Gå til innhold

Knepping i skulder


ings

Anbefalte innlegg

Merker at det knepper i skuldrene mine når jeg gjør skulderpress eller andre øvelser som tar mye på skuldrene. Livredd for skader, og gjør derfor ikke denne øvelsen lenger, men oppdager også at det knepper i andre øvelser. Et eksempel er når jeg gjør en øvelse i Redcord jeg ikke vet hva heter. Har bena i slyngen og er i plankestillingen, trekker knær mot magen og tilbake i plankestilling. Forstår ikke at denne er så belastende på skuldrene, men det knepper uansett. Jeg trente etter et fast styrkeprogram (styrketrening for nybegynnere) i fire måneder for et år siden, der er skulderpress med. Jeg opplevde etter en stund at jeg fikk veldig vondt i skuldrene, også når jeg ikke trente..

Enough rambling - spørsmålet mitt er om denne kneppingen er et tegn på at jeg må være forsiktig med skuldrene mine? Eller skal jeg ikke bry meg om det? Er det eventuelt noen øvelser jeg burde gjøre som er mer skånsomme?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

IKke nødvendigvis noe fasit svar på dette. Min generelle anbefaling er å oppsøke kvalifisert hjelp for å få undersøkt det. Noe som kan spare deg for unødig frustrasjon og potensielle plager. "Knepping" er ikke automatisk tegn på noe alvorlig galt, men kan indikere at noe ikke fungerer som det Skal. Generelle råd vil være: dynamisk oppvarming for overkropp/skuldere, prehab øvelser, og fokus på teknikk.

Tusen takk for svar, det åpner for et nytt spørsmål :whistle: Som den newbien jeg er - hva er prehabøvelser?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

+ for rotator cuff øvelser.

Mange grunner til at knepping skal skje, men å trene rotator cuffen er alltid bra. De virker som dynamiske stabilisatorer og holder armen inntil skulderen.

Kan anbelfale denne før trening

+ noen rotator cuff øvelser som vist i videon over (utoverrotasjon, innoverrotasjon) etter økta. Du burde altså ikke trene for hardt før økta, da du vil ikke slite ut cuffen før trening.

Ta 3-5 sett med 20+ repetisjoner. Rotator cuff musklene har mange type 1 muskelfibre, og som alle dype, stabilisererende muskler i kroppen jobber disse utholdende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Kneppingen er som oftast eit resultat av noko for lite stabile skulderledd. Kneppinga er som regel ufarleg, men kan vere ubehageleg. Aktiveringsøvelsar av rotatorcuff med strikk som ein del av di spessielle oppvarming er ofte sukssess.

Vidare; Fokuser på scapulær posisjonering ved alle øvelsar du gjer, få gjerne ein kyndig til å spotte deg. Ofte blir kneppinga redusert med mindre belasting på øvelsen, då kvaliteten på utførelsen blir betre, og då stor motstand ofte tullar opp teknikken.

Lykke til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 7 måneder senere...

Annonse

+ for rotator cuff øvelser.

Mange grunner til at knepping skal skje, men å trene rotator cuffen er alltid bra. De virker som dynamiske stabilisatorer og holder armen inntil skulderen.

Kan anbelfale denne før trening

+ noen rotator cuff øvelser som vist i videon over (utoverrotasjon, innoverrotasjon) etter økta. Du burde altså ikke trene for hardt før økta, da du vil ikke slite ut cuffen før trening.

Ta 3-5 sett med 20+ repetisjoner. Rotator cuff musklene har mange type 1 muskelfibre, og som alle dype, stabilisererende muskler i kroppen jobber disse utholdende.

Viss du kjenner smerte ved innoverotasjon, burde du droppe øvelsen eller?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...