Gå til innhold

Spm ang reps


CaraMella

Anbefalte innlegg

Altså.. jeg har hele veien trent m variasjon i antall reps, eks: mandag 4-6, onsdag 8-10 og fredag 12-15.

Dette er da for alle øvelser, som står på programmet for den aktuelle dagen.

Men så ser jeg her nå, at det er anbefalt å "mikse" med repetisjonene innenfor samme økta?

1 øvelse 4-6, 2 og 3 øvelse 8-10 (eks) Er dette på noe måte "bedre" enn å holde likt repetisjons antall, gjennom alle øvelsene av programmet? Jeg skal sette opp nytt program, en to-splitt og surrer veldig med hvordan jeg skal legge opp reps. Målet er selvfølgelig mer muskler og styrke:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg ville holdt meg innen for ett reps-område fast, for så å bytte etter 6-8 uker. Dvs du trener 6 uker med 8-12 reps, for så å gå over til 4-6 reps, så 6 uker etter det igjen ned helt på 1-5 reps. Du burde også endre treningsopplegg mellom desse periodene. ( 1 periode med 2 splitt, 1 periode med 3 splitt, 1 periode med 5 splitt osv.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altså.. jeg har hele veien trent m variasjon i antall reps, eks: mandag 4-6, onsdag 8-10 og fredag 12-15.

Dette er da for alle øvelser, som står på programmet for den aktuelle dagen.

Men så ser jeg her nå, at det er anbefalt å "mikse" med repetisjonene innenfor samme økta?

1 øvelse 4-6, 2 og 3 øvelse 8-10 (eks) Er dette på noe måte "bedre" enn å holde likt repetisjons antall, gjennom alle øvelsene av programmet? Jeg skal sette opp nytt program, en to-splitt og surrer veldig med hvordan jeg skal legge opp reps. Målet er selvfølgelig mer muskler og styrke:)

Mer muskler og styrke? Tenker du volum og styrke, eller bare styrke?

  • 5x5 med deload er for ren styrke
  • tung-lett-tung-lett er annen for styrke og volum.

Det er uendelig med måter du kan variere på å legge det opp på, men alt er avhengig av målet ditt.

Meg f.eks kjører skuldre på samme dag som bryst men har to ulike målsettinger på hver av dem. Derav blir det 6x8 på bryst og 5x5 på skuldre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gud å komplsert dette er for ei som meg! æææ:p

Altså jeg ønsker både mer muskler , først og fremst skulder og rygg..

Også skulle jeg jo ha sixpack til jul.. ( du skulle komme med en artikkel, med øvelser??:D)

Neida :) Når du skjønner det blir det således mindre komplisert.

  • 1 - 5 reps = Maksimal Styrke
  • 6 - 10reps = Hypertrofi
  • 10 - 15reps = Toning (definering) / vedlikedhold /styrke for utrente
  • 15reps+ = Muskulær utholdenhet

So far so good?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ja dette har jeg hørt om:p men lurte på om jeg skal mixe i antallet, pr øvelse?

Altså øvelse 1, 1-5rep, øvelse 2 6-10rep..

Eller fungerer det like bra å ha KUN 1 bestemt antall reps, pr økt for alle øvelser? (Slik som jeg er vandt til)

Også en ting til..:p Si jeg har 3x6 på programmet og jeg tar første sett og klarer alle 6 rep..MEN på sett to kommer jeg bare frem til 4 rep, skal jeg da gå ned på vektene til neste sett?

oooogså en ting til hehe, hvor mange aktiveringssett er nødvendige pr øvelse? Eller kan jeg starte med å gå løs på de tyngste vektene, uten noen lettere sett først? Taakkeer:D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det fungerer like bra å ha kun 1 bestemt antall reps per økt for alle øvelser. (Men da må du selfølgelig variere reps antallet etter 6-8 uker)

Om du failer på andre settet går du litt ned på vektene slik at du klarer 6 reps på det siste. Du tar ett par oppvarmingssett før du går over til tunge vekter, men de oppvarmingssettene teller selfølgelig ikke på. Altså om du skal ha 3x10 så blir det 2 sett med oppvarming og 3 sett med tunge vekter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

MEN. Jeg har hele tiden lurt.. Når man periodiserer f.eks som du har foreslått, Tor, på min 3-splitt som kjøres 6 dager i uken:

Mandag - tung

Tirsdag - lett/moderat

Onsdag - tung

.. Osv.

Hva mener man egentlig med 'lett'? At du ikke skal ta deg helt ut, eller mener man at repetisjonene blir endret, at man fortsatt skal gi alt på de 10-15 repetisjonene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

MEN. Jeg har hele tiden lurt.. Når man periodiserer f.eks som du har foreslått, Tor, på min 3-splitt som kjøres 6 dager i uken:

Mandag - tung

Tirsdag - lett/moderat

Onsdag - tung

.. Osv.

Hva mener man egentlig med 'lett'? At du ikke skal ta deg helt ut, eller mener man at repetisjonene blir endret, at man fortsatt skal gi alt på de 10-15 repetisjonene?

Personlig mener jeg lett som i mange repetisjoner, og ikke helt til utmattelse

andre liker å jobbe i samme repetisjons-område, men mye lavere på vekta, typisk 60% osv.

Jeg kjører ca60% og 12 reps 3 set på lette dager. 8reps 4 set på middels dager og 5x5 eller 3x5 på tunge dager.

Det er uansett mange varianter å måter å kjøre dette på :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Personlig mener jeg lett som i mange repetisjoner, og ikke helt til utmattelse

andre liker å jobbe i samme repetisjons-område, men mye lavere på vekta, typisk 60% osv.

Jeg kjører ca60% og 12 reps 3 set på lette dager. 8reps 4 set på middels dager og 5x5 eller 3x5 på tunge dager.

Det er uansett mange varianter å måter å kjøre dette på :)

Okei, takk for svar.. Jeg tror jeg forstår, men det føles så waste ut å trene uten å føle seg sliten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...