fikk enorme smerter i korsryggen etter knebøy og hvilte i en uke før jeg begynte rolig med treningen. Klarer å trene noen muskelgrupper som bryst, armer og skulder, men smerten kommer når jeg trener rygg, mage og føtter. Kjenner det i korsryggen når jeg løfter føttene eller bøyer meg lener meg forover uten å bøye knærne. Sliter med å ta på sokkene enkelte dager.

Noen som kan hjelpe?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har et lignende problem, fikk enorme smerter i korsryggen etter knebøy og hvilte i en uke før jeg begynte rolig med treningen. Klarer å trene noen muskelgrupper som bryst, armer og skulder, men smerten kommer når jeg trener rygg, mage og føtter. Kjenner det i korsryggen når jeg løfter føttene eller bøyer meg lener meg forover uten å bøye knærne. Sliter med å ta på sokkene enkelte dager.

Noen som kan hjelpe?

Jeg ville forsøkt å gjøre som jeg beskriver til brukeren over og se om det gjør at du kjenner mindre i ryggen når du løfter bena eller bøyer deg etterhvert. Gjør de som beskrevet i videoen, eventuelt kan du prøve å bøye deg godt bakover mens du støtter hendene bak på hoftekammen om det er vanskelig å få til liggende. I tillegg viktig å ikke provosere dette mens det står på. Unngå ting som plager deg, men vær i generell aktivitet. Pass på sittestilling, ikke la deg synke sammen i korsryggen. Begrens gjerne sittingen så mye som mulig, ofte er det bedre å ligge om ryggen er skikkelig vrang.Jeg ville hatt helt opphold fra bøy og mark til du kjenner deg bra. Viktig å ha fokus på god nøytral korsrygg og godt spenn når du gjør øvelser. Tren alternativt for ben så lenge, utfallsvarianter f eks bør kunne gå bra. Let i tillegg etter triggerpunkter i sete og korsrygg og jobb med disse med en liten ball eller skumrulle. Om ikke problemene bedres etter en stund med dette ville jeg vurdere å få noen til å se på ryggen din så man kan adressere problemet mer spesifikt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...